Kiitos kaikille vastauksista, liittyen tuohon kännykällä navigointiin.
Nyt tuli vastaan ongelma, kun lähdin tuota käyttämään. Jostain syystä offlinenä tuo hässäkkä ei löydä kaupunkeja eikä osaa pirtää karttoja. Onlinenä toimii.
Miten tuo laite oikein toimii? Ottaako se onlinenä yhteyden nettiin ja alkaa sitten vasta piirtämään? Miten tuota nyt pitäis käyttää ettei tule reissulta hirmuista laskua?
Osaiskos joku neuvoa?
Joo olis se tietty helpompaa ottaa imukuppinavi mukaan, mutta kun se pitäis käydä ostamassa jne... Kun tuollainen kännykkä jo löytyy tuollaisella ominaisuudella, niin tekis mieli nyt sitä sitten käyttää.
sigpic
E46 2d 330 -02 EX. E36 2d 328 -97 e92 335d -07 330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm) Audi S4 -99 (324hp/497nm) Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm) Bmw 325 iA 2D -93 Bmw 325 4d -92
Kiitos kaikille vastauksista, liittyen tuohon kännykällä navigointiin.
Nyt tuli vastaan ongelma, kun lähdin tuota käyttämään. Jostain syystä offlinenä tuo hässäkkä ei löydä kaupunkeja eikä osaa pirtää karttoja. Onlinenä toimii.
Miten tuo laite oikein toimii? Ottaako se onlinenä yhteyden nettiin ja alkaa sitten vasta piirtämään? Miten tuota nyt pitäis käyttää ettei tule reissulta hirmuista laskua?
Osaiskos joku neuvoa?
Joo olis se tietty helpompaa ottaa imukuppinavi mukaan, mutta kun se pitäis käydä ostamassa jne... Kun tuollainen kännykkä jo löytyy tuollaisella ominaisuudella, niin tekis mieli nyt sitä sitten käyttää.
Oletko ladannut kartat etukäteen puhelimeen? Jos et eihän se tietenkään offlinessa toimi kun se imuttaa niitä karttalehtiä sitä mukaa.
Onko kellään kokemuksia puhelimen navin käytöstä ulkomailla?
On kokemusta aika paljon. Nokia Maps näyttää koko ajan näytössä paljonko dataa se siirtää joten ylläreitä ei pitäisi tulla jos vaan tajuaa kattoa tuota lukemaa ja lataa kartat etukäteen kotona. A-GPS ei itsessään paljoakaan dataa siirrä. Silti mulle on tapahtunut tilanteita joissa dataa on siirtynyt yllättäen megatavu tai kaksikin, enkä tiedä mikä tämän aiheutti. Jos omaan laskuun menee niin silloin tietysti tuokin maksaa sillä 0,12e / alkava 50 kt hinnalla turhan paljon. Ei tätä kuitenkaan ole useasti sattunut, joten minusta Nokia Maps:iä voi käyttää aika turvallisin mielin myös online-tilassa kunhan vain katsoo sitä näytön datansiirtomäärää välillä ja tiedostaa tuon datan hinnan ulkomailla. Mulla data on mennyt firman laskuun joten ei pienet datansiirrot sinänsä ole koskaan harmittaneet.
Offline-tilan toimivuudesta ei valitettavasti ole mulla juurikaan kokemusta lukuunottamatta Rooman reissun alkua jolloin Sonera oli blokannut koko ulkomaan datan mun liittymästä. Silloin selvisi, että ilman A-GPS:ää sijainnin löytäminen voi olla tuskallisen hidasta ja koko navi oli ainakin talojen välissä huonossa GPS-peitossa liikuttaessa käytännössä käyttökelvoton.
entäs kun tulee puhelu kesken navigoinnin jossain tiukassa tilanteessa? navigointi ei katkea?
Eihän se tietenkään katkea, mutta ohjeita ei taida kyllä kuulua puhelun aikana (en ole 100% varma tästä). Itse olen yleensä vetäny kännykän äänet joko BT:llä tai piuhalla auton hifisysteemiin, ja tietysti vähän tästäkin riippuu miten puhelut hoituu. N8 ei vaan routtaa navin ääniä enää BT:hen, mikä on selvä huononnus. Kännykän pihisevää kajaria ei jaksa yleensä pitempään kuunnella.
kännykän ikkuna telineistä ei ole kokemuksia, mutta tuskin tukevuudeltaan samaa tasoa mitä uusien navien?
Telineitä saa huonoja ja hyviä. Huonojen halpisrimpuloiden kanssa menee hermot jos puhelimessa on kiinni Nokian autolaturi jossa on kierrojohto joka koko ajan vetää puhelinta irti telineestä. Nokian omat telineet on toimineet hyvin.
... silti se ei ole kunnon navi missä on TMC palvelut ym. oikean navin näyttö on lisäksi korkeampi, niin tuumia ei voi verrata puhelimen näyttöön.
Tottakai Nokia Mapsissakin on liikennetiedot jos ne haluaa, siitä vain tulee dataliikennettä eli ei onnistu offline-tilassa. Ja kännykän näyttöhän toimii myös pystyasennossa kuten mulla aina on ollut navigoidessa telineessä. Eli saa sitä karttaa enemmän sinne suuntaan mihin on menossa. Noita 3D-näkymiä mitä nykyään on myös en ole koskaan tykännyt käyttää, mutta ehkä nekin on joskus niin fiksuja että voittaa 2D-kartan.
On kokemusta aika paljon. Nokia Maps näyttää koko ajan näytössä paljonko dataa se siirtää joten ylläreitä ei pitäisi tulla jos vaan tajuaa kattoa tuota lukemaa ja lataa kartat etukäteen kotona. A-GPS ei itsessään paljoakaan dataa siirrä. Silti mulle on tapahtunut tilanteita joissa dataa on siirtynyt yllättäen megatavu tai kaksikin, enkä tiedä mikä tämän aiheutti. Jos omaan laskuun menee niin silloin tietysti tuokin maksaa sillä 0,12e / alkava 50 kt hinnalla turhan paljon. Ei tätä kuitenkaan ole useasti sattunut, joten minusta Nokia Maps:iä voi käyttää aika turvallisin mielin myös online-tilassa kunhan vain katsoo sitä näytön datansiirtomäärää välillä ja tiedostaa tuon datan hinnan ulkomailla. Mulla data on mennyt firman laskuun joten ei pienet datansiirrot sinänsä ole koskaan harmittaneet.
Offline-tilan toimivuudesta ei valitettavasti ole mulla juurikaan kokemusta lukuunottamatta Rooman reissun alkua jolloin Sonera oli blokannut koko ulkomaan datan mun liittymästä. Silloin selvisi, että ilman A-GPS:ää sijainnin löytäminen voi olla tuskallisen hidasta ja koko navi oli ainakin talojen välissä huonossa GPS-peitossa liikuttaessa käytännössä käyttökelvoton.
Sekin riippuu operaattorista, paljonko esim. a-gps käyttö tekee laskua. Saunalahti esim. veloittaa aina tietyn summan, kun datayhteys avataan. Eli vaikka a-gps siirtää sen muutaman kilotavun, niin aina lähtee minimiveloitus. Muistaakseni joku operaattori veloittaa pelkästä toteutuneesta datasiirtomäärästä, jolloin a-gps ei juuri laskua tee. Itselle tuli yllättävän suuri lasku Saunalahdelta, kun oli paljon yhteydenottoja juuri a-gps käytön takia.
Kokemuksia on jonkunverran vanhemmista nokia-maps versioista. Nämä perustuvat siihen ja saattaa olla, että nykyisin ongelmat on jo ratkaistu. Offline-tilassa osoitteiden löytäminen on todella heikkoa. Eli käytännössä on pakko pitää online tilassa, jotta osoite löytyy. Myöskin a-gps on pakko olla päällä, jotta yhteys satelliitteihin säilyy tai ylipäätään löytyy. Niin ja kartat täytyy tietysti latailla etukäteen muistikortille kaikista alueista, missä aikoo liikkua.
aikamoista säätämistä tuntuu olevan ja kun lasketaan kännykän autolaturi, kunnollinen teline ja vielä huonosti kirkkaassa valossa näkyvä näyttö yhteen, niin onko enää muutamaa kymppiä järkeä säästää ja olla ostamatta oikeaa navia?
Itellä käytössä N8 omalla telineellä jossa joko pysty- tai vaaka-asento ja navina mion tv-virittimellä oleva malli (yllättävän hyvin muuten sujuu tv:n katselu ajellessa) niin kyllä tuo noksun navi melkeinpä päihittää sen navigointitouhuissa.. mutta uusimmat kalleimmat navit tietysti asia erikseen. Mutta jos pitäis valita joku satkun perus tom tom tai tuo N8 niin ehdottomasti valitsisin N8 navigointiin.
Itellä käytössä N8 omalla telineellä jossa joko pysty- tai vaaka-asento ja navina mion tv-virittimellä oleva malli (yllättävän hyvin muuten sujuu tv:n katselu ajellessa) niin kyllä tuo noksun navi melkeinpä päihittää sen navigointitouhuissa.. mutta uusimmat kalleimmat navit tietysti asia erikseen. Mutta jos pitäis valita joku satkun perus tom tom tai tuo N8 niin ehdottomasti valitsisin N8 navigointiin.
myös euroopan reissulle? :think
edit: varmasti toimii kivasti satunnaisessa navigoinnissa suomessa, mutta entä sitten kun sen pitäisi olla jatkuvassa käytössä vaikkapa saksassa ja mielellään liikennetiedotteet käytössä? on noita nokialaisen naveja tullut itsekin joskus käytettyä suomessa, kun on ajellut sellasella autolla, missä ei ole navia.
aikamoista säätämistä tuntuu olevan ja kun lasketaan kännykän autolaturi, kunnollinen teline ja vielä huonosti kirkkaassa valossa näkyvä näyttö yhteen, niin onko enää muutamaa kymppiä järkeä säästää ja olla ostamatta oikeaa navia?
Niin, toisaalta taas joillain ihmisillä on se telineet ja autolaturit jo valmiina ihan muutakin kuin navigointikäyttöä varten. Mutta onhan se selvä että rahaa se maksaa jos niitä ekan kerran ostaa. Itellä ei kuitenkaan tulis edes mieleen ostaa mitään hinnat alkaen naviakaan, joten se ois sitten taas joku 299-399e sijoitus jos navin ostais. Vaikka puhelimen kanssa navigoidessa on muutaman kerran meinannut hiukka harmittaa niin ei noi pari hyvin niukalti käyttämääni irtonaviakaan ole kovin korkeita pisteitä omalla skaalallani saaneet.
... jatkuvassa käytössä vaikkapa saksassa ja mielellään liikennetiedotteet käytössä?
Kuten jo yllä totesinkin, liikennetiedotteet kyllä toimii Nokia Mapsissä mikäli käyttä sitä online-tilassa. Mikä nyt on lomareissulla tuota jatkuvaa käyttöä, mulla on ulkomailla on kokemusta noin 8-9kk ajan ajelusta Nokia Mapsin kanssa, ja kuten sanottu voin suositella sitä varauksin siinä tapauksessa, että ei halua ostaa erillistä navia (dataliikennettä tulee väistämättä jonkinverran koska offline-tilassa käyttö ei ehkä ole oikeasti mukavaa tai mahdollista ja joskus on ollut satunnaista sekoilua vähän turhan paljon). Eli minusta tässä pätee sama kuin monessa muussakin, ostamalla erikoistuneen laitteen (eli maksamalla lisää) saa parempaa toimintaa johonkin rajaan asti. Jos navin käyttö on itselle tärkeää niin tietysti kannattaa ostaa sitä varten tehty laite, mahdollisimman hyvä, eikä ehkä sitä 99e tarjousmallia. Mutta perille kyllä löytää Nokia Mapsilläkin.
Niin, toisaalta taas joillain ihmisillä on se telineet ja autolaturit jo valmiina ihan muutakin kuin navigointikäyttöä varten. Mutta onhan se selvä että rahaa se maksaa jos niitä ekan kerran ostaa. Itellä ei kuitenkaan tulis edes mieleen ostaa mitään hinnat alkaen naviakaan, joten se ois sitten taas joku 299-399e sijoitus jos navin ostais. Vaikka puhelimen kanssa navigoidessa on muutaman kerran meinannut hiukka harmittaa niin ei noi pari hyvin niukalti käyttämääni irtonaviakaan ole kovin korkeita pisteitä omalla skaalallani saaneet.
Kuten jo yllä totesinkin, liikennetiedotteet kyllä toimii Nokia Mapsissä mikäli käyttä sitä online-tilassa. Mikä nyt on lomareissulla tuota jatkuvaa käyttöä, mulla on ulkomailla on kokemusta noin 8-9kk ajan ajelusta Nokia Mapsin kanssa, ja kuten sanottu voin suositella sitä varauksin siinä tapauksessa, että ei halua ostaa erillistä navia (dataliikennettä tulee väistämättä jonkinverran koska offline-tilassa käyttö ei ehkä ole oikeasti mukavaa tai mahdollista ja joskus on ollut satunnaista sekoilua vähän turhan paljon). Eli minusta tässä pätee sama kuin monessa muussakin, ostamalla erikoistuneen laitteen (eli maksamalla lisää) saa parempaa toimintaa johonkin rajaan asti. Jos navin käyttö on itselle tärkeää niin tietysti kannattaa ostaa sitä varten tehty laite, mahdollisimman hyvä, eikä ehkä sitä 99e tarjousmallia. Mutta perille kyllä löytää Nokia Mapsilläkin.
kerrotko mitä puutteita on esim. Navigonin isompi näyttöisessä 40 sarjassa ihan vaan navigointi käytössä? oman kokemuksen perusteella aivan älyttömän hyvä laite ja hintaa 100-150e. en voi käsittää kuka ei haluaisi ostaa oikeaa kunnollista navia, jos vähänkin on tarvetta. jos navia käyttää vaan navigointiin, niin eikai sen tarvi olla parhailla varusteilla, mitä ei sitten tarvi?
dataliikenne on ulkomailla niin tajuttoman kallista, että ei mitään järkeä käyttää, vai paljonko esim. 6-8 tuntia päivässä kännykän kautta navi käyttää dataa?
se on totta, että hyvä teline ja autolaturi jos on jo valmiina, niin kyllä kai sitä kännykän navillakin pärjää, jos ei tarvi puhua puhelimessa. silti voi kysyä, että miksi kiduttaa itseään ongelmilla. navi saa olla vaikka ympäri vuorokauden siinä lasissa kiinni ja voi puhua samalla luuri korvalla, niin kuin normaalisti. oikean navin näyttö näkyy myös kirkkaassa valossa ja sitten "yötilassa" ei häikäise. ei tarvi kännykän kirkkauksien kanssa leikkiä.
täytyy kyllä kysyä, että onko sulla kokemuksia oikean uudehkon navin käytöstä, mistä löytyy kaistaopastukset ym. ?
dataliikenne on ulkomailla niin tajuttoman kallista, että ei mitään järkeä käyttää, vai paljonko esim. 6-8 tuntia päivässä kännykän kautta navi käyttää dataa?
A-GPS:n siirtämä datan määrähän riippuu siitä montako kertaa navigoinnin aloittaa. Ja datan siirtoon vaikuttaa se paljonko käyttää hakua ja kuinka tiheään hakee niitä liikennetietoja. Mun tapauksessa päivän aikana on siirtynyt muistaakseni yleensä korkeintaan muutamia satoja kilotavuja. Siitä tulee hintaa tuolla 0,12e alkava 50 kt hinnalla siis ehkä karkeasti noin euro päivässä. Kuten sanoinkin, on joskus harvoin sattunut dataa siirtymään reilusti enemmän, 1-2 Mt, vaikka tähän ei ole näennäisesti mitään järkevää syytä. Tästä tulee jo enemmän hintaa.
Itsellä on ollut tapana kuitenkin käyttää muutakin 3G-dataa myös ulkomailla liikkuessa, joten kokonaisdatankäytöstä navigoingi on ollut ihan murto-osa. Jos ei ulkomailla käytä yhtään dataa niin onhan koko älypuhelimen käytöltä aika paljon pohja pois mun mielestä. Mutta tietysti ymmärrän että omaan laskuun jos kaikki menee niin haluaa tietää täsmälleen miten paljon dataa siirtyy ettei tule ylläreitä laskuissa. Ja siinä suhteessa Nokia Maps on minusta aika hyvä että datan määrä näkyy koko ajan näytössä. Tilanne on siis parempi kuin mitä esim. iPhonessa jo käyttää GoogleMaps:iä (ei kokemusta mutta kaverin kertomukseen uskoen).
täytyy kyllä kysyä, että onko sulla kokemuksia oikean uudehkon navin käytöstä, mistä löytyy kaistaopastukset ym. ?
Ei ole, mutta onhan Nokia Mapsissa kaistanopastus ollut jo kai pari vuotta eli näyttää ja kertoo miten pitää ryhmittyä. Ei varmasti ole yhtä hyvä kaistaopastus kuin oikeissa naveissa, mutta on kuitenkin.
Jos nyt oisin lähdössä pitkälle reissulle Eurooppaan niin tottakai voisin ton hintasen navin ostaakin jos se kerran on pätevä laite. En siis suosittelekaan tässä kenellekään että jättää navin ostamatta, minusta aina kannattaa ostaa parhaat välineet kuhunkin hommaan jos siltä yhtään tuntuu, vaan lähinnä halusin sanoa että mun kokemuksen mukaan NokiaMaps:illä voi ajella myös ulkomailla ja löytää perille, jos ei syystä tai toisesta halua erillistä navia ostaa. Se mikä noissa aina vähän häiritsee on nämä: "Laitteen oston yhteydessä 24kk karttapäivitykset vain 17,90e.". Eli datan siirto ei maksa, mutta käyttö kuitenkin maksaa enemmän kuin laitteen hankintahinta.
Enpä ole käyttänyt ko. laitetta, enkä juuri muitakaan uusimpia naveja, vaan paria vanhempaa vain ja hyvin vähän niitäkin.
A-GPS:n siirtämä datan määrähän riippuu siitä montako kertaa navigoinnin aloittaa. Ja datan siirtoon vaikuttaa se paljonko käyttää hakua ja kuinka tiheään hakee niitä liikennetietoja. Mun tapauksessa päivän aikana on siirtynyt muistaakseni yleensä korkeintaan muutamia satoja kilotavuja. Siitä tulee hintaa tuolla 0,12e alkava 50 kt hinnalla siis ehkä karkeasti noin euro päivässä. Kuten sanoinkin, on joskus harvoin sattunut dataa siirtymään reilusti enemmän, 1-2 Mt, vaikka tähän ei ole näennäisesti mitään järkevää syytä. Tästä tulee jo enemmän hintaa.
Itsellä on ollut tapana kuitenkin käyttää muutakin 3G-dataa myös ulkomailla liikkuessa, joten kokonaisdatankäytöstä navigoingi on ollut ihan murto-osa. Jos ei ulkomailla käytä yhtään dataa niin onhan koko älypuhelimen käytöltä aika paljon pohja pois mun mielestä. Mutta tietysti ymmärrän että omaan laskuun jos kaikki menee niin haluaa tietää täsmälleen miten paljon dataa siirtyy ettei tule ylläreitä laskuissa. Ja siinä suhteessa Nokia Maps on minusta aika hyvä että datan määrä näkyy koko ajan näytössä. Tilanne on siis parempi kuin mitä esim. iPhonessa jo käyttää GoogleMaps:iä (ei kokemusta mutta kaverin kertomukseen uskoen).
Ei ole kyllä autossa tapana ollut puhua luuri korvalla vaan käyttää BT-autosarjaa.
Hyvin on näkynyt autossa sisällä myös kännykän näyttö, riippuu tietysti puhelimesta. Yötila löytyy myös Nokia Maps:ista.
Ei ole, mutta onhan Nokia Mapsissa kaistanopastus ollut jo kai pari vuotta eli näyttää ja kertoo miten pitää ryhmittyä. Ei varmasti ole yhtä hyvä kaistaopastus kuin oikeissa naveissa, mutta on kuitenkin.
Jos nyt oisin lähdössä pitkälle reissulle Eurooppaan niin tottakai voisin ton hintasen navin ostaakin jos se kerran on pätevä laite. En siis suosittelekaan tässä kenellekään että jättää navin ostamatta, minusta aina kannattaa ostaa parhaat välineet kuhunkin hommaan jos siltä yhtään tuntuu, vaan lähinnä halusin sanoa että mun kokemuksen mukaan NokiaMaps:illä voi ajella myös ulkomailla ja löytää perille, jos ei syystä tai toisesta halua erillistä navia ostaa. Se mikä noissa aina vähän häiritsee on nämä: "Laitteen oston yhteydessä 24kk karttapäivitykset vain 17,90e.". Eli datan siirto ei maksa, mutta käyttö kuitenkin maksaa enemmän kuin laitteen hankintahinta.
suosittelen kyllä oikeasti tuota navigoinia, jos on vähänkin reissua euroopan suuntaan. mulla on pari vanhempaa tomtomia ollut, ja kyllähän tuo navigon on kaikin puolin aivan huippu laite niihin verrattuna. telinekin hieman eri tasoa, mitä noissa vanhemmissa oli. tosin vastaavasti uusimpia tomtomeja en ole testannut. jos hinnat olis alkaen jossain 300e luokassa, niin vois jo harkita jotain muuta, mutta kyllä tuohon satasen pintaan saa jo niin hyviä laitteita, että ei kännykän navilla kiinnosta eurooppaan lähteä säätämään
siis minkä käyttö maksaa enemmän kuin laitteen hankintahinta ja millä perusteella? parissa vuodessa ei tiet muutu niin paljoa, että sitä pitäis olla jatkuvasti päivittämässä. onhan se varmaan jonkun viiden vuoden välein jo hyvä päivittääkin
Comment