Jompi kumpi, ALV tai autovero on määritelty niin, että molemmat 6kk ja 6tkm pitää täyttyä. Vain toisen ehdon täyttyminen ei riitä jotta auto katsottaisiin käytetyksi. Eli joko joudut maksamaan ALV:n tai uuden auton autoveron päivää vaille 6kk autoista niin kuin se olisi uusi vaikka sillä olisi ajettu 666tkm. En muista kumpi toimii noin mutta ALV ja autovero lainsäädännöissä on ristiriita.
Joka tapauksessa homma on tehty käytännössä kannattamattomaksi ellei kotimainen maahantuoja ota aivan törkeää ylihintaa verrattuna ulkomaan tax free hintoihin. Ihan pienen verovapaan hinnan eron takia ei kannata alle 6kk vanhoja autoja tuoda. Lisäksi hyvin suuri osa uuden hankkivista maksaa merkittävän osan ostohinnasta vaihtoautolla. Näin ollen uusia tuodaan ohi virallisen maahantuojan aivan naurettavan pieniä määriä.
Jotta homma olisi vielä vaikeampaa antaa lainsäädäntö viralliselle tuojalle lähes rajattoman vallan päättää rinnakkaistuojan maksaman autoveron määrän. Viralliset tuojat pystyy halutessaan estämään rinnakkaistuonnin hyvin tehokkaasti. Riittää kun he keksii omia muualla tuntemattomia mallinimiä ja määrittelee vapaassa maailmassa myynnissä olevat yleiset mallit selkeästi kalliimmiksi. Näin tuonti ohi virallisen liikkeen ei käytännössä kannata. Normi maailmanlaajuisesti myynnissä oleva bemmin malli x voidaan hinnoitella ovh hinnastossa selkeästi ylihintaiseksi ja maahantuojan ikioma keksintö x business myydään halvemmalla. Ulkomailta ei x businessta löydy mistään joten itse uitettu pelkkä x tulee selkeästi kalliimaksi rinnakkaistuotuna ja Saksan kaupat jää tekemättä.
Joka tapauksessa homma on tehty käytännössä kannattamattomaksi ellei kotimainen maahantuoja ota aivan törkeää ylihintaa verrattuna ulkomaan tax free hintoihin. Ihan pienen verovapaan hinnan eron takia ei kannata alle 6kk vanhoja autoja tuoda. Lisäksi hyvin suuri osa uuden hankkivista maksaa merkittävän osan ostohinnasta vaihtoautolla. Näin ollen uusia tuodaan ohi virallisen maahantuojan aivan naurettavan pieniä määriä.
Jotta homma olisi vielä vaikeampaa antaa lainsäädäntö viralliselle tuojalle lähes rajattoman vallan päättää rinnakkaistuojan maksaman autoveron määrän. Viralliset tuojat pystyy halutessaan estämään rinnakkaistuonnin hyvin tehokkaasti. Riittää kun he keksii omia muualla tuntemattomia mallinimiä ja määrittelee vapaassa maailmassa myynnissä olevat yleiset mallit selkeästi kalliimmiksi. Näin tuonti ohi virallisen liikkeen ei käytännössä kannata. Normi maailmanlaajuisesti myynnissä oleva bemmin malli x voidaan hinnoitella ovh hinnastossa selkeästi ylihintaiseksi ja maahantuojan ikioma keksintö x business myydään halvemmalla. Ulkomailta ei x businessta löydy mistään joten itse uitettu pelkkä x tulee selkeästi kalliimaksi rinnakkaistuotuna ja Saksan kaupat jää tekemättä.
Comment