Uutta veroa pukkaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aakoo
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 777
    • Espoo

    #61
    Originally posted by Miltzu View Post
    Miksiköhän aina puhutaan CO2-päästöistä, vaikka se on vain yksi kasvihuonekaasu muiden joukossa? Paljon pienempää meteliä pidetään vaikkapa energiantuotannon, kaatopaikkojen ja maatalouden metaanipäästöistä.
    Kukkahattutädit ja -sedät on keksinyt ottaa hiilidioksidipäästöt meuhkattavaksi aiheeksi, kun sitä päästellään määrällisesti eniten ilmakehään. Vastahan oli jossain teknisen alan julkaisussa juttua että todellisuudessa "vähän hiilidioksidipäästöjä ulostavat dieselautot" päästää hiukan pienempien hiilidioksidipäästöjen lisäksi moninkertaiset määrät ympäristölle moninkertaisesti haitallisempaa nokea (mistä kaikesta lie koostuukaan), kuin mitä tuo hiilidioksidipäästöjen erotus bensa vs. diesel on.

    Muilla kasvihuonekaasuilla sitten taas on keskenään niin erilaisia ominaisuuksia vaikutusajasta ja "voimakkuudesta" lähtien, että ilmeisesti viherpiipertäjät on mieltänyt helpoimmin huudeltavaksi juuri tuon hiilidioksidin.
    E34 535i -91 ikuisuusprojekti

    Comment

    • Miltzu
      BTCF Member
      • May 2008
      • 2476
      • Finland

      #62
      Originally posted by tonit View Post
      Juuri sopivasti eteen osuneena esimerkkinä saman ikäisen Lexus is220d 2.2 litraisen dieselkoneen päästöt ovat 179g/km. Tässä nähdään pienemmän dieselkoneen paremmuus ilmastoa ajatellessa. Lisäksi jos ajatellaan järjellä niin tuolla suomalaisella dieselverolla varustetulla Lexuksella ajetaan, ja tehdään päästöjä vuodessa keskimäärin selkeästi enemmän kuin 530i:llä.
      Surffailin sitä Satoselle lähettämääni sähköpostia varten noita eri autojen päästölukemia ja olin kyllä aika hämmästynyt kuinka pienillä päästöillä noi isompikoneisetkin bemut kulkee. Toiseksi vertailukohteeksi otin vähän vanhemmat ja pienempikoneiset Toyotat. Varmaan isompaakin hajontaa olisi löytynyt, jos olisi jaksanut vähän kauemmin surffailla, napsin ihan mallinimen perusteella noita keskikokoisia toyotia, ei ihan pienimpiä kippoja...

      Yli kaksilitraisia, eli ehdotuksen mukaisesti paljon saastuttavia:
      BMW E60 530i (2007): 182 g/km
      BMW E90 320i (2005): 178 g/km

      Alle kaksilitraisia, eli ehdotuksen mukaisesti vähän saastuttavia:
      Toyota Corolla VIII 5-door (2000) 1,6: 191 g/km
      Toyota Camry II vuodelta (1989) 1,8: 186 g/km

      Comment

      • tonit
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 281
        • Helsinki

        #63
        Originally posted by Miltzu View Post
        Yli kaksilitraisia, eli ehdotuksen mukaisesti paljon saastuttavia:
        BMW E60 530i (2007): 182 g/km
        BMW E90 320i (2005): 178 g/km

        Alle kaksilitraisia, eli ehdotuksen mukaisesti vähän saastuttavia:
        Toyota Corolla VIII 5-door (2000) 1,6: 191 g/km
        Toyota Camry II vuodelta (1989) 1,8: 186 g/km
        Ja lisäksi,

        Peugeot 407 SW 1.8 (2008) 184 g/km
        Peugeot 308 SW 1.6 THP 175 (2009) 185 g/km
        Volvo V50 1.8 (2009) 174 g/km
        Volvo V70 1.6 T4 aut. (2011) 175 g/km
        Opel Insignia 1.8 STW (2011) 184 g/km

        BMW 528i 3.0 aut. (2011) 178 g/km
        BMW 535d 3.0d aut.(2011) 162 g/km
        Mercedes-Benz C 350 BE 3.5 aut. 159 g/km

        Tiedän ettei ole reilua verrata Pösön ja Volvon V50:n jo mallistosta poistuneita moottoreita BMW:n uusiin myllyihin mutta nämä mallit ovat mustavalkoisesti ajattelevien päättäjien mielestä ne maailmanpelastajamallit suurikoneiseen sademetsäntappajaan verrattuna. Listassa on kuitenkin Volvon downsizing 1.6T kone automaattilaatikolla eikä päästölukema oli kovin mairitteleva Bemarin 3-litraiseen vapariin, Mersun BE koneesta puhumattakaan.

        Tämä vertailu menee tietysti ohi aiheen koska nämä uudemmat autot ymmärtääkseni menevät vielä vain co2 pohjaisen verotuksen kautta. Tässä on kuitenkin hieman faktaa moottoritilavuuksien suhteesta päästöihin, koska tässäkin maassa aletaan nykyisten merkkien mukaan suunnittelemaan jossain vaiheessa jonkunlaista "luxus-veroa" isomoottorisiin/tehokkaisiin autoihin.
        Last edited by tonit; 25-05-2011, 18:46.

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          #64
          Olisiko tuota vertailua myös vanhemmista Bemareista? Ottaen nyt kuitenkin huomioon, että koko topic lähti siitä liikkeelle, että suomalaiset tuovat käytettyjä isomoottorisia autoja Saksasta. Uudet ja uudehkot autot kun ovat päästöiltään yleensä poikkeuksetta vanhempiaan ekologisempia. Olisi mukava tietää, että minkälaisia nämä isomoottoriset "päästöhirviöt" oikeasti ovat päästöiltään. Vuosimallit voisivat olla väliltä 2000-2008, miltä ajalta valtaosa tuontiautoista on.


          Ihan muistutuksena, uusi auto ei missään nimessä ole ekoteko, vaikka se olisi Toyota Prius.

          Comment

          • Antza
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 2143
            • Espoo

            #65
            Verrataanpa mitä auton co2-päästöjä vastaavat teollisuuden co2-päästöt maksavat teollisuusyritykselle. Tonni co kakkosia maksaa n 17 eur. Tämä tarkoittaa, että yritys saa lisätä hiiilidioksipäästöjään 1000 kg maksamalla n 17 eur. Tästä saadaan 200g/km, 18000km/v autoilevalle "kustannus" 61.20 eur per vuosi. Ei tunnu missään. 200g/km on jo nykymittapuussa melko suurikulutteinen auto. Trafi varmaankin suunnittelee jotain aivan toisenlaisen suuruusluokan lisäveroa autoilijoille. Autoilija on helppo laittaa maksamaan.
            Current rides:
            F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

            Previous rides:
            E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11734
              • Kouvola

              #66
              Valtaosalla irrelevanttia, mutta jotenkin aiheeseen ja etenkin trafin toimintaan liittyvää. Tuossa tälle vuodelle alettiin vihdoin saada 2011-malleihin noita CO2-päästöarvoja yhden saksalaisen matkailuautomerkin malleihin. Hiljattain uudistetussa autoverotuksessahan alettiin muutama vuosi sitten rokottaa asuntoautoja huomattavasti aiempaa enemmän ja nimenomaan kokonaispainon mukaan, kun päästöarvoja ei ollut saatavilla. Nyt tuli sitten tieto tehtaanedustajalta, että trafi ei jostain syystä hyväksykkään enää noita annettuja CO2-mittaustuloksia. Nuo päästömittaukset on suoritettu arvostetussa saksalaisessa yhtiössä jota myös mm. BMW ja MB käyttää. Muissa maissa hyväksytään nuo mittaustulokset sellaisenaan jatkossakin eli ainoastaan trafille nuo ei kelpaakkaan enää. Vittu mitä pelleilyä sanon vaan!

              Comment

              • zanta
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 2908
                • Oulu

                #67
                Originally posted by Ramzez View Post
                Olisiko tuota vertailua myös vanhemmista Bemareista? Ottaen nyt kuitenkin huomioon, että koko topic lähti siitä liikkeelle, että suomalaiset tuovat käytettyjä isomoottorisia autoja Saksasta. Uudet ja uudehkot autot kun ovat päästöiltään yleensä poikkeuksetta vanhempiaan ekologisempia. Olisi mukava tietää, että minkälaisia nämä isomoottoriset "päästöhirviöt" oikeasti ovat päästöiltään. Vuosimallit voisivat olla väliltä 2000-2008, miltä ajalta valtaosa tuontiautoista on.
                No käytettynä minäkin viimevuonna toin tuon 2007 530i:n Saksasta...
                LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                eksälista:
                E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #68
                  Originally posted by Esko View Post
                  Nyt tuli sitten tieto tehtaanedustajalta, että trafi ei jostain syystä hyväksykkään enää noita annettuja CO2-mittaustuloksia. Nuo päästömittaukset on suoritettu arvostetussa saksalaisessa yhtiössä jota myös mm. BMW ja MB käyttää. Muissa maissa hyväksytään nuo mittaustulokset sellaisenaan jatkossakin eli ainoastaan trafille nuo ei kelpaakkaan enää. Vittu mitä pelleilyä sanon vaan!
                  Mikä tehdas? Laita Tuulilasin toimitukseen tietoa asiasta. Mieluummin Vii*aselle, sillä polla pelaa, se toinen eli Ke*onen on ihan seniili.

                  Comment

                  • zanta
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 2908
                    • Oulu

                    #69
                    Last edited by zanta; 25-06-2013, 01:17.
                    LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                    eksälista:
                    E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      #70
                      Originally posted by zanta View Post
                      Joo taisi olla pari desiä pienempi tehtaan ilmoittama kulutus kaupungissa.
                      Itellä kuitenki menee Suomessa maantiella 5.4l/100km johon muistaakseni automaatilla ei pääse, ja muutenkin olen mieltynyt manuaaliin, sillekun voi tarvittaessa jotain tehdä itsekin, valtuutettu kun ei osaa muuta kuin laskuttaa
                      Eikös näissä LCI malleissa nimenomaan automaatti-malleissa ole pienempi kulutus, ainaki näin muistelen?

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • _chris_
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 442
                        • Nokia

                        #71
                        Originally posted by smo83 View Post
                        tämmöne löyty :think

                        Jos sen sijaan autoilu on satunnaista, voi uuden auton ostamisen sijaan olla ympäristöystävällisempää ajaa vanhalla autolla. Autojen valmistaminen kuluttaa paljon energiaa ja luonnonvaroja sekä tuottaa jätettä ja päästöjä. Vanhoista autoista voi kuitenkin puuttua katalysaattori. Katalysaattori puhdistaa yli 90 prosenttia happamoittavista typpioksidi- ja rikkidioksidipäästöistä. http://www.vihreapolku.info/kestava_...nteen_haittoja
                        Kuvittelin löytäväni tuolta asiaan liittyvää puolueetonta tietoa, mutta kirjoittajan agenda paljastui viimeistään tässä kohtaa:
                        Tästä ovat poikkeuksena muodikkaat citymaasturit ja muut isot autot, jotka omistajansa egon lisäksi kasvattavat kasvihuonekaasupäästöjä.
                        Ei tarvinnut lukea pidemmälle . Kyllähän näistä on hyvä puhua ja tehdä tutkimusta, mutta tällaiset väritetyt ja yhden agendan omaavat mielipiteet pistää vain vihaksi. Niinkuin tässäkin ketjussa on tullut jo selväksi, ei asia ole niin mustavalkoinen kuin nämä "vihreät" haluaa sen esittää.
                        BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                        Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11734
                          • Kouvola

                          #72
                          Originally posted by nullzwei View Post
                          Mikä tehdas? Laita Tuulilasin toimitukseen tietoa asiasta. Mieluummin Vii*aselle, sillä polla pelaa, se toinen eli Ke*onen on ihan seniili.
                          Homma on tällä hetkellä selvityksen alla eikä tuosta oikein pysty enempää irrottamaan tietoa toistaiseksi, kun juttu tuli vasta maahantuojien tietoon. Täytyy kattoa perästä jatkotoimenpiteitä.

                          Comment

                          • Miltzu
                            BTCF Member
                            • May 2008
                            • 2476
                            • Finland

                            #73
                            Originally posted by Ramzez View Post
                            Olisiko tuota vertailua myös vanhemmista Bemareista? Ottaen nyt kuitenkin huomioon, että koko topic lähti siitä liikkeelle, että suomalaiset tuovat käytettyjä isomoottorisia autoja Saksasta.
                            Niin tuovat käytettyjä Saksasta, mutta eikös sen käytettynä tuodunkin keski-ikä ole vain muutaman vuoden? Eli sieltä tuodaan kuitenkin suht uusia käytettyjä (toki on poikkeuksiakin paljon).

                            Itse ainakin näkisin sen niin, että jos mulla nyt on vaikka 25.000 e pätäkkää taskussa, niin vaihtoehtoina on hakea uudempi ja isomoottorisempi auto Saksasta, tai ostaa vähän vanhempi ja todennäköisesti pienempimoottorinen auto Suomesta. Ja nyt Trafi yrittää rokottaa CO2-päästöjen perusteella niitä jotka valitsee sen Saksasta haetun auton vaikka todellisuudessa sen vähän uudemman mutta isompikoneisen auton päästöt voi olla jopa pienemmät.

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #74
                              Originally posted by Esko View Post
                              Homma on tällä hetkellä selvityksen alla eikä tuosta oikein pysty enempää irrottamaan tietoa toistaiseksi, kun juttu tuli vasta maahantuojien tietoon. Täytyy kattoa perästä jatkotoimenpiteitä.
                              On tämä Suomi kyllä ihmeellinen maa. Virkamiesten hiekkalaatikko, jossa kansalaiset pyörii kissankusta täynnä olevassa hiekkalaatikossa pienet lapiot kädessä ja tutit suussa, samalla kun toinen toistaan typerämmät virkamiehet istuu penkillä ja katsoo kun lapset tekee kusen kastelemasta hiekasta hyviä kakkuja. Suomessa, jos joku voidaan tehdä vaikeasti taikka kieltää, niin se kanssa tehdään.

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • Calypsocoupe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 2932
                                • EFNU

                                #75
                                Originally posted by teropa View Post
                                Eikös näissä LCI malleissa nimenomaan automaatti-malleissa ole pienempi kulutus, ainaki näin muistelen?
                                Hyvinkin mahdollista, testit ajetaan manuaalivaihteilla tietyllä vaihteella tiettyä vauhtia, riippumatta siitä millä vaihteella olisi järkevää. Isommat bensakoneet kärsii ja sitten tulee näitä maailmanparannusmalleja tyyliin Seat joille mitataan 99g/km kun välitykset on vedetty mahdollisimman pitkiksi. Tosielämässä sitten päästöjä tulee sitten normaaliakin enemmän.
                                - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                                Comment

                                Working...
                                X