Saattaapi olla niin, että hallitus pääsee pian seuraamaan meikäläisen liikkeitä Helsinki-Vantaan lentokentälle. Siellä käyn vääntämässä pönttöön valtion asentaman GPS-analproben ja vaihdan maisemia pysyvästi.
Kaikilla mittareilla (Co2 päästöt, tien kuluminen, vaara jalankulkijoille ym) Fiat Puntolla ajaminen on suotavampaa kuin Jeep Grand Cherokeella. Eli jos halutaan "oikeudenmukaista" käytön verotusta, on veron sisällyttäminen bensaan ainoa oikea tapa. GPS kohtelee samalla tavalla (ellei sitten ohjelmoida eri kertoimia eri autoille), nykyinen malli verottaa vaikka ei aja.
Iso kone/painava auto = kovat Co2 päästöt = korkea kulutus = korkeampi vero. Kaikenlainen muu verotus on täyttä paskaa.
Moottoritiemaksut myös oikeudenmukainen, jos haluat ajaa nopeasti ja mukavasti, maksat siitä. Jos et niin et.
Jos autovero poistuu ja bensan hinta nousee vastaavasti, niin mitäs siinä, olen aivan valmis ostamaan Audi A5 2.0TDI:n edullisesti ja ajelemaan sillä sitten.
Kaikilla mittareilla (Co2 päästöt, tien kuluminen, vaara jalankulkijoille ym) Fiat Puntolla ajaminen on suotavampaa kuin Jeep Grand Cherokeella. Eli jos halutaan "oikeudenmukaista" käytön verotusta, on veron sisällyttäminen bensaan ainoa oikea tapa. GPS kohtelee samalla tavalla (ellei sitten ohjelmoida eri kertoimia eri autoille), nykyinen malli verottaa vaikka ei aja.
Iso kone/painava auto = kovat Co2 päästöt = korkea kulutus = korkeampi vero. Kaikenlainen muu verotus on täyttä paskaa.
Moottoritiemaksut myös oikeudenmukainen, jos haluat ajaa nopeasti ja mukavasti, maksat siitä. Jos et niin et.
Jos autovero poistuu ja bensan hinta nousee vastaavasti, niin mitäs siinä, olen aivan valmis ostamaan Audi A5 2.0TDI:n edullisesti ja ajelemaan sillä sitten.
Tässä tuli juuri sitä asiaa mitä itsekin kannatan
Siirrytään omistamisen ja hankinnan verotuksesta käytön verottamiseen. Maksat vain ja ainoastaan sen mukaan millä ja paljonko ajat.
Siirrytään omistamisen ja hankinnan verotuksesta käytön verottamiseen. Maksat vain ja ainoastaan sen mukaan millä ja paljonko ajat.
Näinhän se kaupunkilaisesta näkökulmasta on, ja tämä malli sopii kyllä aika hyvin myös mulle kun ei ole mikään pakko ajaa paljoa mihinkään. Silti luulen ettei Suomessa tähän tulla menemään ja syynä on nimenomaan maaseudun ja pohjoisen asukkaat, jotka joutuvat ajamaan pidempiä matkoja kuin tiheämmin asutuilla alueilla asuvat. Eli uskoisin GPS-verotusajatuksen takana olevan juurikin tämä mahdollisuus porrastaa veroa helposti sen mukaan missä ajetaan. Tottakai tämä porrastus olisi ehkä mahdollista toteuttaa myös bensiinin hinnalla.
Aivan, eli juuri siksi varmaan joku on keksinyt ton GPS:n.
Minä odotan innolla tuota GPS vaihtoehtoa. Pistää foliohatun vastaanottimen päälle ja senkun ajelee. Mittaristonkin voi manipuloida vastaamaan kilometrejä, mikäli tuokin tarkistetaan.
Tosin mikäli virkakoneistoa oikein ennustan, vastaa tuo GPS:n peittäminen rangaistukseltaan löpöllä ajamista.
Sehän vasta onkin tasapuolista että maksetaan ajetuista kilometreistä, huh...
Seuraavassa kaksi esimerkkiä:
1.Pariskunta asuu ison kaupungin keskustassa. Molemmalla töihin kävelymatka, Siwa on kerrostalon alakerrassa. Auton käytöstä kertyy maksuja vain kun päätetään käydä jossain kauempana, ei jokapäiväiseen elämiseen ja elannon hankintaan kuuluvasta ajosta. Pakolliset ajot viikossa 0km.
2.Pariskunta pikku Perttiensä kanssa asuu haja-asutusalueella. Lähimpään kauppaan min.15km. Molemmat käy töissä kaupungeissa, toisella työmatka 30km/suunta ja toisella 60km. Pikku Perttien päivähoitoon vienneistä ja hauista syntyy kilometrejä 20km/päivä. Pakolliset ajot viikossa kahden kauppareissun jälkeen minimissään 1060km, olettaen että kumpikaan ei käy töissä viikonloppuisin. Eikä tällaiset päivittäiset ajot ole vielä yhtään mitään jos puhutaan todellisista "haja-asutusalueista", tai miksei kaupunkiasukkienkin töissäkäynneistä viereisissä kaupungeissa jne. Autojakin täytyy olla kaksi ennenkö elo onnistuu, ja niidenkin arvonalenemisina, vakuutusmaksuina ja käyttökuluina tulee takkiin jo ihan mukavasti.
Eiköhän tämä pariskunta kakkonen maksa jokapäiväisestä elämisestään ja autoilustaan riittävästi enemmän jo pelkästään polttoaineinakin kuin tämä ykkönen, ilman kilometrikohtaisia maksujakin.
Toimiihan tämä jos muutetaan koko Suomen kansa ja työpaikat samalle hehtaarille ja hoidetaan kaikille samanverran pakollisia ajoja ja samanpituiset työmatkat. Silloin on tasapuolista että jokainen voi maksaa omista ajoistaan silloin, kun huvittaa johonkin lomareissuun lähteä...
530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Siis älkäät nyt hyvät ihmiset kuvitelko ettei tämä kieltojen+rajoitusten+valvonnan tie olisi loputon kehä?
Jokainen uusi "hieno" valvonnan, rajoitusten ja verotuksen keino tulee tietenkin hetken kuluttua poikimaan uusia ongelmia joihin on vastattava uusin rajoituksin. Esimerkiksi, kun kuviteltiin noiden peltipoliisien olevan ratkaisu nopeusvalvonnan ongelmiin, huomasikin sosiaalitantat hetken kuluttua että ko."pönttöjä" alettiin varomaan vain niiden valvovalla alueella....ja nyt on sitten ihan pakko mennä keskinopeusvalvontaan. Tämä taas edellyttää autoilijoilta jokaisen nopeusrajoituskyltin havaitsemista myös talvella ja joko ajosuoritteen aikana, jolloin taas tullaan tilanteeseen että autoja pysähtelee tolppien eteen kun ollaan epävarmoja aiemmasta käytetystä ja sallitusta keskinopeudesta,jne,jne.
Nyt jos verottajan käyttöön annetaan tuo GPS paikanninjärjestelmä, on verottaja tietenkin kiinnostunut monesta muustakin asiasta kuin siitä mitä kilometrisuoritetta valvotaan. Samalla kun tuo "pöntöillä" tehtävä keskinopeusvalvonta osoittautuu lopulta sudeksi, on tietenkin seuraava helppo askel seurata jokaisen tielläliikkujan nopeuksia/keskinopeuksia tuon paikannustiedon oheistuotteena. Eli jos tälle "isoveljelle" annetaan pikkusormi, on pelkkää itsepetosta kuvitella etteikö aina seuraava askel olisi edelleenkin yksilönvapauksien kaventaminen aina jonkin hyvän saavuttamiseksi.
Nykyisellä Keskustan ja Kokoomuksen muodostamalla konservatiivihallituksella on aivan ERITYINEN tarve kaventaa kansalaisten yksilönvapauksia AINA jonkin suuremman hyvän toivossa....
Siis älkäät nyt hyvät ihmiset kuvitelko ettei tämä kieltojen+rajoitusten+valvonnan tie olisi loputon kehä?
Jokainen uusi "hieno" valvonnan, rajoitusten ja verotuksen keino tulee tietenkin hetken kuluttua poikimaan uusia ongelmia joihin on vastattava uusin rajoituksin. Esimerkiksi, kun kuviteltiin noiden peltipoliisien olevan ratkaisu nopeusvalvonnan ongelmiin, huomasikin sosiaalitantat hetken kuluttua että ko."pönttöjä" alettiin varomaan vain niiden valvovalla alueella....ja nyt on sitten ihan pakko mennä keskinopeusvalvontaan. Tämä taas edellyttää autoilijoilta jokaisen nopeusrajoituskyltin havaitsemista myös talvella ja joko ajosuoritteen aikana, jolloin taas tullaan tilanteeseen että autoja pysähtelee tolppien eteen kun ollaan epävarmoja aiemmasta käytetystä ja sallitusta keskinopeudesta,jne,jne.
Nyt jos verottajan käyttöön annetaan tuo GPS paikanninjärjestelmä, on verottaja tietenkin kiinnostunut monesta muustakin asiasta kuin siitä mitä kilometrisuoritetta valvotaan. Samalla kun tuo "pöntöillä" tehtävä keskinopeusvalvonta osoittautuu lopulta sudeksi, on tietenkin seuraava helppo askel seurata jokaisen tielläliikkujan nopeuksia/keskinopeuksia tuon paikannustiedon oheistuotteena. Eli jos tälle "isoveljelle" annetaan pikkusormi, on pelkkää itsepetosta kuvitella etteikö aina seuraava askel olisi edelleenkin yksilönvapauksien kaventaminen aina jonkin hyvän saavuttamiseksi.
Nykyisellä Keskustan ja Kokoomuksen muodostamalla konservatiivihallituksella on aivan ERITYINEN tarve kaventaa kansalaisten yksilönvapauksia AINA jonkin suuremman hyvän toivossa....
Comment