Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuomkiti81
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 1162
    • Seinäjoki

    Originally posted by Mr.Speed View Post
    "Neljännen sukupolven 5-sarja (E39) esiteltiin sedanina syksyllä 1995. Auto sai lehdistössä poikkeuksellisen suotuisan vastaanoton ja monissa yhteyksissä se mainittiin maailman parhaaksi autoksi.".

    "Auton sisämelua pidettiin myös poikkeuksellisen hiljaisena"

    http://www.autotalli.com/artikkeli/A...mw-5-Sarja-E39
    Okeido...muistin vähän väärin mutta en paljoa
    Mercedes Benz Cls 350cdi W218
    Opel Insignia 2.0 Cdti
    Scania R560 8x4

    Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
    Ex. E60 530dA -05
    Ex. E39 530dA -01
    Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
    Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
    Ex. Opel Vectra 1.6i -99

    Comment

    • Bomb5
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 726
      • Kivijärvi

      Originally posted by Bmw Master View Post
      http://www.youtube.com/watch?v=cNjMYwJ8SpI ~33s
      http://www.youtube.com/watch?v=Ou1_zNnWuuM ~30s

      Aika vaisua se meno on molemmissa +180km/h...
      Taitaa johtua automaatista ja eri perästä vaisu meno. Tässä 530i manuaali, ei hyydy vielä 180 km/h:ssa: http://www.youtube.com/watch?v=y0zCvjU4mIs ~23s
      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

      Comment

      • Squamish
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2009
        • 260
        • HEL

        Originally posted by Martti View Post
        Se on just näin, vaikka ei moni ei haluais sitä myöntääkään. Tuntuu, että välillä saa kepittää tosissaan tuolla 6-gangillakin, että pysyy uudempien tavallisten kotteroiden perässä..
        Vaihdoin hiljattain autoa M54B30 330i:stä 2.0 TDI:in, ja voin ikävä kyllä vahvistaa tämän. Tilanne muuttuu sitten kun ajetaan ns. isoa kovaa, mutta miten relevanttia se sitten on Suomen nopeusrajoituksilla ja yleisillä teillä...
        Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Hitlerkin meinasi ostaa E39:n:

          E39 528iA

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by Bomb5 View Post
            Taitaa johtua automaatista ja eri perästä vaisu meno. Tässä 530i manuaali, ei hyydy vielä 180 km/h:ssa: http://www.youtube.com/watch?v=y0zCvjU4mIs ~23s
            Automaattihan se tuo tupaöljyrouskutinkin on, eikä paljoa jää.

            Sama perä siellä manuaalissa on.(?)

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by TJJ View Post
              Ai juma, niin totta!
              Last edited by Bmw Master; 08-08-2013, 18:34.

              Comment

              • Vanquish
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 1961
                • Hki

                Originally posted by Mr.Speed View Post
                Hyvin tuo F30 320da jaksaa pykää, että kehitystä on tapahtunut. Rehellisyyden niimissä mulla ei ollut mielessä tuo f30 kun mietin pientä turbodieseliä ei edes bmw-merkki
                Ja f30 320da onkin parasta mitä on tarjolla kaksilitraisista (joo, 325da..): muut saksalaiskilpailijat jää sen 1-1.5s jo 0-100km/h puhumattakaan muista merkeistä. Tietysti bensalla joutuu ottaa kierroksia 1.5-2x vastaavaan suorituskykyyn kuin dieselillä. Onhan tuo 300-sarjalainen vähän kevyempi (?), joten siitä etua myös vähän ja 2-3 lisäpykälästä lootassa.

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Automaattihan se tuo tupaöljyrouskutinkin on, eikä paljoa jää.

                  Sama perä siellä manuaalissa on.(?)
                  Realoem sanoo..

                  Sedan + Manu
                  01 Rmfd final drive I=2,93 1 33101428503
                  Sedan + Auto
                  01 Rmfd final drive I=3,46 1 33107529494


                  Touring + Auto
                  01 Rmfd final drive I=3,46 1 33107529494
                  Touring + Manu
                  01 Rmfd final drive I=3,07 1 33101428467

                  :think
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    Realoem sanoo..

                    I=2,93 I=3,07
                    Kappas vaan, no ei tuo aavikkoperä ainakaan auta kiihtyvyyteen.

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Automaattihan se tuo tupaöljyrouskutinkin on, eikä paljoa jää. Sama perä siellä manuaalissa on.(?)
                      Tuossa vertauksessa oli ihan hyvä pointti, että diisselillä pääsee myös aika ripeästi, mutta vertailussa oli vain automaatit ja dieselissä todennäköisesti huomattavasti kehittyneempi laatikko. 530i manual sedanin perä on erilainen (Nixu kerkesi tarkistaa), mikä myös selittää sen paremman suorituskyvyn (<- not). Sillä ei jää muiden kanssa jalkoihin, kunhan vaan kehtaa painaa kaasuun. Kaupunkiajelussa hyvä puoli on myös se, että vääntöä löytyy jo hyvin ihan alhaalta, melkein kuin dieselillä ajaisi, tiedä sitten miten 530iA:lla, kun en sitä ole ajanut.

                      Edit. Manuaalissa laatikko + perä kokonaisvälityssuhde on lyhyempi, jolloin myös ajaessa samaa nopeutta manuaalissa on enemmän kierroksia. Eli ero ei johdu pelkästä perästä. Katsoin myös perän välityssuhteet väärinpäin.
                      Last edited by Bomb5; 31-07-2013, 21:34.
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • Heksula
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 2285
                        • Porvoo

                        Originally posted by Bomb5 View Post
                        Tuossa vertauksessa oli ihan hyvä pointti, että diisselillä pääsee myös aika ripeästi, mutta vertailussa oli vain automaatit ja dieselissä todennäköisesti huomattavasti kehittyneempi laatikko. 530i manual sedanin perä on erilainen (Nixu kerkesi tarkistaa), mikä myös selittää sen paremman suorituskyvyn. Sillä ei jää muiden kanssa jalkoihin, kunhan vaan kehtaa painaa kaasuun. Kaupunkiajelussa hyvä puoli on myös se, että vääntöä löytyy jo hyvin ihan alhaalta, melkein kuin dieselillä ajaisi, tiedä sitten miten 530iA:lla, kun en sitä ole ajanut.
                        Siis häh? Siinä väkisinvaihdettavassahan on pidempi välitys kuin automaatissa, eikä tuolla laatikolla ole mitään väliä kiihtyvyyteen noissa nopeuksissa.
                        2020 G20 320i xdrive

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1990
                          • Tampere

                          Kovasti kattellut E39 toukkaa, 525 tai 530:stä bensakoneella. Mutta tulenko pettymään kulkupuoleen, jos vertailukohtana on nykyinen E34 540i manuaali ?

                          Muutama vuosi sitten olin vaihtamassa dieseliin ja koeajoin E39 525dA:ta, meno tuntui kohtuu kevyeltä ja ketterältä. Automaatti toimi todella hyvin tuossa koneessa. Nyt viimeksi koeajoin 520 manuaalia ja meno oli kuin tervanjuontia siihen verrattuna. Pitäisi koeajaa jotain 530iA:ta tai 525:ta.

                          Lisäksi kun lukee e39 tutinatopikkia, käy mielessä kannattaako ylipäätään vaihtaa, kun tuo alusta on niiin herkkä

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            Originally posted by Heksula View Post
                            Siis häh? Siinä väkisinvaihdettavassahan on pidempi välitys kuin automaatissa, eikä tuolla laatikolla ole mitään väliä kiihtyvyyteen noissa nopeuksissa.
                            Eikun jaa, taisin katsoa väärinpäin noita perän välityksiä. Jotenkin oletin, että manuaalissa on tiheämpi perä, kun tuosta oli jo puhetta että vitosvaihteella motarilla kierroksia on sen verran, että mielellään heittäisi kutosen silmään, mutta kun sitä ei ole. No, eipä noita periä varmaan suoraan voi verratakaan manual vs. automaatti, kun ei tiedä millaiset välitykset laatikkojen sisällä on. Kiihtyvyydessä oli kuitenkin selkeä ero 100-200 nopeuksissa manual vs. automaatti ja onhan 0-100 km/h myös speksien mukaan 0,5 s manuaalin hyväksi.

                            Edit. Manuaalissa siis laatikko + perä välityssuhde on tiheämpi, ei perä.
                            Last edited by Bomb5; 30-07-2013, 14:36.
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              Originally posted by pheno View Post
                              Kovasti kattellut E39 toukkaa, 525 tai 530:stä bensakoneella. Mutta tulenko pettymään kulkupuoleen, jos vertailukohtana on nykyinen E34 540i manuaali ?

                              Muutama vuosi sitten olin vaihtamassa dieseliin ja koeajoin E39 525dA:ta, meno tuntui kohtuu kevyeltä ja ketterältä. Automaatti toimi todella hyvin tuossa koneessa. Nyt viimeksi koeajoin 520 manuaalia ja meno oli kuin tervanjuontia siihen verrattuna. Pitäisi koeajaa jotain 530iA:ta tai 525:ta.

                              Lisäksi kun lukee e39 tutinatopikkia, käy mielessä kannattaako ylipäätään vaihtaa, kun tuo alusta on niiin herkkä
                              Kulkeminen on hyvin subjektiivista. Tuohon ei auta kuin kokeilla.

                              Tutinasta en olisi niin huolissani oma E34 540 oli paljon venkulampi kuin nykyinen E39 vaikka E39 on ajettu 80tkm enemmän.

                              Comment

                              • Guest's Avatar

                                Originally posted by pheno View Post
                                Kovasti kattellut E39 toukkaa, 525 tai 530:stä bensakoneella. Mutta tulenko pettymään kulkupuoleen, jos vertailukohtana on nykyinen E34 540i manuaali ?

                                Muutama vuosi sitten olin vaihtamassa dieseliin ja koeajoin E39 525dA:ta, meno tuntui kohtuu kevyeltä ja ketterältä. Automaatti toimi todella hyvin tuossa koneessa. Nyt viimeksi koeajoin 520 manuaalia ja meno oli kuin tervanjuontia siihen verrattuna. Pitäisi koeajaa jotain 530iA:ta tai 525:ta.

                                Lisäksi kun lukee e39 tutinatopikkia, käy mielessä kannattaako ylipäätään vaihtaa, kun tuo alusta on niiin herkkä
                                Jos minä saan mielipiteeni tuoda esille, niin 530i jos bensa. Suorituskyvyn näkee jo paperilla, että ei parjää. Vanhassa v8:ssa 55hp/100Nm enemmän 3L kutvoseen verrattuna. 2.5 verrattuna 94hp/155Nm.

                                Mitä tuohon tutinatopikkiin tulee, niin vaihtaa kerralla alustan palikat uusiin niin ei tarvi olla kyselemässä ja ihmettelemässä että mikähän tuossa nyt taas on. Vanhoja autoja nuot e39 on jo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎