Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7520
    • Jyväshyvä

    Originally posted by Convertible View Post
    Mikäli markkinoilta ei löydy samanlaista ajoneuvoa, ajoneuvolle määritetään vertailukohdaksi vastaava uusi ajoneuvo. Tulli määrittää verotusarvon silloin näin:

    1. Kiinnitetään huomio verotettavan ajoneuvon merkkiin, malliin, korityyppiin, ajoneuvon ulkomittoihin, moottorin kokoon ja toimintatapaan, voimansiirron ja vaihteiston toimintatapoihin sekä muihin arvoon mahdollisesti vaikuttaviin tai teknisiin seikkoihin.
    2. Vastaavan uuden ajoneuvon hinnasta muodostetaan arvonalenemakäyrä tai -taulukko. Arvonalenema on 1 prosentti kuukautta kohden kunkin edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta.
    3. Sen jälkeen verotettavan ajoneuvon kanssa samanlaiselle käytetylle Suomeen verotetulle ajoneuvolle haetaan hintahavaintoja. Hintahavaintoja haetaan riittävä määrä esimerkiksi ikäluokasta 8–12 vuotta. Havaintojen avulla muodostetaan käsitys alenevasta hintatasosta. Jos havaintoja ei löydy, verotettavan ajoneuvon kanssa samanlaiselle, sitä seuranneelle uudemmalle samanlaiselle mallille tai sitä edeltäneelle vanhemmalle samanlaiselle mallille pyritään hakemaan riittävä määrä hintahavaintoja esimerkiksi ikäluokasta 15–35 vuotta.
    4. Hintahavaintojen perusteella varmistetaan, ettei valittu arvonalenemakäyrä ole tasoltaan liian korkea. Jos hyväksyttävät, luotettavat hintahavainnot ovat tasoltaan alempana kuin verotettavalle ajoneuvolle tehty arvonalenemakäyrä,uuden tai vastaavan uuden ajoneuvon hintaa tulee alentaa siten, että arvonalenemakäyrä ei enää ylitä hintahavaintoja.
    5. Hintahavaintona voidaan käyttää ulkomaisen myynti-ilmoituksen hinnasta johdettua suomalaista, auto- ja arvonlisäveron sisältävää laskennallista myyntihintaa.
    6. Lopuksi verotettavalle ajoneuvolle luetaan arvo arvonalenemakäyrältä tai -taulukosta.
    No autohan on ollut n. 374 kk vanha. Verotusarvo on 2,33% uuden vertailuauton hinnasta. Tuossa on siis käytetty vertailuautona n. 180 tonnia maksavaa, eli todennäköisesti M5 sedania...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • datzka
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 778
      • Jyväskylä

      Vähän aihetta sivuten, kun tätä postausta lukevat varmaan tietävät vastauksen.

      Mutta mitä mobilessa meinaa noi hinnat esim. Gross 8900e, Net 7500e. Onko toi jälkimmäinen hinta siis ilman alvia? Ja samaan asiaan, jos tuon auton vaikka toiminimen nimissä, niin onkos toi alv ihan vähennyskelpoista ja auto on siis siten Suomessakin alvillinen?
      ///M3 97-

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7520
        • Jyväshyvä

        Originally posted by datzka View Post
        Vähän aihetta sivuten, kun tätä postausta lukevat varmaan tietävät vastauksen.

        Mutta mitä mobilessa meinaa noi hinnat esim. Gross 8900e, Net 7500e. Onko toi jälkimmäinen hinta siis ilman alvia? Ja samaan asiaan, jos tuon auton vaikka toiminimen nimissä, niin onkos toi alv ihan vähennyskelpoista ja auto on siis siten Suomessakin alvillinen?
        Net on alviton, ts. auto on alv-vähennyskelpoinen.
        Jos ostaja on ALV -verovelvollinen niin hän voi ostaa auton Saksasta nettohinnalla (jos myyjä suostuu myymään, jos ei, niin Alvit haketaan takaisin Saksasta). Alvit maksetaan Suomeen koko myyntihinnasta sitten kun auto myydään...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • datzka
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 778
          • Jyväskylä

          Originally posted by MajorDrake View Post
          Net on alviton, ts. auto on alv-vähennyskelpoinen.
          Jos ostaja on ALV -verovelvollinen niin hän voi ostaa auton Saksasta nettohinnalla (jos myyjä suostuu myymään, jos ei, niin Alvit haketaan takaisin Saksasta). Alvit maksetaan Suomeen koko myyntihinnasta sitten kun auto myydään...
          Okei, kiitti tästä. Ilmeisesti sakemanni tarttee jonkun todistuksen, että olet alv-rekisterissä? Vai riittääkö pelkkä y-tunnari?

          Mites sitten noi autot, jotka ovat alvittomia Saksassa, eli siis yksityiseltä ostetaessa. Jos yritys myy sellaisen auton Suomessa eteenpäin, vaikka hintaan 10000e ja kyseessä kun käytetty tuontiauto, niin sisältääkö toi 10000e tässä tapauksessa myös alvin? Vai meneekö noi alv 0%?
          ///M3 97-

          Comment

          • S4Driver
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 572
            • Kaukana

            Originally posted by kmn View Post
            -95 320 toukasta verotuspäätös 2 viikossa, 800e.
            Joulun jälk viikko. Ma laput sisään, to lasku laatikossa. 8500€ ja rapiat.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9142
              • Oulu

              Originally posted by datzka View Post
              Okei, kiitti tästä. Ilmeisesti sakemanni tarttee jonkun todistuksen, että olet alv-rekisterissä? Vai riittääkö pelkkä y-tunnari?

              Mites sitten noi autot, jotka ovat alvittomia Saksassa, eli siis yksityiseltä ostetaessa. Jos yritys myy sellaisen auton Suomessa eteenpäin, vaikka hintaan 10000e ja kyseessä kun käytetty tuontiauto, niin sisältääkö toi 10000e tässä tapauksessa myös alvin? Vai meneekö noi alv 0%?
              Jos auto on ALViton, myyjän täytyy olla yritys. Myyjä voi tarkistaa tietokannasta annetun Y-tunnuksen olemassaolon. Lisäksi haluavat yleensä kopion passista.

              Jos sitten Suomessa yritys myy ALVittomana ostetun auton yksityiselle, yritys luonnollisesti tilittää kaupasta ALV:n, joten se on tietysti leivottu kauppasummaan.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7520
                • Jyväshyvä

                Originally posted by Clavurion View Post
                Jos auto on ALViton, myyjän täytyy olla yritys. Myyjä voi tarkistaa tietokannasta annetun Y-tunnuksen olemassaolon. Lisäksi haluavat yleensä kopion passista.

                Jos sitten Suomessa yritys myy ALVittomana ostetun auton yksityiselle, yritys luonnollisesti tilittää kaupasta ALV:n, joten se on tietysti leivottu kauppasummaan.
                En oikein ymmärtänyt tuota em. viestiä.

                Jos auton ostaa yksityiseltä jolla auto ei ole ollut ALV vähennyskelpoisessa käytössä, hintaan ei sisälly alvia.

                Jos myyjänä on yritys ja auto on ollut ALV vähennyskelvottomassa käytössä niin hinta sisältää ei-vähennettävää alvia (marginaaliverotus).

                Jos yritys myy tällaisen auton eteenpäin, hän maksaa katteestaan ( marginaalistaan) alvit ja ostaja ei voi vähentää niitä.
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • datzka
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 778
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  En oikein ymmärtänyt tuota em. viestiä.

                  Jos auton ostaa yksityiseltä jolla auto ei ole ollut ALV vähennyskelpoisessa käytössä, hintaan ei sisälly alvia.

                  Jos myyjänä on yritys ja auto on ollut ALV vähennyskelvottomassa käytössä niin hinta sisältää ei-vähennettävää alvia (marginaaliverotus).

                  Jos yritys myy tällaisen auton eteenpäin, hän maksaa katteestaan ( marginaalistaan) alvit ja ostaja ei voi vähentää niitä.
                  Okei, eli tälläisessä käytetyn tavaran myynnissä, joka on ollut yksityisellä käytetään marginaaliverotusta?

                  Eli käytännössä meneekö asia näin?

                  - Ostan yksityiseltä gyntteriltä auton hintaan 10000e.
                  - Lisäksi maksan autoon verot ym. Auton hinnaksi muodostuu tässä vaiheessa 15000e.
                  - Myyn auton yritykselle tai yksityiselle hintaan 18000e, eli katteeksi muodostuu 3000e
                  - Tästä 3000e sitten tilitän alvin ja loppu jää yritykselle voitoksi, josta tietenkin vähennetään itse verot vielä

                  Eli toimiiko kuvio näin? Saakos auton hakuun käytettävät kustannukset lisätä tuohon auton kokonaishintaan? Ovatko siis vähennyskelpoisia? Ihan mielenkiintoinen kuvio, sillä olen varmaan tässä ihan lähikuukausina ostamassa autoa ulkomailta firman piikkiin, eikä ole oikein selvyyttä tähän asiaan.

                  Mutta, jos ostan Saksasta firmalta auton ja siitä saa alvit pois niin missä välissä autoon tulee alvit päälle, tai autosta tilitetään alvit? Vain autoa myydessä?
                  Last edited by datzka; 07-02-2010, 23:48.
                  ///M3 97-

                  Comment

                  • Pande
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 1324
                    • Helsinki

                    Perjantaina 29.1 paperit sisään tulliin. Päätös oli tänään tullut luukusta.
                    Näin siis Helsingissä.
                    Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
                    330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
                    sigpic

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6709
                      • PK-seutu

                      Pidetään keskustelu hengissä. Mielenkiintoisia asioita paljastuu kokoajan Suomen hienosta autoverosta. Jos ei koko autoverotus palstaa jaksa seurata, niin ehkä oleellisimpana topikkina Tuulilasin foorumilta kannattaa lukaista tämä:



                      Lyhyesti: Autoliikkeet kusettavat jatkuvasti miljoonia ja taas miljoonia autoverossa. Nyt on jo saatu asiasta mustaa valkoiselle (kyseessä autokauppa Veho) ja Tullin ja viranomaisten asenne on mielenkiintoista. Jopa Trafin tietojärjestelmiin tulee yhtäkkiä "häiriöitä" kun aletaan kaivamaan tietoa esiin.

                      Suosittelen lukemaan tuon topikin. nostattaa samalla lailla karvoja pystyyn, kuin Astrid Thorsin ihanuudet...
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19175
                        • -

                        Juu tuo Pyrozin mainitsema linkki on ollut foorumilla jo aiemminkin. Itse olen tavannut tuon "Lahjomaton" nimimerkin livenä. Oli tosi asiallinen kaveri ja hän kertoi minulle myös tuon saman tarinan.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • apeke
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2009
                          • 108
                          • Suomi

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Lyhyesti: Autoliikkeet kusettavat jatkuvasti miljoonia ja taas miljoonia autoverossa. Nyt on jo saatu asiasta mustaa valkoiselle (kyseessä autokauppa Veho) ja Tullin ja viranomaisten asenne on mielenkiintoista. Jopa Trafin tietojärjestelmiin tulee yhtäkkiä "häiriöitä" kun aletaan kaivamaan tietoa esiin.
                          Niin. Lyhyestihän tuossa tekstissä lukee, että Veho kusettaa veroissa, ei autoliikkeet. Noh, kaikki shamppanjat ovat kuohuviinejä, mutta kaikki kuohuviinit eivät ole shamppanjaa. Ei kuitenkaan yleistetä, nimittäin jos pienempi autoliike yrittäisi kusettaa veroissa, niin toiminta loppuisi erittäin nopeasti. Veho, kun on virallinen maahantuoja, eikä pelkkä autoliike.

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6709
                            • PK-seutu

                            Originally posted by apeke View Post
                            Niin. Lyhyestihän tuossa tekstissä lukee, että Veho kusettaa veroissa, ei autoliikkeet. Noh, kaikki shamppanjat ovat kuohuviinejä, mutta kaikki kuohuviinit eivät ole shamppanjaa. Ei kuitenkaan yleistetä, nimittäin jos pienempi autoliike yrittäisi kusettaa veroissa, niin toiminta loppuisi erittäin nopeasti. Veho, kun on virallinen maahantuoja, eikä pelkkä autoliike.
                            Noh. Tiivistetään sitten paremmin: Autoalan kartelli kusettaa ja lujaa. Taustalla poliitikot / virkamiehet / valtion erinäiset instanssit. Jos sinulla on lusikka sopassa niin en voi sille mitään. Odotan mielenkiinnolla mitä lähitulevaisuus paljastaa. Toivottavasti joku media nappaa aiheen ja tuo suuren yleisön tietoisuuteen.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6709
                              • PK-seutu

                              Vanne alkaa kiristää autoveron päätä entistä tiukemmin:

                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • Juice
                                BTCF Member
                                • Apr 2003
                                • 818

                                .......................................
                                Last edited by Juice; 17-03-2012, 16:18.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎