Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bemarismin ennakkoluulot ja lieveilmiöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7397
    • Oulu

    Originally posted by petrolhead View Post
    Ja lopuksi: Lisää moottoriratoja Suomeen niin jokainen voi käydä koittamassa miten huonosti se oma auto pysyy lapasessa kun mennään kovaa. Mulla ainakin kaahaushimo vähenee huomattavasti kun käyn noilla losseilla palloilemassa radalla.
    Todella vähän tullut radalla käytyä, mutta onhan tuo totta. Miten mahtavaa olisikaan jos omalla paikkakunnalla tai kohtuullisellä etäisyydellä olisi rata johon pääsisi helposti päästelemään höyryjä. Nyt lähin missä olen käynyt on Kemora, hiukan turhan kaukana (ja en tykännyt radasta kovinkaan paljon kun se tuntui sellaiselta että siellä auto pysyy hyvin lapasessa vaikkei osaa ajaa). Karting-ratoja varmaan löytyy, mutta itse ainakin haluisin päästä ajamaan juuri omalla autolla radalla.

    Terapiamatka Saksaan on toinen juttu jolla kaahaushimo vähenee. Tuotakin voin suositella kaikille. Mitenkähän tuohon sais lääkärin reseptin, itse tarttisin ainakin kaksi matkaa vuoteen että suomalainen hidastelu tuntuisi enimmän aikaa järkevältä.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • MikeDry
      BTCF Member
      • May 2006
      • 6169
      • Helsinki

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Todella vähän tullut radalla käytyä, mutta onhan tuo totta. Miten mahtavaa olisikaan jos omalla paikkakunnalla tai kohtuullisellä etäisyydellä olisi rata johon pääsisi helposti päästelemään höyryjä. Nyt lähin missä olen käynyt on Kemora, hiukan turhan kaukana (ja en tykännyt radasta kovinkaan paljon kun se tuntui sellaiselta että siellä auto pysyy hyvin lapasessa vaikkei osaa ajaa). Karting-ratoja varmaan löytyy, mutta itse ainakin haluisin päästä ajamaan juuri omalla autolla radalla.

      Terapiamatka Saksaan on toinen juttu jolla kaahaushimo vähenee. Tuotakin voin suositella kaikille. Mitenkähän tuohon sais lääkärin reseptin, itse tarttisin ainakin kaksi matkaa vuoteen että suomalainen hidastelu tuntuisi enimmän aikaa järkevältä.
      Kun nämä puuttuu, niin se lisää tuolla yleisellä tiellä kaahaamista.
      Kyllä jos käy muutaman kerran viikossa radalla päästelemässä, niin ei varmaan tee niin helposti mieli.....Sama kun ajaa työkseen autoa, eipä hirveesti tuu mieleen lähtee vapaa-ajalla ajelee, sama varmaan pätee rallikuskeihin jne.
      Muutenkin ihmetellyt että Suomessa ei lisätä ratoja, kun ajattelee tästä pienestä maasta tulee huippu kilpakuljettajia, tai no ne joutuu lähteee pois että pärjää tai nostaa tasoa....
      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Terapiamatka Saksaan on toinen juttu jolla kaahaushimo vähenee.
        Toimiiko tuo oikeasti noin päin vai tottuuko vauhtiin ja sen jälkeen täällä kaikki tuntuu vielä enemmän köröttelyltä ja tekee vaan jatkuvasti mieli ajaa kovempaa ja ohi kaikista?
        E39 528iA

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          Originally posted by TJJ View Post
          Toimiiko tuo oikeasti noin päin vai tottuuko vauhtiin ja sen jälkeen täällä kaikki tuntuu vielä enemmän köröttelyltä ja tekee vaan jatkuvasti mieli ajaa kovempaa ja ohi kaikista?
          Sekä että. Lähinnä Saksassa ajamalla saa purettua pahimmat paineet ( ajamisen suhteen ) , mutta kun palaa Suomeen , niin homma tuntuu täällä vielä entistä naurettavammalta. Siis se, että ajaa kesäkelillä tyhjää motaria 120 km/h mittarissa ja miettii, onko tässä mitään järkeä.
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Ziggis
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2008
            • 454
            • Melbourne (Mellilä)

            Originally posted by Juhis View Post
            Sekä että. Lähinnä Saksassa ajamalla saa purettua pahimmat paineet ( ajamisen suhteen ) , mutta kun palaa Suomeen , niin homma tuntuu täällä vielä entistä naurettavammalta. Siis se, että ajaa kesäkelillä tyhjää motaria 120 km/h mittarissa ja miettii, onko tässä mitään järkeä.
            nii ja kaikki kukkahatut selittää että kaahaaminen lisää päästöjä...
            eikös bensiinimoottori käy puhtaimmillaan sillo ku melkei kaikki tehosta on otettu irti?
            Ex. e39 540i -97
            Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
            Ex. e36 325iA -92
            Ex. e34 540iA -94
            Ex. e30 325 2.7 eta -86
            Ex. e34 540iA -93 touring
            Ex. e32 730i -89

            Tällä mennään

            Comment

            • JaniR
              BTCF Member
              • Sep 2006
              • 1077
              • Rauma

              Originally posted by petrolhead View Post
              Samaa mieltä moottoritien nopeusrajoituksen nostamisesta. Samaa mieltä siitä että vanhukset muodostavat liikenteessä auton ratissa riskin. Tätä tukee tilastot ja omat kokemukset. Pelkästään tällä viikolla olin kolme eri kertaa "tilanteessa", vastapuolena oli ikääntynyt kuljettaja. Aina sama juttu, ajo on epävarmaa ja liikkeet yllättäviä. Eikä itse tajua aiheuttamaansa vaaratilannetta. No, kertaakaan ei kolahtanut.
              Olisitko valmis vastaavassa iässä luopumaan ajokortista ja bemarisi avaimista, kun et enään kykenisi ajamaan muun liikenteen nopeutta vaikka terveys oikeuttaisi auton rattiin?
              -Turku Connection- & MummyTownCruiser

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Originally posted by JaniR View Post
                Olisitko valmis vastaavassa iässä luopumaan ajokortista ja bemarisi avaimista, kun et enään kykenisi ajamaan muun liikenteen nopeutta vaikka terveys oikeuttaisi auton rattiin?
                Auton avaimet joutuu multa vänkäämään vanhuksena kuolonkankeista sormista irti.
                Ja toivottavasti ne ei ole BMW:N vaan 911:n avaimet


                Vakavammin: Aivan varmasti moni ikääntynyt kuljettaja pitää kynsin hampain ajokortistaan kiinni koska kokee sen tarpeelliseksi. Tässä kohtaa, mua kuitenkin kiinnostaa muiden tielläliikkujien turvallisuus enemmän. Vanhukset liikenteessä tekee ihan oikeasti niin ihme manooverejä että hirvittää kaikkien puolesta. Vakavaan onnettomuuteen kun ei tarvita suurta nopeutta. Riittää kun vastapuoli tulee esim. maantienopeutta kohti. Jonkun pitää aikanaan tehdä munkin puolesta se päätös että pappa sä et enää aja metriäkään kun et nää etkä kuule.

                Mun kirjoitus ikääntyneistä kuljettajista ei liittynyt mitenkään siihen että he oletetusti ajaisivat liian hiljaa, ei ollenkaan. Puhun yllättävästä toisen eteen kääntymisestä, keskellä tietä ajamisesta, väärään suuntaan yksisuuntaisella ajamisesta, vaaralliseen paikkaan auton pysäyttämisestä, jne jne jne. Tällaisia asioita joita alkaa tapahtua kun havainnointikyky ja harkintakyky selvästi alkaa heiketä.

                Jarno
                Last edited by petrolhead; 18-05-2012, 19:04.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • petra
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 1338
                  • Seinäjoki

                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Auton avaimet joutuu multa vänkäämään vanhuksena kuolonkankeista sormista irti.
                  Ja toivottavasti ne ei ole BMW:N vaan 911:n avaimet


                  Vakavammin: Aivan varmasti moni ikääntynyt kuljettaja pitää kynsin hampain ajokortistaan kiinni koska kokee sen tarpeelliseksi. Tässä kohtaa, mua kuitenkin kiinnostaa muiden tielläliikkujien turvallisuus enemmän. Vanhukset liikenteessä tekee ihan oikeasti niin ihme manooverejä että hirvittää kaikkien puolesta. Vakavaan onnettomuuteen kun ei tarvita suurta nopeutta. Riittää kun vastapuoli tulee esim. maantienopeutta kohti.
                  Tämähän alkaa mennä jo vähn ohi aiheen, mutta olen samaa mieltä asiasta. Tänään viimeksi meinasi kolista ämmän keulaan kun mummo katsomatta kääntyi edestäni vasemmalle (tuli siis vastaan ja kummallakin vihreät)
                  Itse vielä ajoin tasasta matkavauhtia kun ei valoihin tarvinut pysähtyä, niin meinas vähän tulla hätä.

                  Kotiseudulla vanhukset ajoivat peräkyliltä lähimmälle bussipysäkille ja jatkoivat kaupunkiin linja-autolla. Tiedostivat tasan, että eivät enää osaa ajaa ihmisten ilmoilla
                  ”Minä en tule ikinä ostamaan yhtäkään 5-sarjalaista.”

                  i4 M50

                  F11 M550d -13
                  F11 525d -11
                  E93 325iA -07
                  E46 320iA touring -03
                  E36 318iS -92
                  E30 318iS -90
                  E30 318i -85
                  E30 316i bavaria -90 <3

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7397
                    • Oulu

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Toimiiko tuo oikeasti noin päin vai tottuuko vauhtiin ja sen jälkeen täällä kaikki tuntuu vielä enemmän köröttelyltä ja tekee vaan jatkuvasti mieli ajaa kovempaa ja ohi kaikista?
                    Kyllä minä ymmärrän ja hyväksyn järkevät nopeusrajoitukset, mutta se, että edes jossain (eli baanalla Saksassa) saa käyttää puhtaasti omaa harkintaa nopeuden suhteen on hyvin terapeuttista. Silloin voi lähes vapaasti miettiä, millainen nopeus on itselle, matkustajille, alla olevalle autolle ja siihen keliin sopivin. Reilu nopeus pakottaa olemaan oikeasti hereillä ajaessa ja tuleehan siinä vauhdin kasvaessa väkisin oma kuolevaisuuskin mieleen eri tavalla. Tärkeintä ei usein olekaan (ainakaan mulle) se kova vauhti, vaan se että siihen on laillinen mahdollisuus. Silloin vauhdista häviää se kielletyn hedelmän leima ainakin osittain.

                    Mutkaisilla pienillä teillä ajelu on tietysti aivan eri harrastus eikä baanalla vauhtien testailu ehkä auta tähän. Pikkuteilläkin on silti rajoituksissa eroja eri maiden välillä. Todellinen turvallisuus/vaarallisuus näillä teillä ei varmaan useinkaan liity siihen onko nopeutta yli vai alle sallitun. Eli tietysti järki pitäisi olla mukana vaikka vähän sallivampia rajoituksia jostain löytyykin.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • pmv
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 2032
                      • tornio

                      Saksan vapaan nopeuden moottoritiet on perusteltuja tehokkuuden kannalta. Autossa istuminen on hukkaan heitettyä aikaa, se ei tuota mitään. Näin se pitää minimoida, joka tietysti tapahtuu nopeutta nostamalla. Sopisi tämä Suomeenkin, paremmat autot ja kallis infrastruktuuri pitää saada tuottamaan. Ei tämä mikään vitsi ole, jokainen töitä tekevä ja liikkuva henkilö tämän tajuaa. Suomessahan tietysti sanotaan, ettei näillä tämmöisillä jutuilla ole kuin marginaalista merkitystä. Nämä sanovat ovat kylläkin siellä julkisen sektorin palveluksessa, missä työn tekemisen nopeudella ei ole perinteisesti ollut valtaisaa merkitystä. Nykyisessä globaalissa kilpailussa vaan pitää hioa kaikkia prosesseja.

                      Jostainhan ne veroeurot on hankittava tähän yhteiskuntaan.

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19175
                        • -

                        Erittäin fiksua tekstiä edellisiltä kirjoittajilta! Itsehän olen ajanut työn puolesta Saksassa satoja tuhansia kilometreja ja homma toimii loistavasti niin kauan, kun tietöitä tai suurempia onnettomuuksia ei satu kohdalle. Onnettomuuksiakin on yllättävän vähän nopeuksiin ja liikennemääriin suhteutettuna. Lähinnä kesäisin tietyöt hidastavat pahasti liikennettä.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6169
                          • Helsinki

                          Kyllä varmaan se nopeuden nosto täällä toimisi, mutta sitten pitäisi alkaa sakottaa alinopeudestakin, siis että ohituskaistalla ei saa ajaa alle XXXkm/h.
                          Kun välillä tuntuu että joku ajaa alle sallittua nopeutta ohituskaistalla, että sen ohi ei mene kukaan....
                          Mun mielipide on että Suomi ei ole valmis nopeuden nostoihin, on paljon teitä missä on laskettu nopeuksia, vaikka se on omasta mielestä turhaa. Turvallisuuteen turvaudutaan kun nopeuksia lasketaan......
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • Juhis
                            BTCF Honorary Member
                            • Jul 2002
                            • 19175
                            • -

                            Juu kyllähän se nopeusrajoitusten nostaminen lähivuosien aikana on yhtä todennäköistä, kuin seitsemän oikein tulos ensi lauantain lottoarvonnassa.
                            All good things come to those who wait.

                            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                            Sound Factory Bar & Nightclub

                            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                            Comment

                            • MikeDry
                              BTCF Member
                              • May 2006
                              • 6169
                              • Helsinki

                              Originally posted by Juhis View Post
                              Juu kyllähän se nopeusrajoitusten nostaminen lähivuosien aikana on yhtä todennäköistä, kuin seitsemän oikein tulos ensi lauantain lottoarvonnassa.
                              Kyllä....
                              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6935
                                • N/A

                                Originally posted by Juhis View Post
                                Sekä että. Lähinnä Saksassa ajamalla saa purettua pahimmat paineet ( ajamisen suhteen ) , mutta kun palaa Suomeen , niin homma tuntuu täällä vielä entistä naurettavammalta. Siis se, että ajaa kesäkelillä tyhjää motaria 120 km/h mittarissa ja miettii, onko tässä mitään järkeä.

                                Talvella se tuntuu vielä hauskemmalta lähteä Pirkkalasta kohti Mikkeliä ja körötellä kyyrien perässä 80kmh alueella ja mittari näyttii 75 ja navi 68kmh..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎