mistä uusi peräkärry halvalla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nappe74
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 2846
    • South Carelia

    #61
    Originally posted by -Markus- View Post
    http://www.jtmotors.fi Teuva

    Tuolta haettiin suoraan reissulla ollessa 2-akselinen pari vuotta sit. Joo, ei oo Etelä-Karjalassa
    Joo, sama valmistaja kun tuo linkkaamani kärri... tosin jätän tilaamatta tuolta kärryverkkokaupasta koska rahdit 220€, mielummin Lappeenrannan ST1:ltä haen suoraan samanlaisen !!

    Originally posted by MPV View Post
    Mulla on just tuollanen kärry 50cm korkeilla laidoilla ollut nyt käytössä reilun vuoden. Hyvin tulee perässä, mutta tottakai melkein asuntovaunun kokoisena aiheuttaa jonkin verran ilmanvastusta. Kelkan ja mönkijän kuljettamisessa tosi hyvä tuo kuomullinen kärry, ja korkeammilla laidoilla ei tarvi mönkijästä irrotella peilejäkään, kun mahtuu juuri ja juuri kuomun alle. Vaikka tuo 150x350cm tuntuu ensin isolta, niin ei sinne ihmeitä sitten kuitenkaan mahdu. Joskus on kelkan kanssa ollut kyydissä myös reki, ja ne saakin sitten asetella jo tosi tarkkaan, mutta mahtuvat kuitenkin. Kahta kelkkaa ei kyytiin mahdu mitenkään. Pari huomiota tuosta kärrystä nyt vähäisen kokemuksen kautta kuitenkin on tullut, ja osa nyt saattaa olla semmoisia että koskee ihan muitakin kärryjä.

    Ensimmäinen asia, minkä tuonkin kärryn kanssa huomaa, on se että sidontalenkkejä on aivan liian vähän. Se mainoksen 8kpl sidontalenkkejä tarkoittaa, että laitojen sisäpuolella on 4, ja samoista rei'istä on laitojen ulkopuolella toiset neljä. Mitä kuomukärryssä tekee niillä laitojen ulkopuolella olevilla sidontalenkeillä? Omaani asentelin heti kättelyssä niitä neljä lisää, ja silti toisinaan tuntuu että vielä saisi olla muutamassa eri kohdassa jokunen lisää. Vähän riippuen siitä mikä kuskailee.

    Takalaitaa kun laittaa kiinni, niin kannattaa pukata laita ensin kunnolla perille ja sitten vasta laittaa salpa kunnolla kiinni, niin laidoista ja takalaudasta tulee tukeva "paketti". Tätä hieman vaikea selittää ilman kuvia, mutta sen kyllä hoksaa kun ajatuksella tekee.

    Takalaitaa avatessa kannattaa muuten laittaa ne takalaidan salvat "kiinni" siihen laitaan ennenkuin päästää sen laidan maahan. Varsinkin jos ajaa jotain kyytiin, niin että takalaita toimii ajosiltana, niin ne salvat on äkkiä mutkilla, jos jättää ne valtoimenaan auki. Kai siihen kuitenkin joku syy on, miksi nuo salvat on takalaidassa, eikä sivulaidoissa.

    Mun kärrystä on nyt jo molempien takavalojen lasit halki. Tottakai huomasin tapahtuneen sen jälkeen, kun olin lainannut kärryä sen ainoan kerran... en muuten lainaa enää. Toki yksi mahdollinen syy tuohon takavalojen lasien halkeamiseen on se, että takavalothan on aika ahtaassa poterossa siinä takalaidan alla olevassa "palkissa". Tuo "palkki" kun on vain peltiä, niin lienee mahdollista, että kelkkaa tai mönkijää pois kyydistä otettaessa, kun tuo palkin alalaita ottaa maahan kipatessa, niin joko liian rajun kippauksen ja/tai epätasaisen alustan johdosta tuo palkki on joustanut sen verran, että se on painanut lasit halki.

    Kaikesta huolimatta olen ollut kyseiseen kärryyn aivan tyytyväinen.
    Kiitos kovasti kattavasta käytännön tietopaketista !!
    G30 530e xDrive A M-Sport -20

    ex-Bimmerit:
    F10 525dA xDrive M-Sport -13
    E21 316 -80
    E91 330xdA M-Sport -06
    E53 X5 3.0iA Sport -04
    E91 335xiA M-Sport -08
    E60 530iA M-Sport -06
    E36 320i Cabriolet M-Sport -96
    E91 320d -06
    E39 530iAT M-Sport -01
    E36 328iA -96
    E39 528iA -96
    E36 325i -92

    Comment

    • -Markus-
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1463
      • Ihan Savossa

      #62
      Hyvä pointti tuo takalaudan salpojen käyttövinkki. Itsekin saman hoksasin ja samaten kuomun salvat kannattaa ottaa "lenkistä" pois ja laittaa takas kiinni asentoon kun nostat kuomun ylös. Näin ne ei tarraa tahattomasti takas lenkkiin kiinni eikä ole muutenkaan edessä.

      Meillä ollu vähän kosketushäikkää sähkötöpselissä niin, että vilkku oikealle ei aina toimi. Mielestäni tehny kahdessa eri autossa, joten kallistuu vähän kärryn suuntaan. En oo jaksanu tarkemmin perehtyy kun useinmiten saa rumppaamalla toimimaan.

      Noita kiinnityslenkkejä täytyy lisätä kyllä! Ja kannattaa kärryä ostaessa miettiä riittääkö se yksi akselinen. Paperilla tietenkin parempi kantavuus, mutta mutta....:think

      Ford Mondeo Mk3 STW
      VW E-Golf 2015
      BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10109
        • KVLA

        #63
        Originally posted by -Markus- View Post
        Ja kannattaa kärryä ostaessa miettiä riittääkö se yksi akselinen. Paperilla tietenkin parempi kantavuus, mutta mutta....:think
        Kannatta tosiaan funtsia. Ja vaikka kokeilla molempia käytössä ennen ostopäätöstä. Itse käytän kärryä harvemmin nykyään,kun tuli paku hankittua. Mutta kun kärry on liikenteessä,niin kuormaa on yleensä paljon. (yleensä polttopuita). Usein reilusti jopa 600-700kg. Juu,menee kyllä melkein tuplasti yli jarruttoman telikärryn kantavuuden yli. Mutta itse kärry kestää kyllä ja lehtijousetkaan ei ole vielä pohjilla. Tämän takia hankin telikärryn.

        Kuormitus yhtä pyörää ja sen laakeria kohti on puolittunut. Joten ei niin suurta pelkoa rengas/laakeririkosta pidemmissäkään vedoissa. Ei kuumene niin pahasti. Eli rakenteellinen kantavuus/kestävyys kunnon kuormia ajellessa on telikärryllä paljon parempi. On sitten tosin "jäykkäniskaisempi" irrallaan liikutella,jos tarvetta tulee. Mutta vastaavasti ei läheskään niin sivutuuli herkkä,kuin yksi akselinen. Etenkin liukkailla paljon miellyttävämpi hinailla. Ei lähde tyhjiltään niin helposti sladiin esim. jäisistä "nimismiehen kiharoista" kaarteessa.
        Last edited by Heguli 31; 25-01-2019, 16:21.

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5180
          • Kuopio

          #64
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Etenkin liukkailla paljon miellyttävämpi hinailla. Ei lähde tyhjiltään niin helposti sladiin esim. jäisistä "nimismiehen kiharoista" kaarteessa.
          Omat kokemukset ovat päinvastaiset. Lähtevät helpolla luistamaan tyhjänä kun painoa renkaalla vähemmän (nimerkillä telikärry liikeenteen jakajaan). Yksi akselisen luisuun saaminen, vaatii yleensä jotain temppuja.
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • nappe74
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 2846
            • South Carelia

            #65
            Telikärryä vedin tänään 240km tyhjänä ja varovasti sai risteykset ja ympyrät ottaa kun pyrki jatkuvasti sladiin... 200kg kelkka kyydissä paluumatkalla vähän rauhoitti mutta sladissa mentiin silti välillä...
            G30 530e xDrive A M-Sport -20

            ex-Bimmerit:
            F10 525dA xDrive M-Sport -13
            E21 316 -80
            E91 330xdA M-Sport -06
            E53 X5 3.0iA Sport -04
            E91 335xiA M-Sport -08
            E60 530iA M-Sport -06
            E36 320i Cabriolet M-Sport -96
            E91 320d -06
            E39 530iAT M-Sport -01
            E36 328iA -96
            E39 528iA -96
            E36 325i -92

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10109
              • KVLA

              #66
              Originally posted by jani View Post
              Omat kokemukset ovat päinvastaiset. Lähtevät helpolla luistamaan tyhjänä kun painoa renkaalla vähemmän (nimerkillä telikärry liikeenteen jakajaan). Yksi akselisen luisuun saaminen, vaatii yleensä jotain temppuja.
              Kirjoitinkin noista nimismiehen kiharaisista kurveista. Tällöin tyhjän kärryn pyörät saattaa pomppia ilmaan,mutta tuplapyöräisessä yleensä joku rengas/renkaat on maassa pitoa antamassa. Ajan kärryn kanssa talvella montaa kertaa erään huonosti hoidetun mutkikkaan soratien pätkän. Tämä on usein koko tie osuus kiharoilla. Tuolta tieltä on siis omat kokemukseni yksi- ja tuplapyöräisellä kärryllä. Eli itsellä on vertailukohtaa 1:1. Tasaisella tiellä itselläni ei kärryistä kumpikaan malli ole vielä mutkissa tai liikenneympyröissä lähtenyt luistoon. Riittävän hiljainen vauhti tjs.
              Last edited by Heguli 31; 26-01-2019, 19:43.

              Comment

              • joko
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1968
                • Seinäjoki

                #67
                Originally posted by -Markus- View Post
                http://www.jtmotors.fi Teuva

                Tuolta haettiin suoraan reissulla ollessa 2-akselinen pari vuotta sit. Joo, ei oo Etelä-Karjalassa

                Minullakin jo toinen jj-trailer menossa. Eka oli 2014 valmistettu ja nyt tämän nykyisen ostin 2018 syksyllä (vanhalle kärryille löyty sopivasti ostaja kun olin ajatellut päivittää vähän pienempään).
                On kehitetty jonkinverran tuosta 2014 mallista ja tuo uusi (en tiedä koska on rakenne muuttunut) on oikeasti aika fixu ratkaisu hintaluokassaan. Apurunko johon kiinnittyy iskarit, lehtijouset ja aisa on tehty hitsaamalla ja sinkitty kastamalla. Tähän on sitten vain loput osat pultattu kiinni. Tukeva, fixun näköinen ja varmasti tuntuvasti edullisempi valmistaa kun hitsata koko kärry ja viedä kokonaisena sinkkiin.
                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                W906 319 sprinter - 14

                Comment

                • nappe74
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 2846
                  • South Carelia

                  #68
                  Tänään saapui kärri... Tilasin siis JT-Motorsin valmistaman JJ-Trailer 3500 PRO - mallin 35cm laidoilla ja mustalla kuomulla.
                  Tein tilauksen lopulta osoitteesta https://www.kärryverkkokauppa.fi (A-Trailer Oy) jossa hinta oli rahteineen 1971€.

                  En paljon vielä ehtinyt kärriä tutkia mutta sisälle katsoessa pisti silmään että kiinnityslenkkejä oli 6 eli 3 puolellaan...

                  Ihmetytti eniten kuomun etupäässä sivuilla olevat salvat, miksi ne on yleensä siihen laitettu...?? Eihän niistä ole mitään hyötyä kun se etupää on "saranapää" ja takaapäästähän se kuomu salvataan kiinni kärriin !! :think

                  Kärri saapui työmaalle josta sen vedin kotiin 36km jäisellä valtatiellä ja helvetillisessä puuskatuulessa... oikein rauhallisesti ja tasaisesti se sieltä perästä tuli !!
                  Last edited by nappe74; 25-05-2019, 10:47.
                  G30 530e xDrive A M-Sport -20

                  ex-Bimmerit:
                  F10 525dA xDrive M-Sport -13
                  E21 316 -80
                  E91 330xdA M-Sport -06
                  E53 X5 3.0iA Sport -04
                  E91 335xiA M-Sport -08
                  E60 530iA M-Sport -06
                  E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                  E91 320d -06
                  E39 530iAT M-Sport -01
                  E36 328iA -96
                  E39 528iA -96
                  E36 325i -92

                  Comment

                  • JepJap
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2018
                    • 49
                    • Suomi

                    #69
                    Itsekin harkitten uuden kärryn ostoa (750kg). Mietin vain jotta ottaako 1 vai 2 akselilla? Onko tuosta keinutelistä muuta hyötyä kuin jottei Kummit ja navat Oo niin kovilla kun on kuormaa? 1 akselin jousien varassa kuorma kumminkin on.

                    Comment

                    • touring39
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 3901
                      • Kaarina

                      #70
                      Originally posted by JepJap View Post
                      Itsekin harkitten uuden kärryn ostoa (750kg). Mietin vain jotta ottaako 1 vai 2 akselilla? Onko tuosta keinutelistä muuta hyötyä kuin jottei Kummit ja navat Oo niin kovilla kun on kuormaa? 1 akselin jousien varassa kuorma kumminkin on.
                      Monet vannoo ton keinutelin nimeen, koska se puolittaa töyssyt ja kuopat. Isommissa kärryissä ja joissakin jarruttomissa on 2 akselia erikseen. Itse tykkään tästä ratkaisusta. Ylivoimaisesti suurin osa tien epätasaisuuksista on kuoppia, ja niistä kiinteä teli menee nätisti yli.

                      Jos pitää kuskata ylikuormaa, niin teli on välttämätön...
                      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                      Ex:
                      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                      Comment

                      • juhomo
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 638
                        • Kempele

                        #71
                        Isoja telikärryjä näytti olevan halvalla myynnissä lakkapäällä
                        Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

                        www.jsautomoto.fi

                        Comment

                        • GOOFY
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 4139
                          • .

                          #72
                          Originally posted by nappe74 View Post
                          Tänään saapui kärri... Tilasin siis JT-Motorsin valmistaman JJ-Trailer 3500 PRO - mallin 35cm laidoilla ja mustalla kuomulla.
                          Tein tilauksen lopulta osoitteesta https://www.kärryverkkokauppa.fi (A-Trailer Oy) jossa hinta oli rahteineen 1971€.

                          En paljon vielä ehtinyt kärriä tutkia mutta sisälle katsoessa pisti silmään että kiinnityslenkkejä oli 6 eli 3 puolellaan...

                          Ihmetytti eniten kuomun etupäässä sivuilla olevat salvat, miksi ne on yleensä siihen laitettu...?? Eihän niistä ole mitään hyötyä kun se etupää on "saranapää" ja takaapäästähän se kuomu salvataan kiinni kärriin !! :think

                          Kärri saapui työmaalle josta sen vedin kotiin 36km jäisellä valtatiellä ja helvetillisessä puuskatuulessa... oikein rauhallisesti ja tasaisesti se sieltä perästä tuli !!
                          Varmasti ihan hyvä olla nuo etupään salvat. Vois kuvitella että saranat ei kulu niin äkkiä väljiksi kun kuomu varmasti heiluu ajossa. Ja jos saranoissa on jokin pikalukitus kuomun nopeaan irroitukseen niin hyvähän siinä on olla varmistus.
                          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                          Comment

                          • welderi
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 32

                            #73
                            Uutta kärryä jos on hankkimassa niin suosittelen hitsatulla rungolla olevaa jossa putkipalkki V-aisa sekä kunnolla kuumasinkitty, rakenne on täysin erilainen verrattuna noihin ohuesta profiilista niitti/pulttikasattuihin.

                            Hinnat on nimittäin hyvin lähelle toisiansa mutta hinta/laatu kaukana toisistaan.

                            Tuolla tallissa on huutokaupasta tavaroiden mukana tullut jt trailen tarroilla oleva jossa peltiprofiileissa murtumia monessa kohtaa. Tälläisen kärryn runko elää merkittävästi jo tyhjänä uutena, puhumattakaan vedettäessä perässä kuormien kanssa.

                            Henkilökohtaisesti en maksaisi 1000eur uudesta kuomullisesta pultti/niittikasatusta.
                            Last edited by welderi; 21-02-2019, 15:55.

                            Comment

                            • nappe74
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 2846
                              • South Carelia

                              #74
                              Originally posted by nappe74 View Post
                              Tänään saapui kärri... Tilasin siis JT-Motorsin valmistaman JJ-Trailer 3500 PRO - mallin 35cm laidoilla ja mustalla kuomulla.
                              Tein tilauksen lopulta osoitteesta https://www.kärryverkkokauppa.fi (A-Trailer Oy) jossa hinta oli rahteineen 1971€.

                              En paljon vielä ehtinyt kärriä tutkia mutta sisälle katsoessa pisti silmään että kiinnityslenkkejä oli 6 eli 3 puolellaan...

                              Ihmetytti eniten kuomun etupäässä sivuilla olevat salvat, miksi ne on yleensä siihen laitettu...?? Eihän niistä ole mitään hyötyä kun se etupää on "saranapää" ja takaapäästähän se kuomu salvataan kiinni kärriin !! :think

                              Kärri saapui työmaalle josta sen vedin kotiin 36km jäisellä valtatiellä ja helvetillisessä puuskatuulessa... oikein rauhallisesti ja tasaisesti se sieltä perästä tuli !!
                              Originally posted by welderi View Post
                              Uutta kärryä jos on hankkimassa niin suosittelen hitsatulla rungolla olevaa jossa putkipalkki V-aisa sekä kunnolla kuumasinkitty, rakenne on täysin erilainen verrattuna noihin ohuesta profiilista niitti/pulttikasattuihin.

                              Hinnat on nimittäin hyvin lähelle toisiansa mutta hinta/laatu kaukana toisistaan.

                              Tuolla tallissa on huutokaupasta tavaroiden mukana tullut jt trailen tarroilla oleva jossa peltiprofiileissa murtumia monessa kohtaa. Tälläisen kärryn runko elää merkittävästi jo tyhjänä uutena, puhumattakaan vedettäessä perässä kuormien kanssa.

                              Henkilökohtaisesti en maksaisi 1000eur uudesta kuomullisesta pultti/niittikasatusta.

                              "JJ-Trailer 3500 PRO / 35 on uutuusmallimme jossa on kastamalla kuumasinkitty runko"

                              "Runko upottamalla kuumasinkitty 2mm putkipalkki"




                              Perus 3500L - mallihan on heppoisemmasta materiaalista tehty, runko C-putkesta jne... siksi maksoin vähän enempi tuosta PRO - mallista että sai selkeesti paremman !!
                              G30 530e xDrive A M-Sport -20

                              ex-Bimmerit:
                              F10 525dA xDrive M-Sport -13
                              E21 316 -80
                              E91 330xdA M-Sport -06
                              E53 X5 3.0iA Sport -04
                              E91 335xiA M-Sport -08
                              E60 530iA M-Sport -06
                              E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                              E91 320d -06
                              E39 530iAT M-Sport -01
                              E36 328iA -96
                              E39 528iA -96
                              E36 325i -92

                              Comment

                              • JepJap
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2018
                                • 49
                                • Suomi

                                #75
                                Originally posted by JepJap View Post
                                Itsekin harkitten uuden kärryn ostoa (750kg). Mietin vain jotta ottaako 1 vai 2 akselilla? Onko tuosta keinutelistä muuta hyötyä kuin jottei Kummit ja navat Oo niin kovilla kun on kuormaa? 1 akselin jousien varassa kuorma kumminkin on.
                                No nyt tuli ostettua JsV trailer 3,5m kuomulla 1 akselilla. Kyllä on eroja kun vertaa 2012 vuoden 3000l teknotraileriin. JsV kärryssä on kunnon lukot, takalaita on tapeilla, jotka saa 2sek irti, jolloin sen voi jättää pois. Liinojen kiinnitys koukut on pultattu, eikä pop niiteillä. Runko on hitsattu ja upposinkitty. Aisa pyörä vakiona. Hintaki jäi alle 2 toiminta tonniin. Tilasin erikseen 13nap pistokkeella, jolloin sai vain laittaa auton perään ja töihin.

                                Comment

                                Working...
                                X