Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Landshark
    Bimmer Rookie
    • Aug 2006
    • 65

    Originally posted by speculator View Post
    Eikös tässä ole aika hyvä pohja, saakos tätä käyttää vähän muokaten?
    Eikö nuo ole täällä käyttöä varten? Tuskin pahastun ...

    Comment

    • 928 GTS
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1559
      • Helsinki

      Originally posted by BeamR View Post
      Mutta siis odotellaanko tässä nyt KHH:n päätöstä vai..?
      Joo, ennen KHO:n temppuja yksikään valitus ei etene yhtään mihinkään eikä vanhene ennen kun joulukuun lopulla. Sen takia ei siis ole mitään syytä pistää vielä lappuja sisään. Toki jos haluaa olla pinossa ensimmäisten joukossa niin voi valituksen tehdä. Nopeimmassa tapauksessa se pääsee käsittelyyn jo kesällä. Tuo tosin tarkoittaa ettei KHO anna valituslupaa. Toki Landshark voi myös ehkä valittaa ja vaatia myöhempien verolakien huomioimista. Eli missään nimessä vielä ei ole edes tarkkaan tiedossa mistä kannattaa valittaa.
      -92 928 GTS
      -98 550 Maranello

      Comment

      • speculator
        Newbiemmer
        • Jul 2010
        • 28
        • Siilinjärvi

        Originally posted by 928 GTS View Post
        Joo, ennen KHO:n temppuja yksikään valitus ei etene yhtään mihinkään eikä vanhene ennen kun joulukuun lopulla. Sen takia ei siis ole mitään syytä pistää vielä lappuja sisään. Toki jos haluaa olla pinossa ensimmäisten joukossa niin voi valituksen tehdä. Nopeimmassa tapauksessa se pääsee käsittelyyn jo kesällä. Tuo tosin tarkoittaa ettei KHO anna valituslupaa. Toki Landshark voi myös ehkä valittaa ja vaatia myöhempien verolakien huomioimista. Eli missään nimessä vielä ei ole edes tarkkaan tiedossa mistä kannattaa valittaa.
        Onko siis tiedossa kauan käsittelyssä menee korkeimmassa hallinto-oikeudessa? Pitäiskö tuosta ensin kokeilla tehdä oikaisupyyntö tulliin, jonka jälkeen vasta valitus, jos se ei mene läpi? Mutta joka tapauksessahan oikaisupyyntö/valitus pitäisi tehdä ennen kuin tuo kolme vuotta tulee täyteen.

        Mietin, että eikö pitäisi olla tässä tilanteessa selvä, että oikaisupyynnön/valituksen perusteeksi voi esittää sen, että autovero pitäisi määräytyä sen mukaan, millaiset lait olivat auton käyttöönottopäivän aikana voimassa. Esimerkiksi itsellä oli käytetty 34,5%:n autoveroa (bmw 523iat -98) ja verohan on tuolloin ollut pienempi.
        Last edited by speculator; 11-02-2013, 21:14.
        e91 335d '07
        ex e90 325iA '08
        ex e39 523iA '99
        ex e39 528iA '97

        Comment

        • Veeksi
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2175
          • Kuopio

          Originally posted by TJJ View Post
          Taitaa jäät sulaa ja hattukin kulua puhki ennen kuin tuosta asiasta tulee Tullia sitova määräys. Toki Tulli sen jutun lopulta häviää, mutta asiaa tietysti venytetään mahdollisimman pitkään.
          Tipuin . Mietin kyllä itsekin jo tuota samaa. Omalla alalla hallinto-oikeuksien päätökset kestää yleensä noin vuoden. En tiedä sitten onko korkeimmassa jotenkin rivakampaa tuo työnteko, mutta en jaksa odottaa sitä ihmettä sillä kyse on virkamiehistä. Jos näitä hoidettais rivakasti, niin ne tekis itsestään työttömiä. Siinä perustelu ja motivaatio väitteelleni.

          Nyt lähinnä sitten mietityttää, että jos jotain e61 550ia:ta on hakemassa, niin mitähän tässä oikein tekis? Miten taktikois, ku ei mitään pakollista kiirettä asialle ole? Kun jos tuo verotus muuttuis parhaalla mahdollisella tavalla, niin pystyis heittämällä ottamaan sen Alpina B5:n. Mutta hankala on tässä vaiheessa riskillä sijoittaa siihen ja toivoa kädet ristissä, että asiat lutviutuu nopeasti ja oikein. Ja jos nyt tyytyy 550ia:n, niin voi olla oma tekemisensä alkaa sitä vaihtamaan B5:een vuoden päästä. Eli yks vaihtoehto olis sit keksiä sellane tyydyttävä automalli minkä arvon vois olettaa pysyvän tuon veromuutoksen tullessa suht samana. Koska jos nyt ostaa Suomen markkinoilta isoilla co-päästöillä olevan auton, niin tulee takkiin ihan perkeleesti siinä tapauksessa, että verotus muuttuu (turha mistään hakea rahoja, jos ei ole "itse tuonut" autoa).

          Ja tässähän olis taas paikka valtion virkamiehiltä ja verottajalta näyttää mallia miten maailmassa pitää toimia. Eli odottaa vois, että myönnettäis oma virhe ja tehdä korjaus asiaan mahdollisimman nopeasti. Mutta mitenkä pelkäänkään, että näytetään mallia mitän asioiden kanssa vetkutellaan ja yritetään junailla ja säätää omista virheistä johtuvat tappiot mahdollisimman myöhään maksettaviksi. Samalla ihan aidosti näytetään kansalle mallia mahdollisimman ylhäältä tasolta, että ei pidä toimia suoraselkäisesti. Sit taasen ihmetellään miten ihmiset on nykyään muuttuneet omia etujaan ajaviksi pyrkyreiksi...
          Last edited by Veeksi; 11-02-2013, 21:48.
          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
          BMW E63 630iA '05

          Comment

          • 928 GTS
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1559
            • Helsinki

            Molemmilla osapuolilla on 60 päivää päätöksen tiedoksi saannista aikaa tehdä valitus. Jos viivytellä halutaan niin tulli tulee viemään paperit sisään vasta huhtikuun alussa. Siitä 2-3 kk eteenpäin voisi olettaa tulevan tieto siitä myönnetäänkö lupaa vai ei. Eli juuri ennen juhannusta ja oikeuden kesälomia voi olla tiedossa onko tarvetta odottaa KHO:n käsittelyä vai ei. Jos valitus menee käsittelyyn sitten kestää varmaan vähintään jouluun asti tai mahdollisesti 2014 alkupuolelle ennen kun päätös tulee ulos. Mikäli KHO päätyy pyytämään tarkennusta EYT:ltä tarkoittaa tämä suunnilleen loppuvuotta 2014 ennen kun homma on selvä. Siihen asti mennään hyvin todennäköisesti tasan nykyisellä systeemillä mitä nyt todella pienipäästöisten eli käytännössä sähköautojen veroa kevennetään kohti nollaa prosenttia.

            Eli jos auton tuonnin kanssa ei ole kauhea kiire kannattaa omasta mielestä katsoa kesään asti miten valitusluvan kanssa käy. Mikäli lupa annetaan sitten vaan herkkuja hakemaan sillä mielellä, että on joku 50:60 mahdollisuudet saada veroja takaisin seuraavan vuoden puolentoista aikana. Riippuen tietysti miten isolla prosentilla niitä nykyisen verolain aikana peritään. Jos lupaa ei tule on Alpinoiden ja muiden MARVO:on menevien tapausten verotusta todennäköisesti jo muutettu siinä vaiheessa kun kesälomareissulta tuotu tuliainen käsitellään tullissa. Joten ei tarvitse antaa turhaan rahoja kaniin tulliin vuodeksi lähes nollakorolla.

            Pahin skenaario on se, että valituslupa myönnetään ja KHO pyörtää Kouvolan HaO:n päätöksen. Siinä tapauksessa lomatuliaisten liiat verot jäisi saamatta takaisin, ainakin toistaiseksi. Toki asiassa on vielä takaportti jossa Komissio haastaa valtion EYT:hen samalla tavalla kun tapahtui ELV:n kanssa. Eli vaikka KHO tekisi mitä voi tilanne vielä muuttua myöhemmin. Parhaassa tapauksessa jopa niin, että myös ennen 1.1.2010 tuoduista saa rahaa takaisin. Tämä tosin vaatii hyvin todennäköisesti nimenomaan EYT:n tuomiota. KHO:n kannalta helpointa on vain yksinkertaisesti olla antamatta valituslupaa. Siinä tapauksessa ei myöhemmin voi tulla ylemmältä tasolta täysin vastakkaista tuomiota ja vastuu saadaan ikäänkuin vyörytettyä maakuntaan. Olisi todella noloa KHO:lle jos tässä prosenttiasiassa kävisi sama kun ELV:n kanssa.
            -92 928 GTS
            -98 550 Maranello

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Veeksi View Post
              TJa tässähän olis taas paikka valtion virkamiehiltä ja verottajalta näyttää mallia miten maailmassa pitää toimia. Eli odottaa vois, että myönnettäis oma virhe ja tehdä korjaus asiaan mahdollisimman nopeasti. Mutta mitenkä pelkäänkään, että näytetään mallia mitän asioiden kanssa vetkutellaan ja yritetään junailla ja säätää omista virheistä johtuvat tappiot mahdollisimman myöhään maksettaviksi. Samalla ihan aidosti näytetään kansalle mallia mahdollisimman ylhäältä tasolta, että ei pidä toimia suoraselkäisesti. Sit taasen ihmetellään miten ihmiset on nykyään muuttuneet omia etujaan ajaviksi pyrkyreiksi...
              Joo, turha odottaa tuollaista kun asia on näin päin. Mutta veron korotukset yms. saadaan kyllä läpi hyvinkin nopeasti.

              Nyt on kiva nähdä miten KHO toimii. "Joku" varmaan kehoittaa heitä maksimiviivytykseen eli pyytämään EU:sta taas lausunnon. Mutta tiedä sitten kehtaako KHO sitä taas pyytää, kun lopputulos on selvä. Tai niinhän sitä luulisi, luultavasti KHO tekee siitä EU:n vastaisen päätöksen ja koko juttu pitää viedä EU:hun. Joten kyllä varmaan 3-4 vuoden kuluttua voi jo alkaa odottelemaan jotain päätöksiä...

              Kyllä tuo B5 voi olla melkoinen arpalippu, itse en kyllä toisi muita kuin autoja joihin löytyy tiedot Mahti-tietokannasta. (joo, niinkun minä muka joskus autoa vaihtaisin...)
              E39 528iA

              Comment

              • 928 GTS
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1559
                • Helsinki

                Originally posted by speculator View Post
                Mutta joka tapauksessahan oikaisupyyntö/valitus pitäisi tehdä ennen kuin tuo kolme vuotta tulee täyteen.
                3 vuotta + kalenterivuoden loppuun. Jos tuot auton 1.1. on valitusaikaa siis päivää vajaa 4 vuotta ja 31.12. tuodulle vain tuo minimi 3 vuotta.
                -92 928 GTS
                -98 550 Maranello

                Comment

                • 928 GTS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1559
                  • Helsinki

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Nyt on kiva nähdä miten KHO toimii. "Joku" varmaan kehoittaa heitä maksimiviivytykseen eli pyytämään EU:sta taas lausunnon. Mutta tiedä sitten kehtaako KHO sitä taas pyytää, kun lopputulos on selvä. Tai niinhän sitä luulisi, luultavasti KHO tekee siitä EU:n vastaisen päätöksen ja koko juttu pitää viedä EU:hun. Joten kyllä varmaan 3-4 vuoden kuluttua voi jo alkaa odottelemaan jotain päätöksiä...
                  EYT:ltä lisäohjeiden kysymisessä on valtion kannalta se huono puoli, että todennäköisesti sieltä tulee Kouvolan mukainen tuomio ellei jotain pahempaa ja lisänä on vielä ettei saa olla mitään ajallisia rajoitteita miten vanhoja tapauksia korjataan uusiksi. Tuo tietäisi sitä, että jopa 2003 tuodut pitäisi tutkia uudestaan ja maksaa liikoja veroja takaisin korkoineen. Eli valtion kannalta olisi parempi olla kyselemättä mitään ja jättää kokonaan hoitamatta 2009 ja vanhemmat tapaukset. 2010 ja uudemmat voisi sitten korjata erillisten valitusten perusteella jolloin suuri osa tuojista jättäisi asian sikseen. Ongelmaksi muodostuisi vaan tulevaisuudessa tuotavat käytetyt autot. Niihin pitäisi soveltaa vanhojen verolakien prosentteja ja ikivanhoja Bemmejä ja V70 Volvoja saisi taas ministeriön miehen mielestä tuotua ihan liian halvalla. Joka lisäisi paineita laskea uusien veroja. Sitä on muutenkin ilmassa kun autokauppa vetää nyt todella huonosti.
                  -92 928 GTS
                  -98 550 Maranello

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7520
                    • Jyväshyvä

                    Eli loppukaneettina:
                    Jos auto on käyttöönotetu 2003-2007
                    vero on ollut 28% ja lisäksi vähennys (Bensa 650€ /diesel 450€)?

                    Näyttäis valtaosassa omista tapauksista olevan palautus joitain satasia...

                    Ja sama ruljanssihan on 1.4.2012 jälkeen veroitetuissa käytetyissä,
                    joiden käyttöönotto on 1.1.2008-31.3.2012,
                    olisi pitänyt käyttää vanhempaa laskentakaavaa eli co2/10+4 tjsp. (+ELV jos yritys).

                    Entäpä sitten se kun on verotettu 1.4.2012 jälkeen pienipäästöinen auto joka on käyttöönotettu ennen 2008.
                    Jos tällaista mallia on veroitettu käytetynä maahantuotuna 1.1.2008-31.3.2012, prosentti on siis ollut pienempi kuin 28.
                    Eikö voi vedota että jo maassa olevassa autossa on käytetty pienempää verotusprosenttia ja vaatia oikaisussa käytettäväksi tätä eikä aiempaa kiinteää 28%:ia?
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • zeniitti
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 574
                      • 127.0.0.1

                      Originally posted by Jake79 View Post
                      Mulla on tai siis oli 11/2011 tuotu 318i -02 sedani. Kannattanee varmaankin valittaa? Ja oishan sitä kesällä 2012 tuotu Saab 9-5 2.2tdi
                      -02 farkku. Kannattaa varmaankin molemmista valittaa?

                      Originally posted by Taky View Post
                      "Uuden päätöksen nojalla oikea veroprosentti olisi sama, jota autoon sovellettiin uutena, eli vain 28 prosentia."

                      Nyt pitäisi tietää mistä selville mikä alkuperäisen ajankohdan veroprosentti on ollut....
                      Samaa mietin itekki, vai meniskö pokalla sillä 28 rosenttia?

                      Appiukolla on kans muutamua tuotuja pelejä ollut. Audi A4 -07 2.0tdi + 200 clk komp -02 + 320d -02 touring. Kaikki tuotu 2011-2012.

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Hyvät väännöt ollu Kouvolassa, ei o jaksanut paneutua. Kova lentsu iski. Influentsu :think

                        Valittakaa niin maan perkeleesti, kaivakaa alin löytämänne prosentti ja eiku paperit sisään. Edelle postattu oikaisuasiakirjan pohjiksi, melkein ihan se ja sama mitä muuta paperissa lukee, pääasia että tullin maantierosmot jää ilman meidän rahoja.

                        Comment

                        • Midleton
                          Bimmer Rookie
                          • May 2009
                          • 63
                          • West Coast Finland

                          Originally posted by Midleton View Post
                          Toin auton Suomeen juuri tuon maagisen 1.4.2009 jälkeen. Siinä oli muutama sotku avainten kanssa ja auto myöhästyi alkuperäisestä laivasta jne jne. No, maksettiin sitten enemmän veroa.

                          Niinkuin 928 GTS mainitsi, siirrettiin vanha ELV suoraan ajoneuvoverron. Eikö tämä sodi sitä EUn linjaamaa faktaa vastaan, ettei vero saa yksittäistapauksessakaan olla enempää kuin jo Suoemssa olevassa autossa? En ole kuitenkaan kuullut, että tästä olisi kukaan valittanut saati jotain hyvitystä saanut...? Mitä olen käsittänyt väärin?
                          Kirjoittelin tuollaista aikoja sitten. Mahtaakohan nyt tulla kyseeseen jo yllämainittukin vääryys?

                          Valitusaika on mennyt umpeen (kolme vuotta) mutta ei kai se niin helppoa voi olla.

                          Nimerkki 928 GTS kirjoittaja mainitsi 1.4.2009 jälkeen autonsa verottaneiden joutuvan valittamaan mahdollisesti käräjäoikeuteen.

                          Hirveetä venkoilua.

                          Comment

                          • zeniitti
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 574
                            • 127.0.0.1

                            Originally posted by zeniitti View Post
                            Originally posted by Jake79 View Post
                            Mulla on tai siis oli 11/2011 tuotu 318i -02 sedani. Kannattanee varmaankin valittaa? Ja oishan sitä kesällä 2012 tuotu Saab 9-5 2.2tdi
                            -02 farkku. Kannattaa varmaankin molemmista valittaa?

                            Originally posted by Taky View Post
                            "Uuden päätöksen nojalla oikea veroprosentti olisi sama, jota autoon sovellettiin uutena, eli vain 28 prosentia."

                            Nyt pitäisi tietää mistä selville mikä alkuperäisen ajankohdan veroprosentti on ollut....
                            Samaa mietin itekki, vai meniskö pokalla sillä 28 rosenttia?

                            Appiukolla on kans muutamua tuotuja pelejä ollut. Audi A4 -07 2.0tdi + 200 clk komp -02 + 320d -02 touring. Kaikki tuotu 2011-2012.
                            Mitenköhän näitten kanssa menettelis? Lähtiskö raapustamaan valitusta tämän pohjalta? Mutta mista kaivetaan autoveroprosentti?

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              Moi,

                              Kertokaapa joku viisas, mistä löytyy BMW:iden osalta tietoa siitä, mikä ollut kunkin automallin vero% uutena Suomeen verotettaessa. Onko tuo vero% ollut jossain vaiheessa myös varusteriippuvainen?

                              Voisi vähän katsoa, onko 2008-> verotetut CO2-pohjaiset autoveropäätökset missä linjassa niihin alkuperäisiin vero%:ihin. Eli, että kannattaako rustata valitukset tiskiin ylipäätään.

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • zeniitti
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 574
                                • 127.0.0.1

                                Tuommoinen löytyi googlella, mutta en löydä sitä sivua, mistä ko. dokumentin voi ladata. Itse dokumentissa on aika heikosti tietoa, mistä on kyse. Olisiko siinä kuitenkin automallien autovero aina tiettynä kuukautena ja vuotena: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...titaulukko.pdf

                                Hevosmiesten tietotoimiston mukaan näin olisi: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11255376

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎