Joo voi hyvinkin olla tottumuksesta kiinni, kuitenkin siis esim moottoritiellä jos vaikka 5:lla tai kutosella polkaset pohjaan niin sekunnin mulla miettii että kiekat menee yli 2000 ja sitten tuntuu vasta tekevän jotain. Pitää viellä testailla toi että huomaa mistä kohtaa se tarkalleen lähtee vetämään. Kuitenkin oli todella inhottavan tuntuinen aluksi, mutta toisaalta kaupungissa tuntui taas todella mukavalta kunhan piti pienen vaihteen askissa.
Millaista lagia tarkoitat? Mulla on vaan muutamasta koeajetusta autosta, mutta saman suuntaisia, se kone kerää ahtoja about ikuisuuden. Automaatin kanssa viive on aivan hirveä, siinä tosin huomaa hyvin miten meno terävöityy sportilla, kun aski ei vaihda heti tasakaasulla isompaa silmään, jolloin ollaan heti alueella kun lämän lyö takaisin tiskiin.
Varmaan tuntuu tuo hidas vaste, tai siis "täysin olematon turboviive" motorsportin ratin takaa turbokoneen puikkoihin siirtyessä erityisen häiritsevältä, no, kaikkeen tottuu ja vetäähän se kone hienosti heti hereillä ollessaan.
Tokihan automaatti+turbo miettii aina hetken ennen kun alkaa tapahtua. Itse heitän rattivaihteista suoraan pari pykälää alas kun pitää alkaa tykittää. Toimii paljon paremmin kun venata koneen itse vaihtavan kickdownin jälkeen.
Sport asento on ihan ok esim mutkatiellä, mutta mielestäni kaupunkiin ei kyllä sovi.
Manuaalia en ole tossa koneessa edes koittanut, mutta uskon silti automaatin olevan parempi vaihtoehto tohon malliin.
Omat kokemukset perustuu manuaaliin ja en voisi edes kuvitella tätä autoa automaattina.
Mutta makuasioitahan nämä on.
Itsellänikin myös manuaali enkä ole todellakaan automaattia kaivannut. Moottorissa riittää vääntöä niin alhaalta lähtien, että autolla voi ajaa todella laiskasti vaihtaen ilman, että tuntuisi moottorin tukehtuvan.
3 vuotta/50tkm autolla ajaneena moottorin ominaisuudet vetävät edelleen suupielet korviin.
Automaatti vs manuaali vertailuun sen verran, että ainoa asia mikä aikanaan jäi omassa 335i:ssä hiukan harmittamaan, oli se että tilasin sen manuaalina.
Kyllähän se manuaalinakin toimii, mutta kyllä automaatti olisi istunut auton voimalinjaan ja kokonaisuuteen selvästi paremmin kuin manuaali.
Automaatti vs manuaali vertailuun sen verran, että ainoa asia mikä aikanaan jäi omassa 335i:ssä hiukan harmittamaan, oli se että tilasin sen manuaalina.
Kyllähän se manuaalinakin toimii, mutta kyllä automaatti olisi istunut auton voimalinjaan ja kokonaisuuteen selvästi paremmin kuin manuaali.
Jännää kuullä tuo 911-miehen suusta. Ymmärrän kyllä mitä haet takaa, mutta näin omilla kokemuksilla se automaatin tuoma tradeoff on tosielämässä aivan turhan hapokas, vaikka moottori lapulle piirtyviltä suoritusarvoiltaan mitä automaattiystävällisin onkin. Mulle yksi suurimpia syitä BMW:n valintaan on ollut tehokkaan vaparin tuoma välitön vaste - ja yksi suurimmista shokeista harrastuksen aikana on ollut 335iA:n ajaminen. Laiskempi 330 on automaattinakin käytökseltään huomattavasti isoveljeään terävämpi ja omaan makuun miellyttävämpi. Noh, kai se jyrballakin siitä, kunhan persdynon S54-lihasmuisti saa hetken kalibroida itseään turboaikaan.
No joo, perustankin ajatukseni oikeastaan enemmän fiilikseen kuin mihinkään muuhun.
En voisi kuvitella Boxsteria, Caymania tai 911:sta muuten kuin manuaalina, yhtä vähän voisin kuvitella vaikkapa Panameraa minään muuna kuin automaattina. Tai no..loivennan sen verran, että nykyisin kun vaihteisto on PDK Tiptronicin sijaan voisin EHKÄ harkita sitä myös Boxster,Cayman, 911-kolmikkoon :think
BMW 3-coupe, Mercedes CLK, nyttemmin E-Coupe, Audi A5 jne, ovat minusta luonteeltaan autoja joihin automaatti sopii kuin nenä päähän.
Toimiihan se 335i manuaalinakin, mutta jos nyt tilaisin uuden sellaisen, niin 100% varmuudella se olisi automaatti. Jos en nyt aivan väärässä ole muistikuvieni kanssa, niin eikös siihen ole nykyisin tarjolla eri vaihteisto automaattiversioon kuin mitä oli ensimmäisiin autoihin tarjolla kun 2006 syksyllä omaani aikanaan tilasin. Nopea se oli vaihdoissa jo se 2007-mallienkin automaatti kun joskus sellaista ajoin, uusi on varmasti vieläkin parempi.
No, makuasioitahan nämä tottakai on, eikä siksi kiistelyn arvoisia. Kuitenkin ehdottomasti automaattina tulisi meikäläisen 335i jos sellaista uudelleen tilaisin.
Mutta sanottakoon lopuksi eräänlaisena loivennuksena asiaan se, että jos M3 olisi tähtäimessä ja NYT pitäisi päättää mikä vaihteisto siihen tulisi niin...enpä osaisi sanoa..ehkä 51% - 49% manuaalin hyväksi olisi nopea arvio.
Jos nyt en ole väärin ymmärtänyt niin e90/e91 automaatti on perinteinen 6-vaihteinen perinteinen, kun taas e92 on kaksoiskytkimellä oleva 7-vaihteinen.
Jos nyt en ole väärin ymmärtänyt niin e90/e91 automaatti on perinteinen 6-vaihteinen perinteinen, kun taas e92 on kaksoiskytkimellä oleva 7-vaihteinen.
Juuri näin, mutta E92/93 335i saa myös normi 6-vaihteisen automaatin. Makuasioitahan nämä on, itse tuskin manuaalia enää tulee ostettua, sen verran hieno ja kiva toi automaattiloota on varsinkin kaupunki ajossa
Nostetaas tätä vanhaa aihetta esille, varsinkin kun tässä on tullut pohdintaa aiheesta automaatti vs. manuaali 335i:ssä.
E92 335i olen tässä kovasti etsiskellyt saksasta. Lähtökohtana oli alunperin, että ehdottomasti manuaali. Sopivan yksilön löytäminen olisi vaan niin paljon helpompaa jos olisi automaatti mukana laskuissa. Mutulla 70% käytetyistä on automaatteja.
Kovasti täällä on puhuttu automaatin puolesta 335i:ssä. Itsellä ei kokemusta kummastakaan. Ennakkoluulo on vain ollut, että automaatti "syö" urheilullisuuden. Ja nyt siis puhun steptronicista, kaksoiskytkinvaihteisto ( DKG ) onkin asia erikseen. Eli lyhyesti sanottuna koittakaa taivutella steptronicin suuntaan
Nostetaas tätä vanhaa aihetta esille, varsinkin kun tässä on tullut pohdintaa aiheesta automaatti vs. manuaali 335i:ssä.
E92 335i olen tässä kovasti etsiskellyt saksasta. Lähtökohtana oli alunperin, että ehdottomasti manuaali. Sopivan yksilön löytäminen olisi vaan niin paljon helpompaa jos olisi automaatti mukana laskuissa. Mutulla 70% käytetyistä on automaatteja.
Kovasti täällä on puhuttu automaatin puolesta 335i:ssä. Itsellä ei kokemusta kummastakaan. Ennakkoluulo on vain ollut, että automaatti "syö" urheilullisuuden. Ja nyt siis puhun steptronicista, kaksoiskytkinvaihteisto ( DKG ) onkin asia erikseen. Eli lyhyesti sanottuna koittakaa taivutella steptronicin suuntaan
Tuu käymään Tampereella, käydään ajelulla
Itsellä siis automaatti E92 335i enkä ikinä vaihtais manuaaliin.
Vaihdoin sitten viime kesänä 335i:hin, jota olin aluksi ajatellut vain ja ehdottomasti manuaaliaskilla. Näitä oli Oulussa koeajettavana muistaakseni vain nelivetokiertueella manuaalina, joten kun hain autoa Saksasta viime kesänä kävin peräjälkeen ajamassa manuaalilla ja sitten rattiläpysköillä varustetulla automaatilla. Minulla jälkimmäinen iski kyllä tajuntaan, varsinkin sellainen 30 -> 220 kiihdytys Saksan moottoritiellä. Automaatti vaihtaa todella nopeasti vaikka paikaltaan lähtiessä manuaalille jääkin.
Tuon moottorin kanssa sopii hyvin ainakin katuajoon, radalta ei ole kokemusta, mutta kun tiedän että nämä on makuasioita niin suosittelen että kannattaa koeajaa molempia.
Niin edit: tähän tarttee Quaiffen lukon lisäksi, rampeilta pääsee ulos huimaa vauhtia
Heh, kiitos kutsusta Kyllähän tuon päätöksen tekemistä tosiaan helpottaisi molempien kokeileminen.
Ilmeisesti nämä automaatit ovat myös kestäneet uudelleenohjelmoinnin tuomat lisäväännöt, en ole ainakaan huomannut, että olisi ollut juttua laatikoiden antautumisesta.
Comment