Autovero poistuu viimeistään 1.1.2016

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    #46
    Originally posted by BeemeR1 View Post
    Jos poistettavaa autoveroa ei peritä käytön kustannuksia korottamalla niin silloin tulee taksarillekin halvemmaksi. Niin kuitenkaan tuskin tapahtuu, joten paljon autoa käyttävät taksit saanee lisäkustannuksia autoveron poistamisen jälkeen.
    Öö tota öö, en jummarra. Käyttääkö, eli ajaako ne paljon a) enemmän hupia b) asiakas kyydissä. Mun mielestä taksin kaltainen työkalu pitää olla ajossa 24 h/vrk ja mieluusti lähes koko ajan maksava asiakas kyydissä.

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      #47
      Originally posted by nullzwei View Post
      Öö tota öö, en jummarra. Käyttääkö, eli ajaako ne paljon a) enemmän hupia b) asiakas kyydissä. Mun mielestä taksin kaltainen työkalu pitää olla ajossa 24 h/vrk ja mieluusti lähes koko ajan maksava asiakas kyydissä.
      Onhan tuo mielestäni selvää, että vaikka auto olisi koko ajan työajossa, niin kyllä ne käyttömaksujen korotukset näkyvät silti paljon ajavalla, kuten tässä tapauksessa takseilla.

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        #48
        Originally posted by Ramzez View Post
        Onhan tuo mielestäni selvää, että vaikka auto olisi koko ajan työajossa, niin kyllä ne käyttömaksujen korotukset näkyvät silti paljon ajavalla, kuten tässä tapauksessa takseilla.
        Ai joku vajaa tai sinne tänne satanen vai? Per vuosi? Jonka saa vähentää verotuksessa? Kun työkalu eli auto maksaa jotain 35kEUR? Oletko ihan oikeasti tuota mieltä?

        Comment

        • Snow Dog
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 185
          • Raisio

          #49
          Originally posted by Ramzez View Post
          Onhan tuo mielestäni selvää, että vaikka auto olisi koko ajan työajossa, niin kyllä ne käyttömaksujen korotukset näkyvät silti paljon ajavalla, kuten tässä tapauksessa takseilla.
          joo, niinkuin nullzwei tuossa kommentoi, niin nyt on kyllä Ramzezilla ajatus hakusessa.
          jos käyttömaksut nousee, se nimenomaan suosii paljon ajavia ja nimenomaan takseja. Joku extra 400€ (joka taas suurinpiirtein vastaa koko autoveron tuottoa henkilöautoille jaettuna) ei tunnu siinä taksin 80000 km/a missään, vaan päinvastoin siirtää erittäin vähän ajavia taksin käyttäjiksi.
          F01 740d -11
          F11 530d -13
          E93 325 -07
          ex: E38 730d -00
          ex: E39 523AT -97
          ex: E39 530dAT -00

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            #50
            Originally posted by Snow Dog View Post
            joo, niinkuin nullzwei tuossa kommentoi, niin nyt on kyllä Ramzezilla ajatus hakusessa.
            jos käyttömaksut nousee, se nimenomaan suosii paljon ajavia ja nimenomaan takseja. Joku extra 400€ (joka taas suurinpiirtein vastaa koko autoveron tuottoa henkilöautoille jaettuna) ei tunnu siinä taksin 80000 km/a missään, vaan päinvastoin siirtää erittäin vähän ajavia taksin käyttäjiksi.
            Voi olla, mutta ajattelin, että BeemeR1 mahdollisesti tarkoitti tuota. Tietääkseni kyseisellä herralla on kuitenkin enemmän kokemusta näistä taksihommista.

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              #51
              Keskustelu on menossa taksijorinoihin. Toki ihan rakentavassa hengessä ja se on hienoa. (Itse taidan olla peruuttanutkin taksilla enemmän kuin moni teistä on maksullisesti istunut kyydissä... Takavuosina ajoin silloisen appiukkoEHDOKKAAN taksia melkoisen paljon.)
              ASIAAN:
              Katsokaapas oheisesta kohta (6)

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                #52
                Originally posted by nullzwei View Post
                Keskustelu on menossa taksijorinoihin. Toki ihan rakentavassa hengessä ja se on hienoa. (Itse taidan olla peruuttanutkin taksilla enemmän kuin moni teistä on maksullisesti istunut kyydissä... Takavuosina ajoin silloisen appiukkoEHDOKKAAN taksia melkoisen paljon.)
                ASIAAN:
                Katsokaapas oheisesta kohta (6)
                http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/com/com_com(2010)0603_/com_com(2010)0603_fi.pdf
                Juu ei mennä jorinoihin, eikä minua henkilökohtaisesti ollenkaan haittaa olla väärässä. Olen paljon tyytyväisempi, jos jollakin on tarjota todellista faktatietoa aiheesta ja näin korjaa myös minun käsitystäni aiheesta. Eiköhän koko foorumin perusajatus ole auttaa toisiamme.

                Jotenkin vain tuntuu koko ajan siltä, että tässä ollaan menossa ojasta allikkoon, kuten jo nyt ollaan tehty, muuttamalla verotusta entistä epäreilummaksi nykyisen eduskunnan toimesta. Muuta en tiedä, mutta ainakin viime aikaiset veronkorotukset ja muutokset kohti "tasaveroa", ovat ainakin minulle tuottaneet lisää kuluja. Siksi suhtaudun hieman kriittisesti aiheeseen, että autovero olisi siirrettävä käyttöperusteiseksi, mahdollisesti jopa kokonaan. Mikään ei olisi minun mielestäni hienompaa, kuin korjata tätä nykyistä älytöntä ja mielivaltaista autoveropolitiikkaa, muttei sekään paljoa huvita, jos työssäkäynti kallistuu merkittävästi ja moni asia siinä ohessa.

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #53
                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Juu ei mennä jorinoihin, eikä minua henkilökohtaisesti ollenkaan haittaa olla väärässä. Olen paljon tyytyväisempi, jos jollakin on tarjota todellista faktatietoa aiheesta ja näin korjaa myös minun käsitystäni aiheesta. Eiköhän koko foorumin perusajatus ole auttaa toisiamme.

                  Jotenkin vain tuntuu koko ajan siltä, että tässä ollaan menossa ojasta allikkoon, kuten jo nyt ollaan tehty, muuttamalla verotusta entistä epäreilummaksi nykyisen eduskunnan toimesta. Muuta en tiedä, mutta ainakin viime aikaiset veronkorotukset ja muutokset kohti "tasaveroa", ovat ainakin minulle tuottaneet lisää kuluja. Siksi suhtaudun hieman kriittisesti aiheeseen, että autovero olisi siirrettävä käyttöperusteiseksi, mahdollisesti jopa kokonaan. Mikään ei olisi minun mielestäni hienompaa, kuin korjata tätä nykyistä älytöntä ja mielivaltaista autoveropolitiikkaa, muttei sekään paljoa huvita, jos työssäkäynti kallistuu merkittävästi ja moni asia siinä ohessa.
                  Hey come on, et sä ole yhtään enempää väärässä kuin minäkään. Meillä on vain näkemykset, joita vaihdamme.
                  Mitä tulee tasaveroon, niin itse pidän sitä erityisen tervetulleena tapana uudistaa verotusta. Perustelen huomenna, nyt pitää keskittyä yhteen leffaan ja turhanpäiväisiin jorinoihin.

                  Comment

                  • Ramzez
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 6104
                    • Jyväskylä

                    #54
                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Hey come on, et sä ole yhtään enempää väärässä kuin minäkään. Meillä on vain näkemykset, joita vaihdamme.
                    Mitä tulee tasaveroon, niin itse pidän sitä erityisen tervetulleena tapana uudistaa verotusta. Perustelen huomenna, nyt pitää keskittyä yhteen leffaan ja turhanpäiväisiin jorinoihin.
                    Ei minullakaan ole mitään tasaveroa vastaan, jos kyse olisi aidosta tasaverosta. Tarkoitan siis sitä, että se koskisi enemmänkin verotettavaa palkkatuloa, eikä kuluttamista. Tällä hetkellä kun palkkatulon progressiota on vain hieman lievennetty, mutta välilliset verot ovat nousseet sitäkin enemmän. Suomalainen ostovoima taisi olla jotain Albanian tasoa, eikä se siitä ainakaan kohene, korottamalla kulutuksen verotusta, jolla on suoria heijastevaikutuksia, niin yrityksiin, kuten työllisyyteenkin.

                    Comment

                    • BeemeR1
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 310
                      • Junttilan mutka

                      #55
                      Originally posted by nullzwei View Post
                      Öö tota öö, en jummarra. Käyttääkö, eli ajaako ne paljon a) enemmän hupia b) asiakas kyydissä. Mun mielestä taksin kaltainen työkalu pitää olla ajossa 24 h/vrk ja mieluusti lähes koko ajan maksava asiakas kyydissä.
                      Selvennetään ensin pari termiä: Kerran vuodessa maksettava ajoneuvovero/käyttövoimamaksu (dieselvero) perustuvat auton omistamiseen. Käyttömaksuksi luokittelen polttoaineiden veronkorotukset, jotka maksetaan jokaisen tankkauksen yhteydessä käytön mukaan.

                      Jos miljardin autoveropotti jaetaan tasaisesti kaikkien kesken, tulee sitä noin 350 euroa per vuosi per henkilöauto. Se sopii minulle ilman mutinaa.

                      Itse en nyt kykene laskemaan kuinka paljon bensan ja dieselin hintaa pitäisi nostaa tuon miljardin kerätäkseen. Jos se nousee kymmeniä senttejä litralta niin en ole ollenkaan varma kannatanko autoveron poistoa...?

                      Seuraava uutinen ei liity varsinaiseen aiheeseen, mutta jos dieselin hinta nousee 30 senttiä litralta niin siitä tulee paljon ajavalle (vaikka taksille) 5000-6000 euron lisälasku vuodessa. Jos "melko keskimääräisestä taksiautosta" (esim. V70 Volvosta) joutuu nyt maksamaan taksin verohelpotuksen jälkeen tonnin autoveroa niin autoveron kokonaan poistuessa säästäisi tuon tonnin, mutta saattaisi joutua maksamaan käytön verotuksen (polttoaineen hinnan) noustessa 6 tonnia enemmän, joten siinä jää 5 tonnia tappiolle. Tietysti sen viime kädessä maksaisi asiakas taksan korotuksessa, mutta kuinka paljon sitä on varaa korottaa ettei asiakasvirta vähene - ei välttämättä kovin paljoa.

                      Jokerina vielä se, että kaikki kumipyörillä liikkuvat tuotteet kallistuisi polttoaineiden kallistuessa. En mitenkään usko, että hankintamenon säästö siirtyisi tuotteiden hintaan asiakkaiden eduksi. Jos sellainen syntyy se siirtyy yhtiön kirjanpitoon omistajien eduksi, ja kohonneet kuljetuskustannukset siirtyy asiakkaiden maksettavaksi.

                      Mutta eihän me tiedetä miten verouudistus toteutetaan (jos toteutetaan ollenkaan) ja miten se mihinkin tarkalleen vaikuttaa, joten turha siitä on stressiä ottaa. Katellaan ja ootellaan...

                      Ympäristöperusteet tulossa voimaan, kuljetusalalle luvassa vaikeuksia
                      Verouudistus nostaa dieselin
                      hinnan bensiinin tasolle


                      Turun Sanomat 29.3 2010 01:30:26
                      Uusi polttoainevero nostaa dieselin hintaa jopa yli 30 senttiä litralta. Valtiovarainministeriö aikoo verotuksen avulla tasata hintaeroa bensiiniin. Verouudistus jyvittää polttoaineet paremmuusjärjestykseen niiden energiasisällön ja päästöjen mukaan. Ympäristöperusteinen veromalli on parhaillaan valmistelussa ja käyttöön se tullee ensi vuoden alussa.
                      – Verouudistuksen tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä ja toisaalta edistää uusien, ympäristön kannalta puhtaimpien ja parhaimpien biopolttoaineiden markkinoille tuloa. Nyt valmisteilla oleva veromalli kohtelee kaikkia moottoritekniikoita tasapuolisesti, neuvotteleva virkamies Leo Parkkonen valtiovarainministeriöstä sanoo.
                      Ensivaiheessa dieselin hinta nousee kahdeksan senttiä litralta. Vastaavasti kevennystä tulee käyttövoimaveroon. Bensiiniautolla ajaville uudistus ei tiedä lisälaskua.
                      – Voittajia tässä ovat kaikki ne, jotka ajavat vähän kuluttavilla autoilla, Parkkonen lisää.
                      Uudistuksessa haetaan ensisijaisesti uutta rakennetta polttoaineveroon, joskin valtion yhä tiukentuvan rahatilanteen paikkaamiseen on ehdotettu juuri energia- ja ympäristöverojen korotuksia.
                      Perheautoilijalle korotus tuo noin satasen, tukkiauton omistajalle 10 000 euron lisälaskun vuodessa.
                      – Ilman kompensaatiota tämä on kova pala kuljetusalalle, toimitusjohtaja Iiro Lehtonen Suomen Kuljetus- ja Logistiikka ry:stä korostaa.
                      Dieselin hintaan on kasvavia korotuspaineita koko EU-alueella. Verotuksen lisäksi hintaa nostaa kasvava kysyntä maailmalla.

                      Comment

                      • Snow Dog
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 185
                        • Raisio

                        #56
                        Originally posted by BeemeR1 View Post
                        Selvennetään ensin pari termiä: Kerran vuodessa maksettava ajoneuvovero/käyttövoimamaksu (dieselvero) perustuvat auton omistamiseen. Käyttömaksuksi luokittelen polttoaineiden veronkorotukset, jotka maksetaan jokaisen tankkauksen yhteydessä käytön mukaan.
                        No tämä selittää kommentteja, mutta väittäisin että reipas enemmistö ymmärtää käyttömaksulla juuri ajoneuvoveroa (ja käyttövoimaveroa, vaikka se pohjimmiltaan on enempi etukäteen maksettua polttoaineveroa, tosin käyttäytyy ajoneuvoveron tapaan). Mutta kumpikaan ei perustu auton omistamiseen, vaan käyttöön. Molemmat saa poikki, vaikka auto on edelleen omistuksessa.
                        Ymmärrän toki jos joku näistä esittää eriäviä mielipiteitä..
                        F01 740d -11
                        F11 530d -13
                        E93 325 -07
                        ex: E38 730d -00
                        ex: E39 523AT -97
                        ex: E39 530dAT -00

                        Comment

                        • -Markus-
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1463
                          • Ihan Savossa

                          #57
                          Ennenkuin autovero poistuu, nii vielähähän tuota kerkee hiukan nostaa loppumetreillä:



                          "Valtiovarainministeriö esittää myös uusista autoista kannettavaan autoveroon korotusta. Keskimäärin korotus olisi 650 euroa autoa kohden veron ollessa tuolloin 7550 euroa autoa kohden. Käytettynä tuotujen autojen autoveron veronkorotus olisi keskimäärin 700 euroa kokonaisveromäärän noustessa 5400 euroon. Autoveron veroprosentti vaihtelisi CO2-päästöjen mukaan 10-50 prosentin välillä."


                          Nojoo, mut pitäähän se Kreikalle sitä rahaa jostain kerätä, suomalaiset autoilijat on aina hyvä vaihtoehto lypsää.

                          Ford Mondeo Mk3 STW
                          VW E-Golf 2015
                          BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                          Comment

                          • MikeDry
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 6245
                            • Helsinki

                            #58
                            jep jep, meniköhän tää nyt ihan oikein:think
                            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4180

                              #59
                              Niin mikä siinä väärin on? Se että Ferrarin saa halvemmalla?

                              Voihan sen golffin tai avensiksen liisata samoilla säännöillä. Hyöty vaan eritasoa kuin kymmenen kertaa kalliimmissa autoissa.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • brainsurgery
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2011
                                • 1355
                                • Helsinki

                                #60
                                Originally posted by -Markus- View Post
                                Ennenkuin autovero poistuu, nii vielähähän tuota kerkee hiukan nostaa loppumetreillä:



                                "Valtiovarainministeriö esittää myös uusista autoista kannettavaan autoveroon korotusta. Keskimäärin korotus olisi 650 euroa autoa kohden veron ollessa tuolloin 7550 euroa autoa kohden. Käytettynä tuotujen autojen autoveron veronkorotus olisi keskimäärin 700 euroa kokonaisveromäärän noustessa 5400 euroon. Autoveron veroprosentti vaihtelisi CO2-päästöjen mukaan 10-50 prosentin välillä."


                                Nojoo, mut pitäähän se Kreikalle sitä rahaa jostain kerätä, suomalaiset autoilijat on aina hyvä vaihtoehto lypsää.
                                Tuota juttua ei enää löytynyt mutta mitenkähän tätä on taas mietitty siellä päättävissä elimissä, kun käytettynä tuotujen autojen verojakin ollaan korottamassa?

                                Comment

                                Working...
                                X