Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Tullin omien asiakirjojen mukaan lisävarusteitten arvo kuoleentuu kahdessa vuodessa. Itse en ruksi yhtään mitään, koska en tunne autoja vaan vain ajan niillä.

    Hyvä että tuli luettua tuo lomake uudemman kerran... erehdyttämisestä:

    Malli ja varustetaso: Millä helvetillä autoista mitään tietämätön kuluttaja voi tietää millä varustetasolla autoja myydään Suomessa kun ei tullikaan tiedä?

    Lisävaruste: metalliväri. Voi vattu! Monessa automallissa metalliväri on vakioväri.

    Käyttövoima bensa Kas kun ei kerosiini

    Ajoneuvon kuvaus? huh huh.

    Siis. Kaikki tämä scheisse vielä vuonna 2012...

    Jos haluat valittaa ajoneuvosi mahdollisista virheistä niin ne täytyy dokumentoida ja esitellä esmes valokuvilla kaikki. Ja perusteellisesti. Kustannusarvioita (korjauksista tjms) unohtamatta. Jos tällaiset menee läpi niin tulet hämmästelemään miten halvalla tullin autoverotuksen erityisasiantuntijat saavat esimerkiksi auton maalattua...

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17837
      • PKS

      Hassusti on taas rukseja optimoitu yksilöintilomakkeessa uusiksi. Nyt on tiputettu pois jotain itsestäänselvyyksiä (sähkölasit, keskuslukitus) ja tilalle on tullut kääntyvää Xenonia ja DVD-näyttöä ym.

      En edelleen tajua miksi noita pitää kysellä, jos veron määrään ei vaikuta kuin malli (toki BMW tapauksessa tästä jo selviää onko montako ovea, käyttövoima, vetotapa).

      Hain juuri itselleni Saksasta 2008 vuoden E90 LCI:n, ja pääsin hyödyntämään "vanhaa" veroa. Laskujen mukaan tässäkin tapauksessa tuli se maaginen 1500e säästöä tilanteeseen 1.4.2012 jälkeen. En tiedä miten pyyntihinnat Suomessa muuttuu 1.4. mutta vaikea ajatella, että jokainen myyjä korottaisi hintoja välittömästi. Siinä mielessä olisi ollut jo miltei typerää hakea autoa vasta 1.4. - ehkä joskus loppusyksystä vasta kun näkee miten markkinat reagoivat tuohon verouudistukseen. Täsmälleen 1.4. haetulla autolla olisin tehnyt 99% varmuudella 1500e takkiin välittömästi.

      Verot oli prikuulleen samat mitä olin laskenut MAHTI:sta löytyvän pyyntihinnan perusteella - Ymmärtänette, että varusteet ei tosiaan edes käytännössä voi vaikuttaa veron määrään mikäli auto löytyy MAHTI:sta. MARVO:n kautta kulkeneissa olisi mahdollisuus tulkita yksilöintilomaketta veroja määrittäessä - luvallista?
      Last edited by Dualfun; 07-02-2012, 13:51.
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36
      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        Originally posted by Dualfun View Post
        ...mutta vaikea ajatella, että jokainen myyjä korottaisi hintoja välittömästi.
        Voit olla kyllä ihan varma, että jokainen tai lähes jokainen tuontiautoja myyvä, joko ammattilainen, tai yksityinen autonvaihtaja, tulee nostamaan hintaa laskennallisen autoveromuutoksen verran 1.4. alkaen.

        Ainakin ne, jotka tietävät, että moinen muutos tulee.

        Mielestäni se, että hintaa ei nostaisi, osoittaisi aikamoista typeryyttä myyjän taholta. Vero siirtyy aina hintoihin. Jos sitä ei siirrä, sitten on valmis myymään markkinoiden alle. Saa niin tehdä, tottakai. Onko se järkevää?... Mielestäni ei tod.

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17837
          • PKS

          Originally posted by teropa View Post
          Voit olla kyllä ihan varma, että jokainen tai lähes jokainen tuontiautoja myyvä, joko ammattilainen, tai yksityinen autonvaihtaja, tulee nostamaan hintaa laskennallisen autoveromuutoksen verran 1.4. alkaen.

          Ainakin ne, jotka tietävät, että moinen muutos tulee.

          Mielestäni se, että hintaa ei nostaisi, osoittaisi aikamoista typeryyttä myyjän taholta. Vero siirtyy aina hintoihin. Jos sitä ei siirrä, sitten on valmis myymään markkinoiden alle. Saa niin tehdä, tottakai. Onko se järkevää?... Mielestäni ei tod.
          Kyllä Tero olen samaa mieltä sinun kanssasi, mutta väitän, että hyvin moni yksityinen ei tiedä tuon taivaallista tälläisestä uudistuksesta - tai ne jotka tietävät luulevat sen koskevan vain uusia autoja.

          Siksi viittasin siihen, että markkinat eivät reagoi välittömästi 1.4. vaan vasta ehkä kesän jälkeen tullaan näkemään todellisuus.

          Se on varmaa, että moni auto jää myymättä 1.4. jos hintaa nostetaan, auton ostaja kun ei ymmärrä tätä korotusta toki
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

          E28 ///M535i '87 zinnoberrot

          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36
          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
          Muut talouden vehkeet:
          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • jones50
            Bimmer Rookie
            • Aug 2008
            • 93

            Originally posted by jones50 View Post
            Ostin E30 318i touringin, käyttöönotto 01.05.1993.

            Nyt tullin päätöksessä lukee, nyt käytetty yleistä

            pyyntihintaa BMW E36 4D vm 92-94? Autoni käyttöönotoksi

            muutettu 01.12.1993? Verohan on pieni, maksanko ensin veron

            vai pyydänkö oikaisua ennen maksua?
            Nyt tuli tullin oikaisu, maksoin 387 joulukuussa ja nyt palautusta

            145 euroa. Maksoin melkein kolmanneksen liikaa, outoja ovat arviot.

            Comment

            • rocroc
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 573
              • keminmaa

              Mitenkään paljon halvemmassa pommissa tuo 1.4 vaikuttaa veromäärään, nyt mahti antaa tuolle 98 750i:lle verotusarvoksi vähennysten jälkeen tasan 5te, verotushan menee noissa vanhemmissa kokonaismassan mukaan eli lienee luokkaa 35%? mistä noita massaverotaulukoita näkis en äkkiseltään löytänyt. :think

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6935
                • N/A

                Tämä 1.4 ei ole kovinkaan kiva juttu. Minua kiinnostaisi Z4 haku Saksasta ja ajattelin jo syksyllä että toukokuu olisi kiva ajankohta hakea. Nyt päivittäin selaa zetoja ja mieliala synkkenee kun ei sopivia oikein tunnu olevan kaupan.

                Keväällä varmasti moni tuollaisen laittaa myyntiin, mielummin kun keskellä talvikautta..

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7518
                  • Jyväshyvä

                  Tässähän vielä tulee sellainen "korkoa korolle" tilanne.
                  Kun verot nousee n. 25%,
                  autojen hinnat nousee n. 10%.

                  Kohta myös verotusarvot nousee sen 10%.
                  Ja sen jälkeen tietysti vero taas nousee 10%
                  ja ketju jatkuu jatkumistaan kunnes markkinat "tasaantuu"...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17837
                    • PKS

                    Originally posted by rocroc View Post
                    Mitenkään paljon halvemmassa pommissa tuo 1.4 vaikuttaa veromäärään, nyt mahti antaa tuolle 98 750i:lle verotusarvoksi vähennysten jälkeen tasan 5te, verotushan menee noissa vanhemmissa kokonaismassan mukaan eli lienee luokkaa 35%? mistä noita massaverotaulukoita näkis en äkkiseltään löytänyt. :think
                    Veroprosentit ennen 1.4.2012 (tilanne tällä hetkellä):


                    Veroprosentit 1.4.2012 alkaen:


                    En tiedä paljonko esimerkkisi kokonaismassa on, mutta mikäli veroprosentti on nyt 35,0%, muuttuu se 1.4. 42,1%.

                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Tässähän vielä tulee sellainen "korkoa korolle" tilanne.
                    Kun verot nousee n. 25%,
                    autojen hinnat nousee n. 10%.

                    Kohta myös verotusarvot nousee sen 10%.
                    Ja sen jälkeen tietysti vero taas nousee 10%
                    ja ketju jatkuu jatkumistaan kunnes markkinat "tasaantuu"...
                    Erittäin hyvä pointti tämäkin, moni ei tätä toki edes muista vaan huomio keskittyy pelkkiin veroprosentteihin.

                    Sitähän ei tässä vaiheessa kukaan osaa sanoa miten MAHTI-järjestelmän hinnat muuttuvat, oletettavasti pyyntihinnat nousevat 1.4.2012 markkinoiden mukaisesti. Kuten aiemmin todettu, markkinat eivät reagoi näin voimakkaasti välittömästi 1.4., joten olisiko oletettavissa että pyyntihinnat nousevat maltillisesti aluksi - tiedä häntä! Nämä on niitä harmaan alueen juttuja, ellei kellään ole mitään dokumentointia aiheesta voidaan vain veikkailla.
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36
                    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                    Muut talouden vehkeet:
                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7518
                      • Jyväshyvä

                      Originally posted by Dualfun View Post
                      Sitähän ei tässä vaiheessa kukaan osaa sanoa miten MAHTI-järjestelmän hinnat muuttuvat, oletettavasti pyyntihinnat nousevat 1.4.2012 markkinoiden mukaisesti. Kuten aiemmin todettu, markkinat eivät reagoi näin voimakkaasti välittömästi 1.4., joten olisiko oletettavissa että pyyntihinnat nousevat maltillisesti aluksi - tiedä häntä! Nämä on niitä harmaan alueen juttuja, ellei kellään ole mitään dokumentointia aiheesta voidaan vain veikkailla.
                      Mahti-järjestelmää päivitetään 4. viikon välein, tiistaisin tulee uudet voimaan.
                      Ja hintoja tasataan jollain tilastollisilla menetelmillä jotka tosin ei oikein toimi...
                      eli jos pyyntihinnat nousevat, näkyvät ne aikaisintaan 17.4 päivittyvissä arvoissa, todennäköisesti vasta myöhemmin.

                      Minun veikkaus on että loppuvuodesta verojen korotuksesta hintoihin on päätynyt joku 50-60%...
                      Tätähän ei edes pysty tarkasti laskemaan jälkikäteen...

                      Jos noin käy kuten veikkaan, autojen tuominen 1.4 alkaen johonkin syksyyn saakka on kaikkein vähiten kannattavaa...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17837
                        • PKS

                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Mahti-järjestelmää päivitetään 4. viikon välein, tiistaisin tulee uudet voimaan.
                        Ja hintoja tasataan jollain tilastollisilla menetelmillä jotka tosin ei oikein toimi...
                        eli jos pyyntihinnat nousevat, näkyvät ne aikaisintaan 17.4 päivittyvissä arvoissa, todennäköisesti vasta myöhemmin.

                        Jos noin käy kuten veikkaan, autojen tuominen 1.4 alkaen johonkin syksyyn saakka on kaikkein vähiten kannattavaa...
                        Ok, hyvää tietoa!

                        Jännä sinällään, että mikäli MAHTI-järjestelmää päivitetään vasta 17.4. on Tulli hieman vaikeassa asemassa. Joku voisi vetää johtopäätöksen, ettei Tullikaan usko markkinoiden nostavan hintoja tasan 1.4.

                        Siinä olet oikeassa, että tulee tiukka kesä kannattavuuden suhteen tuontiautoille.
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36
                        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                        Muut talouden vehkeet:
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7518
                          • Jyväshyvä

                          Originally posted by Dualfun View Post
                          Ok, hyvää tietoa!

                          Jännä sinällään, että mikäli MAHTI-järjestelmää päivitetään vasta 17.4. on Tulli hieman vaikeassa asemassa. Joku voisi vetää johtopäätöksen, ettei Tullikaan usko markkinoiden nostavan hintoja tasan 1.4.

                          Siinä olet oikeassa, että tulee tiukka kesä kannattavuuden suhteen tuontiautoille.
                          No tuo on vain arvaus, nykyiset 4 vk syklien mukaan mentäessä päivä on tuo.

                          Eikä kaikki nosta hintaa 1.4. Jo rekisteröidyissä autoissa hinta tuskin nousee nimeksikkään. Tosin onhan ne nettiauton halvimman valtaosaltaa ainakin Bemareiden kohdalla tuontiautoja ja uudemmissa vielä verottamattomia.

                          Tässä saattaa käydä sellainen ilmiö että hinnat tipahtaa ennen 1.4 ja vähän senkin jälkeen,
                          kun kauppiaat (allekirjoittanut mukaanlukien) verottaa varastossa olevat autonsa vanhalla verolla,
                          ja intressi saada pääomat vapautetuksi painaa hintoja... Tai saada auto myydyksi ennen 1.4.
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            Mahti menetelmäkuvaus

                            Comment

                            • jaki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 2978
                              • Uusimaa

                              Originally posted by Dualfun View Post
                              Ok, hyvää tietoa!

                              Jännä sinällään, että mikäli MAHTI-järjestelmää päivitetään vasta 17.4. on Tulli hieman vaikeassa asemassa. Joku voisi vetää johtopäätöksen, ettei Tullikaan usko markkinoiden nostavan hintoja tasan 1.4.

                              Siinä olet oikeassa, että tulee tiukka kesä kannattavuuden suhteen tuontiautoille.
                              Liikuttavaa uskoa Töllin toimintaan
                              Silloin, kun vero laski (2008 alusta), MAHTI-hinnat laski jo marraskuussa 2007 yhtäkkiä. Mikään ei estä etteikö nyt kävisi MAHTI:lla ihan samoin, nyt siis hinnat nousisi. Töllinpöllöjen toiminnassa ei ole mitään logiikkaa tai järkeä.
                              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by 928 GTS View Post
                                Kokonaan eri asia on sitten, että on mahdollista ja jopa todennäköistä valtion joutuvan korjaamaan 1.4. alkaen tehdyt veropäätökset myöhemmin alemmalla prosentilla EYT:n nk. Romanian päätöksen perusteella. Veroa ei saa periä enempää kun sitä on vastaavassa Suomi-autossa jäljellä. VM:ssä tätä on tulkittu niin, että uusi veroprosentti jyrää yli kaikki aiemmat verolait ja kaikkien Suomeen rekisteröityjen autojen sisään rakennettu autoveron määrä muuttuu aina samalla hetkellä kun verolakia muutetaan.

                                Romanian päätöstä voidaan perustellusti tulkita niin, että EYT:n mukaan vanhojen Suomi-autojen veron prosenttuaalinen määrä ei muutu koskaan mihinkään vaikka verolakia muutettaisiin miten vaan. Näin ollen jokaiseen käytettynä tuotavaan autoon pitäisi verot määrätä sen alkuperäisen prosentin perusteella mikä oli käytössä kun auto oli uusi. Jos tai mielumminkin kun tämä kanta pakotetaan EYT:n toimesta käyttöön menee taas kerran useita kymmeniä tuhansia veropäätöksiä uusiksi. Tähän menee tietenkin taas vuosia koska tulli ja VM pistää vastaan loppuun asti.

                                Riippuen minkä auton on tuonut ja millä perusteella maksanut veroja kannattaa tuohon Romanian päätökseen vedota jo 2003 alkaen tuoduissa jos on vielä valitusaikaa jäljellä. Jokainen Siilin-päätöksen jälkeen tehty verolaki on ollut Romanian tuomion vastainen. Se kannattaako valittaa vai ei riippuu täysin tapauksesta. 1.4. jälkeen tuotavista ennen 1.4. ensirekisteröidyissä autoissa valitusperusteet löytyy lähes kaikissa tapauksissa.
                                Voisiko tähän saada vielä selvennystä? Nyt kun 1.4. tulee tuo verouudistus, niin tarkoittaako se käytännössä, että tuontiautoista tulee suhteessa kalliimpia jo Suomeen rekisteröityihin autoihin verrattuna? Kun en oikein jaksa uskoa, että joka jantteri jossain Nettiautossakin menee nostamaan autonsa hintaa heti 1.4. Ihan siksi tätä pohdiskelin, etteikö tuo ole EU:n säännösten vastaista toimintaa, koska siinä syrjittäisiin tuontiautoja.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎