Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bemarismin ennakkoluulot ja lieveilmiöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 9313juha
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 1272
    • Ratissa vuodesta 1968

    Originally posted by Juhis View Post
    Ja jottei menisi ihan turhaksi leukojen loksutteluksi, niin käykääpä ihan huvikseen lukemassa esimerkiksi TÄMÄ vajaa 10 vuotta vanha keskusteluketju vuodelta 2002. Sieltä voitte lukea, kuinka kauniisti BMW-harrastajat kirjoittelivat toisilleen ja missä tilanteessa toiminta oli tuolloin Suomen BMW-kerhon puolella. Juuri noihin aikoihin Suomen BMW-kerhosta oli lähtenyt harrastajia pois ja he perustivat oman kerhonsa sekä nettisivunsa. Vajaa pari vuotta aiemmin oli tästä linkitetystä keskusteluketjusta perustettu BMW Tuning Club of Finland.

    En kirjoita näitä kommenttejani syyllistääkseni ketään tiettyä henkilöitä, varsinkaan noista vanhoista tapahtumista. Mutta ehkä lukemalla tuon liittämäni keskusteluketjun kymmenen vuotta myöhemmin voitte havaita, että tuollaisesta toiminnasta ei sitten ole tasan tarkkaan kenellekään hyötyä! Saman merkin harrastajien keskinen tappelu on tyhmintä mitä voi tehdä!

    Mutta ei myöskään ilmiantoja tekemällä ja toivon todella, että se huhu ja poliisien kertoma asiasta ei pidä paikkaansa!
    Perskutaralla!

    Tuo postauksesi olikin mennyt ohi tuota omaani noin kello 9.00 lähettämääni kirjoittaessani. Kiitos tuosta! Olinkin jo unohtanut kuinka rattoisaa harrastekerhon vetäminen oikeasti olikaan kun merkkiä rakastavat, helvetisti siitä tietävät ja paljon kaikille artikkeleissaan antaneet henkilöt grillaantuvat oman elämänsä karikoissa. Silloin avioerot, työttömyydet, lasten tapaamisten ongelmat, läheisten kuolemat ja kaikki muu inhimilliseen elämään kuuluva ihmiselon ihanuus ja kurjuus sataa harrastekerhossa riitelemiseksi. Kun mukana on vielä fundamentalistinen alkuperäisyyden vaaliminen ja joukon paimenena nuoruudessaan korinvaihtajana kunnostautunut (=allekirjoittanut), oli soppaa syötäväski vaikka isommalle plutoonalle. Tein siis lopun Suomen BMW kerhon lehdessä Bemaristissa harjoitetusta liian terävästä arvostelusta rakennettuja ja muutettuja siviili- ja kilpa-autoja kohtaan. Se ei siinä tilanteessa eräille aktiiharrastajille sopinut ja originalbmw.net perustettiin. Oi aikoja oi tapoja!

    Sitä tikulla silmään, joka vanhoja jne, mutta on ne muistelot niin herkullisia, että paremmista väliä. Laitetaan perjantain Speciaaliksi vaikkapa tämmöinen:

    Maahantuojalle päätyy anonyymipalvelimen kautta meili, jossa turhautuneena kerhotoimihenkilöiden osoittaman huomion laatuun kerottiin melko värikäs tarina miten muka oli maahantuojan koeajoon luovuttamaa autoa käytetty ja koeajettu. Siellähän sitä sitten istuttiin me pojat kovat kaulassa rivissä pöydän toisella puolella ja toisella puollella oli rivissä alkaen BMW-tappi2:sta tapit 3,4 ja 5. Asiat saatiin hoidettua, yhteistyö jatkui hedelmällisenä ja jokainen oppi läksynsä. Tuosta palaverista yli kymmenen vuoden takaa muistan pöydän yli esitetyn avauslauseen kuin juuri äsken kuulemanani:
    "Hyvät Herrat! BMW on herrasmiesten merkki. Tietoomme saatettu toiminta _ei ole_ sellaista merkin imagon luomista minkä eteen ja puolesta teemme työtämme BMW-organisaatiossa Suomessa."

    Kaikkien noissa kähyissä mukana olleiden, niin kerhon riveissä kuin vastaklikeissäkin vaikuttaneiden kanssa olen ollut puheväleissä ainakin viimeiset kahdeksan vuotta. Monien kanssa soitellaan ja nauretaan vanhoille ajoille. Juhis on 120 oikeassa, että harrastajien tulisi pitää yhtä ja sopia saman katon alle. Vaikka sitten useampaan eri yhdistykseen järjestäytyneinä. Uudet tuttavuudet ja ihmissuhteet minulle ovat harrastuksessa tärkeimmiksi muodostuneet vuosien myötä. Autot on vaan autoja, niitä voi ostaa ja myydä. Hankkia takaisin jos kiinnostaa tai vaihtaa toiseen enemmän kiinnostavaan. Tai jättää latoon pölyttyymään kuten mun Mfemma. Mutta kun hyvän tyypin menetät rinnaltasi lopullisesti, ymmärrät mitä menetit. Onneksi niin ei minulle ole käynyt.

    P.S. Pistipä muuten silmään tuolta Suomi24-historiapläjäyksestä, että silloinkin tuli kirjoiteltua omalla nimellä nimimerkin takaa ampuvien tyttöjen kanssa.
    "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      Erittäin asiallista tekstiä taas 9313juha nimimerkiltä! Laitoin tuon vanhan suomi24 linkin juuri sen takia, että siitäkin keskustelusta voisi ottaa moni opikseen. Keskenään riitely ei saa aikaan mitään hedelmällistä, eikä varsinkaan toisten syyttely jo tehdyistä asioista. Paras olisi nyt vaan unohtaa ne viime viikonlopun tapahtumat, ottaa opikseen tehdyistä virheistä ja pitää huolta siitä, että samasta syystä ei olla otsikoissa ainakaan tulevana viikonloppuna.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Takalo_kari
        BTCF Member
        • Mar 2007
        • 1359
        • tku

        Originally posted by Juhis View Post
        Miksi automerkkejä ei ole mainittu? Eikö joukossa ollut yhtään BMW:tä?

        Todellinen ongelma on mielestäni se, että (erityisesti moottoriteillä kesäkeleillä) nopeusrajoitukset eivät ole ollenkaan ajan tasalla nykyisen kaluston kanssa. Autot ovat kehittyneet teknisesti ja turvalaitteiltaan valtavasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Silti nopeusrajoituksia ei ole nostettu lainkaan, päinvastoin suunta on juuri toisinpäin - nopeusrajoituksia on laskettu ja samalla ylinopeuksien valvontaa sekä rangaistuksia on lisätty.

        +autot ovat kyllä kehittyneet, on tullu ajonvakautusta luistonestoa ym.
        Rajoituksia voisi tämän puolesta nostaa vaikka puolella.
        -liikenne on kuitenkin lisääntynyt huomattavasti esim. 80-luvulta
        -suomen tieverkosto on vanhaa ja huonokuntoista.
        -kaikki ihmiset eivät osaa käyttää omaa maalaisjärkeään.


        mieti joku teini vetämässä vanhalla romulla motarilla 160kmh vesisateessa kaljuilla renkailla missä on vielä väärät paineetkin.
        -rampilta tulee kukkahattutantta micrallaa, ja liittyy motarille kun hänellä on vauhtia n. 60kmh.

        mitä veikaatte miten käy?

        otetaan vielä huomioon että yleensä ajetaan se +20kmh eli teini tulee sen 180kmh tantan perseeseen, tai sitten vesiliirtelee lukkojarrutuksessa kaiteeseen..

        asennevammaset, väliinpitämättömät ja maalaisjärki pitäis saada ensin kuntoon. nostetaan sitten nopeuksia.

        kyllä sitä huonollakin kalustolla ajaa turvallisesti kovempaa jos. em. asiat ovat kunnossa.
        Last edited by Takalo_kari; 18-05-2012, 13:11.
        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
        Kiitos ajastasi? :think

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7398
          • Oulu

          Originally posted by Pretoriaani View Post
          Suomessa on TraFin mukaan Euroopan vanhin autokanta. Keski-ikä jossain 17 vuoden huitteilla.
          12 vuotta ehkä, ei kuitenkaan 17 vuotta.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            Originally posted by A.I View Post
            mieti joku teini vetämässä vanhalla romulla motarilla 160kmh vesisateessa kaljuilla renkailla missä on vielä väärät paineetkin.
            -rampilta tulee kukkahattutantta micrallaa, ja liittyy motarille kun hänellä on vauhtia n. 60kmh.
            Rampilta tulevan velvollisuus on liittyä tielle niin, että katsoo onko muuta liikennettä mitä täytyisi väistää. Takaa lujempaa tulevan on pidettävä huolta siitä, että voi tarvittaessa pysäyttää autonsa törmäämättä edessä oleviin. Mikäli ei kykene ajamaan normaaleilla nopeuksilla moottoritiellä, ei sinne pitäisi olla mitään asiaa. Näin yksinkertaista se on.

            Huonokuntoisilla renkailla ajaminen on laitonta nykyisilläkin nopeusrajoituksilla ja varmasti jo 120km/h nopeuksilla on riski joutua onnettomuuteen. Niinpä ajonopeus eli oikea tilannenopeus on syytä aina sovittaa olemassa olevaan tilanteeseen, jota miettiessä täytyy huomioida mm. vallitseva keli, liikennemäärä, muiden tielläliikkujien nopeus, ajettavan tien kunto, käytettävän auton ja sen varusteiden mm. renkaiden kunto sekä omat taidot sekä virkeysaste.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • Takalo_kari
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 1359
              • tku

              Originally posted by Juhis View Post
              Rampilta tulevan velvollisuus on liittyä tielle niin, että katsoo onko muuta liikennettä mitä täytyisi väistää. Takaa lujempaa tulevan on pidettävä huolta siitä, että voi tarvittaessa pysäyttää autonsa törmäämättä edessä oleviin. Mikäli ei kykene ajamaan normaaleilla nopeuksilla moottoritiellä, ei sinne pitäisi olla mitään asiaa. Näin yksinkertaista se on.

              Huonokuntoisilla renkailla ajaminen on laitonta nykyisilläkin nopeusrajoituksilla ja varmasti jo 120km/h nopeuksilla on riski joutua onnettomuuteen. Niinpä ajonopeus eli oikea tilannenopeus on syytä aina sovittaa olemassa olevaan tilanteeseen, jota miettiessä täytyy huomioida mm. vallitseva keli, liikennemäärä, muiden tielläliikkujien nopeus, ajettavan tien kunto, käytettävän auton ja sen varusteiden mm. renkaiden kunto sekä omat taidot sekä virkeysaste.

              kuten jo sanoin:
              Originally posted by A.I View Post
              -kaikki ihmiset eivät osaa käyttää omaa maalaisjärkeään.
              tässä tapauksessa tantta ei osaa ajatella turvallista liittymistä (maalaisjärki)
              ja teininin asennevamma / väliinpitämättömyys renkaiden, kelin ja ylinopeuden takia johtavat onnettomuuteen.

              jos nopeusrajoitus olisi vieläkin ollut 120kmh olisi heidän törmäysnopeutensa ollut vain 80kmh 120kmh sijaan
              -olettaen että teini olisi ajanut edelleenkin tuon +20kmh ylinopeutta.

              henkiin jäämisen todennäköisyys olisi ollut paljon suurempi 120kmh rajoitukseella.


              itsekkin kannatan 140-160kmh rajoitusta motarille, mutta nämä em. asiat pitäisi ensin saada kuntoon.

              esim. ajokorttivaatimuksia tiukentamalla saataisiin nuo kukkahattu tantat & vanhukset pois liikenteestä, samalla voitaisiin nostaa ajokortti ikää vaikka 21 ikävuoteen.

              nyttenkin otsikoissa oleet kaaharit ovat olleet miltei poikkeuksetta väliaikaisella ajoluvalla varustettuja teinejä.
              Last edited by Takalo_kari; 18-05-2012, 13:42.
              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
              Kiitos ajastasi? :think

              Comment

              • Betrunken
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 458
                • Vantaa

                Originally posted by A.I View Post
                kuten jo sanoin:
                esim. ajokorttivaatimuksia tiukentamalla saataisiin nuo kukkahattu tantat & vanhukset pois liikenteestä, samalla voitaisiin nostaa ajokortti ikää vaikka 21 ikävuoteen.

                nyttenkin otsikoissa oleet kaaharit ovat olleet miltei poikkeuksetta väliaikaisella ajoluvalla varustettuja teinejä.
                Tästä olen samaa mieltä
                Erityisesti asennevammaiset pitäisi saada pois liikenteestä nostamalla ikää tuolle kortille, itsekin todnäköisesti en olisi kirjoittelemassa tässä jos olisi ollut "tehokas" auto kun kortin sai... tai sitten pitäisi olla joku teho raja tuolle 2v ajalle kun kortin saa.

                Nykyisin mittari lähellä 30v alkaa menee niin aika hiljaksin mennään tuolla liikenteen puolella. Totuushan on se että köyhillä on vain kiire
                Citroen ZX "Sacrebleu" edition
                EX:
                -Bmw E28 518i
                -Saab 9000
                -Lada 2105
                Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

                Comment

                • Vilikki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 6309
                  • Raahe

                  Originally posted by Vilikki View Post
                  jokseenkin ihan hyvä toimi kiistää tämä.

                  edit: mielestäni asiasta ei tulisi edes täällä sen enempää käydä spekulaatiota, eipähän ainakaaan "vapaammin ajattelevien" kommentit niin aiheuta lisänärkästystä kenellekkään.
                  Originally posted by Juhis View Post
                  Erittäin asiallista tekstiä taas 9313juha nimimerkiltä! Laitoin tuon vanhan suomi24 linkin juuri sen takia, että siitäkin keskustelusta voisi ottaa moni opikseen. Keskenään riitely ei saa aikaan mitään hedelmällistä, eikä varsinkaan toisten syyttely jo tehdyistä asioista. Paras olisi nyt vaan unohtaa ne viime viikonlopun tapahtumat, ottaa opikseen tehdyistä virheistä ja pitää huolta siitä, että samasta syystä ei olla otsikoissa ainakaan tulevana viikonloppuna.
                  ajoissa kun viheltää pelin poikki, säästyy monelta, kerhojen välisiltä riidoilta, henkilökohtaisuuksista, ot:sta, petturiksi haukkumiselta jne... Eikö lukko tai muihin asioihin keskittyminen olisi viimeistään nyt paikallaan?
                  BMW e36 316i Turbo Compact

                  Comment

                  • Takalo_kari
                    BTCF Member
                    • Mar 2007
                    • 1359
                    • tku

                    Originally posted by Vilikki View Post
                    ajoissa kun viheltää pelin poikki, säästyy monelta, kerhojen välisiltä riidoilta, henkilökohtaisuuksista, ot:sta, petturiksi haukkumiselta jne... Eikö lukko tai muihin asioihin keskittyminen olisi viimeistään nyt paikallaan?

                    komppaan! antaa muiden hölmöillä jos hölmöilevät. keskitytään me vain omiin asioihinne.

                    Lukkoa!
                    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                    Kiitos ajastasi? :think

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      Ajokortti ikärajan nostaminen tuskin parantaa yhtään mitään? Isit ja äitit tuolla kuskais kakskymppisiä lapsiaan kouluihin, töihin ja kavereilleen? Enemmän näitä kusipäitä löytyy tuolta kymmenientuhansien arvoisten autojen ratin ja penkin välistä.

                      Nuoret jotka ei ole syntynyt puolen tusinaa kultalusikkaa hanurissa joutuu tienaamaan ja säästämään itse rahat ajokorttiin sekä autoon. Uskon myös että he ovat ymmärtäneet vastuun, sekä arvostavat ajolisenssiään sen verran paljon että eivät kohella liikenteessä.

                      Asennevammaisia löytyy monesta ikäluokasta, ja pahimmat ylilyöjät virkavalta karsii pois ennemmin tai myöhemmin.

                      Comment

                      • Ziggis
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2008
                        • 454
                        • Melbourne (Mellilä)

                        Originally posted by A.I View Post

                        esim. ajokorttivaatimuksia tiukentamalla saataisiin nuo kukkahattu tantat & vanhukset pois liikenteestä, samalla voitaisiin nostaa ajokortti ikää vaikka 21 ikävuoteen.

                        nyttenkin otsikoissa oleet kaaharit ovat olleet miltei poikkeuksetta väliaikaisella ajoluvalla varustettuja teinejä.
                        tähän olis varmaa ihan hyvä ku tulis se vanha 80 lätkä takaisin,jota pitäis pitää näkyvällä paikalla vähintää vuosi:think
                        osais ihmiset vähän varoa niitä "nuoria" kuljettajia.
                        Ex. e39 540i -97
                        Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
                        Ex. e36 325iA -92
                        Ex. e34 540iA -94
                        Ex. e30 325 2.7 eta -86
                        Ex. e34 540iA -93 touring
                        Ex. e32 730i -89

                        Tällä mennään

                        Comment

                        • Takalo_kari
                          BTCF Member
                          • Mar 2007
                          • 1359
                          • tku

                          Originally posted by Ziggis View Post
                          tähän olis varmaa ihan hyvä ku tulis se vanha 80 lätkä takaisin,jota pitäis pitää näkyvällä paikalla vähintää vuosi:think
                          osais ihmiset vähän varoa niitä "nuoria" kuljettajia.
                          eikö ne nyttenki aika hyvin tunnista jätesäkki-tummennetuista takalaseista, subbarin jumputuksesta sekä helvetin moisesta pörinästä
                          Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                          -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                          Kiitos ajastasi? :think

                          Comment

                          • Ziggis
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2008
                            • 454
                            • Melbourne (Mellilä)

                            Originally posted by A.I View Post
                            eikö ne nyttenki aika hyvin tunnista jätesäkki-tummennetuista takalaseista, subbarin jumputuksesta sekä helvetin moisesta pörinästä
                            niin kai... mut tuolla on sen verran paljon sokeita ja kuuroja liikentees

                            toisaalta,ei sekään niihin auttaisi
                            Ex. e39 540i -97
                            Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
                            Ex. e36 325iA -92
                            Ex. e34 540iA -94
                            Ex. e30 325 2.7 eta -86
                            Ex. e34 540iA -93 touring
                            Ex. e32 730i -89

                            Tällä mennään

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by A.I View Post
                              ..

                              itsekkin kannatan 140-160kmh rajoitusta motarille, mutta nämä em. asiat pitäisi ensin saada kuntoon.

                              esim. ajokorttivaatimuksia tiukentamalla saataisiin nuo kukkahattu tantat & vanhukset pois liikenteestä, samalla voitaisiin nostaa ajokortti ikää vaikka 21 ikävuoteen.

                              nyttenkin otsikoissa oleet kaaharit ovat olleet miltei poikkeuksetta väliaikaisella ajoluvalla varustettuja teinejä.
                              Samaa mieltä moottoritien nopeusrajoituksen nostamisesta. Samaa mieltä siitä että vanhukset muodostavat liikenteessä auton ratissa riskin. Tätä tukee tilastot ja omat kokemukset. Pelkästään tällä viikolla olin kolme eri kertaa "tilanteessa", vastapuolena oli ikääntynyt kuljettaja. Aina sama juttu, ajo on epävarmaa ja liikkeet yllättäviä. Eikä itse tajua aiheuttamaansa vaaratilannetta. No, kertaakaan ei kolahtanut.

                              Ajokortti-iästä olen päinvastaista mieltä. Siirtäisin nuorison mopoauton ratista (hyh) auton rattiin. Amerikan malliin 16-vuotiaalle voisi antaa oikeuden suorittaa ajokortti. Rajattaisiin vaikka moottorin teho ja/tai auton massa jolla saa ajaa ja 80 tai 100 lätkä konttiin. En usko että huono liikennekäytös riippuu niinkään iästä vaan vääristä malleista ympäristössä.

                              Ja lopuksi: Lisää moottoriratoja Suomeen niin jokainen voi käydä koittamassa miten huonosti se oma auto pysyy lapasessa kun mennään kovaa. Mulla ainakin kaahaushimo vähenee huomattavasti kun käyn noilla losseilla palloilemassa radalla.
                              Last edited by petrolhead; 18-05-2012, 16:30.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Ziggis
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2008
                                • 454
                                • Melbourne (Mellilä)

                                :think ovat perkeeleet unohtaneet mainita autojen merkit

                                Ex. e39 540i -97
                                Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
                                Ex. e36 325iA -92
                                Ex. e34 540iA -94
                                Ex. e30 325 2.7 eta -86
                                Ex. e34 540iA -93 touring
                                Ex. e32 730i -89

                                Tällä mennään

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎