Tuo Unkarin päätös on valtiovarainministeriölle kuin hukkuvan oljenkorsi. Tulkintaero alkuperäiskielisen (todistusvoimaisen) ja suomenkielisen version välillä on merkitsevä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by 928 GTS View PostValtionvarainministeriön virkamiehet ja -naiset kuvittelee tai ainakin väittää poliitikoille kuvittelevansa EY-tuomioistuimen linjanneen yhdessä tuomiossaan autoveron määrän muutoksen muuttavan myös kaikkien käytettyjen autojen veron määrää. Eli jos uusien vero% nousee lisääntyy myös jo kilvitettyjen autojen hinnoissa oleva sisään rakennettu veron määrä kuin itsestään. EYT on myöhemmin antanut asiaa tarkentavan ja VM:n kannan vastaisen tuomion Romanialle. Tuo tuomio ei tietenkään näiden samojen virkamiesten mukaan koske Suomen verotusta ollenkaan.
Suomi joutuu muutaman vuoden sisällä todennäköisesti jälleen kerran tuomiolle ja lähes kaikki 2008 jälkeen tehdyt veropäätökset menee uusiksi. Kannattaa pistää valitus sisään viime hetkellä eli tämän kuun lopulla paperia tulliin 2008 tuoduista.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Postminkäslainen valitus noista kannattaisi tehdä
onko tullilta mahdollista saada vanhoista veropäätöksistä kopioita, jos ei ole itsellä kaikki tallessa?-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostRiippuu ihan siitä millä prosentilla verotettu ja milloin auto on tuotu eli mitä lain versiota veropäätöksen teossa on käytetty. Lisämausteena vielä se löytyikö auto Mahdista vai tekikö Marvo päätöksen Nettiauton jne myyntisaittien kautta.
Todennäköisesti ainakin rahalla. Joudut maksamaan kopioista jonkun euron.
Comment
-
-
Viime yön kehitelmä MAHTI:a vastaan:
Tullin tilastollinen malli käytetyn auton arvonmäärityksessä 16.6.2009 alkaen;
Hinta-aineisto analysoidaan kuukauden välein.
Analyysiin otetaan mukaan vuoden hinta-aineistot, millä pyritään tasoittamaan ja poistamaan mahdollista äkkinäistä verotusarvojen vaihtelua. Saman ajoneuvon ollessa myynnissä useampana ajanhetkenä mukaan otetaan tuorein havainto, jolloin yksittäisen myytävänä olevan ajoneuvon hinta ei painotu liikaa. Vanhoja hintahavaintoja korjataan indeksillä vastaamaan arvonmäärityspäivän hintatasoa.
Tullin MAHTI-järjestelmän (regressioanalyysin) useat virheet
Tullin käyttämä hinta-analyysi, eli aikasarja-aineisto koostuu säännöllisin ajanjaksoin kerätyistä havaintoarvoista. Aikasarjoissa esiintyy erittäin usein autokorrelaatiota eli havaintoarvot ovat keskinäisesti riippuvaisia. Aikasarjojen tutkimiseen liittyy lisäksi oletus stationaarisuudesta. Autokorrelaatio ja epästationaarinen aikasarja johtavat näennäisregressioon, joka tuottaa tehottomia ja/tai harhaisia estimaatteja.
Autokorrelaatio on matemaattinen työkalu, joka kuvaa aikasarjan havaintojen välistä riippuvuutta havaintojen välisen aikaeron funktiona. Voidaan ajatella, että aikasarjassa esiintyy autokorrelaatiota silloin, kun sarja ei ole täysin satunnainen, vaan uudet havainnot riippuvat jollain tavalla olemassa olevista havainnoista.
Aikasarjan sanotaan olevan stationaarinen jos prosessin ominaisuuksiin kuuluu muuttumattomat varianssi ja keskiarvo, sekä kovarianssi joka säilyy muuttumattomana saman aikaviipeen välillä riippumatta aikasarjan kohdasta. Stationaarista aikasarjaa voidaan pitää ennustettavana, liittyen sen edellä mainittuihin ominaisuuksiin. Epästationaarinen aikasarja taas ei pidä sisällään vastaavia ominaisuuksia ja muuttujan muutokset ovat satunnaisia.
Johtopäätös
Tulli korjaa vanhoja hintahavaintoja indeksillä. Indeksikorjauksen perusteluista :think ei Tulli ole antanut tietoa, mutta indeksikorjausta käytettäessä tullin käyttämän regressioanalyysin kovarianssi sekä varianssi menettävät todisteellisen merkityksensä. Toisin sanoen kovarianssi ja varianssi muuttuvat. Erityisesti indeksikorjattu hintahavainto vääristää oikeudellisesti kestävää hintatietoa silloin kun havaintoja on vähän ja vanhempia hintatietoja ei ole päivitetty MAHTI- tietokantaan.
MAHTI; stationaarisuuteen perustuvan regressioalalyysin epästationaarisuus
Osoituksena Tullin käyttämän stationaarisuuteen perustuvan regressioanalyysin todellisesta epästationaarisuudesta on autoverolain 67 § 1 momentin perusteella annettu tieto; Ajoneuvon verotusarvosta tai veron määrästä ei voida antaa ennakkoratkaisua tai muuta sitovaa etukäteistietoa. Lisäksi autoverotuksen lainvalmistelutyössä, VaVM 46/2002 mietintö, s. 7 on kirjoitettu; "Käypää arvoa ei voida koskaan mallintaa eteenpäin".
Myös edellä mainittu osoittaa Tullin käyttämän regressioanalyysiin perustuvan yleisen markkina-arvon ja samalla verotusarvon laskentatavan olevan todellisuudessa epästationaarinen, koska epästationaarisen aikasarjan muutokset eivät ole ennustettavissa, ja niiden sanotaan seuraavan satunnaiskulkua. (tieteellinen todistelu: Hill et al., 2001; Watsham, 1997)
Epästationaarisyytta tukee erityisesti Tullin internet-sivuilla julkaisema ilmoitus: Vuoden 2008 alusta alkoi henkilöautojen CO2-perusteinen verotus. Muuttuneessa tilanteessa vuoden 2007 verotusarvot eivät olleet enää suuntaa-antavia, vaan pikemminkin harhaanjohtavia markkinatilanteen muutosten takia.
Johtopäätös
Tullin käyttämä regressioanalyysi ei tuolloinkaan kyennyt millään tavoin reagoimaan muuttuneeseen, instabiiliin markkinatilanteeseen. Trendi- ja kausivaihtelu teki aikasarjasta (em. ajankohtana) regressioanalyysin analyysimenetelmien soveltamisen mahdottomaksi jolloin epästationaaristen muuttujien analysointi perinteisellä regressioanalyysilla antoi entistä pahempia virheellisiä tuloksia, joita ei voitu julkaista.
Verotusarvojen julkaisu olisi todennäköisesti romuttanut MAHTI-järjestelmän uskottavuuden lopullisesti.
Hintahavainnoista
Tulli "poistaa" (dekomponoi ja kausipuhdistaa) hinta-analyysistaan osan ajoneuvoista Lisäksi palvelun tuottaja (Netwheels) poistaa tietyn määrän ajoneuvoja Tullille toimitettavasta tilastosta.
Dekomponointia ja kausipuhdistusta perustellaan usein sillä, että komponenttien (kausipuhdistetun aikasarjan) analysointi olisi helpompaa kuin alkuperäisen aikasarjan analysointi. Dekomponointia ja kausipuhdistusta voidaan suhteellisen järkevästi käyttää osana aikasarjojen kuvailua, mutta komponenttien ja kausipuhdistuksen käyttäminen tilastollisissa malleissa on varsin arveluttavaa.
Asialooginen kritiikki dekomponointia ja kausipuhdistusta vastaan:
Aikasarjan jako trendi-, suhdanne-, kausi- ja jäännöskomponentteihin on enemmän tai vähemmän mielivaltaista, eivätkä komponentit ole todellisia, mitattavissa olevia suureita.
Esimerkki: Myytävien ajoneuvojen pyyntihintoja kuvaavat aikasarjat julkaistaan tavallisesti kausipuhdistettuina. Kysymys: Ovatko kausipuhdistetut ajoneuvot kadonneet jonnekin? Minne ovat kadonneet nopeasti myydyt usein edullisemmat ajoneuvot?
On yleisesti tiedossa että keskihintaa kalliimmat autot ovat markkinoilla eli tullin käyttämän regressioanalysoinnin perusteena olevassa aineistossa pitempään kuin vastaavasti keskihintaa halvemmat autot. Tämä aiheuttaa niin sanottua otantaharhaa. Se ja mahdollisia muita harhaa aiheuttavia tekijöitä poistetaan Tullin käyttämässä mallissa arvonalennuskomponenteilla.
Edellä mainitun perusteella voidaan kuitenkin loogisesti todeta, että keskihintaa halvemmat autot päätyvät erittäin pienellä todennäköisyydellä Tullin kerran kuukaudessa tehtävään hinta-analyysiotantaan. Lisäksi autokauppiailla on usein käytössään asiakasrekisteri, jonka kautta voidaan suoraan tarjota myytävänä olevaa keskimäärin huomattavasti edullisempaa autoa sen milloinkaan päätymättä "julkiseen" myyntiin ja Netwheels-tietokantaan. Näitten keskihintaa halvempien autojen arvonalennuskomponentteja ei tullin käyttämässä regressioanalyysissa ole huomioitu lainkaan!!!
Tilastotieteellinen kritiikki dekomponointia ja kausipuhdistusta vastaan:
1. Dekomponoinnin taustalla ei ole (rakennemalleja lukuun ottamatta) mitään tilastollista mallia. 2. Dekomponoinnin onnistumista on hyvin vaikeata mitata millään tilastollisilla mittareilla. 3. Kausipuhdistus vääristää aikasarjojen autokorrelaatiorakenteen eli sisäiset aikariippuvuudet. 4. Kausipuhdistus vääristää aikasarjojen taajuusalueen (hintavaihtelujen) ominaisuudet. 5. Kausipuhdistus saattaa vääristää aikasarjojen väliset riippuvuudet.
Johtopäätös
Tullin käyttämä stationaariseen regressionanalyysiin perustuva MAHTI-järjestelmä ei epästationaarisessa automarkkinassa voi yleisestikään tuottaa ajoneuvoille luotettavia, oikeudellisesti hyväksyttäviä verotusarvoja.
Harvinaisemman ajoneuvon osalta verotusarvon määrittely MAHTI-järjestelmää käyttäen on edellä kirjoitetun perusteella mielestäni täysin mahdotonta.
LISÄYS:
Toimitusjohtaja Mikael Teerilahti, Grey-Hen Oy Kuinka paljon on riittävä määrä autohavaintoja, jotta niistä voidaan laskea markkinahinnat luotettavasti? Miksi internet ei anna oikeaa vastausta?
Tarvitaan kehittynyttä tilastomatemaattista menetelmää, jotta mistään tunnetusta tietokannasta saadaan kunnollisia laskennan tuloksia. Tämä johtuu siitä, että automallisto on niin laaja, että autohavaintoja ei ole riittävästi suurimmalle osalle eri automalleja. Yhden automallin autohavainnot jakautuvat useille vuosille, ikäkuukausille, ajomäärille, varustelutasoille ja maakunta-alueille. Lisäksi autoyksilöiden hinnat eivät ole johdonmukaisia edellä lueteltujen tekijöiden suhteen. Jotta vähänkään merkittävälle osalle automalleja voitaisiin laskea hinnat aritmeettisina keskiarvoina, havaintotietokannan koon pitäisi olla miljoonia autoja. Vielä silloinkin iän ja ajomäärän vaikutus hintoihin olisi valtaosalle autoja huteralla pohjalla.
Last edited by nullzwei; 08-12-2011, 14:25.
Comment
-
-
Millaista verovalitusta tuupattaisiin tänä vuonna sisälle?
Valitusajankohta menee umpeen tuttuun tapaan 31.12.2011 - vai olisiko 2.1.2012 kun osuu viikonlopulle.
Olisiko jossain hyvää pohjaa, jossa kyseenalaistettaisiin markkina-arvon määritys MAHTI-järjestelmästä sekä veroprosentin muodostuminen päästöihin perustuen? Auto siis uudempi kuin 2001 ja löytyy MAHTI-järjestelmästä.E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Originally posted by Dualfun View PostMillaista verovalitusta tuupattaisiin tänä vuonna sisälle?
Valitusajankohta menee umpeen tuttuun tapaan 31.12.2011 - vai olisiko 2.1.2012 kun osuu viikonlopulle.
Olisiko jossain hyvää pohjaa, jossa kyseenalaistettaisiin markkina-arvon määritys MAHTI-järjestelmästä sekä veroprosentin muodostuminen päästöihin perustuen? Auto siis uudempi kuin 2001 ja löytyy MAHTI-järjestelmästä.-Official member of BTCF-Sauna team-
Comment
-
-
Kyllähän tämä on tragikoomista, tuli maili Laakkoselta. Nyt kannattaa ostaa. Uuden M5 ostaminen nyt on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
...
Terveiset Espoon Olarista!
Olit vieraillut www.m-power.com sivuilla ja ilmaissut mielenkiintosi uutta BMW M5 -mallia kohtaan –mistä kiitokset!
Meille on tulossa Helsingin myymäläämme M5 näytille tammi/helmikuussa 2012 –näillä näkymin koeajomahdollisuutta ei ole heti tarjolla.
Mikäli olisit kiinnostunut autoa hankkimaan, niin vielä tällä hetkellä tuotantopaikkoja saadaan vuoden alussa siten, että auto saadaan luovutettua ennen tulevaa veromuutosta 1.4.2012!
Odotettu veronnousu 1.4.2012 on n. 20000€:n luokkaa –varustelutasosta riippuen.
...
Comment
-
-
Originally posted by Dualfun View PostMillaista verovalitusta tuupattaisiin tänä vuonna sisälle?
Valitusajankohta menee umpeen tuttuun tapaan 31.12.2011 - vai olisiko 2.1.2012 kun osuu viikonlopulle.
Olisiko jossain hyvää pohjaa, jossa kyseenalaistettaisiin markkina-arvon määritys MAHTI-järjestelmästä sekä veroprosentin muodostuminen päästöihin perustuen? Auto siis uudempi kuin 2001 ja löytyy MAHTI-järjestelmästä.Originally posted by Juh4 View PostJa samaan syssyyn olisi hyvä saada tuosta omasta -98vm M3:sta jonkinlainen verovalituspohja, mikäli johonkin asiaan on mahdollista vedota. Anyone?
Marssijärjestys:
1. Oikaisu osoitettuna tulliin. Ei maksa vaivaa ampua tykillä kärpäsiä, joten prosessi vaan käyntiin. Tullista saadun vastauksen jälkeen tehdään:
2. Valitus asuinpaikkakunnan hallinto-oikeuteen.
Jos ei joltain herkkähipiäiseltä turhantärkeältä gestaponeitimoderaattorilta tule ennen vuoden vaihdetta bannia, niin laitan jonnekin netin reunalle kiikkumaan sellaisen erittäin yleisluonteisen verovalitusmallin, josta pientä omaa vaivaa näkemällä pääsee muokkaamaan valituksen jolla ottaa takaisin ne veroeurot, jotka maksajaltaan on RYÖSTETTY!
17.12. alkaen on hieman tyhjempää kalenterissa, joten eiköhän tässä keretä ennen vuodenvaihdetta sellaisen soppelin pohjan "koostamaan".
EDIT: Melkoisesta työrumbasta viisastuneena "se pohja" tulee kiikkumaan jonnekin nettiin, eikä sitä erikseen jaeta "mulle kans" periaatteella. Siinä hommassa loppuu pohjalaiseltakin panokset.Last edited by nullzwei; 08-12-2011, 18:09.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostVoi voi
Marssijärjestys:
1. Oikaisu osoitettuna tulliin. Ei maksa vaivaa ampua tykillä kärpäsiä, joten prosessi vaan käyntiin. Tullista saadun vastauksen jälkeen tehdään:
2. Valitus asuinpaikkakunnan hallinto-oikeuteen.
Jos ei joltain herkkähipiäiseltä turhantärkeältä gestaponeitimoderaattorilta tule ennen vuoden vaihdetta bannia, niin laitan jonnekin netin reunalle kiikkumaan sellaisen erittäin yleisluonteisen verovalitusmallin, josta pientä omaa vaivaa näkemällä pääsee muokkaamaan valituksen jolla ottaa takaisin ne veroeurot, jotka maksajaltaan on RYÖSTETTY!
17.12. alkaen on hieman tyhjempää kalenterissa, joten eiköhän tässä keretä ennen vuodenvaihdetta sellaisen soppelin pohjan "koostamaan".
EDIT: Melkoisesta työrumbasta viisastuneena "se pohja" tulee kiikkumaan jonnekin nettiin, eikä sitä erikseen jaeta "mulle kans" periaatteella. Siinä hommassa loppuu pohjalaiseltakin panokset.
Vai olikos se nyt niin, että minun pitäisi odottaa vielä reilu vuosi ennen valittamista? Ihan viime tinkaan ei viitsisi jättää, ties mitä kommervenkkejä on matkalla ennenkuin soppeli valitus on sisällä..S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
OT
Originally posted by pyroz View PostMikäli 2010 keväällä verottamaani E46 M3 cabrioon löytyy käyttökelpoinen verovalituspohja ja kenties vinkki tai kaksi asiaan, tarjoan sen tekijälle 20e lahjoituksen + makoisat pullakahvit. Oliko Nullzweilla pullakaapissa tyhjää?
Vai olikos se nyt niin, että minun pitäisi odottaa vielä reilu vuosi ennen valittamista? Ihan viime tinkaan ei viitsisi jättää, ties mitä kommervenkkejä on matkalla ennenkuin soppeli valitus on sisällä..
Lähtökohtaisesti näitä valituksia on nysvätty suuresta rakkaudesta isänmaahan, joten pitäkää kukkaron nyörit tiukalla vaan.
Comment
-
-
ELV-sekoilun perusteella valituksia ei kannata laittaa sisään päivääkään liian aikaisin. Liian aikaisin valittamalla vaarana on, että asia ehditään käsitellä loppuun jopa KHO:ssa ennen kun valtio pakotetaan korjaamaan käytäntöjä ja valittaja jää ilman korvausta vaikka myöhemmin todetaan valituksen olleen täysin aiheellinen. Näin kävi mm. joillekin ensimmäisille ELV:stä valittaneille. Eli joulukuun viimeinen arkipäivä paperit tulliin kun auton tuonnista on kulunut kolme vuotta.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostELV-sekoilun perusteella valituksia ei kannata laittaa sisään päivääkään liian aikaisin. Liian aikaisin valittamalla vaarana on, että asia ehditään käsitellä loppuun jopa KHO:ssa ennen kun valtio pakotetaan korjaamaan käytäntöjä ja valittaja jää ilman korvausta vaikka myöhemmin todetaan valituksen olleen täysin aiheellinen. Näin kävi mm. joillekin ensimmäisille ELV:stä valittaneille. Eli joulukuun viimeinen arkipäivä paperit tulliin kun auton tuonnista on kulunut kolme vuotta.
Comment
-
-
Originally posted by bayern View PostJaa, mä toin 2004 vuosimallin 545iA:n elokuussa 2009, eli ei tänä vuonna kannata vielä laittaa valitusta sisään siis?
Last edited by nullzwei; 12-12-2011, 14:14.
Comment
-
Comment