Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Tuo kallistelu on kyllä E39:llä ärsyttävää. Mun M Sportfahrwerk II:ssa pitäis olla paksummat kallistuksen vakaimet kuin vakiossa mutta kyllähän tuo vaan kallistelee ihan riittävästi.
En oikein nyt tiedä mistä tuo sinun kohdalla oikein johtuu, mutta kyllä tuo meidän e39 nielee mutkat kuin juna, ilman oikeastaan minkäänlaista kallistelua(tämän on todennut kaikki muutkin ko.autolla ajaneet)?
ajamani vakio 16" rengastuksella oleva e60 525i oli ihan "apinakiikku" meidän e39:iin verrattuna.
Olisiko muuten tuo TV:n artikkelin e39:ssä ollut alla vakiokokoiset=korkeaprofiiliset 205/65-15" "nuljukumit", samalla kun e60:ssä 16"/tai 17" kokoiset?
Tosin sen myönnän että e39 vaatii alleen suhteellisen matalaprofiilisen renkaan sekä kohtuullisen matalan alustan ennenkuin tuohon täysin kallistelemattomaan toteutukseen päästään, mutta kun päästään niin näinkin monen vuoden yhteiselon jälkeen se kuuluisa tyhmä virne on kuitenkin päivittäin naamalla. Se keulan raskauden tunne kyllä häviää=pitäisi hävitä +30mm:n pudotuksella ja +18":n rengastuksella. e39:hän on orggis 205/65-15" "traktoripyörällä" mutkissa ja +150kmh nopeuksissa kuin vanha jenkkiheteka, joten toki kunnon rengastuksen+alustan tuo mutka-ajo vaatii. Ainakaan minä en sadoista ajetuista muista merkeistä/malleista ole löytänyt kokonaisuutena hienommin toimivaa alustaa(vaikka muutama Italialainen pääseekin lähelle).
Toki joitan "mikroautoalustoja" on ollut mm.205 1.9L GTI pösössä, mutta sitten kaikessa muussa nämä ovat alustan suhteen hävinneet e39:lle 100-0.
Olisiko muuten tuo TV:n artikkelin e39:ssä ollut alla vakiokokoiset=korkeaprofiiliset 205/65-15" "nuljukumit", samalla kun e60:ssä 16"/tai 17" kokoiset?
Unohtui tietysti mainita nuo renkaat, eli ko. testihän löytyy:
Ja siinä oli E39 alla taitaa olla jopa 18" renkaat, vaikka testin tekstissä sitä ei kerrota (kuvista kuitekin näkee) ja E60 alla oli 245/45R17. Ajettavuuden eroja pidettiin kuitenkin pieninä, suurin ero oli DSC:n toiminnassa ääritilanteissa.
Ainakaan minä en sadoista ajetuista muista merkeistä/malleista ole löytänyt kokonaisuutena hienommin toimivaa alustaa(vaikka muutama Italialainen pääseekin lähelle).
En minäkään E39:n alustaa lähde tässä moittimaan, tuo kallistelu on oikeastaan ollut ainoa harmittava piirre joskus ja sekin korostuu lähinnä siksi kun varsinkin kaupungissa mutkat on usein valmiiksi väärin kallistettu, kuten myös liikenneympyrät. Vastakohtana esim. Alfa 156 GTA joka ei tuntunut liikenneympyröissä ihan vähästä kallistelevan, mukavuus on taas sitten varmaan ihan eri juttu.
Johan taas hemi väänsi viikon vitsin, että E39 olisi parempi alustaltaan kuin E60, just joo.
Kun olin itse hankkimassa joko E39 tai E60, kävin koeajamassa useamman ko mallien edustajan. Ja ero kuuskympin eduksi oli niin selvä, etä turha vetää mitään rengasjuttuja tähän. Ai juu, mutta en muista missä oli ne universumin nakit eli Nangangit tai mitkä ne oli...
Ja E60 on nimenomaan tuon keulakeveyden takia selvästi ketterämpi ajaa piste!
Hemillekin muistutukseksi, että E60:ssa on konepelti, eulokasuojat (ulko) ja koko eturunkokehikko alumiiniseosta. Sisälokasuojiahan ei ole lainkaan, ainoastaan muoviset "lokarit". Siitä se ketteryys tulee.
Se, että johonkin laittaa jotkut hirviöjouset joilla madalta autoa tolkuttomasti (esim 30 mm) on kyllä oma lukunsa. Tokihan sillä auto kallistelee vähemmän mutkissa, muuta etua ei saakaan. No, kukin tyylillään
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Tähän postiinhan olikin tullut mukavasti kommentteja. Kiitos kaikille postaajille ja lisääkin kokemuksia saa kertoa, auto on vielä vaihtamatta...
Mutta asiaan. Kävin viikonloppuna kokeilemassa yhtä 02-mallista e270cdi mersua. Täytyy sanoa, että ainakaan ensitutustumisella en ihastunut lainkaan! Auton kunnossa ei lienyt mitään varsinaista vikaa, ajettu 119tkm, "suomi-auto" täydellä huoltohistorialla. Kyseessä itse asiassa tämä auto:
Autossa on ilmajousitus. Odotin, että nyt on luvassa hienoa kyytiä. En nimittäin ollut koskaan sellaista kokeillut. Noh, ensimmäiset kilometrit alusta oli lähinnä melko kova ja kaikki viat tien pinnassa tulivat aika selvästi läpi. Moottoritiellä auto kulki kyllä hienosti. Eli kun joku puhui mersun matkustusmukavuudesta, niin hiukan ihmettelen, koska pidän omaa e39:ä kyllä mukavampana. Sekä omassa autossa että mersussa oli samankokoiset rinkut, 235/45-17 eli niistä ei tullut suurta eroa. Mersun alusta oli madaltamaton niin kuin omassa bemussakin.
Jo liikkeen pihassa ihmettelin mersun karkeahkoa käyntiääntä. Kaksseiskakymppinenhän on 5-pyttyinen. Ihmettelin asiaa jopa paikalle sattuneelle vannoutuneelle mersumiehelle, joka totesi myllyn kuullostavan ihan mersulta. Onhan se bemu kutonen, mutta silti... Sanoisin bemarin kutosdieseliä paljon hienostuneemmaksi käyntiääneltään. Mitenkähän olisi 320cdi:n laita?
W211 on paljon uudempi auto kuin e39, joten oletin sen olevan vähintään yhtä hiljainen sisämelultaan. WRONG! Varsinkin kiihdyttäessä kone mylvi melko karkeasti ja äänekkäästi. Edes matkavauhdissa autoa ei voinut sanoa mitenkään erityisen hiljaiseksi. Eikä rengasmelussakaan vielä kaikki, noin kalliiksi autoksi sisällä kuului ihme pärinöitä muoviosista. Lähinnä nuo kohdistuivat (ilmeisesti) penkkien muoviosiin, koska esim. kojelaudasta ei kuulunut ylimääräisiä ääniä. Joka tapauksessa varsinkin kaupunkiajossa, jossa kierrokset vaihtelivat paljon, auto pärisi melkein kokoajan jostainpäin!
Vähän pointsejakin mersulle. Auton muotoilu on mielestäni kertakaikkisen onnistunut. Sekä ulkoa että sisältä. Ko. auton vaalea nahkasisusta vain paransi vaikutelmaa. Kaikki kytkimet ja systeemit toimivat jämäkän tuntuisesti, niin kuin laatuautossa kuuluukin. Poppikoneetkin olivat "hiukan" toista luokkaa kuin e39:ssä.
Kulkupuolessa en huomannut juuri eroa e39 530d:en. Ei siinä tosin paljon eroa pitäisi ollakaan, suuntaan eikä toiseen.
Joku mainitsi vielä mersun ruostumisongelmasta. Tämähän on tuttua ja tunnustettua w210:ssä, mutta itse en ole nähnyt ensimmäistäkään ruosteessa olevaa "uuskoppaista". Eli mitenkähän tuon kanssa on? En toki ole näihin niin paljon tutustunutkaan. Tästä koeajoykslöstä en löytänyt ruostetta mistään, vaikka auto oli koko elämänsä täällä pohjolan suolakylvyissä viettänytkin.
Noista sähköhydraulisista jarruista joku voisi kyllä vielä hiukan kertoa kokemuksia. Onko näissä oikeasti ollut murheita, vai oliko ne taas essojuttuja? Eikös mersu kuitenkin luopunut niistä enemmänkin kustannusten takia kuin laatuongelmien?
Yhteenvetona: Automyyjä sanoi koeajon jälkeen, ettei edes uskonut minun ihastuvan meseen bemun jälkeen. Tässä hän oli kyllä oikeassa, mutta yhden yksilön perusteella ei vielä pitäisi tuomita, joten vielä mersuja ei ole jätetty kokonaan laskuista. Vaikka w211 onkin kaunis auto, on omasta mielestäni e60 varsinkin oikean värisenä vielä upeampi ilmestys. Joku suositteli tutustumaan myös Audin A6:een, mutta lähipiirin kokemuksista oppineen en varmasti halua Tampereen Laakkosen huoltopalveluiden asiakkaaksi. Ne kun tuntuvat olevan vielä heikommissa kantimissa kuin Tampereen MetroAutossa, jos se nyt on mahdollista...
- - - - - - -
F10 520dA
ex E61 530dA, ex E39 530dA
Jaa-a, pikaisella googletuksella löytyi seuraavanlainen rivi:
CLS:ssä on E-sarjan kalliimmista malleista tuttu sähköhydraulinen parametriohjaus. Tehostuksen määrä vaihtelee voimakkaasti ajonopeuden mukaan. Kaupunkiajossa ohjaus on täysin tunnoton eikä palautusta ole nimeksikään. Maantiellä ohjaus toimii asiallisesti, mutta samana päivänä ajetussa uudessa Corollassakin oli parempi ohjaustunto. Ohjauksen ohella E-sarjasta tulevat sähköhydrauliset jarrut, joista MB on teknisten ongelmien takia luopumassa. Jarrujen äkkinäisen toiminnan pysäköintitilanteessa saa esille ainakin, kun tietää mitä hakee.
Itse kävin toissa viikolla vaihtamassa vm. 2004 E46 330da:n M-B 320CDI Avantgarde farmariin vm. 2003 perheenlisäyksen takia. Mielessä oli toki E60 530d, mutta ei toi sisusta oikein houkuttele, kun kuitenkin autoa sisältä käsin yleensä katselen...
Tehdyt huomiot negatiiviset ensin:
- ohjaus hitaissa nopeuksissa, tosi kevyt ja mukava pyöritellä, mutta todella tahmea palautus
- automaatin toimintaa on painotettu liikaa mukavuuteen, joka ei tunnu kivalta kun haluaisi nopeasti lisää vauhtia verrattuna bemarin "heti valmis" toimintaan
- vähän äänekkäämpi moottori kylmänä kuin bemarissa oli, helpottaa moottorin lämmettyä
- ei niin iso asia, mutta mersun ideologian mukainen monitoimiviiksi ja jalkakäyttöinen seisontajarru (en ole vielä tottunut)
- ei ole paljon mitä tuunata, esim. bemariin saa valoja yms palikkaa
Plussat:
- nautinto ajaa varsinkin isoilla nopeuksilla, Avantgarden alusta toimii mukavasti, mutta kuitenkin suht jäykkä
- kääntyy yllättävän pienessä tilassa vaikka pituutta melkein 4,9 metriä
- sulava ja rauhallinen muotoilu, mikään ei häiritse eikä hyppää silmille, kuitenkin moderni
- penkit on täydelliset, kun saa vielä säätää sivuttaistuet erikseen (lisävaruste)
- SBC jarrut, valoissa polkaisee kerran jarrupoljinta ja auto pysyy paikallaan kunnes painaa kaasua
- ja ne poppikoneet, Bmw:llä tämä osa-alue on vielä vähän hukassa
Yhteenvetona voi sanoa, että valinnassa kannattaa miettiä missä autolla ajaa ja mihin sitä käyttää. Bemaria oli kiva käskeä nopeissa mutkissa ja ajaa aktiivisesti, mutta kun kuitenkin itse ajelen useimmiten suht rauhallisesti en kaipaa raskasta ohjausta enkä nopeasti vaihtavaa ja nykivää automaattia vaikkakin suorituskyvyn kustannuksella. Varusteet ja niiden määrä ratkaisi myös paljon. Design on makuasia ja se on täysin katsojasta kiinni. Nämä kommentit perustuen tietysti enimmäkseen edelliseen autooni, kun en paljoakaan E60:llä koeajojen lisäksi ajellut. Mersuun olen toistaiseksi tosi tyytyväinen, kunhan vielä löytää jotkut isommat vanteet alle...
Ja tämä päätettiin jo ennen autonvaihtoa. Kunhan mersu on parisen vuotta vanhentunut, otetaan X5 tilalle (facelift vielä turhan kallis)
Tähän postiinhan olikin tullut mukavasti kommentteja. Kiitos kaikille postaajille ja lisääkin kokemuksia saa kertoa, auto on vielä vaihtamatta...
Mutta asiaan. Kävin viikonloppuna kokeilemassa yhtä 02-mallista e270cdi mersua. Täytyy sanoa, että ainakaan ensitutustumisella en ihastunut lainkaan! Auton kunnossa ei lienyt mitään varsinaista vikaa, ajettu 119tkm, "suomi-auto" täydellä huoltohistorialla. Kyseessä itse asiassa tämä auto:
Autossa on ilmajousitus. Odotin, että nyt on luvassa hienoa kyytiä. En nimittäin ollut koskaan sellaista kokeillut. Noh, ensimmäiset kilometrit alusta oli lähinnä melko kova ja kaikki viat tien pinnassa tulivat aika selvästi läpi. Moottoritiellä auto kulki kyllä hienosti. Eli kun joku puhui mersun matkustusmukavuudesta, niin hiukan ihmettelen, koska pidän omaa e39:ä kyllä mukavampana. Sekä omassa autossa että mersussa oli samankokoiset rinkut, 235/45-17 eli niistä ei tullut suurta eroa. Mersun alusta oli madaltamaton niin kuin omassa bemussakin.
Jo liikkeen pihassa ihmettelin mersun karkeahkoa käyntiääntä. Kaksseiskakymppinenhän on 5-pyttyinen. Ihmettelin asiaa jopa paikalle sattuneelle vannoutuneelle mersumiehelle, joka totesi myllyn kuullostavan ihan mersulta. Onhan se bemu kutonen, mutta silti... Sanoisin bemarin kutosdieseliä paljon hienostuneemmaksi käyntiääneltään. Mitenkähän olisi 320cdi:n laita?
W211 on paljon uudempi auto kuin e39, joten oletin sen olevan vähintään yhtä hiljainen sisämelultaan. WRONG! Varsinkin kiihdyttäessä kone mylvi melko karkeasti ja äänekkäästi. Edes matkavauhdissa autoa ei voinut sanoa mitenkään erityisen hiljaiseksi. Eikä rengasmelussakaan vielä kaikki, noin kalliiksi autoksi sisällä kuului ihme pärinöitä muoviosista. Lähinnä nuo kohdistuivat (ilmeisesti) penkkien muoviosiin, koska esim. kojelaudasta ei kuulunut ylimääräisiä ääniä. Joka tapauksessa varsinkin kaupunkiajossa, jossa kierrokset vaihtelivat paljon, auto pärisi melkein kokoajan jostainpäin!
Vähän pointsejakin mersulle. Auton muotoilu on mielestäni kertakaikkisen onnistunut. Sekä ulkoa että sisältä. Ko. auton vaalea nahkasisusta vain paransi vaikutelmaa. Kaikki kytkimet ja systeemit toimivat jämäkän tuntuisesti, niin kuin laatuautossa kuuluukin. Poppikoneetkin olivat "hiukan" toista luokkaa kuin e39:ssä.
Kulkupuolessa en huomannut juuri eroa e39 530d:en. Ei siinä tosin paljon eroa pitäisi ollakaan, suuntaan eikä toiseen.
Joku mainitsi vielä mersun ruostumisongelmasta. Tämähän on tuttua ja tunnustettua w210:ssä, mutta itse en ole nähnyt ensimmäistäkään ruosteessa olevaa "uuskoppaista". Eli mitenkähän tuon kanssa on? En toki ole näihin niin paljon tutustunutkaan. Tästä koeajoykslöstä en löytänyt ruostetta mistään, vaikka auto oli koko elämänsä täällä pohjolan suolakylvyissä viettänytkin.
Noista sähköhydraulisista jarruista joku voisi kyllä vielä hiukan kertoa kokemuksia. Onko näissä oikeasti ollut murheita, vai oliko ne taas essojuttuja? Eikös mersu kuitenkin luopunut niistä enemmänkin kustannusten takia kuin laatuongelmien?
Yhteenvetona: Automyyjä sanoi koeajon jälkeen, ettei edes uskonut minun ihastuvan meseen bemun jälkeen. Tässä hän oli kyllä oikeassa, mutta yhden yksilön perusteella ei vielä pitäisi tuomita, joten vielä mersuja ei ole jätetty kokonaan laskuista. Vaikka w211 onkin kaunis auto, on omasta mielestäni e60 varsinkin oikean värisenä vielä upeampi ilmestys. Joku suositteli tutustumaan myös Audin A6:een, mutta lähipiirin kokemuksista oppineen en varmasti halua Tampereen Laakkosen huoltopalveluiden asiakkaaksi. Ne kun tuntuvat olevan vielä heikommissa kantimissa kuin Tampereen MetroAutossa, jos se nyt on mahdollista...
Jo liikkeen pihassa ihmettelin mersun karkeahkoa käyntiääntä.
Sanoisin bemarin kutosdieseliä paljon hienostuneemmaksi käyntiääneltään. Mitenkähän olisi 320cdi:n laita?
Varsinkin kiihdyttäessä kone mylvi melko karkeasti ja äänekkäästi. Edes matkavauhdissa autoa ei voinut sanoa mitenkään erityisen hiljaiseksi.
tuon 270CDI vuodelta 2002 on tekniikkana aika vanha.
Muistaakseni 2004 tai jotain tätä luokkaa muttui tuo 270cdi kone joten pää syy koneen meluisuuteen ja käyntiääniin on vanhempi tekniikka. Sitä toki kehitettiin päivitykseen. Samanvuotisessa BMW:ssa eli 3litraisessa dieselissä on taas tullut e39:ssä Faceliftauksen yhteydessä päivitetty tekniikka eli 2001.
Joku mainitsi vielä mersun ruostumisongelmasta. Tämähän on tuttua ja tunnustettua w210:ssä, mutta itse en ole nähnyt ensimmäistäkään ruosteessa olevaa "uuskoppaista". Eli mitenkähän tuon kanssa on?
Jos mennään vaikka Laakkoselle joltain peltisepältä kysymään ruostuuko vaikka e39 tai e60 mallit niin voit olla varma että vastaus on "joo jonkinverran".
Eli aina löytyy joku joka tietää kertoa että jossain W211 mersussa tai e60 bmw:ssä on ollut ruostetta. Siitä voidaan syyttää nykyisiä vesivärejä entisten myrkkymaalien sijaan, ja tietysti rakasta EU:ta.
Jos kysymys on "onko W211 korimallissa" tai "onko e60 korimallissa" systemaattisesti ruostetta ja samanlaisia tai tyylisiä tyyppivikoja kuin W210 korimallissa vastaus on ei.
Tällä forumilla on liikaa musta tuntuu tietoutta. En tosin itse tee hirveästi poikkeusta, mutta osa kommentoijista ei ole eläessään ajanut kumpaakaan kyseessä olevista korimalleista joten tietojen ja kokemusten luotettavuus on varmaan tosi hyvä.
Noista sähköhydraulisista jarruista joku voisi kyllä vielä hiukan kertoa kokemuksia. Onko näissä oikeasti ollut murheita, vai oliko ne taas essojuttuja? Eikös mersu kuitenkin luopunut niistä enemmänkin kustannusten takia kuin laatuongelmien?
Niissä on ollut hieman ongelmia. Takseilla.
Ajatko sinä yhtäpaljon kuin taksit ? jos et unohda sähköhydraulisten jarrujen ongelmat. Ja kun tätän rupeaa joku esittämään vasta-argumenttejä haluan ensikäden tietouden esimerkin tapauksesta jossa yksityinen kuluttaja on kärsinyt sähköhydraulisista jarruista. Ongelmat ovat tietääkseni tulleet esiin suurilla ajokilometreillä jollaisilla kaikki ongelmat korostuvat.
Taksit, kaupparatsut jne..
Jos ajat sen 20tkm vuoteen niin en kantaisi suurta murhetta jarruista.
Minä en. nyt tulee makuasiaa:
Etuvetoisuus on miinus. Auton kolkkous sisältä on omaa luokkaansa. Todella karu. ja eikös se niin mene että kaikki kenellä ei ole rahaa mb:hen tai Bmw:hen ajavat audilla. Se on aavistus parempaan suuntaa ja hyvä auto matkalla unelmia kohden mutta ei vaihtoehto edellämainituille
Nyt ei voi olla yhtään samaa mieltä Janzun kanssa mutta vain yhdestä asiasta, eli lause bemarin automaatista että olisi nykivä! Bemarilla on näissä uudemmissa autoissaan mielestäni parhaat automaatit, meno ei ole nykivää (mersu tosin nykii yhtä vähän tai aavistuksen enemmän mielestäni mutta sporttisuutta ei tunnu löytyvän, nämä kokemukset siis e60 525ia, 530da ja e90 330ia ja 320ia ja mersu c220cdi, e270cdi) eikä volvo tyyliin luistavaa vaan automaatti toimii pirun hienosti, oikeastaan harvoja autoja johon voisin ottaa automaatin.
Mersun 270cdi:n moottori tosiaan hiljeni hieman jossain siinä -04 vuoden paikkeilla (en tiedä mitä muutoksia tehty) mutta kyllä se yllättävän karkea ääni kiihdytyksissä tulee uusissakin vielä esille. :think
M-B C220CDI 4matic amg -13
ex. bmw 320d touring -04 e46, bmw 330da touring m-sport -07 e91, Mercedes-Benz C200CDI BE T A -11,Mitsubishi Lancer RalliArt////////// -10, 320i -04 m-sport II e46, 330iA -06 e90, 318ti -97 e36, 318i -89 e30
Eli aina löytyy joku joka tietää kertoa että jossain W211 mersussa tai e60 bmw:ssä on ollut ruostetta. Siitä voidaan syyttää nykyisiä vesivärejä entisten myrkkymaalien sijaan, ja tietysti rakasta EU:ta.
Tällä forumilla on liikaa musta tuntuu tietoutta.
Ja kun tätän rupeaa joku esittämään vasta-argumenttejä haluan ensikäden tietouden esimerkin tapauksesta jossa yksityinen kuluttaja on kärsinyt sähköhydraulisista jarruista.
Isoin ongelma noissa on mun mielestä onneton poljintuntuma. Se on mun mielestä aika merkittävä vasta-argumentti noille jarruille. Mersu teki ainakin kaksi isoa takaisinkutsua noihin jarruihin liittyen. Toinen liittyi johtoihin ja toinen paineanturiin.
Niissä on ollut hieman ongelmia. Takseilla.
Ajatko sinä yhtäpaljon kuin taksit ? jos et unohda sähköhydraulisten jarrujen ongelmat. Ja kun tätän rupeaa joku esittämään vasta-argumenttejä haluan ensikäden tietouden esimerkin tapauksesta jossa yksityinen kuluttaja on kärsinyt sähköhydraulisista jarruista. Ongelmat ovat tietääkseni tulleet esiin suurilla ajokilometreillä jollaisilla kaikki ongelmat korostuvat.
Taksit, kaupparatsut jne..
Jos ajat sen 20tkm vuoteen niin en kantaisi suurta murhetta jarruista.
Takseilla juuri onkin se ongelma, että kilometrejä tulee ja paljon. Tosin takakautta tulleen tiedon mukaan noista vain yksinkertaisesti loppuu "elinikä", eli testerin mukaan osa on vaihdettava, vaikka varsinaisesti ei ole vikaa... liittyneekö sitten turvallisuuden varmistamiseen vai mihin, sitä en tiedä. Hinta onkin sitten aika "suolainen". Eli 20tkm vuoteen ajava "ehkei" tarvitse huolta kantaa, mutta eihän tässä tiedetäkkään onko ostaja ostamassa vähän vai paljon ajettua... tai ainakaan tällä pikaisella läpilukemisella en huomannut. Vuosimallit kyllä mainittiin.
Mielestäni suuremmilla kilometreillä ongelmat enneminkin karsitaan. Uudella mallilla saa juosta merkkikorjaamossa kaikenlaisilla asioilla, mutta aikaa myöden jyvät erottuvat akanoista ja jos osat ovat kestääkseen niin kestävät myöskin. Tämän huomaa kuka tahansa, joka pääsee seuraamaan uuden mallin markkinoilletuloa huollon puolelta.
Nyt ei voi olla yhtään samaa mieltä Janzun kanssa mutta vain yhdestä asiasta, eli lause bemarin automaatista että olisi nykivä!
Samaa itsekin ihmettelin. En nyt ole ajanut hirveän montaa automaattibemaria, mutta E46 325iA, E39 528iA, E39 530d ja E60 530iA mitkä olen ajanut oli ainakin kaikki erittäin sivistyneitä. E90 325iA oli vähän herkkä pykältämään alaspäin, mutta ei sitäkään voi nykiväksi sanoa jos vaikka joihinkin vanhempiin taksi-Volvoihin vertaa.
Noista sähköjarruista senverran että aika pieniä ovat ongelmat olleet. Suurimmat ongelmat ovat kyllä tulleet ihan siitä käyttäjän tyhmyydestä. Kyllähän siellä mittaristossa lukee että huolla jarrut kun yksikön elinikä alkaa tulla täyteen.
Takaisinkutkusista senverran että kaksi niitä tosiaan oli, toisessa vaihdettiin maajohdin ja toisessa pidennettiin käyttöyksikön ikää syöttämällä sinne uusi koodaus. Koodauksen jälkeen ainoaksi ongelmaksi tuli SBC Hold:in katoaminen toiminnoista. Tähän ei tiettävästi ole vieläkään keksitty ratkaisua.
Sähköjarrut tosiaan poistuivat sen vuoksi että abs-pumpulla voidaan hoitaa kaikki nuo toiminnot mitkä tulivat "uusina" M-B:n sähköhydraulisen yksikön myötä. Eli abs:n pumppu osaa pyyhkäistä jarrut kuiviksi, osaa pitää auton paikoillaan jne.
Jarruista vielä senverran että kuinka moni on päässyt koittamaan noita jarruja tositilanteessa? Omasta kokemuksesta voin sanoa että ne toimivat kyllä aivan helkutin hyvin. Talvella ainoa murhe taitaa syntyä tilanteesta kun toiset pyörät ovat sohjossa, toiset liukkaalla ja kun tässä tilanteessa ruvetaan painamaan jarrua niin esp joutuu hetken miettimään että mitä tekisi.
Itse olin töissä korjaamolla jolla oli molempien edustus, BMW:n ja Mersun. Itse työskentelin tähtikeulan parissa. Täytyy rehellisenä mielipiteenä sanoa että kyllä niitä e60 koppaisia tuli enemmän hinurilla pihaan kuin w211 marsuja. Sähkövikoja tuntui bemarissa olevan kyllä riittävästi. Bemarin plussana pidettäköön jollain perverssillä tavalla hienoa ulkonäköä, vaikkei se mersukaan ruma ole. Jos vierekkäin laitetaan 270cdi ja 530d käymään niin silloin kyllä huomaa että kuika sivistynyt bmw:n käyntiääni on, ero kyllä tasoittuu kun marsun moottori vaihdetaan myös kuusimukiseen.
Automaateista senverran että mersulla oli ongelmia moottorin jäähdyttimissä, jossa siis kiertää vaihteiston atf:ät samassa. Tämäkin ongelma on kyllä poistumassa, ja niissä joissa tätä ongelmaa on esiintynyt, on tätänykyä uusi jäähdytin, turbiini tai ehkä koko vaihteisto. Joten nou brob!
Siihen en ota kantaa että kumpi pitäisi ostaa, sen päättää jokainen itse. Tarkoitus oli vain tuoda hieman oikeaa näkökantaa asioihin, joista essonbaarin tietäjillä on esittää vain "tutun tutun tutun autolle kävi näin"- faktaa.
Comment