Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by HJP View Post
Jotain vilunkia tässä on oltava. En voi kyllä muuten ymmärtää tätä asian vakavaa väliintuloa missään määrin.
EDIT: ja hetkeä myöhemmin Tapio Ketonen / TL ilmoittaa, että AKL on kuvitellut TL:n olevan tuon alkuperäisen viestin takana. Eli juuri kuten epäiltiin. Toisinsanoen: mitään vahvistettua tietoa ei ole, että tuo "Sisäpiirin" viesti olisi tuubaa, ei suuntaan eikä toiseen. Jos kuitenkin STT jatkaa asian selvittelyä, niin on aivan varma, että jossain välissä näiden suunnitelmien todellinen aikataulu (mikäli semmoinen on olemassa, eli mikäli väite pitää paikkansa) vuotaa julkisuuteen. Minusta on aika selvää, että kun nyt ruuti on näin kuivaa, ja AKL on jyrähtänyt vapaan keskustelupalstan käytöstä ja epäillyt TL:aa tommosesta aika omituisesta "lobbaamisesta", niin autokaupan saaman shokkihoidon seurauksena (sitähän tämä tänpäiväinen ihan satavarmana on) tämä tilanne ei voi jatkua pitkään. Ihmiset ei taatusti osta autoja samalla tavalla kun kuulevat näistä epäilyistä. Nyt, jos koskaan olisi sopiva hetki Kataisella tulla julkisuuteen ja pitää se tiedotustilaisuus jota autoilijat ovat odottaneet jo aivan liian kauan.
TeroLast edited by teropa; 11-11-2009, 19:37.E60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostOlihan tuo jo päivän hesarissa harvinaisen selvästi kerrottu, mitä tämän päiväinen istunto pitää sisällään
Innokkaimmat varmaan jo selasi viilot auki mobilea jo koko päivän
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostA4-sivulla. Siis asia koski tuota pakettiautojen ja matkailuautojen verotusasiaa eli ei mitään uutta..
Mutta ei tuo sinun mainitsema pakettiautojen verotusasia liity tähän asiaan millään tavalla.
piste piste piste
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Menee ihmeelliseksi peli tuolla tuularin sivuilla??
Aivan aluksi haluan sanoutua ehdottomasti irti Sisäpiirin aamuisesta viestistä. En ole sitä kirjoittanut, eikä minulla ole mitään tietoa kirjoittajan henkilöllisyydestä. Olen avannut vuoden aikana muistaakseni neljä keskustelua, joiden Ketonen voinee halutessaan tarkastaa tulleen samasta ip-osoitteesta. Voin taata, että Sisäpiirin osoite on eri.
Puheet minun tai jonkun muun rikokseen syyllistymisestä voi jättää täysin omaan arvoonsa. Vaikka huhu olisikin täysin perätön, niin sen kertominen totena ei täytä kerrassaan minkään rikoksen tunnusmerkistöä. Suomessakin saa sentään vielä lainsäätäjää arvostella ja esittää perusteltuja mielipiteitä. Hieman ikävästi sanottuna vastuu on kuulijalla.
Jos Sisäpiirin viestiä haluataan analysoida, niin vahvastihan se viittaa tullilaitokseen tai VM:öön. Sisäpiiri on selvittänyt väittämänsä autoverouudistuksen taustoja lähes yksinomaan tullilaitoksen näkökulmasta. Kuten esim. oikaisujen rippeiden keskittämistä Eteläiseen tullipiiriin ja siihen varattuja 25 htv:ta. Sen sijaan AKE:en kohdistuvat vaikutukset on ohitettu muutamalla maininnalla ja sivulauseessa kerrottu toimintojen siirtyvän Rovaniemelle. Edellä mainitusta syystä Sisäpiirin analyysi ei myöskään kattanut AKL:n tonttia eli autokauppiaiden asiaa.
Mitä minun ja Sisäpiirin tekstien samankaltaisuuteen tulee, niin kyseessähän oli kuivakkaan asiallinen tyyli, jota ainakin jokainen lakimieskoulutuksen saanut kykenee tuottamaan lähes rajattomasti.
Seison edelleen jokaisen palstalle kirjoittamani sanan takana, eikä mikään niiden jälkeen ilmennyt mitään sellaista, joka antaisi aihetta muuttaa viestejäni. Päinvastoin, tilanne tuntuu kehittyvän päivä päivältä uumoilemaani suuntaan.
Päivän teemaan palatakseni Sisäpiirin viesti oli sisällöltään sellainen, ettei sen oikeellisuutta ole lähtökohtaisesti syytä epäillä vääräksi. Tarkastettavissa olevat tosiseikat ovat kohdallaan ja sisältö muutoinkin paria yksityiskohtaa lukuunottamatta täysin realistista. Jos niitä epätarkkuuksia haluaa ruotia, niin kiinnitin huomiota ajoneuvoveron ilmoitettuun 2,5-kertaistumiseen, joka herätti tietysti kysymyksen, että tarkoitetaanko nykyistä reilun satasen suuruista veroa vaiko jo uusia julkaistuja taulukoita. Toinen ihmetyksen aihe oli kuulijakunnan (väitetty) laajuus. Toisaalta, vuoden 2008 suuri verouudistuskin paljastettiin AKL:n jäsenille jo edellisenä päivänä.
Yhtä kaikki, en valitettavasti pysty vahvistamaan enkä liioin kumoamakaan Sisäpiirin viestiä miltään osin.
Yllättävintä asiassa on se, että koko päivän aikana ei mistään taholta irronnut kerrassaan minkäänlaista vahvistusta suuntaan eikä toiseen. Mielestäni olennaista on se, että kukaan ei myöskään pystynyt kiistämään tietoja, vaikka niitä oli kysytty virkatietäkin aivan huipulle asti. Pidän sitä todella outona, kun kyseisten viranomaisten edustajat kuitenkin ovat kohutun työryhmän jäseniä. Yleensä viranomaisen sisällä tieto kulkee epävirallisia reittejä salamana ja näin kulkeva tieto on myöskin ainakin pääosiltaan paikkaansa pitävää. Tänään tässä asiassa ei liikkunut minkäänlaista varmaa tietoa. Ne virkamiehet, joilla sitä eittämättä on, eivät ilmeisestikään halunneet/uskaltaneet puhua asiasta halaistua sanaakaan ulkopuolisille. Olin sentään yhteyksissä useampaan kollegaani työryhmässä mukana olevissa viranomaisissa. Sisäpiirin kirjoitus oli kaikille tuttu ja asiaa kuulemma spekuloitiin erittäin laajasti. Tullihallituksessa oli vallalla epäilys, että vuotaja/valehtelija on AKL:n riveistä. Nyt täältä sai lukea, että AKL:ssa syytettiin Tuulilasia ja Tuulilasin toimituksessa syytetään minua. Mielenkiintoista.
Jos mitään muutosta ei ole tulossa, niin mielestäni totaalinen vaikeneminen on täysin käsittämätöntä toimintaa. Ilmeisesti tilanne on sen verran arka, ettei ennakkotietoa voida jakaa edes virkamiehille. Jos työryhmän jäsenten suut on suljettu, niin miksi VM ei ole tiedottanut asiassa? Varsinkin kun ottaa huomioon asian taustat ja tapahtumat kuluneella vuosikymmenellä. Ei pitäisi olla epäselvää, että täydellinen vaikeneminenkin tulkitaan tiedottamiseksi.
Ministeri Katainen pääsee halutessaan milloin tahansa mihin tahansa uutislähetykseen ja voi siinä vannoa, ettei maailman parasta autoverolakia olla muuttamassa tällä hallituskaudella. Spekulaatiot jäävät siihen ja autokauppa palaa normaalitilaan.
Ymmärtääkseni tullin tulevista järjestelyistä pitäisi tulla virallista tietoa aivan lähiaikoina, joten katsotaan miten tilanne elää.
F25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
-
Miten ihmeessä E39 530iAT Co2 on 326g (kun katsoo tullin sivuilta päätöksiä niin noita 326g oli useampia) ja esim. 540iAT Co2 on 306g? Ja miten noita hiilidioksidi päästöjä voi samalle mallille olla erilaisia, esim. 530iAT 260g ja 326g? Voiko esim saksan otteesta (Saksan otteeseen taitaa olla merkitty Co2) saada eri luvun kun esimerkiksi tilaamalla vaatimuksenmukaisuustodistuksen? Vai onko samasta autosta samalla vuosimallilla ja kuukaudella olemassa eri versioita/tyyppejä?
Muutama kysymys..Official member of BTCF-Sauna Team
E46 316i -03
Ex: E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85
Comment
-
-
Originally posted by JiiP View PostMiten ihmeessä E39 530iAT Co2 on 326g
Comment
-
-
Jaa-a. Kyllä tuolla on kautta linja aika villejä Co2 arvoja 530i(A)(T):lle, tai vaihtelu on todella laajaa (228-326g). Kelaa vaikka Ottoauton kautta noita päätöksiä.. Esimerkkinä juuri E39 530iAT, 326g sekä 260g päätöksiä useampia ja vuosimallit (tai käyttöönottopäivän tuosta vaan näkee) menee ristiin.Official member of BTCF-Sauna Team
E46 316i -03
Ex: E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85
Comment
-
-
Originally posted by JiiP View PostJaa-a. Kyllä tuolla on kautta linja aika villejä Co2 arvoja 530i(A)(T):lle, tai vaihtelu on todella laajaa (228-326g). Kelaa vaikka Ottoauton kautta noita päätöksiä.. Esimerkkinä juuri E39 530iAT, 326g sekä 260g päätöksiä useampia ja vuosimallit (tai käyttöönottopäivän tuosta vaan näkee) menee ristiin.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
TUULILASIN KESKUSTELUPALSTAN KIRJOITUS 11.11.2009 AUTOVEROTUKSESTA
Hyvät autoliikejohtajat,
Tuulilasin keskustelupalstalle oli eilen 11.11.2009 kello 10.34 laitettu kirjoitus otsikolla ''Keskustelutilaisuus 11.11.2009''. Siinä kerrotaan, että hallitusneuvos Irmeli Virtaranta oli todennut autoverotuksen tulleen tiensä päähän nykyisessä muodossa ja että autoverotuksessa siirrytään päästöpohjaiseen ajoneuvove-rotukseen samalla kun hankinnan yhteydessä maksettavasta hankintaverosta luovutaan. Tekstissä kerrotaan myös miten ajoneuvovero ja bensiinin polttoai-nevero muuttuvat sekä miten verotuksen hallinnointi tullaan uudelleen järjes-tämään.
Mielenkiintoista on, että kirjoitus oli laitettu Tuulilasin keskustelusivuille vain noin 15 minuuttia kokouksen päättymisen jälkeen, johon itsenkin osallistuin. Voidaan olettaa, että se oli kirjoitettu jo etukäteen aiheuttamaan hämminkiä niin alan toimijoille kuin kuluttajillekin. Oleellisinta asiassa kuitenkin on, ettei mikään siinä ollut asia vastaa todellisuutta. Koko teksti on puhdasta fiktiota. Kirjoitus aiheutti runsaasti palautetta jäsenyrityksistämme, koska monet kulut-tajat olivat olleet yhteydessä automyyjiin. Voin keskustelutilaisuuden osanotta-jana todeta, että tilaisuuden oli järjestänyt Verohallinnon, Tullin, AKE:n ja val-tiovarainministeriön työryhmä, jonka tarkoituksena on kartoittaa eri vaihtoehto-ja verotuksen uudelleenjärjestämiseksi ja hallinnon tehostamiseksi sekä toi-minnan vaikuttavuuden lisäämiseksi ja kyseisessä tilaisuudessa kuunnella eri tahojen näkemyksiä asiasta. Verorakenteet ja tasot eivät olleet missään muo-dossa esillä tilaisuuden aikana.
Eilisiltana Tuulilasin toimitus vihdoin oikaisi tilanteen etusivullaan ja kirjoitti mm. seuraavasti: ''Tuulilasin toimitus selvitteli asiaa pitkin päivää, ja vakuu-tuimme siitä, että kyseessä oli tahallinen väärän tiedon levittäminen. Tekijän motiiveja on vaikea ymmärtää, mutta kenties joku halusi yrittää tälläkin tavalla häiritä autokauppaa. Onhan selvää, että jos tiedossa olisi autoveron poistumi-nen pikapuoliin, kukaan ei ostaisi uutta autoa.''
Kirjoittelu aiheutti suurta epävarmuutta. Valitettavasti tällainen tarkoitukselli-nen häirintä aiheuttaa lisää epävarmuutta alalle siitäkin huolimatta, että kirjoi-tus tyrmätään sivujen ylläpitäjän taholta. Asiaa helpottaa se, ettei väärää tie-toa olla tietojeni mukaan julkaistu missään muussa mediassa.
Ystävällisin terveisin
AUTOALAN KESKUSLIITTO RY
Pentti RantalaPommit:
BMW 325 cäbi HooCee optik
Audee Q7
Vivaro
2xFL6
Comment
-
-
Originally posted by xtc View PostTekijän motiiveja on vaikea ymmärtää, mutta kenties joku halusi yrittää tälläkin tavalla häiritä autokauppaa.
nimimerkillä tonnin ritsalla ajetaan kunnes auton hankintavero poistuu, tapahtui se sitten ennemmin tai myöhemmin.
Comment
-
-
Originally posted by turok View Postnimimerkillä tonnin ritsalla ajetaan kunnes auton hankintavero poistuu, tapahtui se sitten ennemmin tai myöhemmin.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
Comment