tonninen suoraan, itsekin sen virheen tein että ostin zx6r 636:n ensipyöräksi.. ekan viikon sillä oli kivaa mutta tottuu niin nopeasti, ja hirveitä kierroskoneita, huipputeho tais tulla 16.000rpm
Tuo tonninen suoraankin on kyl 2-piippunen juttu: ihmiselle joka tajuaa sen tonnisen tehot, eikä lähe sitä heti ajaa asenteella "kahtasataa keulat pystyssä yhelllä käellä", tai ajamaan niitä autolla hangattuja mutkapätkiä polvimaassa, niin kyllähän se soveltuu ekaksi mopoksi vallan mainiosti.
Kyl se kusiainen kuitenkin antaa kuitenkin enempi anteeks, mut taas toisaalta semmoselle kaverille jolla näyttämisen halut on kovemmat mitä taidot, niin sellaset ois hyvä saaha karsittuun jo ennen autokoulua pois. Tosin mahdoton tehtävä.
Itehän kävin "perinteisesti" 600 (2 kautta) --> 750 (vajaat 2 kautta) --> 1000 (heinäkuu 2010 -->) ja oli minusta vallan mainio tapa tutustua tähän lajiin. 600 cc oli sellainen perusrauhallinen ja mukavan pirtsakan tuntuinen ekan kesän ajan, seiskpätkä olikin sitten jo ihan eritavalla rajupeli joka jaksoi viihdyttää vielä ihan viimesilläkin ajoilla ennen myyntiä, enkä ois varmaan myynytkään, jos ei vain ois alkanut olla niin paljon kilometrejä. Tosin pakko myöntää et kyllähän tällä kilosella on sitten hauskuuskerroin ihan eriluokkaa, mut en kyll kovin monelle kaverille kiloista suoraan suosittele...
Tuo tonninen suoraankin on kyl 2-piippunen juttu: ihmiselle joka tajuaa sen tonnisen tehot, eikä lähe sitä heti ajaa asenteella "kahtasataa keulat pystyssä yhelllä käellä", tai ajamaan niitä autolla hangattuja mutkapätkiä polvimaassa, niin kyllähän se soveltuu ekaksi mopoksi vallan mainiosti.
Kyl se kusiainen kuitenkin antaa kuitenkin enempi anteeks, mut taas toisaalta semmoselle kaverille jolla näyttämisen halut on kovemmat mitä taidot, niin sellaset ois hyvä saaha karsittuun jo ennen autokoulua pois. Tosin mahdoton tehtävä.
Itehän kävin "perinteisesti" 600 (2 kautta) --> 750 (vajaat 2 kautta) --> 1000 (heinäkuu 2010 -->) ja oli minusta vallan mainio tapa tutustua tähän lajiin. 600 cc oli sellainen perusrauhallinen ja mukavan pirtsakan tuntuinen ekan kesän ajan, seiskpätkä olikin sitten jo ihan eritavalla rajupeli joka jaksoi viihdyttää vielä ihan viimesilläkin ajoilla ennen myyntiä, enkä ois varmaan myynytkään, jos ei vain ois alkanut olla niin paljon kilometrejä. Tosin pakko myöntää et kyllähän tällä kilosella on sitten hauskuuskerroin ihan eriluokkaa, mut en kyll kovin monelle kaverille kiloista suoraan suosittele...
Höpö höpö,tyhjää rahan polttamista 600-750-+1000cc....
Höpö höpö,tyhjää rahan polttamista 600-750-+1000cc....
No jaa, kummastakin sain enempi myydessä mitä ostaessa, eikä kyllä itellä ainakaan ois ollut rahaa suoraan kiloseen, tai isompaan harrastusta aloittaessani keväällä 2007. Tai oiskai sitä voinut ostaa jonkun vanhan 1100 zzr tms, mut ei tämmönen pikku-ukko moisella möhköfantilla viiti ajella.
Valintojahan nämä on ja jokainen tekee omansa.
Ps. Ei ole montaa päivää kun joku 21wee wannabe bamberisti oli keulinut oli uuden rytkösen ympäri.
Edit: Darwinin laki ja Newtonin fysiikan laithan kyllä korjaa tälläiset sankarit pois tuolta liikenteestä kuten tuossa(kin) tapauksessa. Yritän vain sönkätä, et kilonen sopii toisille suoraan ekaks pyöräks ja toisille ei.
Kusiaisella häviää tonniselle ratakierroksella noin sekunnin. Jokainen voi sitten miettiä, onko se paljon vai vähän.
Toki tonninen on vaihteiden- ja kierrostenkäytön kannalta oleellisesti rennompi.
600, 750 ja 1000 giksereitä omistaneena (kaikki uudehkoja) voin sanoa että 750 on ollut ehdottomasti parhaiten omaan hanskaan sopiva. Viime kesänä "downgreidasin" 1000cc -> 750cc eikä kyllä yhtään kaduttanut. Toki 750 oli ollut jo aiemminkin eli vaihto oli ihan harkittu. Omasta mielestä toimii allround-pyöränä paremmin, sekä radalla että kadulla.
Totuus vaan on että tonnisella ei normijätkä pysty millään hyödyntämään sitä kaikkea tehoa mitä siellä reservissä on, koska sitä on ihan naurettavan paljon. Sillä väännöllä on toki ihan mukava ajella, ei paljoa tarvitse ihmetellä mikä vaihde on sisässä niin silti mennään. Eli vähän kuin skootterilla päästelisi.
no hitto, tässähä alkaa ihan kuumetta puskea jos noinkin "halvalla" pääsee vakuutuksissa tosin itsellä vasta 22 mittarissa kesäkuussa.. bonukset on muistaakseni aikalailla täydet jo kun ei ole tullu mällättyä vielä autoa "KOPKOPKOP"..
itteä tosin enempi kiinnostaa nää supermoto vehkeet, kotarit, husset ja husabergit yms, onkos näitten vakuutuksista mitään tietoa :think 450 - 900 kuutioiset on ollu silmätikkuina nettimotossa.
toki esim 600 kyykkykin kelpaa mainiosti, tonnista en ekaks vehkeeks kyllä hanki, henkihän siinä vaan lähtis
Ite hommasin vasta sm570 hussen, ja on ketterä peli kaupungissa, hiekkatiellä/metässä ihan omiaan ja vääntöä omiks tarpeiks ihan riittämiin. Matka-ajoa en suosittele ollenkaan, jos haluaa lähteä ajelemaan muuten vaan kauniina kesäpäivänä ja katsella maisemia, etenkin jos matkaa kertyy vaikka ~200km --> en suosittele tuommosta peliä ellei perse ja kädet ole terästä!! Juuri laskin tossa viikonloppuna noin 90km omalla ja voin sanoa, että tunne on sama kun pitäis muutaman tunnin isoa piikkauskonetta käsissä Tämäkin info ihan vaan siks että tiedät mitä on tulossa jos jotain tämäntyylistä supermotoa meinaat hankkia. Yamahalta löytyy esim XT mikä on mukava ajella eikä mikään täristin..
Ja vakuutukset: oma 41kw papereissa noin 600€ osa-kaskoineen päivineen 20% bonuksilla lähivakuutuksesta
Yamahalta löytyy esim XT mikä on mukava ajella eikä mikään täristin..
Sellainenkin löytyy pihanperilä, tärinä on jostain piikkauskoneen ja tärylätkän väliltä, jos vaan onnistuu saamaan sen käyntiin (potkittava laite)
Tuossa tosin vuosimalli vaikuttaa hyvin paljon, oma xt on 80-luvulta.
Mä en kyllä ikinä ole tajunnut tätä "En uskalla ensipyöräksi ostaa 1000cc kyykkyä, ostan 600cc:n" -ajatusta. Kiihtyvyydessähän on alle sekunti eroa, molemmat keulii ympäri lähes yhtä helposti jne. Hintakysymys on tietenkin asia erikseen, mutta siis jos rajoitteena on tehokkuus.
Noh, itse olenkin tällainen pappamopoilija twinillä
Mä en kyllä ikinä ole tajunnut tätä "En uskalla ensipyöräksi ostaa 1000cc kyykkyä, ostan 600cc:n" -ajatusta. Kiihtyvyydessähän on alle sekunti eroa, molemmat keulii ympäri lähes yhtä helposti jne. Hintakysymys on tietenkin asia erikseen, mutta siis jos rajoitteena on tehokkuus.
Noh, itse olenkin tällainen pappamopoilija twinillä
Kiihtyvyydessä ei juu varmaan sekuntia enempää oo eroo nollasta sataan, mutta nollasta kahteen sataan on jo varmasti aika huimia eroja. Itse en missään nimessä suosittele ensipyöräksi kilokyykkyä jos vähänkään on kohmon luonne. Tietty rauhallinen kaveri voi ihan hyvin ottaa kilosen. Kaikki ketkä on molempia pyöriä ajanu tietää varmasti, että se voiman ero on todella suuri. Rata-ajot onkin sitten taas ihan oma maailmansa. Vielä jos tuohon "keulimiseen" palataan, niin eihän se kusiainen keuli lähellekkään niinkuin tuo tonninen
itsellä nyt lähinnä se tossa 600 ja tonnisen erossa että vakuutukset aika vitusti halvempi 600 mut saas nähdä, en kumminkaan ole tänä kesänä vielä mopoa hommaamassa joten on tässä aikaa miettiä ja pohdiskella.. jos ton kortin sais ajettua viel tänä kesänä nii vois sitte käydä testailee eri vehkeitä
Mä en kyllä ikinä ole tajunnut tätä "En uskalla ensipyöräksi ostaa 1000cc kyykkyä, ostan 600cc:n" -ajatusta. Kiihtyvyydessähän on alle sekunti eroa, molemmat keulii ympäri lähes yhtä helposti jne. Hintakysymys on tietenkin asia erikseen, mutta siis jos rajoitteena on tehokkuus.
Noh, itse olenkin tällainen pappamopoilija twinillä
Ei kyllä pysty olemaan samaa mieltä. Kyllä 600 ja 1000:n välillä erot on raakuudessa on aika paljon isommat mitä paperilla antaa ymmärtää. Jotain kusiaista pystyy aika huoletta lähettämään paikaltaan ilman pelkoa ympäri keulimisesta mut tonnisella ei pysty käyttämään läheskään koko tehoreserviä paikaltaan ennen kuin päästää +100km/h nopeuksiin.
Mä en kyllä ikinä ole tajunnut tätä "En uskalla ensipyöräksi ostaa 1000cc kyykkyä, ostan 600cc:n" -ajatusta. Kiihtyvyydessähän on alle sekunti eroa, molemmat keulii ympäri lähes yhtä helposti jne. Hintakysymys on tietenkin asia erikseen, mutta siis jos rajoitteena on tehokkuus.
Itsellä oli aluksi kusiainen gixxeri ja nykyään tonninen. On niillä eroa
Kuussatanen ei keulinu vahingossa, ei lähteny sutimaan mutkan ulostulossa ku väänsi vahingossa millin liikaa kaasua, ei "kiihtyny" enään kahensadan jälkeen... Onhan noita.
Mutta helpompi se oli ajaa, varsinki radalla
Itehän kävin "perinteisesti" 600 (2 kautta) --> 750 (vajaat 2 kautta) --> 1000 (heinäkuu 2010 -->) ja oli minusta vallan mainio tapa tutustua tähän lajiin.
Itellä tuo on mennyt siten, et kevarin jälkeen pyöräksi tuli 750 Zeta(2 ajokautta) ja siitä hyppäsin sit "pienen" hypyn tuohon 1200 Ninjaan, jonka omistan yhä..
Pidän itteäni sen verta rauhallisena kaverina, et tuollaisen hypyn uskalsin tehdä(pyörissä kun ei juuri muuta samaa ole kuin merkki.) Eikä tässä ongelmia ole ollutkaan, pyörä kulkee sellaista nopeutta mitä kaasusta annostelee
Monilla ei tunnu tuota itsehillintää pyörän kanssa olevan, siinä mielessä tuollainen rauhallinen tahti pyörän tehojen kasvattamisessa on ihan suotavaa.
BMW 535d M-sport: Aiiivan vakio, vielä..
Exät:
BMW e46 330i: 231hp/300Nm
BMW 530dA e61 LCI -08: 270hp/600Nm
Audi UrS6 -96: 320hp / 450Nm
Audi UrS6 avant -96: 280hp / 400Nm
Itellä tuo on mennyt siten, et kevarin jälkeen pyöräksi tuli 750 Zeta(2 ajokautta) ja siitä hyppäsin sit "pienen" hypyn tuohon 1200 Ninjaan, jonka omistan yhä..
Pidän itteäni sen verta rauhallisena kaverina, et tuollaisen hypyn uskalsin tehdä(pyörissä kun ei juuri muuta samaa ole kuin merkki.) Eikä tässä ongelmia ole ollutkaan, pyörä kulkee sellaista nopeutta mitä kaasusta annostelee
Monilla ei tunnu tuota itsehillintää pyörän kanssa olevan, siinä mielessä tuollainen rauhallinen tahti pyörän tehojen kasvattamisessa on ihan suotavaa.
Pidän myöskin itseäni suhteellisen rauhallisena ajelijana ja kovasti mietin tuota pyörän kokoa. Pieni jännäpapana housuissa ja krooninen persaukisuus avustivat päätökseen pysyä kusiaisissa. Isompi pyörä olisi tullut kalliimmaksi hankkia (en halua -80 luvun pyörää pelkästään ulkonäön takia) ja vakuutukset olisivat olleet lähemmäksi tai jopa yli tonnin. Kun lasketaan kortti, varusteet ja pyörän hankintakulut yhteen tulee tällekin kokoonpanolle reilut neljä tonnia hintaa. Vielä päälle yhtälöön ynnätään bensat, huoltokulut ja opiskelijan tulot oli pyörän valinta lapsellisen helppo. Oikeastaan vain yksi vaihtoehto
Comment