Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KuPa
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 282
    • suomi

    Kiitoksia hyvistä mielipiteistä! Vaikkakin meinas mennä ilmalämpöpumppu topiciksi!

    Ihan aluks, tuota korkeutta ei voi juurikaan nostaa (siitä 2,2-2,4) ihan vaan sen tulevan paikankin takia, koska tohon talon eteen ei viiti ja tuskin saakaan mitää kauhian korkeaa pytinkiä tehdä.

    Totta tosiaan, eipä tullut mieleenkään, että ongelmahan tossa ilpumpussa on sitten sen pölyn ja paskan kanssa..lähinnähän se talli on auton ym. säilytystä varten, mutta varmasti tulee tehtyä maalailuja, hiomista yms. pölyistä ja paskasta hommaa, joten pumppu on kyllä vähän huono vaihtoehto, meinaan pelkästään himassakin saa aika usein olla puhdistelemassa pumpun suodattimia...

    Niin ja tallin eristämisessä ei kyllä todellakaan säästellä, kokemuksen syvärintaääni puhuu...viime kesänä meinaan jouduttiin himassa tekemään täydellinen kattoremppa ja samalla korotettiin kattoa jotta saatiin 200mm lisää villaa väliin, eipähän tuu enään lämpökarkailujen takia vettä sisään talvella!

    Tuo lattialämmitys kyllä kiinnostaisi, mutta mitenköhän siinä mahtaa potku riittää, jos ajatellaan että talli ois sisämitoiltaan vaikka sen 4-5mx10mx2,4m?? :think Oletetaan myös että talli on hyvällä eristyksellä eikä kaikki lämpö karkaa...

    Ps. Taidanpa tosiaan päätyä siihen nosto-oveen!
    "530da touring -00"

    Comment

    • kansipahvi
      Bimmer Rookie
      • Nov 2008
      • 92
      • Porvoo

      Potku riittää kyllä, mikäli kaapelia on lattiassa tarpeeksi.
      Mulla on lattiapinta-alaa noin 40 neliötä ja se on laitettu kolmelle lämmityspiirille. Tehoa on kaikkiaan käytössä noin 4 kW, tehokkain kaapeli noin 2000W (20m2) ja kaksi pienempää 1000W piiriä, jotka ovat 10m2 kokoisilla pinta-aloilla. Ainakin tuo 100W neliölle on ollut aivan riittävä omaan tarpeeseen.

      Tallissa ei tarvitse olla ihan huonelämpötilaa. Itse pidän noin 12-15°C lämpötilasta, koska siinä lämmössä voi vielä jotain tehdäkin.

      Mikä estää laittamasta useamman piirin ja tehoa vaikkapa 120W / m2 ?
      Käytänössä nuo kaapelit laitetaan nippusiteillä kiinni pintalaatan teräsverkkoon ennen lattian valua. Kaapelia laitetaan vain verkkoon kiinni tiheämmin lenkein.

      Täytyy tietysti huomata, että sulla on riittävän isot sulakkeet, mutta oletan, että talliin tulee oma sähkökeskus omalla syöttökaapelilla ?

      K.P

      Comment

      • KuPa
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2010
        • 282
        • suomi

        Originally posted by kansipahvi View Post
        Potku riittää kyllä, mikäli kaapelia on lattiassa tarpeeksi.
        Mulla on lattiapinta-alaa noin 40 neliötä ja se on laitettu kolmelle lämmityspiirille. Tehoa on kaikkiaan käytössä noin 4 kW, tehokkain kaapeli noin 2000W (20m2) ja kaksi pienempää 1000W piiriä, jotka ovat 10m2 kokoisilla pinta-aloilla. Ainakin tuo 100W neliölle on ollut aivan riittävä omaan tarpeeseen.

        Tallissa ei tarvitse olla ihan huonelämpötilaa. Itse pidän noin 12-15°C lämpötilasta, koska siinä lämmössä voi vielä jotain tehdäkin.

        Mikä estää laittamasta useamman piirin ja tehoa vaikkapa 120W / m2 ?
        Käytänössä nuo kaapelit laitetaan nippusiteillä kiinni pintalaatan teräsverkkoon ennen lattian valua. Kaapelia laitetaan vain verkkoon kiinni tieämmin lenkein.

        Täytyy tietysti huomata, että sulla on riittävän isot sulakkeet, mutta oletan, että talliin tulee oma sähkökeskus omalla syöttökaapelilla ?

        K.P
        Juup, kyl sinne pitää oma keskus laittaa. Mullahan olis näköjään tulossa jotakuinni saman kokoinen talli ku sulla! Ja eihän sen tosiaan pidä mikään sauna olla, tollanen 12-15 lämmintä talvella riittänee todella hyvin.
        Noilla kW:llä alkaa oleen varmaan jo aika kiva sähkölasku, kehtaatko heittää lukuja?? :think Niin ja kuvia & piirrustuksia jos kehtaat vielä laittaa niin olis pirun jees, vois saada hyviä vinkkejä, jo (ilmeisesti) toimivasta tallista!
        Suoraan tänne tai [email protected] Kiitokset!
        "530da touring -00"

        Comment

        • Tonton
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 9101
          • Raisio

          Originally posted by KuPa View Post
          Kiitoksia hyvistä mielipiteistä! Vaikkakin meinas mennä ilmalämpöpumppu topiciksi!

          Ihan aluks, tuota korkeutta ei voi juurikaan nostaa (siitä 2,2-2,4) ihan vaan sen tulevan paikankin takia, koska tohon talon eteen ei viiti ja tuskin saakaan mitää kauhian korkeaa pytinkiä tehdä.
          olisiko mahdollista tehdä kattotuolit niin että sivuilla olisi tuo 2.2 ja noin metrin matkalla nousisi sen 30cm (katto 1:3) sitten se olisi keskeltä sen 3m tasainen korkeus 2.5m

          tällöin se ei ulkopuolelle olisi yhtään isompi mutta sisällä olisi auton kohdalla enemmän korkeutta
          tämä ei tietty onnistu jos oli aikomus käyttää vintti tilaa varastona
          sigpic
          M-B Vito -22
          Transit Custom -18
          Yamaha vx ho cruiser -22
          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
          [email protected]

          Comment

          • okko
            BTCF Honorary Member
            • Apr 2005
            • 1763
            • Honkajoki

            40W/m3 riittää, omakotitalon eristetasolla olevaan talliin. Iso nosto-ovi on heikentävä tekiä, mutta yleensä kompensoituu pienemmällä ikkunapinta-alalla. Eikä se kokonaisteho automaattisesti tuo sähkölaskua, joten mitoittaa voi vaikka 50w/m3. Hyvällä yhdistelmätermostaatilla saa säädön siten, että kaapeli ei ole yhtään enempää päällä, mitä tarvii ja jos tontin liittymä on kaksi tariffinen, niin kannattaa syötön kanssa vetää tariffinohjaus talliinkin.
            Last edited by okko; 04-02-2011, 16:27.
            When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

            Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3446
              • Janakkala

              Onhan tuossa suorasähkö lattialämmityksessä kieltämättä hyvät puolensa niin kuin tuossa perustelitkin. Tosin joukkoon mahtuu yksi todella iso miinus, nimittäin kilowattitunnin hinta x tallin neliöt jos nyt vähääkään isompaa pytinkiä pystyttää. Kaapelia vetäessä kannattaa ja täytyy tosin miettiä tarkkaan jos vaikka nosturin roppaa lattiaan kiini jottei sillä kohdalla ole kaapelia muuten tulee tähtien sota

              Jos vaikka talli olisi 80 neliöinen ja laskee karkeasti, että kaapelia olisi vaikka 100w per neliö niin yhteensä tulee 8kw. Jos kilowattitunti siirtoineen on abaut 0.10€ niin hinnaksi tulee 0.80€ tunti. Vuorokaudessa se tekee abaut 19€. Kuukaudessa noin 576€ LOL. No eihän sitä toki päällä huudateta yötä päivää täydellä lämmöllä, tämä oli nyt ehkä sellainen kauhutarina esimerkki laskelma, mutta totuus on, että kyllä sähköä palaa. Eli pitkällä aikavälillä tulee kyllä erittäin kalliiksi jos nyt vaikka vertaisi tuohon pelletti poltin lämmitykseen.
              Toki pienemmissä tiloissa sähköinen lattia lämmitys on varmasti järkevämpi kuin isoissa tiloissa.

              Originally posted by kansipahvi View Post
              Sähkölattialämmityksen etuja, joiden perusteella itse päädyin k.o ratkaisuun.
              + edullinen/helppo asentaa lattiavalun yhteydessä (alhaiset perustamiskustannukset)
              + hyvä hyötysuhde verrattuna patterilämmitykseen (matala pintalämpö)
              + ei vedon tunnetta
              + ei jäätymisen aiheuttamaa vaurioriskiä
              + laatta varaa lämpöä
              + kokolailla saman hintainen kuin patterein toteutettuna
              + suojassa vaurioilta
              + ei muodosta estettä, koko lattia/seinäpinta käytettävissä.
              + tarkkaan säädettävissä termostaatein.
              + vähän osia, pieni ylläpito/huollontarve (vertaa esim puulämmitys)
              + ei hormin tarvetta + läpivientiä yläpohjasta tai palo-osastointia
              K.P
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Otan nyt vielä kerran kantaa tuohon ilmalämpöpumppuun, eli kyllä sieltä aika paljon viileämpää tuppaa tulemaan, jos huidellaan jossain -30C lämpötiloissa. Kyllä sieltä toki kättä lämpimämpää tulee, mutta jos verrataan ihannelämpötilaan, eli ulkolämpötila luokkaa 5-10C, niin silloin eron kyllä huomaa.

                Sähköinen lattialämmitys on tosiaan aika kallis ylläpitää, joten mitään isoa tilaa en sillä lämmittäisi. Melkeinpä jos lattialämmityksen haluaa, niin se kannattaa toteuttaa vesikiertoisena ja lämmönlähteenä vaikka pelletti tai polttopuu. Lämmitysöljykin tuppaa olemaan kallista nykypäivänä, että sekään ei oikein se fiksuin lämmitystapa ole, ellei puhuta satunnaisesta lämmittämisestä.

                Comment

                • KuPa
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2010
                  • 282
                  • suomi

                  Originally posted by Tonton View Post
                  olisiko mahdollista tehdä kattotuolit niin että sivuilla olisi tuo 2.2 ja noin metrin matkalla nousisi sen 30cm (katto 1:3) sitten se olisi keskeltä sen 3m tasainen korkeus 2.5m

                  tällöin se ei ulkopuolelle olisi yhtään isompi mutta sisällä olisi auton kohdalla enemmän korkeutta
                  tämä ei tietty onnistu jos oli aikomus käyttää vintti tilaa varastona
                  Joudutaan tod. näk. tekemään pulpettikatto, ton talliin sijainnin takia -> menis nääs harjakatolla lumet kaupungin puolelle ja se tuskin passaa! Tai ainakin tällä hetkellä on sellaset kattosuunnitelmat, ens viikolla ku käydään rak.virastossa niin selviää lisää katonkin osalta..joten siis, tuo pulpettikaton katon rakenne on meikäläiselle hieman vieras juttu, joten en tiedä onnistuisiko tuo sinun ehdottama juttu, epäilen kyllä että ei...:think
                  "530da touring -00"

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    Originally posted by Ramzez View Post
                    Otan nyt vielä kerran kantaa tuohon ilmalämpöpumppuun, eli kyllä sieltä aika paljon viileämpää tuppaa tulemaan, jos huidellaan jossain -30C lämpötiloissa. Kyllä sieltä toki kättä lämpimämpää tulee, mutta jos verrataan ihannelämpötilaan, eli ulkolämpötila luokkaa 5-10C, niin silloin eron kyllä huomaa.

                    Sähköinen lattialämmitys on tosiaan aika kallis ylläpitää, joten mitään isoa tilaa en sillä lämmittäisi. Melkeinpä jos lattialämmityksen haluaa, niin se kannattaa toteuttaa vesikiertoisena ja lämmönlähteenä vaikka pelletti tai polttopuu. Lämmitysöljykin tuppaa olemaan kallista nykypäivänä, että sekään ei oikein se fiksuin lämmitystapa ole, ellei puhuta satunnaisesta lämmittämisestä.
                    Paska lämpöpumppu sulla Kyllä sen parin asteen eron ehkä mitarilla huomaisi. Moista ilmiötä ei ilmaantunut edes aikaisemmalla kiina pumpulla, ennekuin sippasi.

                    Pelkällä sähköisellä lattialämmityksellä on tullut vastaan sellainenkin ilmiö kuin, vanhassas työpaikassa oli traktorin tallissa ainoastaan sähköinen lattialämmitys, talvella se oli jostain syystä vetänyt liian kylmäksi minkä jälkeen lattiavastukset eivät jaksaneet lämmittää laattaa ollenkaan. Vasta kun laittoi rakennuspuhaltimen sinne avuksi niin lämmitti lattian, joten sitä ei kannata talvella täysin kylmäksi päästää.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • kansipahvi
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2008
                      • 92
                      • Porvoo

                      Originally posted by Spetke View Post
                      Onhan tuossa suorasähkö lattialämmityksessä kieltämättä hyvät puolensa niin kuin tuossa perustelitkin. Tosin joukkoon mahtuu yksi todella iso miinus, nimittäin kilowattitunnin hinta x tallin neliöt jos nyt vähääkään isompaa pytinkiä pystyttää. Kaapelia vetäessä kannattaa ja täytyy tosin miettiä tarkkaan jos vaikka nosturin roppaa lattiaan kiini jottei sillä kohdalla ole kaapelia muuten tulee tähtien sota

                      Jos vaikka talli olisi 80 neliöinen ja laskee karkeasti, että kaapelia olisi vaikka 100w per neliö niin yhteensä tulee 8kw. Jos kilowattitunti siirtoineen on abaut 0.10€ niin hinnaksi tulee 0.80€ tunti. Vuorokaudessa se tekee abaut 19€. Kuukaudessa noin 576€ LOL. No eihän sitä toki päällä huudateta yötä päivää täydellä lämmöllä, tämä oli nyt ehkä sellainen kauhutarina esimerkki laskelma, mutta totuus on, että kyllä sähköä palaa. Eli pitkällä aikavälillä tulee kyllä erittäin kalliiksi jos nyt vaikka vertaisi tuohon pelletti poltin lämmitykseen.
                      Toki pienemmissä tiloissa sähköinen lattia lämmitys on varmasti järkevämpi kuin isoissa tiloissa.
                      Totta on tuon nosturin kanssa, jos meinaa laittaa niin paikka on oltava selvillä. Toisaalta tilanne on ihan sama kaikkien lattialämmitysten kanssa, tarkkana on oltava kun roppailee.

                      Mulle ei kyllä tule nosturia talliin, auto seisoo tälläkin ketkellä noin 25cm korkeiden ja 50cm leveiden ajoramppien päällä. Hyvin pääsee alle ja auton sisällekkin.

                      Lämmitystarvetta laskettessa täytyy aina huomioda t o d e l l i n e n lämmöntarve. Tämän vuoksi asuinrakennuksen ja autotallin tehontarpeet eivät mene yksi yhteen.

                      Asuinrakennuksen ilma on suositusten mukaan vaihdettava kerran kahdessa tunnissa. Lämpötila sisällä on sanotaan vaikka 20°C keskimäärin. Sisääntuleva ilma on talvella vaikkapa -10°C.

                      Keskikokoisen omakotitalon 1 1/2krs sisätilavuus on kertaluokkaa 600m3, jolloin tehontarve on 300m3 ilmaa tunnissa, joka pitää lämmittää 30 astetta. Jos lämmön talteenoton hyötysuhde on 85%, jää silti lämmitettävää paljon. Tähän täytyy laskea vielä päälle rakennuksen vaipan läpi menevä lämpövirta.

                      Tallia arvioidaan hiukan toisin perustein. Lähtötilanne on 100m3 lämmitettävää, lämpötila 10°C, ilma vaihdetaan keskimäärin kerran 12 tunnin aikana. Puhallin vain kierrättää ilmaa tallissa, mikäli sisäilman suhteellinen kosteus hyvällä tasolla 20 - 40%.

                      Tämä siis siinä tapauksessa, että ovia ei auota yhtenään ja sisälle ajeta lumista ja jääkylmää autonmöhkälettä sulamaan kerran vuorokaudessa.

                      On turha vaihtaa ilmaa vain vaihtamisen takia, koska kyseessä ei ole asuintila. Tallissa haisee muutenkin bensa, pakokaasu, jne. Tuuletusta harrastan vain tarpeen mukaan. Kun rakennuksen peruslämpö on tasolla 10°C, ovat vaipan läpi menevät lämpöhäviötkin pienet.

                      Äkkiä verrattuna 100m3 ilmaa täytyy lämmittää 30 astetta kerran kahdessatoista tunnissa, eli 8.3 kuutiota tunnissa. Tähän päälle vaipan häviöt, niin ollaan vertailukelpoisessa tilanteessa.

                      Kunnollisilla eristeillä on suuri vaikutus tallin ollessa kyseessä, koska suurin lämpöhäviö ei tule ilmastoinnista, vaan rakennuksen vaipan läpi menevästä hukkalämmöstä. Julkisuudessa on toitotettu seuraavanlaista lukemaa: yksi aste huonelämpötilan laskussa vastaa viittä prosenttia lämmityskuluissa.

                      Vaikutus on tässä tapauksessa vielä suurempi, kun ilmanvaihto ei vie lämpöä pois rakennuksesta.

                      Kaiken ylläolevan saa mieluusti kyseenalaistaa, miellellään toki perusteltuna. Asiasta olisi hyvä jatkaa keskustelua, koska ilmalämpöpumppua tekisi mieli laittaa, mutta takaisinmaksuaika taitaa jäädä kovasti pitkäksi.

                      K.P

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by makkis View Post
                        Paska lämpöpumppu sulla Kyllä sen parin asteen eron ehkä mitarilla huomaisi. Moista ilmiötä ei ilmaantunut edes aikaisemmalla kiina pumpulla, ennekuin sippasi.
                        Usko nyt vain, että kyllä sieltä viileämpää tulee. Lisäksi pumpun sulatusajat kasvavat tai tihenevät, kun ulkona lämpötila laskee tarpeeksi. Kaikki tämä on myös lämmityksestä pois. Lisäksi pumpun hyötysuhde väkisinkin laskee kylmillä ilmoilla, sekä lämmönjohtokykykin kärsii hieman.

                        Enkä nyt pistäisi tätä juttua paskan ilmalämpöpumpun nimiin. Neljä vuotta sitten asennetut Mitsubishin tehokkaimmat mallit (2 kpl).

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          Originally posted by KuPa View Post
                          Joudutaan tod. näk. tekemään pulpettikatto, ton talliin sijainnin takia -> menis nääs harjakatolla lumet kaupungin puolelle ja se tuskin passaa! Tai ainakin tällä hetkellä on sellaset kattosuunnitelmat, ens viikolla ku käydään rak.virastossa niin selviää lisää katonkin osalta..joten siis, tuo pulpettikaton katon rakenne on meikäläiselle hieman vieras juttu, joten en tiedä onnistuisiko tuo sinun ehdottama juttu, epäilen kyllä että ei...:think
                          juu ei oletin harjakattoiseksi
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          • okko
                            BTCF Honorary Member
                            • Apr 2005
                            • 1763
                            • Honkajoki

                            ootko ramrez täyttänyt pumppuja uudelleen. Ne on lopulta vaan kylmäkoneita, joten niissäkin saattaa liemet karata, kuten autostakin. Fakta on, että hyötysuhde saattaa olla -30 pakkasella jo huonompi, kuin sähköpatterilla, mutta sitähän ei pumppu-uskovaiset suostu myöntämään

                            On muuten vaikea näin maalaisena ymmärtää näitä taajamien idyllialueiden ongelmia. Että joku tulee sanomaan miten ja millaisen ladon saat tontillesi rakentaa Täällä pykätään torppa mäelle ja pyydetään rakennustarkastajaa katsomaan millainen tuli no ei nyt ihan, mutta ei pajon toisinkaan
                            When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                            Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                            Comment

                            • Spetke
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 3446
                              • Janakkala

                              Erittäin hyvin sanottu

                              Originally posted by okko View Post
                              On muuten vaikea näin maalaisena ymmärtää näitä taajamien idyllialueiden ongelmia. Että joku tulee sanomaan miten ja millaisen ladon saat tontillesi rakentaa Täällä pykätään torppa mäelle ja pyydetään rakennustarkastajaa katsomaan millainen tuli no ei nyt ihan, mutta ei pajon toisinkaan
                              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by okko View Post
                                ootko ramrez täyttänyt pumppuja uudelleen. Ne on lopulta vaan kylmäkoneita, joten niissäkin saattaa liemet karata, kuten autostakin. Fakta on, että hyötysuhde saattaa olla -30 pakkasella jo huonompi, kuin sähköpatterilla, mutta sitähän ei pumppu-uskovaiset suostu myöntämään
                                Juu siis aina kun puhutaan kylmäkoneista, niin niistä tuppaa nesteet pikku hiljaa karkaamaan, vaikka järjestelmä olisi tiivis. Kerran on jo asennusliikkeen toimesta käyty tsekkaamassa kylmäaineet ja on lisättykin. Ensi kesänä mahdollisesti sitten taas tsekataan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎