Announcement

Collapse
No announcement yet.

Katsastus käytäntö uusiksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shampanja
    Newbiemmer
    • Jan 2021
    • 11
    • osaka

    #46
    Tulipas muuten mieleen tälläinen kysymys että mitenkähän nämä säädettävät ecut sitten tulevaisuudessa. Esimerkiksi m52tub28 tehty speeduino TAI johonkin 80 luvun autoon laitettu säädettävä ecu..
    Tai jos vaihtaa johonkin 94 vuosimalliseen kiesiin 98 vuosimallisen moottorin ja säädettävällä eculla.
    Last edited by Shampanja; 12-05-2024, 10:37.
    Ongelma ei ole ongelma vaan ongelma on asenne itse ongelmaa kohtaan.:think

    Comment

    • poke
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 3112

      #47
      Originally posted by Shampanja View Post
      Tulipas muuten mieleen tälläinen kysymys että mitenkähän nämä säädettävät ecut sitten tulevaisuudessa. Esimerkiksi m52tub28 tehty speeduino TAI johonkin 80 luvun autoon laitettu säädettävä ecu..
      Tai jos vaihtaa johonkin 94 vuosimalliseen kiesiin 98 vuosimallisen moottorin ja säädettävällä eculla.
      Samaa mietin itsekin.

      Mulla -85 raameissa 2001 moottori ilman katteja yms turhuuksia. Äkkiä olettaisin ettei kosketa näitä.
      Mut nuo varmaan disabloidaan sitten jotenkin muuten esim pakkoromutuksella tai sikakorkeilla käyttöveroilla.
      Kulkineet/projektit:

      M2 F87
      530iA E39
      635 CSi E24
      518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7538
        • Jyväshyvä

        #48
        Originally posted by TNT View Post
        Toistaiseksi Suomessa ei kuitenkaan ole yhtään hyväksyttyä asiantuntijaa, jolla olisi pätevyyttä ajoneuvojen päästöjen toteamiseen.​
        Onhan se VTT:n päästötesti. Sen 3 k€ se maksaa...

        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • tabasco
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2007
          • 851
          • fin

          #49
          Originally posted by MajorDrake View Post

          Onhan se VTT:n päästötesti. Sen 3 k€ se maksaa...
          Tuolla sanotaan, etteivät tekisi ohjelmoiduille autoille: https://www.autonohjelmointi.fi/blog...an-laillisesti

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16501
            • Asikkala

            #50
            Originally posted by tabasco View Post

            Tuolla sanotaan, etteivät tekisi ohjelmoiduille autoille: https://www.autonohjelmointi.fi/blog...an-laillisesti
            Mitä nuo sitten tekevät kun vakiota ei tarvitse testata ?

            Comment

            • ekkoo1
              BTCF Member
              • Jun 2019
              • 1369
              • Pohjanmaa

              #51
              Originally posted by jr66 View Post

              Mitä nuo sitten tekevät kun vakiota ei tarvitse testata ?
              Hyvin vähän varmaan, ovat kuitenkin valtion virkamiehiä
              E39 540i -96 Ajamisen iloa
              E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
              E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
              Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16501
                • Asikkala

                #52
                Originally posted by ekkoo1 View Post

                Hyvin vähän varmaan, ovat kuitenkin valtion virkamiehiä
                No tämä

                Comment

                • Juice
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 820

                  #53
                  Ruotsista kyselin, ei ollut kuullut mitään määräysten tiukennuksista, takautuvasta tulkinnasta tai karmeista sakoista. Kaikenmaailman traktoreilla saa päästellä

                  Täällä mm. moni kielletty nastarengas on täysin vapaasti myynnissä ja käytössä muualla Euroopassa. Kummasti siellä kestää tiet ja saa harrastaa.
                  Last edited by Juice; 14-05-2024, 10:09.

                  Comment

                  • peto2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2007
                    • 8267
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #54
                    No mitenkäs tämä sopii tähän yhtälöön? https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/cda4a738-9802-4b2f-bc44-6c952ff286e2?utm_medium=Social&utm_source=Facebook &fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR14CkTjp54eDlzWS6hSS vce 2RKNccxt7aOgsX3GSwbUfXUEDJywpQeTKqU_aem_AZ5KxkDnBt 9WtpQn5H05Mxrvw5ZpZdPVsckPcUKhv_KTGZjRHxPLGk4UU5SA smnrFQyWE_zYxnjJ-joL3IdJ21tp#Echobox=1715668959
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • Shampanja
                      Newbiemmer
                      • Jan 2021
                      • 11
                      • osaka

                      #55
                      Originally posted by peto2 View Post
                      No mitenkäs tämä sopii tähän yhtälöön?
                      Itseasiassa muuten "järkeenkäypää" Eli nämä jotka ovat softanneet bensakiesit, saavat täyttämään toivotut päästöt vaihtamalla etanoliin ja täten välttäen sanktiot...?

                      Tästä kyllä menee aivot solmuun, lähes kirjaimellisesti.

                      Ongelma ei ole ongelma vaan ongelma on asenne itse ongelmaa kohtaan.:think

                      Comment

                      • masitaly
                        BTCF Member
                        • Apr 2004
                        • 408
                        • Kiu

                        #56
                        Tivi lähti pelottelemaan ihan kunnolla, here we go:

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11164
                          • Oulu

                          #57
                          Originally posted by masitaly View Post
                          Tivi lähti pelottelemaan ihan kunnolla, here we go:
                          https://www.tivi.fi/uutiset/tv/f80af...=ampparit:53f1
                          Sama teksti kai tossa oli kuin kaikkialla muuallakin.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #58
                            Originally posted by Jarger View Post

                            Ymmärsin asian, mutta pointtina oli enemmänkin että tuolla ei kyllä maailma pelastu ja ei ole käytännön osalta mitään merkitystä.
                            Voisi ehkä olla enemmän paikallaan tarkastella asioita että valmistajien ilmoitukset yleensäkään eivät huijaa.. esim. tämä VW-gate.
                            Mutta jos maailma tällä pelastuu niin go for it.
                            On kyllä hommaa, no mitäpä ei ihmisten kiusaksi..
                            Onneks on diesel jossa ei ole DPF, eikä adblue, eikä edes imusarjan läppiä. Tosin ei ole kyllä ajossakaan ja EGR tulppauskin onnistui ilman ohjelmaa muuttamatta.
                            Silti heti jo uudempi painos tuostakin koneesta on kiehtova, ja siellä on se DPF, saattaa olla adbluekin ja imusarjan läpät. Puhun siis E53 dieseleistä.
                            E53 ei ole adblueta nähnytkään, toki dpf uusimmissa on. Sellaisen tarvikkeen joudun nyt itsekin parilla sadalla ostamaan kun joku tollo on sen poistanut. Ja toki softaamaan vaikioksi mutta se ei maksa itselle mitään kun onnistuu omilla laitteilla. Tehotkaan ei laske sillä tämä "virityssofta" minkä joku on siihen ostanut on niin onneton ettei siitä mitään hyötyä ole. Hyvä vain että näiden myynti loppuu, moni on haaskannut rahansa turhaan.

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #59
                              Trafin ohje luettuna tämä tarkoittaa käytännössä sitä että 1.6. alkaen "virityssoftien" myynti käytännössä loppuu.
                              Toki varmaan joku suurempi talo päästötestauttaa softansa ja saa myydä sitä edelleen. Mutta nämä huuhaa softat katoaa, ja enemmänkin se on hyvä niin sillä mitä on huomannut niin moni "softattu" auto mitä itselle on kulkeutunut, ei ole juuri vakiota kummempi ollut.
                              Samoin nämä dpf turhaan poistamiset loppuu. Moni on hölmöillyt poistaessaan dpf:n kun "valo palaa" , vaikka homma olisi selvinnyt jopa pelkästään kuittaamalla se testerillä "vaihdetuksi" (bmw vaatii vaihdon kuittauksen 250.000 välein, virallisesti pitäisi vaihtaakin mutta bmw käyttämät dpf kyllä kestää ehjässä autossa reilusti puoli miljoonaa km ellei enemmänkin.) tai sitten siellä on joku 20 euron vastapaine - tai pakolämpöanturivika, tai vain yksinkertaisesti termostaatti on rikki. Sitten poistetaan dfp, hommataan softa josta ei ole juuri mitään hyötyä ja viat jää monilla edelleen autoon, kun ei edes korjaamoilla ole osattu katsoa sen verran livedataa että nähtäisiin vaikkapa, että se vastapaineanturi näyttää kone sammutettunakin lukemia...
                              Omissa autoissakin näitä paskasoftattuja on pari, softasta ei ole tehon kannalta mitään hyötyä (olen ajanut kunnollisillakin softilla joissa softauksen huomaa kyllä) ja joudun softaamaan ne vakioksi ja ostamaan kumpaankin pari sataa maksavan tarvike dpf:n. No, kustannus ei onneksi ole minulle suuri kun teen vaihtamisen ja softaamisen itse. Uuden dpf:n kuitti riittänee viranomaiselle.

                              Iltapulut toki revittelee klikkiotsikoilla mutta eipä tuo käytännössä tuon kummempaa tarkoita. Vanhoja autojahan se ei kosketa mitenkään koska softaamista on vaikeaa todeta, ja niissä ei ole dpf ää koskaan ollutkaan. Toki jotkut hölmöt on poistaneet katalysaattorinkin ja sen joutuvat palauttamaan. Joistakin sen softauksen toki pystyisi ecun softan luettuaan näkemään mutta vähän epäilen että virkavallalla on tien päällä ammattitaitoa tai laitteita moiseen. Vanhemmista ei saa softaa obd portin kautta edes ulos (eikä sisään).

                              Toki se on selvää että jos downpipellä tai suoralla putkella (ilman kattia) ajelee liikenteessä niin maksamiseen saa varautua.
                              Jos saastelaitteet on paikallaan niin pelkkää softaa tuskin aletaan tien päällä todentamaan, teknisesti aikaa vievää ja vaatii osaamista. Mutta endoskoopit on halpoja ja niillä pääsee kyllä konehuoneesta jo nopeasti katsomaan onko dfp ja katti paikallaan ja ehjä, eli ilman hitsaussaumoja.

                              Vielä tuosta adbluesta. Onhan niitä joillakin hajonnut mutta itselläni on pari autoa, toisessa 170.000 meni täysin ongelmitta (itse ajoin kaikki kilsat) adbluen kanssa kelillä kuin kelillä, toisessa on nyt 270.000 ilman mitään adblue ongelmia. Näissäkin taitaa olla niin että tapaukset lähinnä korostuu keskusteluissa, ei niinkään käytännössä.

                              Comment

                              • |foder|
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2006
                                • 7097
                                • Forssa

                                #60
                                Varmasti räikeimmät savuttajat ja muuten kamalalle haisevat kikkareet poistuvat.
                                Kuitenkin tuskin ohjelmoinnit loppuvat.
                                Vaikka olisi kaikki alkuperäiset saastejutut paikallaan, saadaan ns stage 1 softalla huomattavasti parempi käytös autoon. Tehtaalla jätetty pöydälle reilusti hevosia ja ne saa helposti kyttöön ilman ongelmia kattien tai dpf kanssa. Ottan huomioon että softaaja osaa asiansa.

                                Jo nyt muutamakin softapaja mainostaa ohjelmiaan vain ratakäyttöön. Näin vieritetään softasta vastuu käyttäjälle. Näin suurpiirteisesti mutkia oikoen.
                                Nyt:
                                E82 135i -11

                                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎