Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viikon munakuski

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Topi08
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 4458
    • .

Ei nyt varsinainen munakuski juttu, mutta asia mitä ihmettelen liikenteessä.

Monta kertaa tapahtuu päivässä.
    Tulet risteykseen, huomaat että siellä odottaa auto sun tuloa, laitat vilkun päälle jotta tuo risteyksessä odottava auto tietäisi että käännyt ja pääsisi lähtemään.
    Mutta ei. auto odottaa siihen saakka että itse käännyt, eivätkö nuo huomaa vilkkua vai ei vaan luota siihen että käännyt? :think.

pieni kevennys: http://www.hs.fi/fingerpori/s1305649567819

Comment

• Kal.ju
      BTCF Member
      • Mar 2003
      • 2881
      • Akaa / Toijala

Joo toi on kyllä ihme touhua. Itse kuitenkin aina lähden liikkeelle jos näen että on vilkku päällä.

Käännetäämpä tuo tilanne toisinpäin. Eli odotat risteyksessä ja väistettävä auto laittaa just suurinpiirtein kohdalla vilkun päälle. Jotenkaan kaikki ei tota tajua, kuinka paljon se vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen.

Itse pyrin aina laittamaan kohtuu ajoissa vilkun, jos huomaan että minua ollaan väistämässä/odottamassa.

Comment

• BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

Originally posted by Topi08 View Post
        Ei nyt varsinainen munakuski juttu, mutta asia mitä ihmettelen liikenteessä.

Monta kertaa tapahtuu päivässä.
        Tulet risteykseen, huomaat että siellä odottaa auto sun tuloa, laitat vilkun päälle jotta tuo risteyksessä odottava auto tietäisi että käännyt ja pääsisi lähtemään.
        Mutta ei. auto odottaa siihen saakka että itse käännyt, eivätkö nuo huomaa vilkkua vai ei vaan luota siihen että käännyt? :think.

pieni kevennys: http://www.hs.fi/fingerpori/s1305649567819
        Olen nähnyt ihan livenä tilanteen, jossa etuajo-oikeutettua tietä ajava auto piti vilkkua päällä, kolmion takaa lähti sen ansiosta auto liikkeelle ja lopputuloksena oli melko messevä kylkikolari.
        Arvatkaa kuka joutui maksajaksi? Väärin arvasitte: kolmion takaa tuleva joutui maksajaksi, koska se on väistämisvelvollinen kaikissa tilanteissa.

Tuon tilanteen todistamisen jälkeen en ole itse koskaan luottanut kauempana olevien autojen vilkunkäyttöön.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

Comment

• Jakuza
          BTCF Member
          • Nov 2006
          • 516
          • Brisbane

Originally posted by Kal.ju View Post
          Joo toi on kyllä ihme touhua. Itse kuitenkin aina lähden liikkeelle jos näen että on vilkku päällä.

Käännetäämpä tuo tilanne toisinpäin. Eli odotat risteyksessä ja väistettävä auto laittaa just suurinpiirtein kohdalla vilkun päälle. Jotenkaan kaikki ei tota tajua, kuinka paljon se vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen.

Itse pyrin aina laittamaan kohtuu ajoissa vilkun, jos huomaan että minua ollaan väistämässä/odottamassa.
          Tää on todella rasittava juttu, etenkin kun on kuorma-auton kanssa liikenteessä. Perustilanne on se, että odotat 10 minuuttia ruuhkaristeyksessä ja sitten tulee näitä vitun paviaaneja mitkä laittaa vilkun päälle samalla kun kääntää rattia. Sitten tulee kirottua kun olisi voinut jo mennä jos kääntyjällä olisi ollut vilkku ajoissa päällä. Joskus tulee kyllä vedettyä suoraan eteen kun joku laittaa vilkun päälle viime tingassa ja on jo käytännössä pysähtynyt kääntymistä varten (eli ei onnettomuusriskiä).

Lisäks on tullut havaittua tämäkin, että noin 50% autoilijoista ei uskalla tulla risteyksestä vaikka itsellä on ollut jo 500m vilkku päällä...

Originally posted by BeamR View Post
          Tuon tilanteen todistamisen jälkeen en ole itse koskaan luottanut kauempana olevien autojen vilkunkäyttöön.
          Mikäli autoilijalla on vilkku päällä, tietysti tällöin huomioidaan myös auto"tyyppi", esim. taxi vs. punainen micra, auton nopeus jne. Mikäli auto ei "näytä" muita merkkejä kääntymiseen ja eteen ajaminen aiheuttaisi suurella todennäköisyydellä onnettomuuden, se ei toki ole suositeltavaa. Usein kuitenkin tulevista autoista pystyy ennustamaan mahdollisen kääntymisen muusta käytöksestä vaikka niillä ei olisikaan vilkku päällä. Tähän tulee vaisto kun kiroaa tarpeeksi kuorma-auton ratissa näitä vilkun käyttämättä jättäjiä.
          Last edited by Jakuza; 08-03-2013, 15:12.

Comment

• smpovers
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 2372
            • Tammela

Eli odotat risteyksessä ja väistettävä auto laittaa just suurinpiirtein kohdalla vilkun päälle. Jotenkaan kaikki ei tota tajua, kuinka paljon se vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen.
            Mua vituttaa helvetisti tuo asia . Tässä kodin lähellä on tuo yks risteys mistä ajelen päivittäin niin melkein joka kerta sieltä tulee joku auto mikä laittaa vilkun päälle vasta kun alkaa kääntymään. Ei siitä vilkusta ole sit enää mitää hyötyä kun sitä ei käytetä ajoissa...
            BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
            BMW 330d touring e46 -05
            Ford Cortina Mk2 1600 -70
            ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

Comment

• Matula
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1706

Originally posted by Jakuza View Post
              Lisäks on tullut havaittua tämäkin, että noin 50% autoilijoista ei uskalla tulla risteyksestä vaikka itsellä on ollut jo 500m vilkku päällä...
              Ihme. En luota sen enempää mopoihinkaan jotka painaa kestovilkulla pitkin teitä.
              Mielestäni parempi vaihtoehto on laittaa se vilkku järkevällä etäisyydellä risteyksestä kuin painaa vinkkari päällä jo katveen takaa.
              Last edited by Matula; 08-03-2013, 15:16.

Comment

• Zuuzo
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 441
                • Etelä-Savo, Pieksämäki

Originally posted by smpovers View Post
                Mua vituttaa helvetisti tuo asia . Tässä kodin lähellä on tuo yks risteys mistä ajelen päivittäin niin melkein joka kerta sieltä tulee joku auto mikä laittaa vilkun päälle vasta kun alkaa kääntymään. Ei siitä vilkusta ole sit enää mitää hyötyä kun sitä ei käytetä ajoissa...
                Saas nähdä taas keväällä kunhan rupean liikkumaan tuon traktori urakointikaluston kanssa maantiellä että kuinka moni auto lähtee ohittamaan minua kun olen kääntymässä vasemmalle ( vilkut ja valot on kunnossa sekä pistetty hyvissä ajoin päälle ) viimekin keväänä muutama auto vetäis ohi ihan traktorin etupyöriä hipoen, kukahan mahtaa olla vastuussa jos rysähtää oikein kunnolla :think

Comment

• Jakuza
                  BTCF Member
                  • Nov 2006
                  • 516
                  • Brisbane

Originally posted by Matula View Post
                  Ihme. En luota sen enempää mopoihinkaan jotka painaa kestovilkulla pitkin teitä.
                  Mielestäni parempi vaihtoehto on laittaa se vilkku järkevällä etäisyydellä risteyksestä kuin painaa vinkkari päällä jo katveen takaa.
                  Ok, toki 500m on useimmiten liiottelua, mutta toki on tilanteita, missä esim rekka odottaa liukkaassa risteyksessä juuri sinua 100 alueella ja mikäli laitat vilkun jopa 500m ennen risteystä päälle niin rekkakuski taatusti kiittää.

edit.
                  Lisättäköön, että nämä liikennettä tukkivat jännittäjät, jotka eivät uskalla sieltä risteyksestä tulla ovat 100% ajasta jotain aivan muuta kuin ammattikuljettajia...
                  Last edited by Jakuza; 08-03-2013, 15:45.

Comment

• LordHamwich
                    BTCF Member
                    • Feb 2011
                    • 436
                    • Kuopio-Kuhmo

Originally posted by Jakuza View Post
                    Mikäli autoilijalla on vilkku päällä, tietysti tällöin huomioidaan myös auto"tyyppi", esim. taxi vs. punainen micra, auton nopeus jne.
                    Samalla tekniikalla on tullut vältettyä potentiaalinen kolaritilanne kolmesti, mukaanlukien yksi tilanne jossa autolla ei ollut vilkku päällä mutta oli kääntymiskaistalla. Suoraanhan - tai oikeastaan viistoon, ettei tarvinnut ajaa korkeaan kanttariin - se tietenkin siitä kääntymiskaistan päästä pudotteli ja vauhtia ihan silmämääräisestikin arvioituna reilusti yli sallitun.

Samaten yksi kaupungin "pääristeyksistä" on sellainen, että kun valot vaihtuvat vihreiksi niin on melkeinpä pakko katsoa vasemmalle että onko risteystä lähestymässä autoja ja millä vauhdilla. Ruuhka-aikaan vähintään yksi ajaa päin punaisia joka helvetin kerta.
                    1997 E39 523i Cosmosschwartz
                    sigpic

Gone with the wind:
                    1994 VW Passat 2.0
                    1995 E36 323i

Comment

• -dq-
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2007
                      • 91
                      • Naantali

Originally posted by Zuuzo View Post
                      Saas nähdä taas keväällä kunhan rupean liikkumaan tuon traktori urakointikaluston kanssa maantiellä että kuinka moni auto lähtee ohittamaan minua kun olen kääntymässä vasemmalle ( vilkut ja valot on kunnossa sekä pistetty hyvissä ajoin päälle ) viimekin keväänä muutama auto vetäis ohi ihan traktorin etupyöriä hipoen, kukahan mahtaa olla vastuussa jos rysähtää oikein kunnolla :think
                      Pikku vinkkinä kun itsekin joutuu tuota hullunmyllyä välillä traktorin hytistä katselemaan, auttaa kun ryhmittyy hyvissä ajoin ja ihan keskiviivan päällekin, sen mitä vastaantuleva liikenne tietty sallii. Ei ne näe sitä vilkkua kun sitä ohituspaikkaa kytätään ku jossain formulakisoissa.

Comment

• Topi08
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 4458
                        • .

Tämä on kanssa asia mikä ihmetyttää, ei se kuitenkaan kauhean iso vaiva ole laittaa päälle, poiskaan ei tarvi ottaa.

Tässä kylässä näkyy harvasen päivä tuota, 3-5m ennen risteystä laitetaan se vilkku, jarruvalotkin näkynyt yleensä ennen kuin vilkku.

Monta kertaa on tullut tuota manattua, että mikä helvetti siinä on.
                        Itsekkin laitan vilkun aina, jos huomaan että risteyksessä odottaa auto ja olen itse kääntymässä, helpottaa huomattavasti muita, jos tajuaa lähteä :think

Comment

• Topi08
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 4458
                          • .

Originally posted by BeamR View Post
                          Olen nähnyt ihan livenä tilanteen, jossa etuajo-oikeutettua tietä ajava auto piti vilkkua päällä, kolmion takaa lähti sen ansiosta auto liikkeelle ja lopputuloksena oli melko messevä kylkikolari.
                          Arvatkaa kuka joutui maksajaksi? Väärin arvasitte: kolmion takaa tuleva joutui maksajaksi, koska se on väistämisvelvollinen kaikissa tilanteissa.

Itse lähden aina jos toinen vilkuttaa, toki arvioin hieman sitä vauhtia että millä sieltä tullaan, jos auto on tarpeeksi kaukana niin äkkiähän siitä pääsee tien ylitte.

Comment

• Zuuzo
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2007
                            • 441
                            • Etelä-Savo, Pieksämäki

Originally posted by -dq- View Post
                            Pikku vinkkinä kun itsekin joutuu tuota hullunmyllyä välillä traktorin hytistä katselemaan, auttaa kun ryhmittyy hyvissä ajoin ja ihan keskiviivan päällekin, sen mitä vastaantuleva liikenne tietty sallii. Ei ne näe sitä vilkkua kun sitä ohituspaikkaa kytätään ku jossain formulakisoissa.
                            Eipä oo auttanu vaikka miten on ryhmittyny ajoissa aina sieltä on joku apina tullu sillä volvollaan ohi

Comment

• peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8258
                              • Järvikylä (Nakkila)

haha.. tämä tapaus tuli vastaan kylmäasemalla kun kävin hakemassa tds:llä seiskaan 10l bensaa

pääsin asemalle ja jätin auton käymään kun oli niin kylmä olevinaan. otin kannun takaluukusta ja kuulin jotain napinaa vastapuolen pumpulta enkä kiinnittänyt sen kummempaa huomiota.. sitten pappa alkoi melttoomaan että
                              -pitäis sammuttaa auto kun tankkaa.
                              minä siihen että
                              -jaa.. hyvin tuntus käyvän.
                              -eksää saatanan tonno tajua että tossa lukee että "sammuta moottori täytön ajaksi..."
                              -mitä jos pappa keskittyis vaan omiin asioihinsa.. jos sattuu omaa elämää olemaan.
                              -kyllä mää tommoset ammun saatana..

papan vaimo: -nyt esko LOPETA, ANNA JO OLLA.. NYT AUTOON TAKASI.

pappa jatkaan napinaa vaimolleen. ja vaimo huutaa siihen malliin että kuuluu erittäin selvästi 207 pösön peltien läpi

alko naurattaan niin etten saanu sanaa suustani.. sain vissiin aika hyvän riidan aikaan
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

Comment

• Supra^
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 5150
                                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

Originally posted by peto2 View Post
                                haha.. tämä tapaus tuli vastaan kylmäasemalla kun kävin hakemassa tds:llä seiskaan 10l bensaa

pääsin asemalle ja jätin auton käymään kun oli niin kylmä olevinaan. otin kannun takaluukusta ja kuulin jotain napinaa vastapuolen pumpulta enkä kiinnittänyt sen kummempaa huomiota.. sitten pappa alkoi melttoomaan että
                                -pitäis sammuttaa auto kun tankkaa.
                                minä siihen että
                                -jaa.. hyvin tuntus käyvän.
                                -eksää saatanan tonno tajua että tossa lukee että "sammuta moottori täytön ajaksi..."
                                -mitä jos pappa keskittyis vaan omiin asioihinsa.. jos sattuu omaa elämää olemaan.
                                -kyllä mää tommoset ammun saatana..

papan vaimo: -nyt esko LOPETA, ANNA JO OLLA.. NYT AUTOON TAKASI.

pappa jatkaan napinaa vaimolleen. ja vaimo huutaa siihen malliin että kuuluu erittäin selvästi 207 pösön peltien läpi

alko naurattaan niin etten saanu sanaa suustani.. sain vissiin aika hyvän riidan aikaan
                                Samaa mieltä olen kyllä tuosta muiden asioihin sekaantumisesta/ukon käytöksestä, mutta mikä hitto siinä on ettei sitä autoa voi sammuttaa kun tyhjäkäynti ihan selvästi on kielletty jokaikisellä asemalla?
                                Musti 8HP
                                Nokivasara M47
                                TeiniCoupé DCT
                                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

Ex:
                                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎