Tuokin "veroetu" menisi näin että 95e10 hinta pysyy samana ja 98e5 hinta nousee tuon 20 senttiä. Ja tämähän nyt on vain ajan kysymys koska tämä tulee tapahtumaan
Tuokin "veroetu" menisi näin että 95e10 hinta pysyy samana ja 98e5 hinta nousee tuon 20 senttiä. Ja tämähän nyt on vain ajan kysymys koska tämä tulee tapahtumaan
Tänään ilmestyneessä TM:ssä oli 95E10 ja 98E5 testistä vähän tarkemmin mainintaa. Se kulutuksen lisääntyminen oli tehokäppyröiden mukaan suurinta korkeammilla kierroksilla (muistaakseni 5500rpm), jopa 6-7% ellen väärin muista. Se 3% oli keskiarvo niistä mittauksista. Joku noheva vois vaikka skannata/ottaa kuvan siitä artikkelista tänne?
Tuokin "veroetu" menisi näin että 95e10 hinta pysyy samana ja 98e5 hinta nousee tuon 20 senttiä. Ja tämähän nyt on vain ajan kysymys koska tämä tulee tapahtumaan
Olen aika varma, että tämä "veroetu" ajetaan läpi vasta vaalien jälkeen. Olisi aika epäedullista näin vaalien alla mennä korottamaan 98:n hintaa, koska sillä olisi todella negatiiviset vaikutukset kansan riveissä. Varsinkin nyt kun teemana on ollut jo pidemmän aikaa tuloerojen kaventaminen, köyhyyden vähentäminen jne. 98:n hinnankorotuksella olisi juuri negatiivisin vaikutus tähän köyhimpään kansanosaan, jonka on pakko ajaa vanhemmilla autoilla ja täten 98 on ainoa vaihtoehto.
Anttosellakin varmaan oma lehmä ojassa tässä jutussa. Öljyfirmoille tuo etanoli kun luo mahdollisuuden parantaa katteita asiakkaan sitä huomaamatta. Suomessa kun ei tarvitse ilmoittaa sitä etanolin todellista määrää huoltoasemilla, niin silloin voidaan kikkailla tuon etanolin kanssa siten, että riippuen, kumpi aineista on halvempaa, käytetään joko enemmän tai vähemmän etanolia bensan seassa ja täten saadaan parempi kate, hinnan pysyessä ennallaan.
E: Jotakin kertoo tuosta Anttosen älykkyydestä sekin, että tässä hiljattain oli kyseisen herran lausunto Kauppalehdessä, jossa totesi, että suomalaiset tankkaavat polttoainetta, oli hinta mikä hyvänsä. Täytyy sanoa, että jos noin ajattelee, niin on pikkuisen realiteetit elämässä hakusessa. Toki Suomessa niukin naukin tankattaisiin vielä kahden euron hinnoilla, mutta sen jälkeen takuuvarmasti esim. rekkakuskit olisivat lakossa, ihmisten työssäkäynti tulisi liian kalliiksi jne. Kapinahan siitä nousisi.
Milloin suomalaiset ovat nousseet kapinaan yhtään mistään? Täällähän otetaan nöyränä vastaan kaikki paska, mitä ylhäältä valuu.
Niin no Suomessa nyt ei tikkua pistetä ristiin, vaikka mitä tapahtuisi.
Kyllähän tuosta väkisinkin jo melu nousisi, koska A) jos rekkakuskit menisivät lakkoon, olisi kaikesta pulaa, B) jos polttoaineet maksaisivat yli 2€/l, niin aika monella työssäkäynti tulisi mahdottomaksi, C) lähes kaiken hinta nousisi ja näin pahentaisi inflaatiota entisestään, D) todennäköisesti maailmallakin olisi öljyn hinta korkealla ja siitä alkaisivat hyvin herkästi suuremmatkin mielenosoitukset, jotka voisivat yhä pahentaa energiakriisiä Suomessa. Kyllähän näitä esimerkkejä on, kuinka tämä yhteiskunta menisi polvilleen ja voin olla varma, että siinä vaiheessa kun nälkä yllättää, niin eivät edes suomalaiset jää kotionsa istumaan ja valittamaan kurjaa oloansa.
Niin no Suomessa nyt ei tikkua pistetä ristiin, vaikka mitä tapahtuisi.
Kyllähän tuosta väkisinkin jo melu nousisi, koska A) jos rekkakuskit menisivät lakkoon, olisi kaikesta pulaa, B) jos polttoaineet maksaisivat yli 2€/l, niin aika monella työssäkäynti tulisi mahdottomaksi, C) lähes kaiken hinta nousisi ja näin pahentaisi inflaatiota entisestään, D) todennäköisesti maailmallakin olisi öljyn hinta korkealla ja siitä alkaisivat hyvin herkästi suuremmatkin mielenosoitukset, jotka voisivat yhä pahentaa energiakriisiä Suomessa. Kyllähän näitä esimerkkejä on, kuinka tämä yhteiskunta menisi polvilleen ja voin olla varma, että siinä vaiheessa kun nälkä yllättää, niin eivät edes suomalaiset jää kotionsa istumaan ja valittamaan kurjaa oloansa.
ja joku arkandian iso pelle sanoo, että käyttäkää julkisia niin homma on hoidossa.
ja joku arkandian iso pelle sanoo, että käyttäkää julkisia niin homma on hoidossa.
Käy sanomassa työnantajalle, että "hei, sovitaanko niin, että lopetan tuolla omalla autollani ajamisen ja tulen jatkossa bussilla töihin? Saavun tuntia myöhemmin kuin muut ja joudun lähtemään kaksi tuntia aiemmin kuin muut, johtuen aikatauluista".
Käy sanomassa työnantajalle, että "hei, sovitaanko niin, että lopetan tuolla omalla autollani ajamisen ja tulen jatkossa bussilla töihin? Saavun tuntia myöhemmin kuin muut ja joudun lähtemään kaksi tuntia aiemmin kuin muut, johtuen aikatauluista".
mä voin vielä lisätä listaan, että viikonloppusin en käy töissä, kun ei julkiset kulje ollenkaan. eihän ne arkadian pellet moisia ajattele kuitenkaan, kun snadissa toimii julkinen kuitenkin.
Vuoden vaihteesta asti olen tankannut E10 bensaa talviautooni e46 325 vm.2001,eikä mitään ongelmia ole ollut ja kulutuskin pysynyt samoissa lukemissa vanhan 95:sen kanssa. Enpä näe mitään järkeä tankata noin 10c/litra kalliinpaa 98:a.
Missä helvetissä 98 maksaa 10 senttiä enemmän litralta ?
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Aika hyvin osu ja uppos eräs kaverini facebookissa linkittämä kirjoitus muutama päivä sitten. Nyt on tosiaan taas otettu se pelottelu valttikortti käyttöön tässäkin tapauksessa.
"ST1 Anttonen muistuttaa vanhana "bensiiniblenderinä", että todellisuudessa 98E5 bensiinissä on etanoliperäisiä komponentteja 8-9 prosenttia"
ja toisaalla todetaan...
"Saatavana on edelleen ainakin kahta bensiinilaatua: 95-oktaaninen 95 E10 ja 98-oktaaninen 98 E5. Jälkimmäisessä etanolia voi olla enintään 5 tilavuusprosenttia"
Eli nämä kalliimmat "komponentit" lisäävät 98E5:sen hintaa,jossa todellisuudessa on yhtä paljon "palaavaa" benziiniä kuin 95E10:ssä?
seuraako joku ulkomaalaisia uutislehtiä? jauhetaanko niissä samanlaista paskaa?
"ST1 Anttonen muistuttaa vanhana "bensiiniblenderinä", että todellisuudessa 98E5 bensiinissä on etanoliperäisiä komponentteja 8-9 prosenttia. 98:iin lisätään etanoliperäisiä ETB-eettereitä, jotta sen happipitoisuus saataisiin nousemaan nykyaikaiselta bensiiniltä vaadittavalle tasolle."
"ST1 Anttonen muistuttaa vanhana "bensiiniblenderinä", että todellisuudessa 98E5 bensiinissä on etanoliperäisiä komponentteja 8-9 prosenttia"
Mitähän nuo etanoliperäiset eetterit sitten tarkemmin ottaen on? Ainakaan ne eivät ole etanolia itseään, vaikka Iltalehti (tai Anttonen) yrittää tuossa nyt ilmeisen tahallisesti asiaa hiukan hämärtää. Onko bensiinissä muitakin kuin etanoliperäisiä eettereitä? Ainakin näiden speksien mukaan 95E10:ssä on enemmän eettereitä kuin 98E5:ssä.
Euroopassa suuntauduttiin pitkään erilaisten eetterien (MTBE, ETBE, TAME) käyttöön tuotettaessa ns. reformuloituja ja happipitoisia bensiinejä 1990-luvulla. Eetterien aiheuttamat materiaali- ym. ongelmat ovat vähäisempiä kuin etanolin.
Comment