Kerran eläissäni, oli laiva melkein täysi, juuri ennen joulua tuli kaikenmaailman expatriaatit Suomen synkkyyttää pillittämään. Muuten on laivalla aina ollut hyvin tilaa.
Mites kun yrittää varata matkaa Saksasta Suomeen, pitää varauksen yhteydessä ilmoittaa pakollisena tietona auton rek.nro, eikä sitä tiedä kun vasta paikan päällä, että minkä sieltä tuo? Voihan siihen xxx-xxx kirjoittaa, mutta ei viitsisi riskiä ottaa, ennen kuin maksaa..
Mites kun yrittää varata matkaa Saksasta Suomeen, pitää varauksen yhteydessä ilmoittaa pakollisena tietona auton rek.nro, eikä sitä tiedä kun vasta paikan päällä, että minkä sieltä tuo? Voihan siihen xxx-xxx kirjoittaa, mutta ei viitsisi riskiä ottaa, ennen kuin maksaa..
Ei ole tuolla rekisterillä mitään väliä varatessa.
Osassa kilpikonttoreissa ulkomailla asuvat (ei osoitetta Saksassa) voivat saada edelleen kilvet omiin nimiinsä. Ei kuitenkaan kaikilla konttoreilla. Vetoavat siihen, että myöntävät kilpiä vain samalla paikkakunnalla kirjoilla oleville. Nimimerkillä kokemusta on.
Lisäksi nuo lakimuutokset aiheuttavat sen, että saksalaiset eivät saa keltaisia kilpiä enää muualla kuin asuinkuntansa konttoreilla. Eli esim. Hampurissa asuva ei voi hakea Münchenin kilpikonttorilta kilpiä. Tähän on muutamia poikkeuksia, mutta ne ovat harvassa.
Jotkut kilpikonttorit myöntävät keltaisia kilpiä blankoina, mutta hyvin suuri osa nykyään ainoastaan auton papereita vastaan. Ja tällöin auton tiedot, lähinnä valmistenumero kirjataan suoraan keltaisten kilpien rekisteriotteeseen.
Ei myös ole epätavallista, että jos kilvet tulevat ulkomailla asuvalle hänen nimiinsä on henkilön oltava henkilökohtaisesti paikalla hakemassa kilpiä. Kuten myös henkilöpaperit alkuperäisenä mukana. Eli ei välttämättä onnistu esim. autokauppiaan kanssa tehdyllä valtakirjalla ja passikopiolla.
Yep, tuli tämä havaittua, parhaillaan olen Saksassa.
Frankfurtista ei enää myönnetä keltapäisiä kilpiä kuin siellä
osoitteen omaaville,
jos muualla asuva haluaa kilvet,
pitää saada paikalliselta valtakirja (esim. autoliike)
joka ottaa vastuun kilvistä ja kilvet saa vain kauppakirjaa vastaan.
Sama oli myös Oberhausenissa,
siellä sanoivat että muutos on tullut voimaan 1.3.2013 ja koskee koko maata.
Sain kilvet kuitenkin hommattua tutusta paikkaa Nurnbergistä,
sielläkin hinnat olivat nousseet 1.3. ja aiemmin kun kilvet tulivat jonkun Saksalaisen nimellä (piti kirjoittaa asiakirja jossa vakuutin ottavani vastuun mm. sakoista jne.), nyt tulivat ihan omalla nimellä...
En tiedä pitääkö em. päivämäärä ja sen laajuus todella paikkaansa mutta
jotain muutoksia on 1.3 alkaen mitä ilmeisemmin tullut...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Yep, tuli tämä havaittua, parhaillaan olen Saksassa.
Frankfurtista ei enää myönnetä keltapäisiä kilpiä kuin siellä
osoitteen omaaville,
jos muualla asuva haluaa kilvet,
pitää saada paikalliselta valtakirja (esim. autoliike)
joka ottaa vastuun kilvistä ja kilvet saa vain kauppakirjaa vastaan.
Sama oli myös Oberhausenissa,
siellä sanoivat että muutos on tullut voimaan 1.3.2013 ja koskee koko maata.
Sain kilvet kuitenkin hommattua tutusta paikkaa Nurnbergistä,
sielläkin hinnat olivat nousseet 1.3. ja aiemmin kun kilvet tulivat jonkun Saksalaisen nimellä (piti kirjoittaa asiakirja jossa vakuutin ottavani vastuun mm. sakoista jne.), nyt tulivat ihan omalla nimellä...
En tiedä pitääkö em. päivämäärä ja sen laajuus todella paikkaansa mutta
jotain muutoksia on 1.3 alkaen mitä ilmeisemmin tullut...
Onko päätös nyt tullut voimaan koko maahan? Pari viikkoa törmäsin samaan ongelmaan Frankfurtissa, ja päivämääräksi tuolle muutokselle kerrottiin muistaakseni 11.11.2012. Tutusta kilpipajasta kerrottiin kuitenkin että Hofheim Frankfurtin vieressä myöntää kilvet myös ulkomaalaisille. Itse kävin sieltä ostamassa kilvet ja ongelmia ei ollut, poislukien poikkeuksellisen pitkä jono. Kilvet vakuutuksineen ja toimistomaksuineen oli tosiaan kalliimpi kuin yleensä (102,8€).
Ainahan tuo on ollut niin, että joillakin paikkakunnilla keltaiset on saanut vain Saksan passilla tai muulla todistuksella, että on osoite Saksassa. Ja joillakin paikkakunnilla tuosta on paskat piitattu.
Yep, tuli tämä havaittua, parhaillaan olen Saksassa.
Frankfurtista ei enää myönnetä keltapäisiä kilpiä kuin siellä
osoitteen omaaville,
jos muualla asuva haluaa kilvet,...
Godammit, tuohan hankaloittaa auton ostamista selvästi.
Tokihan punapäät voi hommata, mutta saa juosta virastosta toiseen ja kyllähän ne maksaakin enemmän, turhaan.
Kannattaako noita keltaisia kilpiä tilata sitten ollenkaan valmiiksi hotellille jos on noin vaikeaa nykyään niiden kanssa? Onko siis parempi hoitaa koko ruljanssi autoliikkeessä?
Kannattaako noita keltaisia kilpiä tilata sitten ollenkaan valmiiksi hotellille jos on noin vaikeaa nykyään niiden kanssa? Onko siis parempi hoitaa koko ruljanssi autoliikkeessä?
Mulla ei ollu 4vkoa sitten mitään ongelmaa keltaisten kanssa kun ostin auton yksityiseltä.
Mulla ei ollu 4vkoa sitten mitään ongelmaa keltaisten kanssa kun ostin auton yksityiseltä.
Tero
Niin? Ei minullakaan, mutta kuten tuolla edellä on todettu, säännökset ovat muuttuneet ja ongelmia saattaa tulla jo nyt ja melko varmasti tulevaisuudessa.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
MajorDrake ja tonit nimimerkkien kokemukset ovat juuri niitä mitä tarkoitan. Uutta lakia sovelletaan jokaisella paikkakunnalla hieman eri tavalla.
Netistä etukäteen ostettu vakuutus ei ole mikään takuu sille, että keltaiset kilvet järjestyvät paikan päällä. Ja vaikka kilvet saisikin ongelmitta yhdeltä konttorilta, ei ne välttämättä järjesty toiselta lainkaan.
Samoin myös Ruotsissa on alettu taas tauon jälkeen kiinnittämään huomiota keltaisiin kilpiin. Tämä siis tiedoksi niille, jotka harkitsevat kyseistä paluureittiä..
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
MajorDrake ja tonit nimimerkkien kokemukset ovat juuri niitä mitä tarkoitan. Uutta lakia sovelletaan jokaisella paikkakunnalla hieman eri tavalla.
Juuri noin, eli edellinen sattui menemään jouhevasti, mutta seuraavan hakemisessa pitää varautua lisäjumpaan.
Samoin myös Ruotsissa on alettu taas tauon jälkeen kiinnittämään huomiota keltaisiin kilpiin. Tämä siis tiedoksi niille, jotka harkitsevat kyseistä paluureittiä..
Niinpä. Ja, jos joutuu muutenkin ostamaan punapäät, Ruotsin halki ajaminen alkaa olla kiinnostava vaihtoehto. Yksi syy, miksi tammikuussa tulin suoraan, oli se, että noista keltapäistä on joskus kuulemma mussutettu, e tosin minulle koskaan.
Eikös Tanskan poliisi ole joskus jopa käännyttänyt rajalla takaisin?
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Minut kerran ruottissa pysäytettiin keltasilla mutta neuvonpidon jälkeen päästivät jatkamaan matkaa. Eipä ne voi mitään sanoa kun sulla on maassa voimassaoleva vakuutus ja jonkinlainen rekisteritunnus autossa. Lain kirjain täyttyy. Turha jännittää niitä keltasia kilpiä.
Valitettavasti tosielämässä se pysäytyksen tehnyt poliisi tai tullivirkailija päättää, kuinka asiassa toimitaan. Siinä ei aina auta, vaikka kuinka itse olisi jotain mieltä. Jopa oikeassakin. Aikoinaan Tanskasta moni keltaisilla kilvillä ajanut käännytetiin rajalta takaisin Saksaan. Tai autoon joutui hankkimaan tanskalaiset siirtokilvet.
Yleensä niille keltaisiin kilpiin saataville vihreille korteille ei anneta mitään arvoa. Vaikka niillä periaatteessa pitäisikin voida todistaa vakuutuksen voimassaolo.
Tosiaalta eipä suomalaiset siirtotarrat ja koekilvetkään ole Saksassa voimassa. Tosin ainahan joku löytyy joka näitäkin on mennyt kokeilemaan.
Oma tarkoitukseni on pitää näistä rekisteröinti- ja kilpiasioista keskustelu faktapohjaisena sekä toisaalta käytännön kokemuksiin perustuvina. Näitä keskusteluja kun saattaa lukea moni ns. ensikertalainen ja tämän vuoksi oikean tiedon saaminen on tärkeää.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Ihan faktapohjalta minäkin kerron kokemuksistani. Olen ajanut Ruotsin läpi keltasilla kilvillä useasti, kerran on pysäytetty ja asia selvisi kun osoitin green cardista liikennevakuutuksen olevan voimassa Ruotsissa.
Nämähän ei ole mustavalkosia asioita silloin kun tietämättömien ihmisten kanssa asioidaan, niinkuin itsekin totesit. Mutta *lain* mukaan keltaisilla kilvillä + green cardilla ajaminen Saksasta Suomeen pitäisi olla täysin mahdollista. Ja onkin.
Tällä viimesimmällä reissulla musta ajoi E4:lla ohi ruotsalainen kyttäauto eikä reagoinut keltaisiin kilpiin mitenkään.
Itse alan olla jo hieman laiska, enkä jaksa enää ressata joka asiaa että mistä saa kilvet ja missä kohtaa teen mitäkin, ja kuka mut missäkin pysäyttää jne. Aina on jommankumman väriset kilvet autoon lätkästy ja kotiin päästy .
Comment