Siinä ei ole tietääkseni etanolia tippaakaan (tai no max 0,5%). Mulla käy V-powerilla kaikki bensavehkeet Ämmäläisestä Jeepin, prätkän, kilpurin, ruohonleikkurin ja trimmerin kautta aina roskienpolttotynnyriin saakka.
Juuri näin. Mä tankkasin jenkeissä melkein pelkkää V-poweria, käytännössä aina kun oli saatavilla (ei ollu Shelliä ihan joka risteyksessä). Siellä on se 10% etanolia ollut käytäntö joka paikassa jo pitkään. Sen huomasi varsinkin kun jotain halpaa paskaa tankkasi (saattoi olla hintaero V-poweriin 10-20 senttiä litralta), vaikka olikin premiumia niin kuuli / tunsi kyllä käyntiäänestä. Mutta en tiedä johtuiko etanolista vai siitä että oli muuten vaan epäpuhtaampaa se bensa?
Shellit on nykyään katoava luonnonvara, tilalle tulee aina joku ST1 tai ei mitään, niin sitä V-poweria on vähän hankala tankata. Ja eikös se oo joku 10 senttiä litraa kohden kalliimpaakin, niin en näe hinta/laatu-suhdetta tuossa tarpeeksi hyvänä, että lähtisin sitä ainakaan vielä autooni tankkaamaan.
No tottakai se tulee! Aikanaan bensassa on varmaankin niin paljon etanolia, että siirtyy kauppakeskuksista nämä kaupungin/kylän teinit notkumaan huoltoasemien nurkille ryypiskelemään suoraan "hanasta".
Voipi olla että olen väärässäkin nyt, mutta eikös useimmat moottorit ole lähinnä herkkiä sille että oktaaniluku on riittävä (nakutuksen/ polttoaineen liian aikaisen syttymisen vuoksi?), eikä niinkään sille onko siinä 5% vai 10% etanolia?
Mulla on aika vahva muistikuva myös siitä että etanolin pitäisi lisätä oktaanilukua joten eiköhän se E10 toimi ihan hyvin useimmissa autoissa.
Etanolin oktaaniluku on 110, joten jos nykyisen 5% sijaan etanolipitoisuus nousee 10%:iin, niin ei sen ainakaan nakutuksen kannalta pitäisi haitallista olla?
Mahdolliset ongelmat kaiketi E10:n kohdalla syntyykin muista seikoista kuin oktaaniluvusta?!
Mahdolliset ongelmat kaiketi E10:n kohdalla syntyykin muista seikoista kuin oktaaniluvusta?!
Joo. Uutisessa maalailtiin mm että polttoainejärjestelmä joutuu korroosiolle alttiiksi etanolin vuoksi.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Lähinnähän tuossa etanolin lisäämisessä ongelmana on alkoholien matalampi ominaisenergiamäärä. Tiedä häntä miten nuo seokset saa sitten asettumaan. Näyttäisi siltä, että etanolia voi ruutata palotilaan enempi kuin bensaa, mikä tietysti kompensoi huonompaa ominaisenergiamäärää.
Tuossa threadissa on noita lukuja. Poltettavan seoksen ominaisenergia on bensalla ja etanolilla kutakuinkin sama. Vaikea uskoa, että tuolla pienellä prosenttimuutoksella kummoisempia muutoksia tulee. Teoriassa, jos etanolin osuus bensassa nousee viidestä kymmeneen prosenttiin, nousee polttoaineen kulutus 2.2 %. Näin, jos lasketaan pelkästään ominaisenergian kautta. Nykyautot kykenevät tunnistamaan paremmin tuon polttoaineen paremman puristuskestävyyden, mitä etanoli käsittääkseni aiheuttaa, voi sillä kompensoida tuota. Moottori käy mahdollisesti paremmalla hyötysuhteella.
Mistä muuten tulee käsitys että kaikki ///Motorsportit tarvitsisivat 98:ia? Katti-koneisten vanhempien ///M:ien oktaanitarve on BMW:n mukaan 95, eli Super Bleifrei. Käsittääkseni tuota lyijytöntä 98:ia ei ole saanut vielä 80-90 lukujen taitteessa, vaan silloin on tankattu lyijyllistä 99:iä. 98 on sitten Super Bleifrei Plus. Jos oikein olen tavannut noita auto katalogeja, niin E36 korinen M3 on eka Motorsportti, missä tehtaan polttoainevaatimus oli tämä Super Bleifrei Plus. Vai olenko käsittänyt väärin jotain?
sitä siis aletaan huoltoasemista tekee baareja ku kerran aletaan viinaa myymään hanasta =( kyllä kai ämmäläinen viinalla kulkee ku kulkee kuljettajakin
Nykyiset:
Lexus IS 200, VW kupla -72 Lowrider
ex:
VW Golf IV, Mitsubishi Galant VR-4, Bmw e36 m3, Bmw e36 316, Mitsubishi lancer evolution IV, Bmw e39 530Da, Volvo 850 T-5 (pikku-valtra)
En pelkää jääväni ilman sopivaa polttoainetta jota voisi käyttää M10Bx:ssä tai uudessa moottorissa. Tyhmäähän olisi olla vastaamatta valtavaan kysyntään (yli 20 vuotiaiden autojen joukko Suomessa) jollain lailla..
Kysymyshän on siitä, mikä on oikeesti sopivaa vs. mikä siellä toimii riittävästi täyttämään jonkun kriteerit yhteensopivuudesta.
En millään usko, että nuo lähes 30v vanhalla M10/M30 tekniikalla varustetut DME ohjatut koneet on ihan mukana etanolin kanssa. Mutta empä tiedä, en ole asiantuntija. Fiilis on lähinnä skeptinen kuten ollut jo lyijyn poistamisen jälkeen.
Käyttömuoviin (330i) sama vaikka tankkais koskenkorvaa, varmasti käy ja kukkuu.
Mistä muuten tulee käsitys että kaikki ///Motorsportit tarvitsisivat 98:ia? Katti-koneisten vanhempien ///M:ien oktaanitarve on BMW:n mukaan 95, eli Super Bleifrei.
BMW sanoo ainakin E34 M5:lle:
Motoren mit Klopfregelung sind für Kraftstoffqualität ROZ 95 ausgelegt. Wird ROZ 98 verwendet, sinkt im Normalbetrieb der Verbrauch um ca. 1%, und die Leistungsabgabe steigt.
Luulenpa että tämä tiivisteiden haurastuminen ei tule olemaan ainoa asia, mikä tulee meitä ketuttamaan. Kun bensassa on enemmän etanolia, vähentää se sen energia-arvoa ja polttoainetta kuluu hieman enemmän. Etanolin veroton hinta on myös hieman bensaa kalliimpaa. Verotus tämän uuden polttoaineen suhteen on vielä täysin auki. Eli kaikki tämä yhdessä: polttoainetta kuluu enemmän ja se on kalliimpaa. Toisin sanoen me saamme taas maksaa.
Comment