memebuy23buy

Omalla autolla lomalle Eurooppaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • radiaani
    Bimmer Rookie
    • Jul 2016
    • 131
    • Etelä-Suomi

    Originally posted by mikko View Post
    Toi ressaa kyl vähä vähemmän ku lentää ja vuokraa auton paikan päällä.
    Me ollaan täs just tänää lähös yölaivalla tallinnaan, 7am alkaa vetovuorot ja puolassa eka majoitus varattu.

    ...

    13h vedettii ja nyt ollaa tääl vähä varsovan yläpuolella. Via baltica oli meille kiltti tänään.
    Mikä ihmisiä tuonne Via Balticalle oikein vetää? Jos yölaivalla lähtee, niin toista kautta lähtö Turusta klo 21, Tukholmassa klo 6.30 (7.30 Suomen aikaa), Helsingborgissa klo 12 aikaan ja Puttgardenissa ennen klo 16. Ennen puolta yötä ehtii jo varsin pitkälle

    Jos päivän teemana on eteneminen, niin tuossa saa pari pakollista kahvitaukoakin pidettyä matkan edetessä Tanskan lautoilla.
    Ajossa: F10 520d SE (2012)

    Comment

    • jj5
      BTCF Member
      • Aug 2012
      • 1364
      • pks

      Originally posted by radiaani View Post
      Mikä ihmisiä tuonne Via Balticalle oikein vetää? Jos yölaivalla lähtee, niin toista kautta lähtö Turusta klo 21, Tukholmassa klo 6.30 (7.30 Suomen aikaa), Helsingborgissa klo 12 aikaan ja Puttgardenissa ennen klo 16. Ennen puolta yötä ehtii jo varsin pitkälle

      Jos päivän teemana on eteneminen, niin tuossa saa pari pakollista kahvitaukoakin pidettyä matkan edetessä Tanskan lautoilla.
      Veikkaan, että pieni seikkailunhaluisuus ja soomalaiselle edullinen hintataso. Jos Kohdemaana on Saksa niin onhan tämä pidempi ja hitaampi reitti. Tukholmasta eteläruotsiin matka on vähän ehkä tylsähkö.

      Tässä ollaan just tulossa takaspäin Kroatiasta, Saksan kautta toki ja nyt Puolassa. Näin parin kerran kokemuksella tämä Puolalainen liikenne ei kyllä minusta ole kovin miellyttävää mutta maksullisella Berliinin suunnasta tulevalla autostradalla on sentään ihan sopivat ajonopeudet, pehmeä lasku Autobahnien jälkeen..

      Menomatka tehtiin Ruotsin kautta, nuo lautat olikin ihan kiva vaihtoehto Tanskan läpäisyn avuksi, aiemmin on kokeiltu ajaa siltojen kautta.
      sigpic

      Comment

      • mikko
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 1769
        • kotona

        Me ollaan nyt itävallassa. Huomenna sit italia.
        Emmä enää lähe kolmatta kertaa balticalle.
        Nyt löytyny hyviä mestoja että ajan loppuessa uhkaavasti, otamme tullessa travemundesta venekyydin suomeen.
        Obertauern vaatii vähä löylyä autosta mielellään 300-400hv sais löytyä. Oli tuolla yks 23% nousukin välillä.

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7551
          • Jyväshyvä

          Originally posted by radiaani View Post
          Mikä ihmisiä tuonne Via Balticalle oikein vetää?
          Varmaan myös kustannusilla on vähän merkitystä. Jos etelä tai itä-saksasta lähtee on kesäaikaan halvempaa jaa Baltian kautta kuin laivat ja sillat maksaa hunajaa...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Heguli
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 815
            • www.e30m3.fi

            Joo, useamman kerran Via Balticaa ajaneena on pakko todeta että liikenne kulttuuri ja tiet on aivan perseestä puolan Varsovaan asti, saksan puolella liikenne kulttuuri muuttuu täysin ja on ihan sujuvaa. Jos on muita kuskeja puikoissa ja ne ei ole tarpeeksi ns. Kovaksi keitettyjä, niin kannattaa maksaa se hivenen korkeampi hinta ja ajaa ruotsin kautta. Baltit elää jotain vuosi -85 ja ajokulttuuri on sen mukaista, moottoripyöräilijöille jotka ajaa via baltican kautta nostan hattua: you got balls of steel ��
            Die beste fahrt mit hosen an, BMW

            Comment

            • _Bäri_
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2014
              • 935
              • Turku

              Baltican edullinen hintataso on monille varmaan se tärkein asia. Ite ajettii ruotsin kautta ensin saksaan ja sieltä italiaan, takaisin tultiin baltian kautta. Baltiassa oltiin yö palangassa liettuassa. Ja sieltä sitten pariksi yöksi riikaan ja jurmalaan. Palanga muistuttaa hyvin paljon välimeren kohteita. Siellä illallinen ja juomat päälle kahdelta makso 20€. Bensa makso 1.2€ litra. Mikä oli v8 miehelle positiivinen asia, itävallan ja italian 1.8€ litra hintojen jälkeen. Riikasta ajeltiikin yötä vasten tallinnaa missä oltiiki sit pari päivää. Liettuasta ja latviasta ostettii juomaa ja tupakkia sen mitä saatii mahtumaan. Siinä varmaan suurin syy. Latvian jälkee tiet rupes olee kohtuu kunnossa. Puola ja liettua oli kyllä sellasia missä rupes miettimään auton kestävyyttä.
              Last edited by _Bäri_; 15-08-2018, 06:29.
              G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

              Ex:
              E61 535dA -05
              E91 320dA -06
              E53 X5 3.0dA - 03
              E39 535iA -01
              E39 520i -97
              E39 530dA - 00

              Comment

              • mikko
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 1769
                • kotona

                Baltican plussa on hiljainen tie ajaa. Kyllä toi muuten aika villi länsi on mut ei ongelma mulle ainakaan

                Itävalta makean syheröinen ja prätkämiehiä näkyy, joskin tuolla eilisellä pätkällä satoi vettä ja jotain kaivon kansia keskellä mutkaa jotka nuljautti autoakin.

                God speed vaan motoristeille, kukkia näkyi joissakin mutkissa.

                1.8€ @itävalta? 1.49€ mitä minä tässä 100 oktaanista tankannu
                Last edited by mikko; 15-08-2018, 06:26.

                Comment

                • _Bäri_
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2014
                  • 935
                  • Turku

                  Oltiin heinäkuussa reissussa. Sillon oli bensan hinta korkeempi. Itävalta-Italia väli oli aikamoista gp ajoa paikallisten kanssa. Pientä syheröpätkää sata lasissa. Siellä oli levähdyspaikalla jonkinäkönen muistelu alttari tehty tiellä kuoleille. Oli kukat ja kuvia laitettu. Saksassa tais bensan hinnat olla 1.4€/L ja 1.6€/L välillä. Itävallan tie ja maisemat oli kyllä todella hienot. Makee fiilis päästä ajamaan kunnon mutkapätkiä.
                  G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                  Ex:
                  E61 535dA -05
                  E91 320dA -06
                  E53 X5 3.0dA - 03
                  E39 535iA -01
                  E39 520i -97
                  E39 530dA - 00

                  Comment

                  • jj5
                    BTCF Member
                    • Aug 2012
                    • 1364
                    • pks

                    Originally posted by mikko View Post


                    1.8€ @itävalta? 1.49€ mitä minä tässä 100 oktaanista tankannu
                    Itävallassa Autobahn asemilla kallist bensaa, muualla halvempaa kuin Saksassa ainakin.
                    sigpic

                    Comment

                    • brainsurgery
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2011
                      • 1355
                      • Helsinki

                      Originally posted by radiaani View Post
                      Mikä ihmisiä tuonne Via Balticalle oikein vetää? Jos yölaivalla lähtee, niin toista kautta lähtö Turusta klo 21, Tukholmassa klo 6.30 (7.30 Suomen aikaa), Helsingborgissa klo 12 aikaan ja Puttgardenissa ennen klo 16. Ennen puolta yötä ehtii jo varsin pitkälle

                      Jos päivän teemana on eteneminen, niin tuossa saa pari pakollista kahvitaukoakin pidettyä matkan edetessä Tanskan lautoilla.
                      No se riippuu vähän siitä mihin on menossa. Via Balticalle kun lähtee aamun ensimmäiselllä lautalla niin puolen yön aikaan on Varsovassa. Samaan aikaan kun lähtee Turusta niin on puolen yön aikaan jossain Ruotsissa. Edellisenä iltana kun lähtee Turusta niin on illallisella Berliinissä.

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6782
                        • PK-seutu

                        Itse suosin Rostock - Trelleborg lauttaa jos mahdollista. Huokeamman hintainen kuin Tanskan sillat ja lautat, muistaakseni noin 6h matka ja edullisessa hytissä voi ottaa siis pienet unetkin. Ja mikä parasta - voi jättää koko prkleen Tanskan väliin

                        Tuo siis itsellä useimmiten Saksa -> Suomi suuntaan, mutta toiminee yhtälailla toiseen suuntaan yhtenä vaihtoehtona.
                        S65, S85, H1, N63TU, IB1

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17872
                          • PKS

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Itse suosin Rostock - Trelleborg lauttaa jos mahdollista. Huokeamman hintainen kuin Tanskan sillat ja lautat, muistaakseni noin 6h matka ja edullisessa hytissä voi ottaa siis pienet unetkin. Ja mikä parasta - voi jättää koko prkleen Tanskan väliin

                          Tuo siis itsellä useimmiten Saksa -> Suomi suuntaan, mutta toiminee yhtälailla toiseen suuntaan yhtenä vaihtoehtona.
                          +1

                          Eli TT-Linen lautta. Nukut tai vaikka kurkkaat torkkuen muutaman leffan teatterissa.

                          Todettu hyväksi jo vuodesta 2012 alkaen, nykyään vältän viimeiseen asti Tanskaa sekä niitä umpitäyteen lastattuja Scandlinesin lauttoja Puttgardenista. Ja Rostockissa on myös suomalaiseen juomamakuun ja huokeaan hintaan ylihyvä Weincontor Berner. Toki Puttgardenin Bordershop on hyvä sekin, mutta Sari on juottanut nyt monta vuotta minun humalatilani.

                          Toki jos ihan kamala kiire on niin säästää kai sillä Tanskan läpi menemällä muutaman tunnin (jos ajat ilman taukoja), muuta hyvää en sitten keksikään.
                          Last edited by Dualfun; 15-08-2018, 10:18.
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                          E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • brainsurgery
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2011
                            • 1355
                            • Helsinki

                            Tanska on vielä ihan ok mutta Ruotsin läpi ajaessa meinasin kerran nukahtaa prätkän puikkoihin...

                            Comment

                            • radiaani
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2016
                              • 131
                              • Etelä-Suomi

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Itse suosin Rostock - Trelleborg lauttaa jos mahdollista. Huokeamman hintainen kuin Tanskan sillat ja lautat, muistaakseni noin 6h matka ja edullisessa hytissä voi ottaa siis pienet unetkin. Ja mikä parasta - voi jättää koko prkleen Tanskan väliin
                              On tosiaankin hyvä muistaa, että Ruotsin reitillä "Tanskan sillat" tai "Tanskan salmet" eivät suinkaan ole ainoita vaihtoehtoja. Jos reitit eivät ole tuttuja, kannattaa kaivaa naftaliinista alueen lakanakartta, joka auttaa hahmottamaan eri reittivaihtoehtoja. Osalla reiteistä aikataulut toimivat paremmin vain toiseen suuntaan.

                              Tärkeimmät lauttavaihtoehdot kai on
                              • Göteborg-Fredrikshavn (Jyllannin pohjoisosaan), yhdellä lautalla mantereelle
                              • Helsingborg-Helsingör+Rödby-Puttgarden - joustava klassikko, vuorovälit omassa luokassaan, vähän kallis
                              • Helsingborg-Helsingör+Gedser-Rostock, variantti edelliselle, joka voi olla hyvä, kun on matkalla esim. Münchenin ja Itävallan suuntaan. G-R harva vuoroväli
                              • Malmö-Travemünde, Finnlinesin reitti jolla voi olla edullisia tarjouksia. Kannattaa huomioida 20% alennus, kun varaa samalla useamman ylityksen.
                              • Trelleborg-Travemünde, yövuorot parhaita (ja kalleimpia). Ostosmatkailuun edullisia 2 yön risteilypaketteja.
                              • Trelleborg-Rostock, kuten em. mutta halvempi ja nopeampi

                              Näiden lisäksi on muutama muu reitti, jotka saattavat toimia jossain tilanteissa, ainakin
                              • Göteborg-Kiel. Melkein aina kallis yövuoro, joka vähentää ajomatkaa Saksaan jo aika merkittävästi. Saksasta tullessa lievää aikataulupainetta ehtiä Helsingin-laivoihin. Nähtävyytenä mm. Ison-Beltin sillan alitus.
                              • Varberg-Grenå
                              • Trelleborg-Sassnitz

                              Jos omat aikataulut joustavat, niin etenkin huippusesongin ulkopuolella vaihtoehtoisten reittien hinnat saattavat olla hyvinkin sopuisat.
                              Ajossa: F10 520d SE (2012)

                              Comment

                              • radiaani
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2016
                                • 131
                                • Etelä-Suomi

                                Originally posted by brainsurgery View Post
                                Tanska on vielä ihan ok mutta Ruotsin läpi ajaessa meinasin kerran nukahtaa prätkän puikkoihin...
                                Tässäpä Ruotsin reitin vahvuus (ja heikkous) konkretisoituu: reitillä on n. 600 km moottoritietä, jolla on muuta liikennettä yleisesti vain nimeksi. Ajo on puuduttavaa mutta toisaalta matka joutuu häiriöttä. Helsingborgiin ajaa Tukholmasta oikeasti viidessä tunnissa.

                                Ruotsin ja Tanskan korkean hintatason vaikutusta vähentää oleellisesti se, että kalliita palveluita ei oikeastaan ehdi käyttämään.
                                Ajossa: F10 520d SE (2012)

                                Comment

                                Working...
                                X