Niin oli, tuota paikkaa vaan sanotaan edelleen "Nexiksi" täällä Huomenna tankkailen 98 -> 200km - katsotaan miten vaikuttaa kulutukseen vai vaikuttaako edes.
Ei BMW:n moottorit ole koskaan sitä lyijyä kaivanneet toimiakseen. Fordit ja Opelit sitä tarvi. Riittää että oktaaniluku on riittävän korkea, aivan sama millä keinoin se on polttoaineessa saavutettu.
Eipäs yleistetä. Bemarin wanhalla raudalla on ollut aivan samat tarpeet kuin Opelilla tai vaikka Fordilla. Erona ehkä se, että nämä ovat kestäneet, jos ovat aikanaan saaneet kylpeä tarpeeksi lyijyssä. TUOSTA luettavaa. Tai jos linkki kupsahtaa, niin TIS ja bulletini 13 01 98.
Niin oli, tuota paikkaa vaan sanotaan edelleen "Nexiksi" täällä Huomenna tankkailen 98 -> 200km - katsotaan miten vaikuttaa kulutukseen vai vaikuttaako edes.
Möh enpäs tankannutkaan kun ks. paikasta sai vielä wanhaa 95sta
Eipäs yleistetä. Bemarin wanhalla raudalla on ollut aivan samat tarpeet kuin Opelilla tai vaikka Fordilla. Erona ehkä se, että nämä ovat kestäneet, jos ovat aikanaan saaneet kylpeä tarpeeksi lyijyssä. TUOSTA luettavaa. Tai jos linkki kupsahtaa, niin TIS ja bulletini 13 01 98.
Ihan hyvä pointti Erichiltä.
Periaatteessa jos pilkkua nussitaan, pitäisi noissa vanhoissa romuissa käyttää mielestäni lisäaineistusta. Lyijyähän se ei korvaa mutta samaa virkaa tehty ajamaan.
Ylihifiä? En ole meinaan käyttänyt kuin aikoinaan ekassa E30 kun lyijy poistu bensiineistä - ja sillon tietty uhkakuvilla kannustettiin laittamaan aineistusta tankkiinn jatkoksi. Jotkut asemat esim. TB sitä jopa pitivät mukana bensiinissään aluksi.
Vaaditaan: Kaikki jossa on suosituksena 98E, eli käytännössä ainoastaan S-sarjan moottorit näistä uudemmista. Vanhoissa peleissä tulee yleisemmäksi mitä vanhempaa kohti mennään.
Suositus? Minä sanon että jokaiseen bensiinillä toimimaan moottoriin. Nämä suositukset vaihtelevat kun kysyt eri lähteistä.
Eipäs yleistetä. Bemarin wanhalla raudalla on ollut aivan samat tarpeet kuin Opelilla tai vaikka Fordilla. Erona ehkä se, että nämä ovat kestäneet, jos ovat aikanaan saaneet kylpeä tarpeeksi lyijyssä. TUOSTA luettavaa. Tai jos linkki kupsahtaa, niin TIS ja bulletini 13 01 98.
Periaatteessa jos pilkkua nussitaan, pitäisi noissa vanhoissa romuissa käyttää mielestäni lisäaineistusta. Lyijyähän se ei korvaa mutta samaa virkaa tehty ajamaan.
Ylihifiä? En ole meinaan käyttänyt kuin aikoinaan ekassa E30 kun lyijy poistu bensiineistä - ja sillon tietty uhkakuvilla kannustettiin laittamaan aineistusta tankkiinn jatkoksi. Jotkut asemat esim. TB sitä jopa pitivät mukana bensiinissään aluksi.
Eikö lyijyttömyys ole ongelmana moottoreissa joissa on suoraan kanteen tehdyt seetipinnat , ei siis eri materiaalista olevia renkaita?
ns. M10:issä ne on ainakin ollut 60-luvulta lähtien.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Eikö lyijyttömyys ole ongelmana moottoreissa joissa on suoraan kanteen tehdyt seetipinnat , ei siis eri materiaalista olevia renkaita?
ns. M10:ssä ne on ainakin ollut 60-luvulta lähtien.
Myös alumiinikansissa on lähinnä siis vanhemmissa autoissa seetit sellaista materiaalia että lisäainetta tarvitaan,mira koneella kun ajellut renkaisiin kulmia, joihinkin uppoaa terä kun voihin ja jotkut ovat niin kovaa ettei meinaa terä pystyä kunnolla.
Eikö lyijyttömyys ole ongelmana moottoreissa joissa on suoraan kanteen tehdyt seetipinnat , ei siis eri materiaalista olevia renkaita?
ns. M10:issä ne on ainakin ollut 60-luvulta lähtien.
On joo, mutta olikohan vasta 80-luvun alusta ollut ne ns. "kovat" seetit.
Viisaammat voi korjata.
Varoituksen sana 95E10 käytöstä kyseisen mallisissa 2.5L moottoreissa! Emäntä laittoi viime viikonloppuna jonku litran 95E:tä tyhjään tankkiin. (Väitti myöhemmin, ettei pistoolissa vielä lukenut E10:ä.) Tuli noin 50km ajon jälkeen EML valo mittariin ja lähes välittömästi alkoi luistoneston merkkivalo palamaan. Moottori meni vikamoodille.. Myöhemmin illalla kävin kokeilemassa autoa ja aluksi ei ollut mitään ongelmia. Ajoin noin 15km pätkän ja sammutin auton. Noin 20 min päästä käynnistin auton uudelleen. Moottori meni välittömästä vikamoodiin. Huoltoajan sain merkkiliikkestä vasta kahden viikon päähän. Viikon tässä miettinyt syytä ongelmaan. Joulukuun alussa huohotimen jäädyttyä pukkas paineet osittain venttilikopasta ja öljyn korkki oli majoneesissa. Epäilin ongelmien johtuvan siitä, että olisi rikkonut jotain.
Tänään päätin kokeilla autoa toistamiseen silläkin uhalla, että vois aiheutta lisäharmia. Auto meni heti lähdöstä vikamoodille ja päätin käydä yhdellä asentajalla, joka voisi tsekata vikamuistin. Hetken korjaamon pihalla sammutettuna ja uudellen käynnistettynä, oli taas kuin mitään vikaa ei olisi. Vikalista oli kuitenkin melkoinen. Noin puolenkymmentä erilaista anturi ja muuta häiriöö moottorista. En ny jaksa luetella. Kaveri nollas muistin ja pysyväksi jäi joku imusarjan lämmitimen vikakoodi.
Palan matkaa siitä sitten taas ajelin ja tuntui toimivan ongelmitta. Kun bensavalo syttyi, ajoin kylmäasemalle. Päätin tankata 20 litraa E10:ä. Lähdin asemalta ja ensimmäisessä kiihytyksessä päätin nostaa kierrokset 4000. Kuului pieni yskähdys ja moottori meni jälleen vikamoodiin. Tällä kertaa auto ei enää nostanu kierroksia 1100 korkeammalle ja moottori nyki ja kolisi kuin kampiakseli olisi yrittänyt pihalle! Olin noin 12km päässä kotoa ja kävi jo ajatus hinausautosta. Päätin pysäyttää auton tien vartee ja käynnistää uudelleen. Käynnistyi vikamoodissa, mutta kierrokset palas noin 2000. Soitin asentajalle ja kerroin ongelmasta. Sanoi jonku toisenkin samantyyppisen bensabemussa ollen kans ongelmaa E10:llä. Moottori kuulemma sammui välittömästi sillä.
Kävin hakemassa varaosaliikkeestä Forte bensajärjestelmän puhdistusnesteen (varaosamies totesi, montakohan moottoriremonttia viel tuo uus bensa vielä aiheuttaa..) ja tankkasin 40L 98E5:sta. Auto käynyt ja kukkunut sen jälkeen ongelmitta. Pitää toki koputtaa puuta..
No en lähtisi yhden tapauksen perusteella yleistämään.
Mitäs kaikkea vikakoodeja siellä oli, josko siinä autossa olisi jotain pientä vikaakin samalla ja uuden bensan kanssa sitten tulos on tämä :think
No en lähtisi yhden tapauksen perusteella yleistämään.
Mitäs kaikkea vikakoodeja siellä oli, josko siinä autossa olisi jotain pientä vikaakin samalla ja uuden bensan kanssa sitten tulos on tämä :think
No siis varmastikin näin, mutta ainakin nukun yöni hyvin kun ei tarvitse jännätä Mietinpä vain että jos noita alkaa tulemaan enemmän ja jotain hajoaa, niin ottaako valtio vastuuta -> EI VARMASTI
No siis varmastikin näin, mutta ainakin nukun yöni hyvin kun ei tarvitse jännätä Mietinpä vain että jos noita alkaa tulemaan enemmän ja jotain hajoaa, niin ottaako valtio vastuuta -> EI VARMASTI
Comment