Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #31
    Toissakesänä tuli rakennettua 10mX7m autotalli, käytännössä itse tein kaikki muut paitsi maanrakennushommat ja sähkötyöt. 2 autoa mahtuu sopivasti sisälle ja jää vielä harrastetilaakin.

    Lämmityksenä ainoastaan ilmalämpöpumppu ja hyvin pärjäsi viimetalvenkin vaikka parhaimmillaan taisi olla joku -27 ja sisällä oltiin kuitenkin plussan puolella, ei montaa astetta mutta kuitenkin.

    Vaikka kuinka itse teki niin noin 30€ tuli lysti maksamaan, mulla tosin meni maansiirtohommiin aika paljo koska oli savimaa ja yli 200 tonnia piti kiviainesta roudata pohjalle.

    Itse taas tietoisesti valitsin pariovet enkä yhtä isoa enkä kadu hetkeäkään, sillä jos esim.seisotat toista autoa tallissa tai jotain muutaa duunaat siinä ja haluat toisen ajaa ulos tai sisään niin ei tarvitse pakkasilla turhaan koko seinää avata ja jäähdyttää tallia sillä kustannuksella että se iso ovi on makeamman näköinen.

    Työpöydät mulla on autojen edessä mikä samalla jakaa auto/varastotilan ja tämä on todettu erittäin toimivaksi käytännössä.

    Niin ja pistorasioita kannattaa ripotella vähän mihin sattuu sillä niitä ei ole koskaan liikaa, itselläni oli periaate ettei jatkojohtoja tässä tallissa tarvittaisi, eikä ole tarvinut kun niitä on nyt 2m välein. Valaistus on myös toinen tärkeä juttu, kannattaa miettiä tarkkaan mihin niitä valoja laittaa, itsellä muutamat perusvalot katossa keskellä tallia(autojen välissä ei päällä) ja tarvittaessa vielä seinillä loisteputket mitkä on ihan mukavat esim. vahauksessa. Tätä nykyä sitten löytyy vielä leikkausali valaistus hieman tarkempiin hommiin.

    Tuossa yksi kuva kun ei paikat vielä niin järjestyksessä.
    Last edited by Rahu; 16-12-2011, 19:57.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • Jamppa1983
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 739
      • Pirkanmaa

      #32
      -Yksi erittäin tärkeä huomio on autolallin rakentamisessa VALAISTUS. Sen kuuluu mielestäni osittain seinällä. Toki kattossakin toimii, mutta seinälläkin parempi. Koska autoa tai mitä tahansa (paitsi venettä) rempataan yleisesti sivulta.

      -Lattialämmitys tärkeä joka sähköllä, makaaminen kylmällä betonnilattialla monta päivää putkeen jumittaa kummasti paikkoja. Pieni peruslämpö talvella ja pika lämpö PÖ-lämmittemellä esim: Masterilla.

      -Nosto-ovi ei missään nimessä kääntöoven kanssa, erillinen käyntiovi.

      -Erillinen työjelytila missä pitkä pöytä esim: tallin taka seinälle joka eristettävissä vaikka paloturvallisella kankaalla. Hitsaus, rälläköinti ja muukin pölisevän työn voi suorittaa. Autotalli muuten täysin tyhjä, koska jos tallin sivuilla tavaraa aina saa auton ovia varoa että millon napsahtaa johonkin. Myös auton puunaus ja pesu onnistuu huolettomasti kun ei tarvitse veden roiskumista varoa. Siis öljynerotuskaivo oltava. Myös lattia pinnoitteen oltava vähintään tyyliin betolux. Helppo puhdistaa lastalla ja ei ime öljyä.
      Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

      M3 e90 & "M3" e30 turbo

      Comment

      • Osku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2005
        • 3324
        • Kouvola,Pilkanmaa

        #33
        Originally posted by makkis View Post
        No tuo hiomakone löytyy onneksi omasta takaa, mutta kuvittelisin siihen jonkinmoisen tartunta-aineen löytyvän:think
        Maali on huonoksi todettu vaihtoehto, tuo Mastertop on ihan helvetin kova pinnote, eipä tarvis enää lattian kanssa vaivata päätään.

        Kyl ne perkele osaa tuon lupa hommankin monimutkaiseksi tehdä. Saikos tuohon "tontille" sitten tehdä enempi rakennuksia kuin tilalle??
        Ei kai siinä eroa oo,noissa vanhoissa lapuissa seisoo että ei sais tehdä ku 2rakennusta,mutta onhan noita rakennuksia naapureillakin useampi pihalla.. tiedä sitten onko kaikki ns.kevytrakenteisia alle 15-30neliön kokosia.

        Pitäis yrittää keretä sopimaan tapaaminen jonkun valvojan kanssa ja käymään tuolla virastolla työaikana, noita rakennustapaohjeita ja asemakaavaa en tälle asuinalueelle netistä löytäny.

        En siis saa kasvattaa ilmeisesti minkään jo olemassaolevan rakennuksenkaan kerrosalaa ennenkuin olen tuon rakennusoikeuden "lunastanut" itelleni..
        E30 24V 5D "Vakio"

        Originally posted by ///Make
        1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

        Comment

        • HC91
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 998
          • 29100/310053

          #34
          se Mastertop kannattaa sitten ottaa kunnolla tehtynä, liian vähäisellä ainemäärällä puolihuolimattomasti sutaistuna se ei kestä nastarenkaita ja päästää öljyn läpi. Ai mistäkö tiedän?

          t. nimim. hion sen vielä joku päivä kuikkaan ja laitan 2k-epoksit tilalle (ei sekään kestä nastaa eli vaatii ajosillat)
          92' ///M5 3.8 individual
          09' 320d xDrive
          16' NIU N1 Sport
          19' NIU U+ Sport

          Comment

          • K70
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2009
            • 503
            • Vantaa

            #35
            Originally posted by Rahu View Post
            Itse taas tietoisesti valitsin pariovet enkä yhtä isoa enkä kadu hetkeäkään, sillä jos esim.seisotat toista autoa tallissa tai jotain muutaa duunaat siinä ja haluat toisen ajaa ulos tai sisään niin ei tarvitse pakkasilla turhaan koko seinää avata ja jäähdyttää tallia sillä kustannuksella että se iso ovi on makeamman näköinen.
            Sun tallia ei lasketa mukaan, kun siitä toisesta ovesta käy sellanen trafiikki...autoja tulee ja menee tiuhempaan, kuin Laakkosen huoltohallissa

            Nimim. itsekin tuota toista ovea muutaman kerran käyttänyt
            S212, E350CDI, -11

            Comment

            • bmwph
              BTCF Member
              • Jul 2003
              • 350
              • Lappeenranta

              #36
              Onko kellään kokemusta talon yhteydessä olevasta autokatoksesta josta tekisi umpitallin, eli mitä muutoksia sellanen vaatii? viemäröinti? saako luvat helposti? ym..??
              BMW E61 530i M-Sport -05

              BMW E38 740i -98 EX
              BMW E53 X5 4.4 -00 EX
              BMW E36 cabrio -94 EX
              BMW E39 528i touring -97 EX
              BMW E38 728i -97 EX
              BMW E30 323tic -84 EX
              BMW E39 540i 6-gang touring -98 EX
              BMW E34 535i -88 EX
              BMW E34 520i 2.3l -90 EX
              +n.10muuta BMW:tä

              Comment

              • Jonsku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 4645
                • Tuusula

                #37
                Muutamia pointteja mitä tuli mieleen;

                -Tee niin iso kuin suinkin mahdollista, tilaa ei ikinä ole liikaa.
                -Erillinen "kylmä" varastotila on varsin kätevä
                -Korkeutta sen verran että mahtuu nosturi sisään
                -Kompuralle erillinen koppi johon sen saa mölisemään
                -WC ja lämmin vesi on pop
                -Lattialämmitys on todella hyvä keksintö
                -Valaistus ja pistorasioiden lukumäärä kuntoon, enemmän on enemmän
                -Jätä tarpeeksi tilaa työtasoille ja pöydille
                -Erillinen tila tulitöitä & maalausta varten jos mahdollista, helpottaa käytännön touhuamista kummasti
                - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                ... and many more

                Comment

                • humala
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 739
                  • Kemi

                  #38
                  Originally posted by Jonsku View Post
                  Muutamia pointteja mitä tuli mieleen;

                  -Tee niin iso kuin suinkin mahdollista, tilaa ei ikinä ole liikaa.
                  -Erillinen "kylmä" varastotila on varsin kätevä
                  -Korkeutta sen verran että mahtuu nosturi sisään
                  -Kompuralle erillinen koppi johon sen saa mölisemään
                  -WC ja lämmin vesi on pop
                  -Lattialämmitys on todella hyvä keksintö
                  -Valaistus ja pistorasioiden lukumäärä kuntoon, enemmän on enemmän
                  -Jätä tarpeeksi tilaa työtasoille ja pöydille
                  -Erillinen tila tulitöitä & maalausta varten jos mahdollista, helpottaa käytännön touhuamista kummasti
                  Ei tommosta uskalla rakentaa.. Vaarana et siellä viihtyy liiankin hyvin ja joku päivä töistä tullessa huomaa kun vaimoke on raahannu kaikki mun kamat sinne talliin ja päällimmäisenä on osoitteenmuutoslaput valmiiksi täytettynä B-rappuun...
                  mut mikäs siihen ois muuttaa kun tallilla hintaa lähes yhtäpaljon kuin asuintalolla tuolla varustuksella..
                  E70 X5 3.0d -07
                  E39 530da touring -99
                  ex: E36 325i sedan -93

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    #39
                    Originally posted by humala View Post
                    Ei tommosta uskalla rakentaa.. Vaarana et siellä viihtyy liiankin hyvin ja joku päivä töistä tullessa huomaa kun vaimoke on raahannu kaikki mun kamat sinne talliin ja päällimmäisenä on osoitteenmuutoslaput valmiiksi täytettynä B-rappuun...
                    mut mikäs siihen ois muuttaa kun tallilla hintaa lähes yhtäpaljon kuin asuintalolla tuolla varustuksella..
                    Eikös se näin käy vähäisemmälläkin tallin varustuksella
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • kuoppala
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 332

                      #40
                      kyllä 40m2 tallin pitäis onnistua 10-15te budjetilla pohjista se kaikki alkaa. edukas kaivuri, murskat, sepelit yms paluukuormina ei kiireellä.
                      lasket kaikki styroxit, verkot, harkot, muovit, villat, ovet, ikkunat, kattopellit/tiilet, aluskatteet gyprocit yms ja mahdollisesti puutavara samaan klimppiin tai erikseen. lapun kans rautakauppakierrokselle jo talvella jos talli suunnitteilla kesällä.

                      saat paljon halvemmalla kun meet rauhalliseen aikaan kyseleen ku se et meet kiireiseen.

                      miks tehdä 40m2 talli kun 50m2 tekeen lähes samaan rahaan/työhön?
                      unohda ultimaten paketti.

                      Comment

                      • Heksula
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 2285
                        • Porvoo

                        #41
                        Originally posted by kuoppala View Post

                        miks tehdä 40m2 talli kun 50m2 tekeen lähes samaan rahaan/työhön?
                        unohda ultimaten paketti.
                        No esimerkiksi mulla kaava rajoittaa erillisen talousrakennuksen koon kerrosalaltaan 50 neliöön, josta 8 neliötä on oltava varastoa.

                        Mulla piirrätyksessä on L -mallinen kompleksi jossa 8x5 metriä tallia, sakara on 4x2.5 metriä varasto ja 5.5x4 metriä katosta. Eli talliin 40m2, varasto 10m2, loput katosta josta ei neliöitä lasketa. Käynti varastoon lipan alta ja samaa kautta pääsee talliin. Tallin ovi on 3 metriä levee nosto-ovi.

                        Lämmitysratkaisusta, kaivosta, vesipisteistä ei vielä ole havaintoa. Periaatteessa en tarvitse lattiakaivoa koska ei ole tarkoitus pestä autoa sisällä. Vesipiste käsienpesualtaalla olisi kuitenkin kätevä, kun tarvii kumminkin olla vesi esimerkiksi painepesurille. Nuo riippuu kumminkin kaikki budjetin riittävyydestä, takoitus on selvitä +-20K€ budjetilla tuosta. Perustukseksi tulee reunavahvistettu laatta. Maanrakennukset ja suunnittelu&vastaaava menee samassa kuin muukin talo ja valutyöt ei mulle maksa ammatin puolesta juuri mitään.
                        2020 G20 320i xdrive

                        Comment

                        • kansipahvi
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2008
                          • 92
                          • Porvoo

                          #42
                          "kyllä 40m2 tallin pitäis onnistua 10-15te budjetilla pohjista se kaikki alkaa. edukas kaivuri, murskat, sepelit yms paluukuormina ei kiireellä.
                          lasket kaikki styroxit, verkot, harkot, muovit, villat, ovet, ikkunat, kattopellit/tiilet, aluskatteet gyprocit yms ja mahdollisesti puutavara samaan klimppiin tai erikseen. lapun kans rautakauppakierrokselle jo talvella jos talli suunnitteilla kesällä.

                          saat paljon halvemmalla kun meet rauhalliseen aikaan kyseleen ku se et meet kiireiseen.

                          miks tehdä 40m2 talli kun 50m2 tekeen lähes samaan rahaan/työhön?
                          unohda ultimaten paketti. "

                          Ikävä kyllä, uskoin itsekkin pääseväni alle 17000 eurolla omassa tallissani vaan toisin kävi. Enkä taida olla ainoa, jolle on käynyt samoin ...

                          Tuo edukas kaivuri ja paluukuormat ei oikein toimi käytännössä. Kukaan ei seisota konettaan toisen pihalla ilmaiseksi, kun sillä voi tehdä rahaa samaan aikaan muualla. Sepelistä/murskeesta sen verran, että kannattaa ottaa kasettiautollinen samalla kertaa, pienempien erien ajaminen tulee aina kalliimmaksi.

                          Tuo rauhallinen aika on jäänyt jo taakse ja rakennustarvikkeiden hinnalla on vain yksi suunta - ylöspäin. Rautakaupat tilaavat tehtailta tavaraa ja isommat toimitukset on mahdollista saada ns. tehdastoimuksena mm. villat, styroxit.

                          Muista maksat käyvän hinnan, millä rautakauppias saa tavaran myytyä joka tapauksessa. Erittäin hyödyllistä on, jos saat tavarat hankittua jonkun kautta jolla on hyvät alennukset/suhteet. Lisäksi tuon tavaran jemmaaminen tontille pikkuhiljaa vaatii aikaa ja varastointitilaa. Sitten ne on aina tiellä.

                          Työvaihe kerrallaan ja siihen tarvittavat tarvikkeet aina samalla. Pienempiä eriä = helpompi pyydellä tarjouksia muutamasta paikasta ja saat hinnat paremmin eriteltyinä artikkelittain. On aivan turhaa ottaa esim. sisäkipsilevyjä samalla kertaa perustustarvikkeiden kanssa.

                          K.P

                          Comment

                          • kuoppala
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 332

                            #43
                            Muista maksat käyvän hinnan, millä rautakauppias saa tavaran myytyä joka tapauksessa. Erittäin hyödyllistä on, jos saat tavarat hankittua jonkun kautta jolla on hyvät alennukset/suhteet. Lisäksi tuon tavaran jemmaaminen tontille pikkuhiljaa vaatii aikaa ja varastointitilaa. Sitten ne on aina tiellä.

                            Työvaihe kerrallaan ja siihen tarvittavat tarvikkeet aina samalla. Pienempiä eriä = helpompi pyydellä tarjouksia muutamasta paikasta ja saat hinnat paremmin eriteltyinä artikkelittain. On aivan turhaa ottaa esim. sisäkipsilevyjä samalla kertaa perustustarvikkeiden kanssa.

                            no itse ostin tavarat helmikuun lopussa maksoin tavarat tuolloin ja ne sai ainakin täällä lojua rautakaupassa (agrimarket) "minun tavarat myytin jo varmasti moneen kertaan" mutta ei väliä tavarat löytyi aina
                            hintojen noususta sen verta:
                            esin 50mm lattiastyroksi 12e paali
                            villat 2,5-4e paali
                            kipsi 1,5e levy
                            yms pieniä eroja pienessä rakennuksessa mutta noistakin tulee jo muutama satku
                            Last edited by kuoppala; 23-11-2010, 14:51.

                            Comment

                            • kansipahvi
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2008
                              • 92
                              • Porvoo

                              #44
                              Originally posted by kuoppala View Post
                              Muista maksat käyvän hinnan, millä rautakauppias saa tavaran myytyä joka tapauksessa. Erittäin hyödyllistä on, jos saat tavarat hankittua jonkun kautta jolla on hyvät alennukset/suhteet. Lisäksi tuon tavaran jemmaaminen tontille pikkuhiljaa vaatii aikaa ja varastointitilaa. Sitten ne on aina tiellä.

                              Työvaihe kerrallaan ja siihen tarvittavat tarvikkeet aina samalla. Pienempiä eriä = helpompi pyydellä tarjouksia muutamasta paikasta ja saat hinnat paremmin eriteltyinä artikkelittain. On aivan turhaa ottaa esim. sisäkipsilevyjä samalla kertaa perustustarvikkeiden kanssa.

                              no itse ostin tavarat helmikuun lopussa maksoin tavarat tuolloin ja ne sai ainakin täällä lojua rautakaupassa (agrimarket) "minun tavarat myytin jo varmasti moneen kertaan" mutta ei väliä tavarat löytyi aina
                              hintojen noususta sen verta:
                              esin 50mm lattiastyroksi 12e paali
                              villat 2,5-4e paali
                              kipsi 1,5e levy
                              yms pieniä eroja pienessä rakennuksessa mutta noistakin tulee jo muutama satku
                              Suoraansanottuna en usko noita hintoja, priimaa ei voi olla kyseessä. Meinaatko, että 50mm lattiastyroxi 1000x1200 levy 1,2 euroa kappale.
                              K-raudassa hinta on ainakin kolminkertainen (lähempänä 5 eur/kpl yksittäin ostettuna, 10 kpl paaleina hinta noin 29 - 33 euroa/paali)

                              Sama linja jatkuu villojen osalta, oikeampi hinta villapaalille lähempänä 20 eur/paali ja kipsilevyn hinta sai minut purskahtamaan nauruun, itse sain hankittuna 2600x1200x12,5 EK:ta hintaan 10.90 eur/kpl, mielestäni edullista..

                              Herää jo, ei tuohon hintaan saa kuin purkutavaraa.

                              K.P

                              Comment

                              • NokiLeka
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2341
                                • Eurajoki

                                #45
                                Originally posted by kuoppala View Post
                                hintojen noususta sen verta:
                                esin 50mm lattiastyroksi 12e paali
                                villat 2,5-4e paali
                                kipsi 1,5e levy
                                Kerrotko mullekin mistä tuohon hintaan saa? Jälleenmyyjille myydään kipsilevyä tuohon 10€/kpl hintaan. Sekin on veroton hinta. Tinkivaraa on aina, mutta ei kukaan yritystoimintaa tekevä persnetolla mitään myy, omakustannehintaan korkeintaan..
                                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎