Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7367
    • Oulu

    Eilen kävin koeajamassa Nissan Leaf:in. Ollut aikomus testailla tuota jo pidempään, mutta pariin kertaan jäänyt jo ajamatta kun ei juuri sillä hetkellä olisi onnistunut. Eilen sitten ohikulkiessa huomasin että sellainen seisoi johdon päässä Pörhön pihalla ja pakkastakin oli sähköauton koeajoon sopivat -15°C niin ajattelin kysyä voisiko sitä kokeilla.

    Myyntipäällikkö ilmeisesti jossain määrin luotti siihen että tiedän mitä olen tekemässä kun uskalsi antaa vain avaimen käteen eikä lähtenyt ulos pakkaseen näyttämään miten auto saadaan tulille. Toisaalta siltäkin osin tilanne oli siis aito testi siitä tuleeko ensikertalaiselle ongelmia. Eipä tullut, nopea renkaiden ihmettely (Hakkapeliitta R2), latauspiuha irti, latausluukku kiinni, ovet auki ja sisään käynnistysnappia etsimään. Vanhemmista Leaf-esittelyautoista poiketen tässä facelift-mallissa oli mustat nahat ja muutenkin tumma sisusta.

    Ennen ajoon lähtöä kosketusnäytöstä piti kuitata pois joku naurettavan pitkä lupa siitä että Nissan Motor Company saa käyttää sitä ja tätä tietoa johonkin. Toivottavasti bemareissa ei ikinä mennä tähän vaan autolla pääsee aina ajamaan ilman sopimusehtojen lukemista. Jarru pohjassa auto "käynnistyi" ja lämmityslaite alkoi saman tien puhaltaa täydellä teholla lämpöä sisälle. Tässä vaiheessa tosin ei kyllä tuntunut että siitä mitään apua olisi ollut, mutta onneksi lasit ei olleet ulkopuolelta suuremmin jäässä. Istuinlämppärien napitkin löytyivät, mutta ratin lämmitintä ja takapenkin lämmitintä en tässä vaiheessa huomannut kytkeä päälle koska napit ei osuneet silmään.

    Jäljellä oleva ajomatka täydellä akulla näytti 89km ennen kuin ehdin ajaa metriäkään. Ei siis lähellekään sitä mitä autolle optimiolosuhteissa luvataan, joten ilmeisesti auto osasi ennusteessa jotenkin ottaa huomioon vähemmän optimaaliset olosuhteet. Hyvä niin. Vaihdevalitsin toi mieleen Prius:ista tutun joystickin ja pakki löytyikin ongemitta. Samalla kosketusnäyttö alkoi näyttä sekä peruutuskameran kuvaa että koko auton ylhäältä päin näyttävää neljän kameran kuvasta yhdistettyä kuvaa. Eipä voisi peruuttelu oudossa pihassa paljon helmpompaa olla. Ohjaus oli höyhenen kevyt ja kaasuun ei tarvinnut koskea ollenkaan kun auto ryömi riittävän innokkaasti jarrua vasten.

    Taajama-ajossa huomasi heti että tämähän kiihtyy paljon paremmin kuin ajattelin. Digitaalinen nopeusmittari ei ole kovin nopea hahmottaa, mutta lukemat siinä kasvoi paljon nopeammin kuin olisi osannut ikkunasta katsellen arvatakaan. Onhan se niin helppoa ajaa kun aina on oikea vaihde (= vakiovälitys) ja moottori vetoalueella. Ja kaasuakin uskaltaa painaa reilusti vaikka moottori on kylmä, en tosin tiedä mitä käyttöohje sanoo tästä. Alkumatka meni siis vain hienoa kiihtyvyyttä ihmetellessä. Piti säätää lämmityslaitteen puhallusta pienelle että kuulee auton äänettömyyden. Kovemmissa kiihdytyksissä kuuluu ääntä moottorista ja/tai voimansiirrosta, mutta se ei ollut ollenkaan ikävä vinkuna vaan juuri sopivan hiljainen ja futuristinen swiiiiiiish-tyyppinen ääni.

    Hetken ajelun jälkeen osasi kiinnittää huomiota myös puutteisiin. Ajoasento tuntui aina turhan etukenolta koska istuimessa ei ollut bemareista tuttua istuintyynyn kallistuksen säätöä. Myös ratin etäisyyssäätö puuttui ja siksi ratti jäi hiukan liian kauas. Näkyvyys ulos etusektoriin oli hyvä, ja lämmityslaite jaksoi pitää ikkunat enimmäkseen huurteettomia. Jossain vaiheessa aloin ihmetellä varpaiden jäähtymistä ja huomasin, että lämmityslaitteen puhallussuunnan valinnassa oli vaihtoehtoina vain joko tuulilasi tai jalkatila. En tietenkään lukenut käyttöohjetta, mutta tämä tuntui aivan idioottimaiselta ratkaisulta. Vaihto siis sujui yhdestä napista enkä keksinyt miten jotain muuta valintaa olisi saanut aikaan. Lisäksi aina kun vaihtoi puhalluksen tuulilasille kytkeytyi ilmastointilaite "päälle" asentoon.

    Moottoritiellä 120 km/h mittarinopeutta auto kulki kevyen tuntuisesti, mittaristossa pallopyväänä näkyvä tehomittari näytti tasakaasulla noin puolet tehosta olevan käytössä. Kiihtyvyys tästä vauhdista oli vielä ihan kohtuullinen, mutta mittarivirhe tuntui perstuntumalla suurelta. Rengasäänet ei kitkarenkailla nouseet pahoiksi missään tilanteessa, mutta soran rapina kuului sisään todella selvästi, kuten monissa vanhemmissakin japseissa on tapana ollut.

    Ohjaus ei ainakaan kitkarenkain suuremmin ilahduttanut. Tuntuma oli keinotekoisen tahmea eikä mitään oikeaa tietuntoa ollut nimeksikään. Hitaissa vauhdeissa ohjaus tuntui luontevammalta. Jarrujen annostelu oli helppoa, vaikka aluksi ei tietenkään osannutkaan optimoida jarrutuksia akkujen latausta ajatellen. Jarrupolkimen tuntuma paikallaan oli vähintäänkin outo, kuin painaisi irtopoljinta jotain jousta vasten.

    Kaikenkaikkiaan auto antoi minusta hyvin positiivisen kuvan. Jos vain akkuja voi ladata tiheään niin kyllä tällä taaja-ajot hoitaisi maiosti. En katsonut tarkkaa koeajomatkaa, mutta oletettavasti noin 25km lenkki kulutti toimintasädettä niin että lopuksi arvio näytti enää reilun 50km jäljellä olevaa ajomatkaa. Ajotapa ei todellakaan ollut taloudellisuuteen optimoitu, vaan sisälsi paljon turhaa kiihdyttelyä. Käytetyn Leaf:in saanee tuotua Suomeen aika pienin veroin kun päästöt on 0g/km ja ulkomailla tarjontaa käytetyissä on paljon paremmin kuin Suomessa.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • SkyMan
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2008
      • 518
      • Sirius

      Hep!

      Onko kukaan ajellut tuommosella uusimmalla Skoda Octavialla? Ajattelin vain, kun aloin uutta työmatkakulkinetta suunnittelemaan... 1.6TDI Greenline Octavian, Co2 päästöjen ollessa 85g/km, saa kivasti varusteltuna vähän yli kolmella kympillä. Ei paha. Mutta onko nuo mistään kotosin? :think
      Coffee isn´t my cup of tea

      Comment

      • Jube
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 9636
        • ...

        Voisi kuvitella että kannattaa opetella laskemaan vuodet
        Last edited by Jube; 20-01-2014, 15:44.
        Näillä mennään:
        Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
        BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
        BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
        BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
        MB c124 230CE -90 "Badboy"
        MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

        Comment

        • Skunkki^
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 688
          • Espoo

          Originally posted by Jube View Post
          Voisi kuvitella että sinulla itsellä on kokemusta kun siqusi ex. autojen listalta moinen löytyy :think
          Voisi kuvitella, että tämä oli aiheellista silloin 2 vuotta sitten, kun kysymys kysyttiin :think
          KIA Optima PHEV

          Exät:
          520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

          Comment

          • Jube
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 9636
            • ...

            Originally posted by Pinxi View Post
            Voisi kuvitella, että tämä oli aiheellista silloin 2 vuotta sitten, kun kysymys kysyttiin :think

            Näillä mennään:
            Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
            BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
            BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
            BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
            MB c124 230CE -90 "Badboy"
            MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

            Comment

            • henkka100
              Bimmer Rookie
              • Mar 2012
              • 56
              • Tuusula

              Originally posted by SkyMan View Post
              Hep!

              Onko kukaan ajellut tuommosella uusimmalla Skoda Octavialla? Ajattelin vain, kun aloin uutta työmatkakulkinetta suunnittelemaan... 1.6TDI Greenline Octavian, Co2 päästöjen ollessa 85g/km, saa kivasti varusteltuna vähän yli kolmella kympillä. Ei paha. Mutta onko nuo mistään kotosin? :think
              Vanhempikoppasella vm. 2012 farkulla oon joitain satoja kilometrejä ajellu tosin 1.2l bensakoneella varustettuna. Suhteellisen puhditonta konetta ja melko onnettomia penkkejä lukuunottamatta ei mitään suurempaa valitettavaa. Uudemman korimallin sedania olen ajanut n. 40 kilometrin pätkän 1,6 diisselin ja DSG-lootan yhdistelmänä. Kyseisen yksilön varustetasosta ei ole tarkkaa käsitystä, mutta jakkarat ja sisusta ylipäätänsä vaikutti ihan suhteellisen asialliselta, huomattavaa parannusta edelliseen etenkin penkkien osalta. Myös ohjattavuudeltaan jämäkämpi mitä tuo aikasempi korimalli (tosin saattaa johtua myös leveämmistä renkaista.) DSG-lootan kanssa en päässy sinuiksi ainakaan ton ajopätkän aikana, kannattaa varmasti kävästä kokeilemassa niin tietää sopiiko tuo itselle.
              Nykyinen:
              F30 330e M-sport -16

              Edelliset:
              E90 330D M-Sport -06
              E46 330i M-sport -01



              Comment

              • SkyMan
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2008
                • 518
                • Sirius

                Jees, kyllähän tuo täytyy sitten tosissaan testailla, jos se kunnolla alkaa kiinnostaa.

                Meinaan vaan, että kun muutama vuos takaperin isäukko meni ostamaan pakasta vedetyn Passatin... Ajoin sillä yhden lenkin ja totesin, että yllättävän hyvähän tämä on, mitä nyt ohjaus jokseenkin ylikevyt ja tunnoton. Auta armias kun lähdin sillä sitten jonkun ajan päästä heittämään reilun 600km:n reissun; n. 100 km ajon jälkeen täytyi alkaa varmistelemaan, että kaikki ikkunat on varmasti kiinni, kun kaiken maailman suhinat alkoi häiritä. Muutenkin auto tuntuikin yhtäkkiä kovin meluisalta. Jossain vaiheessa olin myös huomannut, että perkules kun on kylmä varpaille. Ei tahtonut tareta, vaikka miten lisäsi lämpöä ja koitti suuntauksia muutella. Tässä nyt pari asiaa mitä tuli mieleen ja joita ei välttämättä pikaisella koeajolla niin huomaakaan, ellei osaa niihin varta vasten keskittyä.
                Coffee isn´t my cup of tea

                Comment

                • nupaha
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2008
                  • 269
                  • Pohojanmaa

                  Volvo S60 D4 automaatti

                  Moro!
                  Onko muut käyny koeajamassa ton Volvon uuden nelisylinterisen D4-moottorin? Itse ajoin moisella pari viikkoa sitten ja täytyy sanoa, että meni Volvo eteenpäin kehityksessä roimasti. Eihän tuo ihan huono oo ollu toi Volvon 6-lovinen geartronickaan, mutta tää uus 8-lovinen + D4-moottori oli kyllä positiivinen kokemus. 181 hp ja 400 nm ja kulutus neljän pinnassa ja maantiellä allekkin, niin on aika hyvät lukemat. Ergonomia ja penkitkin oli vakiojakkaroiksi hyvät. Ei olisi huono vaihtoehto.
                  Tällä hetkellä Bemariton
                  työmatkakiiturina MB Glc 220d
                  kauppakassina Audi A3 sedan
                  kesäkissana Jaguar XKR

                  Comment

                  • Zuuzo
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 441
                    • Etelä-Savo, Pieksämäki

                    itsellä paskimmat kokemukset on subaru impreza wrx:stä
                    näin jälkeenpäin ajateltuna tuli tehtyä hölmöt kaupat kun vaihdoin juuri tekniikaltaan läpikäydyn e36 M3 suunnilleen samanikäiseen imppuun johon oli myyjän puheiden mukaan tehty jakopään hihnan vaihto.
                    no eipä imppu kestäny kuin reilun kuukauden kun levis kone ja koneen kun sain pitkällisen osien metsästyksen jälkeen kasaan niin kahdessa päivässä hajos nelivedon jakolaatikko.
                    siinä vaiheessa sai japanilainen lähteä muualle, möin auton vuoden 2013 kesän alussa ja tänään 18.2.2014 kävi ilmi että uusi omistaja ei ollut koskaan ottanut autoa nimiinsä joten tuo on trafin listalla edelleen mun nimissä.
                    onko kenellekkään muulle käyny tuolla tavalla autokaupoissa :think

                    Comment

                    • Vanquish
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1961
                      • Hki

                      Uusi gti kunkku eli octavia rs testattu.

                      Parhaina puolina korin keveys, jolloin 220hp liikuttaa oikein mukavasti. Kuutoseen tottuneeena selviä erojakin oli. Vääntöä ei ollut sen enempää alle 3000rpm, mutta sen sijaan pitkä turboviive oli läsnä ja ikävä suhina murinan sijaan. Polkimen asennolla kaasua oli vaikea säätää kin vapariin verrattuna poljin on on off -tyyppinen. Ajettavuudesta ei kovin paljoa voi sanoa, kun alla oli talvirenkaat. Näppärältä tuntui mutkissa, mutta kaupungissa alusta pompottava. Kitkoilla melu oli siedettävä, varsinkin taajamassa.

                      Hintaan nähden loistava paketti, mutta ei herätä millään tavoin omistamisen haluja.

                      Comment

                      • pro_tinnitus
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 273
                        • Etelä-Suomi

                        Originally posted by Vanquish View Post
                        Uusi gti kunkku eli octavia rs testattu.

                        Parhaina puolina korin keveys, jolloin 220hp liikuttaa oikein mukavasti. Kuutoseen tottuneeena selviä erojakin oli. Vääntöä ei ollut sen enempää alle 3000rpm, mutta sen sijaan pitkä turboviive oli läsnä ja ikävä suhina murinan sijaan. Polkimen asennolla kaasua oli vaikea säätää kin vapariin verrattuna poljin on on off -tyyppinen. Ajettavuudesta ei kovin paljoa voi sanoa, kun alla oli talvirenkaat. Näppärältä tuntui mutkissa, mutta kaupungissa alusta pompottava. Kitkoilla melu oli siedettävä, varsinkin taajamassa.

                        Hintaan nähden loistava paketti, mutta ei herätä millään tavoin omistamisen haluja.
                        Voisi kuvitella että Seat Leon St Cupra olisi aika samanlainen, mitä nyt tehoa enemmän sekä tyylikkäämmän näköinen ja tilaa vähemmän.
                        Last edited by pro_tinnitus; 21-02-2014, 23:09.
                        E90 320d -05
                        EX: Z3 E36/8 3.0i

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2539
                          • Kirkkonummi

                          MB:n bensa-V6:sta 2007-> (E280 / E350) on hiukan varoiteltu, onko niissä jotain perushajoavaa, kuten BMW:n 4-sylinterisissä? Entä sitten MB:n 4-sylinteriset bensakoneet, eli lähinnä C-sarjalaiset (2008->)?
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          • PP440
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 1263
                            • Mikkeli

                            Kellään kokemuksia tälläsestä passatista..? http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/6111497

                            Tai sitten tästä vanhemmasta mallista..
                            http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/6247261
                            Last edited by PP440; 02-03-2014, 22:13.

                            Comment

                            • Kanerv4
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2009
                              • 976
                              • Tampere

                              Originally posted by PP440 View Post
                              Kellään kokemuksia tälläsestä passatista..? http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/6111497

                              Tai sitten tästä vanhemmasta mallista..
                              http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/6247261
                              Lähinnä samaa vikaa mitä muuten samankokoluokan autoissa eli alustan osia menee varmana vaihtoon jossain vaiheessa jollei ole vaihdettu jo. Muuten noi passatit mitä itselläni on ollut on aika pomminvarmoja laitteita, neliveto on torsen sekä moottori kohtalaisen hyvä ainakin tuossa vanhemmassa, uudemmassa on joissakin esiintynyt jakopää vikaa joka kannattaa kuunnella ostaessa eli ääntää selvästi sekä jakopää on laatikonpuolella eli ei ihan halpa korjata. Noita on muistaakseni otettu recalleinakin jakopään kiristimen vaihtoon. Muuten perusvarmaa kauraa, vanhempaa voin ainakin suositella huoletta.

                              Comment

                              • [Snowboarder]
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2008
                                • 2183
                                • Karstula

                                Onko jollain kokemuksia/tietoa subarun (vm98-99) wrx sti GC8F moottorin "luotettavuudesta"/kestosta ja kestääkö tuommonen viritettynä minne asti? Tai yleensäkkin ko autosta ja sen perus vioista, koska itsellä ainakin melko vieras aihe kyseinen merkki.. Autowiki ei ainakaan paljoa kertonut Ja googlestakin hankala löytää, kun en ymmärrä/osaa kirjoittaa kovinkaan hyvin englantia
                                Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                                Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎