Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 osto edessa, tietoja kaivataan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    E46 osto edessa, tietoja kaivataan

    Moi.

    Pian pitäisi uuttaa autoa hankkia, ja korimalli tulee olemaan E46.

    Konevaihtoehdot tulee olemaan 325i, 328i ja 330i.
    Mielummin coupé, mutta ei sedanikaan mahdottomuus ole.
    Esitämpäs tässä muutaman itseä askarruttavan kysymyksen:

    Mimmonen ero on todellisuudessa 328i:llä ja 330i:llä?
    Tarkoitus olis päästä molempia koeajamaan, niin siinäpä sen näkee.
    Entä onko kulutus paljon isompi 330i:llä?
    Ajan oikeastaan vain kaupunkiajoa.

    Minkälainen ero 328i:n ja 330:in koneilla on?
    Eli mitä eroa on M52 ja M54?

    Toki mielummin haluaisin 330i:n, mutta halvimmat on aika karvalakkimalleja, jos vaikka saman hintaiseen 328:iin vertaa, jossa on jo varusteita melkoinen määrä.


    Sitten, automaatti vai manuaali? Itselle ei oikeastaan niin väliä, mutta miten on automaattilaatikoiden kesto? Lumella nyt tulee leikittyä, mutta ei asfaltilla. Ilmeisesti automaatilla ei saa "pumpata" kaasua jos vähän sudittaa?
    Mitä eroa on tiptronic ja steptronic-vaihteistoilla? Saako esim 328ia:ssa vaihtaa "käsin" vaihteita jos huvittaa?

    Tässä nyt näin alkuun muutama kysymys, toivottavasti joku jaksaa vastata
  • casino
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 663
    • Keski-Suomi

    #2
    En tiedä kyllä e 46:sta mitään.... mutta osta auto suurimmalla ja tehokkaimmalla padalla mihinkä rahat riittää!

    Ei sitten rupeaa harmittamaan myöhemmin, jos olisi ollutkin se 330i..... niin ....
    Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
    Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
    http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

    e39 -530d touring 11/1999
    ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

    Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

    Comment

    • |makke
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 847
      • Vaasa

      #3
      Niin, no riippuu varmaan tarpeista. Itellä nyt 316i, enkä ole mitään pakottavaa tarvettaa havainnut 325:n suhteen.

      Mutta nyt kuitenkin sen hintainen auto edessä, että saa olla vähintään se 325.

      Comment

      • Tomi T
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 3864
        • Nokia

        #4
        Originally posted by |makke View Post
        Mitä eroa on tiptronic ja steptronic-vaihteistoilla? Saako esim 328ia:ssa vaihtaa "käsin" vaihteita jos huvittaa?
        Steptronic on BMW:n käyttämä nimitys, Tiptronic lähinnä VAGin (Porsche tuon nimityksen keksi). Ja saahan siinä vaihdeltua käsin. Siis E46 328iA:ssa.
        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

        ex. 54*BMW

        Comment

        • Tozi
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 2056
          • Epsoo

          #5
          Pitänee nyt alkuun kysyä, onko SEARCH ominaisuutta kokeiltu ollenkaan?

          Tässä muutama esimerkki:





          Hakuun voi laittaa esim E46 and tyyppiv*

          BMW varaosat, tuning & styling!

          E92 335i -06
          ex E46 330Ci -02
          ex E46 328i Coupe -99
          ex E36 325i Coupe -92

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6940
            • N/A

            #6
            Itsellä kokemuksia E46 328ci mallista.

            Moottori tuntuu käytännön ajossa "kuminauhamaiselta" vetää koko kierrosalueelta tasaisen varmasti, ei oikeastaan yllätä millään alueella eikä veto tunnu mitenkään 211hevosvoiman mukaiselta koska tämä E46 coupe on huomattavan raskas auto kokoisekseen mielestäni, (1530kg punnitsin omani)
            Liikkuu kuiteskin käytännössä oikein hyvin, 0-100 (7sek) ja kulkee huippujakin hienosti.
            Oma yksilöni oli 90tkm ajettu suhteellisen hyvin varusteltu, mm. executive nappanahkasporttipenkit sähköillä+muisteilla, monitoimiratti, xenon, lasiluukku, hälytin, DSC III, cruise, automaatti-ilmastointi, lämpeevät penkit. Hifipuolella oli bmw soundsystem II ja varmasti jotain unohtuikin varusteista.

            Mitä ajoin 6kk tolla autolla voisin todeta että tuo 328ci on mielestäni minimimoottori tohon koriin, mieluiten 330ci joka ainaskin paperilla näyttää erittäin hyvältä moottorilta, tahtoisin toki päästä koeajamaan 330 jotta voisin arvostella paremmin tätä mallia.
            Yleisfiilis autosta oli huomattavasti laadukkaampi vrt. E36 ja ainaskin oma yksilöni oli niin hyvässä kunnossa että se tuntui paljon laadukkaammalta ja vakaammalta ajaa vrt. isän E46 318i sedan vm 2005.
            Rengastuksena 225/40/18 ja alustana Eibach jouset vakiotolpilla, toimi mahtavasti. Ei pintakova mutta pystyi ajamaan myös radalla.
            Kaikenkaikkiaan jäi oikein hyvä maku autosta, oikeastaan ainut miinus oli se että teho ei tuntunut oikein miltään, toki arkiajeluun riitti hyvin.
            Se mitä voisin sanoa osta 330CI ja katso että auto on _riittävällä_ varustelulla, usko vaan ne kangaslättäpenkit alkaa ärsyttämään varmasti nopeasti, ja bmw hifi soundsystem II soi oikein hyvin ipodin kanssa ja itsekin olen aika pitkänlinjan hifisti niin sointi kyllä miellytti aika pitkälle. Vähemmän ajetusta ja hyvin varustellusta kannattaa maksaa kovempi hinta ja suosisin yksityisiä myyjiä tälläisten autojen tapauksissa. Toki koeajolla kannattaa olla tarkkana ja huoltohistoria tutkia tarkasti.




            Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.
            Last edited by Antti O; 19-02-2008, 09:19.

            Comment

            • |makke
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 847
              • Vaasa

              #7
              On, ja lukasin kolme noista ennen threadin aloitusta

              Originally posted by Antti O View Post
              Itsellä kokemuksia E46 328ci mallista.

              Moottori tuntuu käytännön ajossa "kuminauhamaiselta" vetää koko kierrosalueelta tasaisen varmasti, ei oikeastaan yllätä millään alueella eikä veto tunnu mitenkään 211hevosvoiman mukaiselta koska tämä E46 coupe on huomattavan raskas auto kokoisekseen mielestäni, (1530kg punnitsin omani)
              Liikkuu kuiteskin käytännössä oikein hyvin, 0-100 (7sek) ja kulkee huippujakin hienosti.
              Oma yksilöni oli 90tkm ajettu suhteellisen hyvin varusteltu, mm. executive nappanahkasporttipenkit sähköillä+muisteilla, monitoimiratti, xenon, lasiluukku, hälytin, DSC III, cruise, automaatti-ilmastointi, lämpeevät penkit. Hifipuolella oli bmw soundsystem II ja varmasti jotain unohtuikin varusteista.

              Mitä ajoin 6kk tolla autolla voisin todeta että tuo 328ci on mielestäni minimimoottori tohon koriin, mieluiten 330ci joka ainaskin paperilla näyttää erittäin hyvältä moottorilta, tahtoisin toki päästä koeajamaan 330 jotta voisin arvostella paremmin tätä mallia.
              Yleisfiilis autosta oli huomattavasti laadukkaampi vrt. E36 ja ainaskin oma yksilöni oli niin hyvässä kunnossa että se tuntui paljon laadukkaammalta ja vakaammalta ajaa vrt. isän E46 318i sedan vm 2005.
              Rengastuksena 225/40/18 ja alustana Eibach jouset vakiotolpilla, toimi mahtavasti. Ei pintakova mutta pystyi ajamaan myös radalla.
              Kaikenkaikkiaan jäi oikein hyvä maku autosta, oikeastaan ainut miinus oli se että teho ei tuntunut oikein miltään, toki arkiajeluun riitti hyvin.
              Se mitä voisin sanoa osta 330CI ja katso että auto on _riittävällä_ varustelulla, usko vaan ne kangaslättäpenkit alkaa ärsyttämään varmasti nopeasti, ja bmw hifi soundsystem II soi oikein hyvin ipodin kanssa ja itsekin olen aika pitkänlinjan hifisti niin sointi kyllä miellytti aika pitkälle. Vähemmän ajetusta ja hyvin varustellusta kannattaa maksaa kovempi hinta ja suosisin yksityisiä myyjiä tälläisten autojen tapauksissa. Toki koeajolla kannattaa olla tarkkana ja huoltohistoria tutkia tarkasti.




              http://www.facebook.com/photo.php?pi...c&id=695133275
              Kiitoksia hyvästä vastauksesta.

              Tosiaan etsin kyllä ensisijaisesti nahkasisustuksella, tai vähintään puolinahoilla. Tolla hinnalla pitää jo nahkaa autosta omasta mielestä löytyä.
              Ei kai se auta kuin mennä koeajamaan yksilöitä.
              Käyn tässä piakkoin koeajamassa 328i automaattia sekä manuaalia, kuin myös 330i manuaalia.

              Minkähän takia coupéilla näyttäisi olevan kovempi hinta? Siksikö kun sedaneja on enemmän?

              Sitten noista puskureista. Ellen nyt ihan sokea ole, niin näyttäs olevan erilaista puskuria eri malleissa. Onko sedanissa ja coupessa siis erilainen puskuri? Entä Facelift, onko siinä erilainen?

              Saako faceliftin osia pre-faceliftiin?

              Kuitenkin, perus 328i:n a 330i:n välillä on n.6000 euroa, mikä on varsin paljon. Mutta koeajon jälkeen tästä voikin puhua enemmän :think

              Comment

              • arska84
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 1355
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by |makke View Post
                On, ja lukasin kolme noista ennen threadin aloitusta


                Kiitoksia hyvästä vastauksesta.

                Tosiaan etsin kyllä ensisijaisesti nahkasisustuksella, tai vähintään puolinahoilla. Tolla hinnalla pitää jo nahkaa autosta omasta mielestä löytyä.
                Ei kai se auta kuin mennä koeajamaan yksilöitä.
                Käyn tässä piakkoin koeajamassa 328i automaattia sekä manuaalia, kuin myös 330i manuaalia.

                Minkähän takia coupéilla näyttäisi olevan kovempi hinta? Siksikö kun sedaneja on enemmän?

                Sitten noista puskureista. Ellen nyt ihan sokea ole, niin näyttäs olevan erilaista puskuria eri malleissa. Onko sedanissa ja coupessa siis erilainen puskuri? Entä Facelift, onko siinä erilainen?

                Saako faceliftin osia pre-faceliftiin?

                Kuitenkin, perus 328i:n a 330i:n välillä on n.6000 euroa, mikä on varsin paljon. Mutta koeajon jälkeen tästä voikin puhua enemmän :think
                Näissä tuppaa jo olemaan ihan kivasti varusteltuja pelejä. Tuskimpa edes löytyy montaa 330i:tä ilman ilmastointia,ajotietokonetta,monitoimirattia ym ym.. Toi nahkasisusta on mun mielestä hyvännäkönen,mutta paska käytössä.. 30 asteen helle ja istut penkkiin niin perse hikoo ja pakkasilla taas toisin

                edit: ja itse ottaisin tollasen auton nelivetoisena jos sitä pätäkkää löytyis
                Last edited by arska84; 19-02-2008, 15:09.
                BMW PREMIUM

                BMW E46 318

                Comment

                • Zeta
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7565
                  • Kotona

                  #9
                  Originally posted by arska84 View Post
                  Toi nahkasisusta on mun mielestä hyvännäkönen,mutta paska käytössä.. 30 asteen helle ja istut penkkiin niin perse hikoo ja pakkasilla taas toisin
                  [offtopic]

                  Puolinahat ovat mielestäni parhaat: on jo hieman nahan tuntua penkeissä/sisustuksessa ja kuitenkin röhnötät pääasiassa kankailla (pysyvät paremmin kunnossa kuin nahka) eikä takamus hikoile niin kovin. Penkinlämmittimet ovat must autossa kuin autossa!

                  [/offtopic]
                  -
                  Käyttöautona: F20
                  Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
                  Myydään: HP 14" kannettava Win11 **240e**
                  -

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #10
                    Voisin veikata että 330i vie soppaa vähemmän kuin 328i. On koneena muutenkin kehityneempi ja tuosta 330i koneesta saa kyllä lisätehoakin kaiveltua. 260hv pitäis bolt on osilla onnistua. Sitten ero 328i malliin onkin jo aika huomattava.

                    Comment

                    • |makke
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 847
                      • Vaasa

                      #11
                      Niin. Piti tulla toki myös siihen, että miten 328i:hin ja 330i:hin saa helpoiten lisää tehoa? En siis tarkoita että virittää 328:ia kuudella tonnilla, että pääsee 330i:n ohi, vaan lähinnä ajattelin tämmöstä lastuttamista/nokanvaihtoa yms.

                      328i = 193 Hv
                      330i= 231 Hv

                      Paljonko kumpaankin saa helposti lisää ja mitä pitää tehdä? Lastu? Hyödyttääkö putkisto? Nokka?
                      Ja jotain hinta-arviota

                      Toki pidemmän päälle 330i, vielä hieman piristettynä olis kyllä kieltämättä mukava

                      Comment

                      • Antza
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 2143
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by |makke View Post
                        Niin. Piti tulla toki myös siihen, että miten 328i:hin ja 330i:hin saa helpoiten lisää tehoa? En siis tarkoita että virittää 328:ia kuudella tonnilla, että pääsee 330i:n ohi, vaan lähinnä ajattelin tämmöstä lastuttamista/nokanvaihtoa yms.

                        328i = 193 Hv
                        330i= 231 Hv

                        Paljonko kumpaankin saa helposti lisää ja mitä pitää tehdä? Lastu? Hyödyttääkö putkisto? Nokka?
                        Ja jotain hinta-arviota

                        Toki pidemmän päälle 330i, vielä hieman piristettynä olis kyllä kieltämättä mukava
                        Omassa 328:ssa on vaihdettu nokat ja ilmanottohärpäke. Nokilla tuli vetoja keski- ja yläpäähän selvästi lisää, tosin vielä on hakusessa niille säädetty lastu, jotta saa parhaan hyödyn. Penkissä en ole sen vuoksi vielä käynyt. Valmistaja lupaa pelkillä nokilla vajaa 20hv muistaakseni, ecu säädettynä lienee enemmän (Kelleners lupaa samoilla nokilla + putkistolla + ilmanotolla + ecun säädöllä 38hv lisää)

                        Peltisatsilla saa suurin piirtein saman verran lisää kuin nokilla ilman ecun roplausta, pelkällä catback-putkistolla tuskin juuri mitään.

                        M52TU (esim. 328) ja M54 (esim 330) ovat teknisesti lähes identtisiä / "samaa sukupolvea" (vrt M52, esim. e36 328 on astetta vanhempaa tekniikkaa). Vastannevat siis modauksiin yhtä hyvin (tai huonosti). Vakio 328 menee n. 14.8s varttimailin ja 330 n. 14.5s. Yllämainituilla modeilla joitain kymmenyksiä nopeammin.
                        Last edited by Antza; 19-02-2008, 21:34.
                        Current rides:
                        F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                        Previous rides:
                        E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                        Comment

                        • Dani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2007
                          • 3847
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by |makke View Post
                          Niin. Piti tulla toki myös siihen, että miten 328i:hin ja 330i:hin saa helpoiten lisää tehoa? En siis tarkoita että virittää 328:ia kuudella tonnilla, että pääsee 330i:n ohi, vaan lähinnä ajattelin tämmöstä lastuttamista/nokanvaihtoa yms.

                          328i = 193 Hv
                          330i= 231 Hv

                          Paljonko kumpaankin saa helposti lisää ja mitä pitää tehdä? Lastu? Hyödyttääkö putkisto? Nokka?
                          Ja jotain hinta-arviota

                          Toki pidemmän päälle 330i, vielä hieman piristettynä olis kyllä kieltämättä mukava
                          Se että 328i ilmoitetaan että olis 193HP on vähän niin ja näin.
                          Essolla kuullut että voi jopa olla niin että tehdas ilmoittaa itse vähemmän heppoja kun mitä pellin alta oikeesti löytyy, johtuen siitä että veroja joutuu maksamaan saksassa enemmän kun mennään +200HP autoihin, tämä siis ihan pelkkää mutua.

                          Tässä oma tulos ihan orkkis E46 328i:stä: (olis kiva nähdä Antzan käyrät, pitääkin mennä testaamaan kun saadaan suvikumit alle, jos kaikki vaikuttaa hyvältä niin sit mun autoon voi odottaa 38HP lisäyksellä 263HP )

                          sigpic
                          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                          Comment

                          • ockelbo4500
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 926
                            • Sotkamo--Oulu

                            #14
                            Pakko olla sen verran ilonpilaaja, että en ihan usko tuohon Danin dynökäyrään, jos auto kerran on vakio. Vääntöjä en usko olevan noin paljon, kun valmistaja taitaa luvata luokkaa 280-300Nm. Tossa käyrässä huiput jotain 335Nm. Käyrät on kyllä hyvän muotosia, joten oiskohan jostain syystä vaan pikkasen liian ylhäällä noi käyrät.
                            Oon itekin kuullu että 328 koneissa on heppoja todellisuudessa karvan yli 200hp, joten kun ottaa tosta vääntökäyrästä -10% niin alkaa tehotkin olla kohallaan.

                            Mutta jos oikeasti on noin tehokas vakiona, niin onneksi olkoon, olet saanut todella hyvän yksilön.
                            BMW E84 X1 18dXdrive -14

                            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                            Ex, E46 320 d Touring -01
                            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              #15
                              225hp/325Nm taitaa käyrät näyttää.
                              BTCF porukan kanssa oltiin viime keväänä mittauttamassa, joku oli saanut samat kun edellisellä kerralla ja joku jotain pientä lisää joten niitten kustannuksella olettaisin että nämä pitävät paikkaansa.
                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎