Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uutta veroa pukkaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mixxis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2009
    • 1877
    • Jyväskylä / Uurainen

    #16
    [QUOTE=kuukankorpi;2378116]
    Originally posted by mixxis View Post
    tähänhän mainio ratkaisu olisi toisaalta pelkän polttoaineen verotus... maksetaan kulutuksen = saastuttamisen mukaan.

    Niinhän sitä nytkin tehdään.Enemmän kuluttava maksaa enemmän polttoaineveroja.
    näin...ajoneuvovero (ja käyttövoimavero) vaan tuppaa rullaamaan vaikka sillä autolla kävis vaan joka toinen sunnuntai kirkossa. Mutta vaikka polttoaine olisi verotonta, enemmän ajava ( tarkoitan enemmän tankkaava siis!) maksaisi silti enemmän, totta.

    no ei tuo mun kirjotus oikeen kyllä päteny siihen että tuolla uudella ns raippaverolla halutaan ohjata ihmisiä ajamaan pienempimoottorisilla ("taloudellisemmilla") autoilla. Huti...verenpaine vaan nousi.
    Last edited by mixxis; 21-05-2011, 14:04.
    ___________________________________
    __________________________________________________
    At the end of the tunnel, there's always light - It just might be a train



    [ Focus stw ]
    [ A6 C7 3.0tdi Q ]

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #17
      Itse näen asian menneen näin:

      - Otetaan joukko vvm:n virkamiehiä, joiden tehtävänä on loihtia lisää rahaa valtion kassaan.

      - Muistetaan ilmastonmuutos-jeesustelu, joka on kaikkialla... muistetaan edellisen hallituksen autovero-muutokset ja "ohjausvaikutus", jolla pyrittiin saattamaan kansalaisten talliin enemmän dieseleitä ja alemman CO2:n ajoneuvoja... "Ohjaavuus" vielä kerran.

      - Todetaan, että perskeles, nyt noita tuontikinnereitä tuotu taas enemmän kuin edellisvuonna, näitähän tuodaan paljon, ja suurimmassa osassa iso kone!

      - Keksitään uusi tapa verottaa: keksitään "isolohko" vero (tuontiautoille?), ja laitetaan selitykseksi ilmastonmuutos / päästötavoiteasiat. Kukaan ei voisi hyväksyä sitä, että noin vaan aletaan verottamaan jälleen eriarvoisesti autoilijoita, mutta kehystetään se tämmöseen päästötavoite / ilmastosopimus bullshittiin ja voilá uusi veromalli on valmis

      Naurettavinta tässä Trafin touhussa on se, että tässä ikäänkuin linkitetään kaksi toisistaan riippumatonta asiaa yhteen: käytettyjen autojen maahantuonti ja autoilun kokonaispäästöt.

      Jos joku henkilö käyttäisi 5 minuuttia elämästään faktojen parissa VVM:ssä / Trafissa, voisi hän todeta:

      - korkeiden CO2:en taustalla on pääsääntöisesti vanhentunut autokanta
      - Suomen autokannan keskimääräinen ikä on 10-11 v lähteestä riippuen
      - Suomeen käytettynä tuotujen autojen keski-ikä on 5-7 v
      - Useimmat premium-luokan automerkit tarjoavat nykyisin väh. 2.0 litran moottoreilla olevia autoja, käyttövoimasta riippumatta

      Trafin ehdotus on kokonaisuudessaan niin absurdi, että pitää epäuskossa katsoa tämän maan menoa. Kun kerran ihmisten EI ANNETA valtiovallan kampittaessa hankkia uusia autoja, ja jos ihmiset hakee vaihtoehtoista ratkaisua tuontiautojen muodossa, niin sekin vaihtoehto torpataan haitallisena ja aletaan verottamaan vielä sitäkin toimintaa, jonka kokonaisvaikutus on autokannan uusiutuminen ja CO2:sen aleneminen. Virkamiehen näkökulmasta suomalaisen tulisi ainoastaan ostaa Suomesta erittäin pienikoneisia japanilaisia kippoja, uutena. Vain sellainen malli kelpaa Trafille. Jos kansalainen ostaa mitä tahansa muuta, mistä tahansa muualta, hänet verotetaan kuiviin joko autoveron, kovan käyttövoimaveron taikka tämmösten suunniteltujen raippaverojen muodossa.

      Suomessa tulee jokaisella kansalaisella olla UUSI Toyota Prius. Mitään muuta älköön kansalainen ostako.

      Taivas varjele, mitä noiden uunojen päässä oikein liikkuu!

      Tero
      Last edited by teropa; 21-05-2011, 14:05.
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • tonit
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 281
        • Helsinki

        #18
        Naurettavaa jeesustelua Trafin puolelta. Fakta on kuitenkin se että autojen keski-iän pitää korkealla autoveron aiheuttama hintataso. Auton ostoa suunnittelevalla ihmisellä on käytössään X-määrä rahaa ja tietyt kriteerit autolle. Nykyisellä käytännöllä joudutaan tyytymään aina vanhempaan ja enemmän päästävään autoon. Tilanne on aivan sama ostetaanko se auto Suomesta vai ulkomailta tai onko auto 8-koneinen BMW vai 1.8 Toyota Avensis. Saksasta tuotavat autot tuodaan tänne pääosin myyntiin ja hintojen päälle lyötävä autovero aiheuttaa nykyisten tuontiautojen ikärakenteen.

        Comment

        • Throttle
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 793
          • -

          #19
          Trafi rakentaa tässä loukkua itselleen, ihmisillä on yhä vähemmän varaa ostaa uudempia autoja, sitten ihmiset ajavat surutta vanhoilla autoilla. Jos yhä verot nostetaan lisää niin kilvittä ajetaan kunnes kansa räjähtää kapinaan. Verotulot huvenee

          Comment

          • illu^^
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 1703
            • Kajaani

            #20
            Muutenkin kaikki vihreä verotus on suoraan sanottuna perseestä.. Ohjaillaan kansaa, vaan tietyn kansanosan _mielipiteiden_ ja _mielihalujen_ mukaan.. Se nyt vaan on niin että osakansasta pitää golffin peluuta ja lenkkeilyä parempina harrastuksina kuin autoilu tms.. Mikä taas sotii kovin tasa-arvoa ja yksilönvapautta kohtaan.

            Comment

            • Deckki
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 500
              • Rovaniemi/Kuusamo

              #21
              Semmonen tuli mieleen että jos joskus piipertäjät sun muut rahastajat saavat tahtonsa toteutettua ja kaikki ajavat 1.1:llä Tojotilla jotka kuluttavat 3,8 litraa/100km. Niin mistä saadaan rahat polttoaineverotuksessa hävittyjen rahojen tilalle? Eli jos autot kuluttavat vähemmän ja polttoainetta sitä kautta kulutetaan/myydään vähemmän niin valtionkirstuun kolahtaa sitten tietenkin vähemmän polttoaine veroa. Eli keksitäänkö sitten taas jotain uusia veroja vai nostetaanko polttoaine veroa entisestään?
              Originally posted by T3
              E30-M3 on ihan kiva auto. E21:ssä on kuitenkin enemmän "sitä jotain"
              Chevrolet monte carlo 1972 5,7
              E21 1972 m10b20

              ex. Bmw E38 Navarra violett
              ex: E34 520
              ex: E34 530iA Touring -95
              ex: E32 735i -88

              Autokuume 24/7

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11693
                • Kouvola

                #22
                Vai vaihdetaanko polttoaine sellaiseen, mikä ei tuota niitä päästöjä samalla tavalla. Noi E85:llä liikkuvat autot kulkee pienemmillä CO2-päästöillä mitä yksikään noista bensasähkö-hybrideistä ja pystyy ajamaan hieman toisella tapaa mitä jollain sähköautolla 100km kantamineen. Mitä tuossa lueskelin oliko Autobildiä vai Tuulilasia, niin esim. Saabin 9-5 220hv turbokoneella E85:lla ajettaessa tuottaa alle 60g/km CO2:sta ja E85 on halvempaa mitä normaali E10 tälläkin hetkellä. Samalla korkeamman oktaaniluvun voimin saadaan koneista lisää jerkkua irti. Mielummin joku tuollainen, kuin joku ikihippiäisten kolmimukinen diesel.

                Comment

                • HC91
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 999
                  • 29100/310053

                  #23
                  Originally posted by Esko View Post
                  Mitä tuossa lueskelin oliko Autobildiä vai Tuulilasia, niin esim. Saabin 9-5 220hv turbokoneella E85:lla ajettaessa tuottaa alle 60g/km CO2:sta ja E85 on halvempaa mitä normaali E10 tälläkin hetkellä.
                  Tahtoo vaan etanolilla tai E85:lla kulutus pompsahtaa... ja luonnolisesti tuijotetaan vain saappaan putken päästä tulevia päästölukemia - mahtaa olla hippaisen eroa siinä energiassa mitä bensiini- ja etanolilitran tuottamiseen tarvitaan. En jaksa uskoa että virkamiehet olisivat niin tyhmiä etteivätkö tajuaisi koko yhtäloä, pikemminkin alkaa vaikuttaa siltä että tässä maassa joku kulisesseissa valtaa omaava taho vihaa yksityisautoilua tosissaan :think
                  92' ///M5 3.8 individual
                  09' 320d xDrive
                  16' NIU N1 Sport
                  19' NIU U+ Sport

                  Comment

                  • Esko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 11693
                    • Kouvola

                    #24
                    Originally posted by HC91 View Post
                    Tahtoo vaan etanolilla tai E85:lla kulutus pompsahtaa... ja luonnolisesti tuijotetaan vain saappaan putken päästä tulevia päästölukemia - mahtaa olla hippaisen eroa siinä energiassa mitä bensiini- ja etanolilitran tuottamiseen tarvitaan. En jaksa uskoa että virkamiehet olisivat niin tyhmiä etteivätkö tajuaisi koko yhtäloä, pikemminkin alkaa vaikuttaa siltä että tässä maassa joku kulisesseissa valtaa omaava taho vihaa yksityisautoilua tosissaan :think
                    Netistä lainattua ja bensiinin hinta on noista ajoista kasvanut aika merkittävästi vrt. E85 hintoihin.

                    IS:n koeajossa ollut Saab 9-5 2,0t Biopower kulutti etanolilla ajettaessa polttoainetta 12,4 litraa sadalla. Bensiinillä kulutus oli 10,2 litraa. Korkeampi kulutus etanolilla johtuu sen alhaisemmasta energia-arvosta.
                    Refuel-etanoli maksoi koeajon aikana 0,894 euroa litralta. Sadan kilometrin etanolilasku oli siis 11,09 euroa. Bensiinin hinta St1:n huoltoasemalla oli 1,244 euroa litra, joten sadan kilometrin bensat maksaisivat siis 12,69 euroa.
                    Vuodessa 10.000 kilometriä ajava säästäisi siis 160 euroa, jos ajaisi pelkällä etanolilla.20.000 kilometriä ajavan säästö olisi 320 euroa ja 30.000 vuosikilometrikertymällä 480 euroa.

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by teropa View Post
                      Trafin ehdotus on kokonaisuudessaan niin absurdi, että pitää epäuskossa katsoa tämän maan menoa. Kun kerran ihmisten EI ANNETA valtiovallan kampittaessa hankkia uusia autoja, ja jos ihmiset hakee vaihtoehtoista ratkaisua tuontiautojen muodossa, niin sekin vaihtoehto torpataan haitallisena ja aletaan verottamaan vielä sitäkin toimintaa, jonka kokonaisvaikutus on autokannan uusiutuminen ja CO2:sen aleneminen. Virkamiehen näkökulmasta suomalaisen tulisi ainoastaan ostaa Suomesta erittäin pienikoneisia japanilaisia kippoja, uutena. Vain sellainen malli kelpaa Trafille. Jos kansalainen ostaa mitä tahansa muuta, mistä tahansa muualta, hänet verotetaan kuiviin joko autoveron, kovan käyttövoimaveron taikka tämmösten suunniteltujen raippaverojen muodossa.

                      Suomessa tulee jokaisella kansalaisella olla UUSI Toyota Prius. Mitään muuta älköön kansalainen ostako.
                      Originally posted by Deckki View Post
                      Semmonen tuli mieleen että jos joskus piipertäjät sun muut rahastajat saavat tahtonsa toteutettua ja kaikki ajavat 1.1:llä Tojotilla jotka kuluttavat 3,8 litraa/100km. Niin mistä saadaan rahat polttoaineverotuksessa hävittyjen rahojen tilalle? Eli jos autot kuluttavat vähemmän ja polttoainetta sitä kautta kulutetaan/myydään vähemmän niin valtionkirstuun kolahtaa sitten tietenkin vähemmän polttoaine veroa. Eli keksitäänkö sitten taas jotain uusia veroja vai nostetaanko polttoaine veroa entisestään?
                      Deckki toi juuri sen seikan esille, mitä ovat virkamiehetkin pohtineet. Vuonna 2008, kun tuli voimaan tuo CO2-perusteinen verotusmalli, alkoi autokanta siirtyä yhä enemmän vähäpäästöisiä pienikoneisia malleja kohti. Tämän seurauksena, valtion verotulot ovat pudonneet sekä hankinta- että ajoveuvoveron osalta ja siksi mietittiin, pitäisikö myös vähäpäästöisten autojen verotusta kiristää. Eli käytännössä jos kaikki ajaisivat Toyota Priuksella, lopulta sillä ajaminen olisi yhtä kallista, kuin nykyisellä Bemarilla. Ei valtio lypsävää lehmää tapa.
                      Last edited by Ramzez; 21-05-2011, 18:55.

                      Comment

                      • Hanza
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 1931
                        • Juvan Shell. Requiescat in pace

                        #26
                        Sais joku käydä nakkaamassa tuonkin paskapuljun ovesta pari polttopulloa ja teljetä oven kiinni.

                        Vittu, että alkoi taas otsasuoni tykyttää, kun ton uutisen luki!
                        Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                        t: luft waffel

                        "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                        Comment

                        • Eetu
                          Banned
                          • Oct 2008
                          • 2843

                          #27
                          Vittu mitä paskaa.. Eivätkö ne mitään järkevämpää keksi ihmisten pään menoksi?

                          Comment

                          • HC91
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 999
                            • 29100/310053

                            #28
                            Originally posted by Esko View Post
                            Netistä lainattua ja bensiinin hinta on noista ajoista kasvanut aika merkittävästi vrt. E85 hintoihin.
                            RE85 on nyt jotain 1.20€ litra, 98E5 1.60€ - länsinaapurin temarin testejä vilkaisin, bi-/flex-fuel autot hörsii 30% enempi soppaa, maantiellä voi mennä pienemmälläkin erolla. Ei tuossa oikein business-casea ole kulujen muodossa, "vihreämmällä" omatunnolla voi heittää vaikka kuikkaa

                            Ihme pelleilyä kun kaikilla ei ole varaa ostaa uutta "vähäpäästöistä" autoa ja monelleko prosentille uuden auton ostajista edes riittäisi RE85:sta. Menekin kasvun myötä voisikin sitten paikallistaa tarpeen vero-ohjaukseen

                            On tämä maa kyllä kertakaikkisen vammainen virkamiesten paratiisi ja se perseily tiivistyy erityisesti autoilun ympärille.
                            92' ///M5 3.8 individual
                            09' 320d xDrive
                            16' NIU N1 Sport
                            19' NIU U+ Sport

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by HC91 View Post
                              On tämä maa kyllä kertakaikkisen vammainen virkamiesten paratiisi ja se perseily tiivistyy erityisesti autoilun ympärille.
                              Veemäisintä on se, että tämä autoilijoiden kustannuksella tapahtuva eko-terrorismi vain jatkuu ja jatkuu. Männä viikolla kuittasin taas valtiovallan kassaan paksun nipun euroja autoveron muodossa, ja kyllä taas kävi mielessä, että voi helvetin helvetti minkälaista saatanan petosta on tämä EU ja vapaakauppa. Suomessa revitään kansalaisten selkänahasta kokoajan toinen toistaan typerämpiä veroja, jotka on täysin vammasia jo syntyessään. Ja jos joku maksu/vero kerran tulee, ei se myöskään ikinä poistu, kun hana "on saatu auki". Virkamiehet ja poliitikot hurskastelee co2:illa ja muulla paskalla, ja me lampaat maksetaan kaikki kokeilut, hullut ja hullummat, kiltisti. Kun ei muuta voi :(. Ja lisää velkaa otetaan semmosella vauhdilla, että joku saattais jo pysähtyä miettimään, että miksi/kenelle. Ei Suomi. Meidän pitää maksaa kaikkien muidenkin verot, ja pelastaa maailma mm. autojen saasteilta. Sanoisivat edes suoraan, että valtion kassa on kuiva, ja autoista on nätti kerätä massia. Mutta ei, aina tuota verhottua kusetusta.

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                #30
                                Originally posted by teropa View Post
                                voi helvetin helvetti minkälaista saatanan petosta on tämä EU ja vapaakauppa.
                                :think.....

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎