Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3446
    • Janakkala

    Originally posted by slowrider View Post
    painesäädin pitäisi kans löytää. Mitkä ovat hyviä hinta/laatusuhteeltaan? Ei saisi kuiten rajoittaa virtausta liikaa, eli kaikista halvimmat motonet/biltemasäätimet varmaan poissuljettuja vaihtoehtoja? Idea on että paineilmarälläkkä ja muut paljon ilmaa vaativat työkalut pitäsi toimia kunnolla
    Paljonkos sun kompura puskee painetta, jos pulttipyssyä ym laitteita varten pitää säätää paineita pienemmälle? Vai meinasikko maaliruiskulle tms?
    Itellä kompura säädetty 10 baariin ja sillä paukutetaan joka kalua
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • suppari
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4048
      • Turku

      Kirjoitellaanpa tänne vähän suunnitelmia, ja kysymyksiä.

      Eli tarkoituksena ensi kesänä ehkä aloitella tallin rakentaminen. Miten lupa yms. polku kulkee hanketta suunnitellessa? Riittääkö tallin kohdalla itse piirretyt kuvat, vai tarviiko arkkitehtiä tms? Vai anonko luvat, jossa on liitteenä itse piirretyt kuvat, sitten valvova rakennusmestari ja ei muutakun hommiin? Kuka kertoo kuinka vahvasta pitää runko tehdä, kattotuolien määrä jne, vai riittääkö maalaisjärki? Pitääkö tehdä perustamistapa kartoitus? Ei ole kaava-aluetta ja kaupunki Kaarina. Arviota hintaa kaikelle luparumballe, rakennusmestari löytyy puoltuttuna? Talli rakennettaisiin aika lähelle rajaa, tyyppiä metri pari rajasta. Lähimaillakaan rajaa ei ole asutusta, lähin talo varmaan 200metriä.

      Elikkä, suunnitelmat/laskelmat olen tehnyt 6250x8550 ulkomitoiltaan, 47m2 pinta-alalta olevasta tallista. Tallin käyttötarkoitus ainoastaan "korjausta"/huoltoja/detailingia varten. Käyttöautoille on erikseen säilytystila.

      Olen ajatellut rakentaa 2x6" t24 lujuusluokitellusta rungon,ulkopuolelle tuulensuoja, ja paneeliverhous. Väliin 150mm villaa,höyrysulku ja kipsilevy. Kattoon muovi, kipsilevy ja puhallusvilla.Sisäkorkeus 2700mm+sokkeli=~3m.Peltikatto. 8kpl kattotuoleja, mitä maksaa teetettynä, ja saako vielä nykypäivänä tehdä itse? Rungon ajattelin naputella paikan päällä elementeiksi, jotka sitten vaan nostettaisiin pystyyn, kun on noin pienestä majasta kyse. Muuta korjattavaa/lisättävää tähän?

      Yhdelle sivulle tulisi 3 ikkunaa ja käyntiovi.Enempää ikkunoita ei tarvitse, muut syrjät on metsään päin. Auto sisään yhdestä pariovesta, pystyy tekemään itse, ja tarvittaessa tuulettamaan/ajamaan mönkijän tjsp. sisälle ilman että koko talli menee kylmäksi. Korjattavaa? (ei tarvi suositella nosto-ovea )

      Lattiaan ajattelin reunavahvistetun laatan, n. 12cm valu. 150mm styroxia. Ajatelllussa sijoituspaikassa pitäs olla kallio melko heti vastassa. Viemäröinti pelkästään sulamisvesiä varten, ei vesipistettä Sokkelin ajattelin tehdä anturan päälle 3kerrosta harkkoa, niin saa sisäkorkeutta 20senttiä vielä lisää.

      Ajattelin tarkistuttaa tallin "kylmänä", jonka jälkeen asennettaisiin ilmalämpöpumppu, ja kunnon pakkasille kaveriksi lämpöpuhallin, joko PÖ tai kaasukäyttöinen.

      Ajatuksia/korjattavaa/muuta huomioon otettavaa? Kaikki hommat pohjia myöden tehdään itse&talkoovoimin, mutta väärässä paikassa en haluaisi säästää. Budjetti n. 12ke, ja pitäisi pitää sisällään jo nosturin. Mahtaneeko onnistua? Laskuissani olen päässyt nyt ~6ke,ja hintoja olen koittanut pyöristellä ylös. Laskuista puuttuu betonit, pohjat(murskeet,salaojat jne.kaivetaan varmaan lapiolla ),lämpöpumppu,kattopellit,luvat ja nosturi.

      Nosturin haluan ilman muuta ylös saakka nostavan saksimallin, olen tuohon töissä senverran kiintynyt helppoudessaan, kaksi/yksi/nelipilari ei tule kysymykseenkään. Mistä tilata, saa olla ulkomailtakin. MS-tuonti tiedossa, mutta ajattelin josko nosturiin käyttäisi n. 2500euroa uuteen, jossain kiinasivustolla tuollaisia näinkin, muttei enää löydy.

      Laitetaanpa liitteeksi vielä ite piirtämäni kuvat, kertokaahan kelpuuttaako rakennusvirasto nämä/tämäntyyliset, nämä on luonnoksia....
      sigpic
      P:0409699000

      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
      huollot/korjaukset!

      BMW E&F sarjaan.
      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

      Comment

      • touring39
        BTCF Member
        • May 2005
        • 3901
        • Kaarina

        Originally posted by suppari View Post
        Kirjoitellaanpa tänne vähän suunnitelmia, ja kysymyksiä.

        Eli tarkoituksena ensi kesänä ehkä aloitella tallin rakentaminen. Miten lupa yms. polku kulkee hanketta suunnitellessa? Riittääkö tallin kohdalla itse piirretyt kuvat, vai tarviiko arkkitehtiä tms? Vai anonko luvat, jossa on liitteenä itse piirretyt kuvat, sitten valvova rakennusmestari ja ei muutakun hommiin? Kuka kertoo kuinka vahvasta pitää runko tehdä, kattotuolien määrä jne, vai riittääkö maalaisjärki? Pitääkö tehdä perustamistapa kartoitus? Ei ole kaava-aluetta ja kaupunki Kaarina. Arviota hintaa kaikelle luparumballe, rakennusmestari löytyy puoltuttuna? Talli rakennettaisiin aika lähelle rajaa, tyyppiä metri pari rajasta. Lähimaillakaan rajaa ei ole asutusta, lähin talo varmaan 200metriä.

        Elikkä, suunnitelmat/laskelmat olen tehnyt 6250x8550 ulkomitoiltaan, 47m2 pinta-alalta olevasta tallista. Tallin käyttötarkoitus ainoastaan "korjausta"/huoltoja/detailingia varten. Käyttöautoille on erikseen säilytystila.

        Olen ajatellut rakentaa 2x6" t24 lujuusluokitellusta rungon,ulkopuolelle tuulensuoja, ja paneeliverhous. Väliin 150mm villaa,höyrysulku ja kipsilevy. Kattoon muovi, kipsilevy ja puhallusvilla.Sisäkorkeus 2700mm+sokkeli=~3m.Peltikatto. 8kpl kattotuoleja, mitä maksaa teetettynä, ja saako vielä nykypäivänä tehdä itse? Rungon ajattelin naputella paikan päällä elementeiksi, jotka sitten vaan nostettaisiin pystyyn, kun on noin pienestä majasta kyse. Muuta korjattavaa/lisättävää tähän?

        Yhdelle sivulle tulisi 3 ikkunaa ja käyntiovi.Enempää ikkunoita ei tarvitse, muut syrjät on metsään päin. Auto sisään yhdestä pariovesta, pystyy tekemään itse, ja tarvittaessa tuulettamaan/ajamaan mönkijän tjsp. sisälle ilman että koko talli menee kylmäksi. Korjattavaa? (ei tarvi suositella nosto-ovea )

        Lattiaan ajattelin reunavahvistetun laatan, n. 12cm valu. 150mm styroxia. Ajatelllussa sijoituspaikassa pitäs olla kallio melko heti vastassa. Viemäröinti pelkästään sulamisvesiä varten, ei vesipistettä Sokkelin ajattelin tehdä anturan päälle 3kerrosta harkkoa, niin saa sisäkorkeutta 20senttiä vielä lisää.

        Ajattelin tarkistuttaa tallin "kylmänä", jonka jälkeen asennettaisiin ilmalämpöpumppu, ja kunnon pakkasille kaveriksi lämpöpuhallin, joko PÖ tai kaasukäyttöinen.

        Ajatuksia/korjattavaa/muuta huomioon otettavaa? Kaikki hommat pohjia myöden tehdään itse&talkoovoimin, mutta väärässä paikassa en haluaisi säästää. Budjetti n. 12ke, ja pitäisi pitää sisällään jo nosturin. Mahtaneeko onnistua? Laskuissani olen päässyt nyt ~6ke,ja hintoja olen koittanut pyöristellä ylös. Laskuista puuttuu betonit, pohjat(murskeet,salaojat jne.kaivetaan varmaan lapiolla ),lämpöpumppu,kattopellit,luvat ja nosturi.

        Nosturin haluan ilman muuta ylös saakka nostavan saksimallin, olen tuohon töissä senverran kiintynyt helppoudessaan, kaksi/yksi/nelipilari ei tule kysymykseenkään. Mistä tilata, saa olla ulkomailtakin. MS-tuonti tiedossa, mutta ajattelin josko nosturiin käyttäisi n. 2500euroa uuteen, jossain kiinasivustolla tuollaisia näinkin, muttei enää löydy.

        Laitetaanpa liitteeksi vielä ite piirtämäni kuvat, kertokaahan kelpuuttaako rakennusvirasto nämä/tämäntyyliset, nämä on luonnoksia....
        Pistät vaan noi kyssärit maililla Latokylälle raksavalvontaan. Se on ihan hyvä heppu ja auttaa mielellään.

        Kattotuoleille pitää ainakin olla lujuuslaskelmat, ja ne kannattaa teettää. Muuten suunnitelmat on ihan jees.

        Semmonen olo on, että viemäriin pitää tulla joku öljynerotushässäkkä, mutta kuten sanottu, kantsii kysyä pääkallonpaikalta.
        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

        Ex:
        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

        Comment

        • makkis
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 5152
          • Kouvola, Savisto

          Originally posted by Spetke View Post
          Paljonkos sun kompura puskee painetta, jos pulttipyssyä ym laitteita varten pitää säätää paineita pienemmälle? Vai meinasikko maaliruiskulle tms?
          Itellä kompura säädetty 10 baariin ja sillä paukutetaan joka kalua
          Kun lähes jokaikisen työkoneen max. paine on se 6,3bar, niin sen takia se paine pitää saada tiputettua siihen.

          Ja joo, itsekin tulee käytettyä kyllä lähestulkoon koneesta riippumatta 10bar painetta
          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

          Comment

          • Tonton
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 9101
            • Raisio

            Originally posted by suppari View Post
            Kirjoitellaanpa tänne vähän suunnitelmia, ja kysymyksiä.
            muistaisin entisen työkaverin maksaneen about 11ke tuon kokoisestaautosuojasta jossa oli lämminvarasto2,5x6m+2 autonkatos valmiiksi teetettynä (+luvat)
            joten tuo kustannus arvio ei voi olla kaukana jos meinaa kaiken mahdollisen tehdä itse/talkoilla

            tämä on varmasti väärä päikka kysyä lupa asioita kun ne vaihtelee paikkakunnittain mutta veikkaan että lupaan tarvii liittää ainakin leikkauskuvat
            jonkin sortin leimoilla (rakennusmestarin titteli riittänee??) ja pitänee olla raja naapureilta kirjallinen lupa/suostumus tai pitää pystyä todentamaan että heille on ilmoitettu jotta heille annetaan mahdollisuus valittaa

            vaikka onkin matkaa seuraavaan rakennukseen nyt niin siltä naapurilta jonka tontin viereen ajattelit rakentaa niin erikseen suostumus tuosta sijainnista, koska rakennusten väli tulee olla 8m, jos rakennat 2m rajasta niin naapuri ei saa rakentaa 6m lähemmäs

            kattotuolit voi varmaan tehdä itse jos tekee leimatuista puista ja kopio jo laskelmoiduista kattotuoleista, mistä paperit niihin???(ehkä rakennusvalvonnasta lainaavat jonkun muun papereita?)
            1:3 katossa riittää kun kattotuoleja on 1kpl/0,9m

            eriste vahvuudestahan tuo riippuu millaisena se tarkastetaan
            jos 150mm riittää täyttämään vaaditun lämpöluokan tallissa niin se on lämmin ja jos ei riitä niin sitten tarkastetaan kylmänä mutta veikkaan että siellä valvonnassa osataan laskea jo noista eristeistä että aiot sinne laittaa lämpöä niin ne vaatii enempi eristeitä että saat edes luvat läpi(siis jos ne ei riitä)
            olisi ehkä parempi jos kuvissa ei olisi eristeitä ollenkaan ja lopputarkastuksen jälkeen lisäät villat, muovit ja levyt, loput sitten jääkin omaksi vaivaksi (myöhemmin myynti luvattomana=luvat tuplana ja uusiksi+lisä eristettä=kallista:think) ehkäpä väärä paikka säästää nyt kun asiasta voi kysyä tarkastajalta etukäteenkin ja maksutta

            lappio hommiin en ryhtyisi tuollaisessa projektissa vuokraa jostain sellainen 1,5t-3t kaivinkone jolla jo vähän kaivaa ja levittelee sorakasoja
            päivä vuokrat liikkuu siinä 120-150€, pari päivää kun vuokraa niin säästää monen talkoolaisen selän ja muutaman työpäivän, meilläkin on firmalla tuollainen pikkukone ja sitä on vuokrattu (pelkkää kaivuria tai kuskin kanssa) niin kannattaa kysyä mikä on tilanne kun aloitat
            sigpic
            M-B Vito -22
            Transit Custom -18
            Yamaha vx ho cruiser -22
            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
            [email protected]

            Comment

            • jani1632
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 2243
              • Etelä-pohjanmaa

              Originally posted by suppari View Post
              Kirjoitellaanpa tänne vähän suunnitelmia, ja kysymyksiä.

              Eli tarkoituksena ensi kesänä ehkä aloitella tallin rakentaminen. Miten lupa yms. polku kulkee hanketta suunnitellessa? Riittääkö tallin kohdalla itse piirretyt kuvat, vai tarviiko arkkitehtiä tms? Vai anonko luvat, jossa on liitteenä itse piirretyt kuvat, sitten valvova rakennusmestari ja ei muutakun hommiin? Kuka kertoo kuinka vahvasta pitää runko tehdä, kattotuolien määrä jne, vai riittääkö maalaisjärki? Pitääkö tehdä perustamistapa kartoitus? Ei ole kaava-aluetta ja kaupunki Kaarina. Arviota hintaa kaikelle luparumballe, rakennusmestari löytyy puoltuttuna? Talli rakennettaisiin aika lähelle rajaa, tyyppiä metri pari rajasta. Lähimaillakaan rajaa ei ole asutusta, lähin talo varmaan 200metriä.

              Elikkä, suunnitelmat/laskelmat olen tehnyt 6250x8550 ulkomitoiltaan, 47m2 pinta-alalta olevasta tallista. Tallin käyttötarkoitus ainoastaan "korjausta"/huoltoja/detailingia varten. Käyttöautoille on erikseen säilytystila.

              Olen ajatellut rakentaa 2x6" t24 lujuusluokitellusta rungon,ulkopuolelle tuulensuoja, ja paneeliverhous. Väliin 150mm villaa,höyrysulku ja kipsilevy. Kattoon muovi, kipsilevy ja puhallusvilla.Sisäkorkeus 2700mm+sokkeli=~3m.Peltikatto. 8kpl kattotuoleja, mitä maksaa teetettynä, ja saako vielä nykypäivänä tehdä itse? Rungon ajattelin naputella paikan päällä elementeiksi, jotka sitten vaan nostettaisiin pystyyn, kun on noin pienestä majasta kyse. Muuta korjattavaa/lisättävää tähän?

              Yhdelle sivulle tulisi 3 ikkunaa ja käyntiovi.Enempää ikkunoita ei tarvitse, muut syrjät on metsään päin. Auto sisään yhdestä pariovesta, pystyy tekemään itse, ja tarvittaessa tuulettamaan/ajamaan mönkijän tjsp. sisälle ilman että koko talli menee kylmäksi. Korjattavaa? (ei tarvi suositella nosto-ovea )

              Lattiaan ajattelin reunavahvistetun laatan, n. 12cm valu. 150mm styroxia. Ajatelllussa sijoituspaikassa pitäs olla kallio melko heti vastassa. Viemäröinti pelkästään sulamisvesiä varten, ei vesipistettä Sokkelin ajattelin tehdä anturan päälle 3kerrosta harkkoa, niin saa sisäkorkeutta 20senttiä vielä lisää.

              Ajattelin tarkistuttaa tallin "kylmänä", jonka jälkeen asennettaisiin ilmalämpöpumppu, ja kunnon pakkasille kaveriksi lämpöpuhallin, joko PÖ tai kaasukäyttöinen.

              Ajatuksia/korjattavaa/muuta huomioon otettavaa? Kaikki hommat pohjia myöden tehdään itse&talkoovoimin, mutta väärässä paikassa en haluaisi säästää. Budjetti n. 12ke, ja pitäisi pitää sisällään jo nosturin. Mahtaneeko onnistua? Laskuissani olen päässyt nyt ~6ke,ja hintoja olen koittanut pyöristellä ylös. Laskuista puuttuu betonit, pohjat(murskeet,salaojat jne.kaivetaan varmaan lapiolla ),lämpöpumppu,kattopellit,luvat ja nosturi.

              Nosturin haluan ilman muuta ylös saakka nostavan saksimallin, olen tuohon töissä senverran kiintynyt helppoudessaan, kaksi/yksi/nelipilari ei tule kysymykseenkään. Mistä tilata, saa olla ulkomailtakin. MS-tuonti tiedossa, mutta ajattelin josko nosturiin käyttäisi n. 2500euroa uuteen, jossain kiinasivustolla tuollaisia näinkin, muttei enää löydy.

              Laitetaanpa liitteeksi vielä ite piirtämäni kuvat, kertokaahan kelpuuttaako rakennusvirasto nämä/tämäntyyliset, nämä on luonnoksia....
              Kyllä tuohon kärsii rungon tehdä ihan 2x4 ja siihen vaakakoolaus 2x2 niin saat sen 150mm eristettä. Taitaa tulla tuo 2x6 hinnakkaaksi.
              Kattotuolit kannattaa ehdottomasti teettää/tilata niitä tekeviltä firmoilta,saat valmiit lujuuslaskelmat jotka edellytetään,säästät aikaa,hermoja eikä ne loppuviimein ole edes pahanhintaisia valmiina.
              Miksi tarkistus "kylmänä"??
              Tallin täytteet:
              E70 3.0d -09
              E34 540ia -94
              E39 520d -00
              E39 528i M-sport -00
              E60 520i -04
              E30 -86
              E61 520da -09

              Comment

              • Taky
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2010
                • 562
                • Ola

                Originally posted by suppari View Post
                Sisäkorkeus 2700mm+sokkeli=~3m.Peltikatto.
                Kun olet alusta lähtien tekemeässä, tee sisäkorkeudesta niin korkea kuin mahdollista, sisältä mansardi tyyppinen tai ihan ulkokattoa myötäilevän mallinen vaikka ulkoa olisikin normi harja.
                Siis auton katolle tilaa katonrajaan.

                Miksikö?

                Kun puuhastelutilaa olet tekemässä niin jossain vaiheessa alkaa kyllästyttää lattialla kontaaminen ja ajankohtaiseksi tulee nosturin hankkiminen ja silloin sisäkorkeutta kaivataan sen verran että auton saa kunnolla ylös.

                Itsellä 2700mm sisäkorkeus ja onhan auto - toki auton korkeudesta riippuen metrin toista lattialta, mutta mukavampi olisi touhuilla seisaltaan kuin polviltaan.
                Kun katto esim 1:3 ja sisäkatto ulkokaton myötäinen niin kummasti jää henkilöauton katolle lisää nostotilaa.

                ..ja toinen on samaan aiheeseen liittyvä, koita miettiä josko nosturia varten tekisi pohjat jo nyt kun se on kuitenkin helpointa tässä vaiheessa.
                Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
                Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

                Comment

                • humala
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 739
                  • Kemi

                  Originally posted by suppari View Post
                  Kirjoitellaanpa tänne vähän suunnitelmia, ja kysymyksiä.

                  Eli tarkoituksena ensi kesänä ehkä aloitella tallin rakentaminen. Miten lupa yms. polku kulkee hanketta suunnitellessa? Riittääkö tallin kohdalla itse piirretyt kuvat, vai tarviiko arkkitehtiä tms? Vai anonko luvat, jossa on liitteenä itse piirretyt kuvat, sitten valvova rakennusmestari ja ei muutakun hommiin? Kuka kertoo kuinka vahvasta pitää runko tehdä, kattotuolien määrä jne, vai riittääkö maalaisjärki? Pitääkö tehdä perustamistapa kartoitus? Ei ole kaava-aluetta ja kaupunki Kaarina. Arviota hintaa kaikelle luparumballe, rakennusmestari löytyy puoltuttuna? Talli rakennettaisiin aika lähelle rajaa, tyyppiä metri pari rajasta. Lähimaillakaan rajaa ei ole asutusta, lähin talo varmaan 200metriä.

                  Elikkä, suunnitelmat/laskelmat olen tehnyt 6250x8550 ulkomitoiltaan, 47m2 pinta-alalta olevasta tallista. Tallin käyttötarkoitus ainoastaan "korjausta"/huoltoja/detailingia varten. Käyttöautoille on erikseen säilytystila.

                  Olen ajatellut rakentaa 2x6" t24 lujuusluokitellusta rungon,ulkopuolelle tuulensuoja, ja paneeliverhous. Väliin 150mm villaa,höyrysulku ja kipsilevy. Kattoon muovi, kipsilevy ja puhallusvilla.Sisäkorkeus 2700mm+sokkeli=~3m.Peltikatto. 8kpl kattotuoleja, mitä maksaa teetettynä, ja saako vielä nykypäivänä tehdä itse? Rungon ajattelin naputella paikan päällä elementeiksi, jotka sitten vaan nostettaisiin pystyyn, kun on noin pienestä majasta kyse. Muuta korjattavaa/lisättävää tähän?

                  Yhdelle sivulle tulisi 3 ikkunaa ja käyntiovi.Enempää ikkunoita ei tarvitse, muut syrjät on metsään päin. Auto sisään yhdestä pariovesta, pystyy tekemään itse, ja tarvittaessa tuulettamaan/ajamaan mönkijän tjsp. sisälle ilman että koko talli menee kylmäksi. Korjattavaa? (ei tarvi suositella nosto-ovea )

                  Lattiaan ajattelin reunavahvistetun laatan, n. 12cm valu. 150mm styroxia. Ajatelllussa sijoituspaikassa pitäs olla kallio melko heti vastassa. Viemäröinti pelkästään sulamisvesiä varten, ei vesipistettä Sokkelin ajattelin tehdä anturan päälle 3kerrosta harkkoa, niin saa sisäkorkeutta 20senttiä vielä lisää.

                  Ajattelin tarkistuttaa tallin "kylmänä", jonka jälkeen asennettaisiin ilmalämpöpumppu, ja kunnon pakkasille kaveriksi lämpöpuhallin, joko PÖ tai kaasukäyttöinen.

                  Ajatuksia/korjattavaa/muuta huomioon otettavaa? Kaikki hommat pohjia myöden tehdään itse&talkoovoimin, mutta väärässä paikassa en haluaisi säästää. Budjetti n. 12ke, ja pitäisi pitää sisällään jo nosturin. Mahtaneeko onnistua? Laskuissani olen päässyt nyt ~6ke,ja hintoja olen koittanut pyöristellä ylös. Laskuista puuttuu betonit, pohjat(murskeet,salaojat jne.kaivetaan varmaan lapiolla ),lämpöpumppu,kattopellit,luvat ja nosturi.

                  Nosturin haluan ilman muuta ylös saakka nostavan saksimallin, olen tuohon töissä senverran kiintynyt helppoudessaan, kaksi/yksi/nelipilari ei tule kysymykseenkään. Mistä tilata, saa olla ulkomailtakin. MS-tuonti tiedossa, mutta ajattelin josko nosturiin käyttäisi n. 2500euroa uuteen, jossain kiinasivustolla tuollaisia näinkin, muttei enää löydy.

                  Laitetaanpa liitteeksi vielä ite piirtämäni kuvat, kertokaahan kelpuuttaako rakennusvirasto nämä/tämäntyyliset, nämä on luonnoksia....

                  Itse tein tallin kesällä ja 12 000 eur meni että pamahti, eikä tallissa ole vielä sähköjä ja eristeitä. Sisäpinta-alaa tallilla 50m2.

                  Itse siis alusta loppuun.
                  -maatyöt 1300e, kaivinkone 300, maa-aines 1000e.
                  - perustukset yht. 2500e, reunavahvistettu laatta jossa korotettu sokkeli harkoilla. sis. 50mm finnfoam, teräsverkot, lattialämmistys kaapelit, betoni, harkot.
                  - puutavara 4500e, 145*20 UTV ulkovuori, 50x125 leimattua runkotavaraa, kattotuolit 500e(itse tein, tilattuna 1600e), raakapontti 95x22 yms yms.
                  - Huopakate yht. 1000e sis, alushuovan ja palahuopa.
                  -Nosto-ovi 2500x2100 600e aukaisijalla.
                  -Ulko-ovi 900x2100 300e
                  -ikkunat yht 600e 3kpl 1200x600 ja 2kpl 600x600
                  - S-listat ja tippalistat yms tavaraa nauloja ja ruuveja 700eur.

                  Itselle tuli melkoisen yllätyksenä tuo summa koko hommasta mutta tavara vaan maksaa.

                  Lattialämmityskaapeli kannattaa vetää sillä kaapelille ei hirveetä summaa tule.
                  Last edited by humala; 21-11-2011, 14:18.
                  E70 X5 3.0d -07
                  E39 530da touring -99
                  ex: E36 325i sedan -93

                  Comment

                  • Tonton
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 9101
                    • Raisio

                    mistä ootte nosto-ovia kyselleet tai ostaneet

                    olisi hakusessa 2500mmx1930mm aukkoon ovi 260mm ylätilalla
                    noita std mittaisia on edullisesti tarjolla mutta voiko niistä itse napata ala reunasta 80mm-100mm pois
                    minkälainen se alareunan rakenne on?

                    tuntuu että mittatilauksena sama ovi maksaa heti 35-40% enemmän
                    googlella löytyy ainakin turner merkkisistä ovista huonoja kokemuksia mites muut?
                    sigpic
                    M-B Vito -22
                    Transit Custom -18
                    Yamaha vx ho cruiser -22
                    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                    [email protected]

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      Originally posted by Tonton View Post
                      mistä ootte nosto-ovia kyselleet tai ostaneet

                      olisi hakusessa 2500mmx1930mm aukkoon ovi 260mm ylätilalla
                      noita std mittaisia on edullisesti tarjolla mutta voiko niistä itse napata ala reunasta 80mm-100mm pois
                      minkälainen se alareunan rakenne on?

                      tuntuu että mittatilauksena sama ovi maksaa heti 35-40% enemmän
                      googlella löytyy ainakin turner merkkisistä ovista huonoja kokemuksia mites muut?
                      Mulle tuli meriittihallin paketissa Masadoorin ovi, niin eipä siinä ainakaan ole ollut moittimista.
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • Joma
                        BTCF Member
                        • Feb 2011
                        • 1320
                        • Masku

                        Just oon asentamassa tommosta turner ovea omaan talliin, ei tähän mennessä kyllä mitään ongelmia ole. Edullinen ovikin oli, mutta noh pitää kattoa ku saa ekan kerran sähköt kytkettyä ja hiottua kohilleen että miten pelaa.
                        E30 M52b28 M122h Amme
                        E28 x monta
                        E23 728i Ministeri
                        E10 1600-2 Garret

                        VW LT50 Huoltoajoneuvo
                        HD lapio jätskikruiseri

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          Mulle tuli meriittihallin paketissa Masadoorin ovi, niin eipä siinä ainakaan ole ollut moittimista.
                          kysyinkin jo tuolta mutta hinta on sama grawfordin kanssa
                          ja liki 700€:n säästö kyllä vetää noihin halvempiin versioihin

                          Originally posted by Joma View Post
                          Just oon asentamassa tommosta turner ovea omaan talliin, ei tähän mennessä kyllä mitään ongelmia ole. Edullinen ovikin oli, mutta noh pitää kattoa ku saa ekan kerran sähköt kytkettyä ja hiottua kohilleen että miten pelaa.
                          noista oon lukenut että tiivisteet ei ole pitkä ikäisiä eikä kestä kovinkaan hyvin pakkasta
                          kirjoittavat samalla että on kuitenkin hintaansa nähden toimiva ovi

                          laitoin tuonne teollisuusoveen kyselyä tuon std kokoisen oven madaltamisesta
                          sieltä saisi tuon 2500x2150 oven 650€:lla
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          • humala
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 739
                            • Kemi

                            Originally posted by Tonton View Post
                            mistä ootte nosto-ovia kyselleet tai ostaneet

                            olisi hakusessa 2500mmx1930mm aukkoon ovi 260mm ylätilalla
                            noita std mittaisia on edullisesti tarjolla mutta voiko niistä itse napata ala reunasta 80mm-100mm pois
                            minkälainen se alareunan rakenne on?

                            tuntuu että mittatilauksena sama ovi maksaa heti 35-40% enemmän
                            googlella löytyy ainakin turner merkkisistä ovista huonoja kokemuksia mites muut?
                            Ei mun mielestä pitäis olla pahakaan homma lyhentää alimmaista lamellia. Siellähän on vain lista alapuolella minkä voi varmasti siirrettyä. Helpompi voisi olla lyhentää ylälamellia mutta tiivisteura lähtee siinä mukana pois joten joutuu tiivisteen laittamaan erikonstilla kiinni. Lamellejahan saa ostettua yksittäin niin eikait siinä pahasti metsään mene. Kuitenkin joudut lyhentämään C-kiskoja alalaidasta samanverran myös.

                            Ovia sen verran verranneena voin suositella ihan hyvin noita edullisimpia vaihtoehtoja.

                            Tiivisteitä voi parantaa ja hyvänä vaihtoehtona on laittaa lisätiivistettä seinän puolelle. Lamelleissa tuskin on suuria eroja näissä ovissa mutta C-kiskot ovat laadukkaissa ovissa parempia. Automatiikalla kun käyttää ovea niin tuolla mitään suurta merkitystä ole sillä oven aukaisu ja sulkeminen käyttää sillä niin nätisti.
                            E70 X5 3.0d -07
                            E39 530da touring -99
                            ex: E36 325i sedan -93

                            Comment

                            • makkis
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 5152
                              • Kouvola, Savisto

                              Itse hommasin talliin MM-Thermox ovet 2500x2150 (439e) ja 3000x3200 (990e) kokoisina.

                              Muuten ihan ok ovet, mutta tiivisteet ei ole ihan parhaimmat, mut niitä on helppo vaihdella parempiin.
                              Ja toinen juttu mikä tuli vastaan oli avausmekanismit, kun muutin kiskot siten että ovet nousee 4m saakka, jolloin omat jouset ei enää pelanneet mutta tämä tietysti oli ihan omaa syytä.
                              Laitoin molemmat ovet sitten toimimaan sähkövinsseillä joten hintaa tuli lisää +100e/ovi.
                              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                              Comment

                              • racing02
                                BTCF Member
                                • Nov 2004
                                • 1997
                                • Riihimäki

                                Kaikista niistä löytyy hyviä ja huonoja kokemuksia. Itse kyselin mittojen mukaan kaikilta toimittajilta. Ostin Hörmannin ovet koska katalogista löytyi sopivat mitat jolloin hintakin oli sopiva. Asennus meni ihan hyvin, talvi on vielä näkemättä.
                                Last edited by racing02; 08-12-2011, 09:21.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎