Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW:llä suunnitelmissa "diesel-M5" (M550xd)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mixxis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2009
    • 1877
    • Jyväskylä / Uurainen

    #46
    Originally posted by BMW View Post
    Eiks sellainen ylös ponnahtava purje olis kans aika hyvä? Pienenis tuulisella säällä keskikulutus ja päästöt pienenis <3

    myös hyvien ja pahojen energiakenttien/vibojen talteenotto ja hyödyntäminen mäkilähdöissä tullee lähiaikoina kuvioihin.



    Sitten taas toisaalta, ehkä sitä jonain päivänä vielä on iloinen että löytyy pieni/pienempiruokaisia autoja joilla silti pääsee haluttaessa kovaa.
    Siinä vaiheessa kun maailman öljyvarannot alkaa olla käytetty
    Last edited by mixxis; 16-08-2011, 13:58. Reason: osaa kirjottaa
    ___________________________________
    __________________________________________________
    At the end of the tunnel, there's always light - It just might be a train



    [ Focus stw ]
    [ A6 C7 3.0tdi Q ]

    Comment

    • BMW
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 3822
      • California

      #47
      Originally posted by Juhis View Post
      Ja tämä teoria on todettu faktaksi missä ajo-olosuhteissa? Nimimerkillä taas tälle kesälle Saksassa pitkiä siirtymiä autobaanalla useilla eri merkkisillä ja mallisilla dieselkäyttöisillä autoilla ajanut. Kulutus näissä oli minun ajossa lähes poikkeuksetta noin 9 litraa / 100km tai jopa enemmän! Ei todellakaan mitään 5-6 litraa / 100km. Teho ei tule tyhjästä tai ilmaiseksi, ei edes dieseleissä!

      Ettei menisi offtopiciksi, niin topicin 3-litrainen triplaturbodiesel vaikuttaa varsin kiinnostavalta! Itse en ole dieselautojen kannattaja, mutta silti teknisesti pata vaikuttaa varsin kiinnostavalta. Tehoja tulee tuohon moottorin luultavasti noin 370 - 400 hv korimallista riippuen.
      No ihan empiirisiin tutkimuksiini perustuu tämä tieto että dieselit kuluttaa _selvästi_ vähemmän kuin bensa-autot. Eikös tuo korkeamman nopeuden tuoma lisäkulutus nyt kuitenkin ole ihan selvä asia, en epäile ettetkö olisi polkemalla saanut tuollaisia kulutuksia. Bensakoneelle ei rankemmassa ajossa olisi tuokaan "lisäkulutus" riittänyt.

      Mutta jos nyt esim. verrataan saman suorituskyvyn tarjoavaa 330D 245hv ja 330i 258hv niin eihän tuota tarvitse edes miettiä kuluttaako nuo saman verran vai ei. Ajettiin sitten minkälaista ajoa tahansa, tuo dieseli kuluttaa selvästi vähemmän.

      Eikä mulla oo oma lehmä ojassa, itse ajellu jo vuosikaudet bensakasilla.
      P
      R
      N
      D

      Comment

      • BMW
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 3822
        • California

        #48
        Originally posted by mixxis View Post
        myös hyvien ja pahojen energiakenttien/vibojen talteenotto ja hyödyntäminen mäkilähdöissä tullee lähiaikoina kuvioihin.


        Niin ja miksei kuljettaja voisi itse potkia vähän vauhtia ovenraosta kun siinä toimettomana penkissä röhnöttää. Motorsport kengät vaan vakiovarusteeksi ja sieltä ovenraosta vähän tuuppailee siinä vauhtia samalla kun kaasua painelee. Ei luulis olevan niin vaikeeta.
        P
        R
        N
        D

        Comment

        • MentalNight
          Bimmer Fanatic
          • May 2010
          • 352
          • Rollo

          #49
          Originally posted by jonilaht View Post
          Downsizing on päivän sana, seuraavassa M5:ssä onkin todennäköisesti jo pari sähkömoottoria avustamassa menoa.
          Alkaa olla jo meleko offtopic, mutta:


          Eihän tuo ihan m5 ole mutta tuo suunnitelma alkaa jo kuulostaa samalta.

          Originally posted by BMW View Post
          Niin ja miksei kuljettaja voisi itse potkia vähän vauhtia ovenraosta kun siinä toimettomana penkissä röhnöttää. Motorsport kengät vaan vakiovarusteeksi ja sieltä ovenraosta vähän tuuppailee siinä vauhtia samalla kun kaasua painelee. Ei luulis olevan niin vaikeeta.
          Miksei samalla lattiaan reikää josta saisi potkia aina vauhtia?
          Last edited by MentalNight; 16-08-2011, 14:08.
          Elämä potkii.
          _______________________________
          -E39 528iA '97
          -E34 518i '91

          Comment

          • BMW
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 3822
            • California

            #50
            Originally posted by MentalNight View Post

            Miksei samalla lattiaan reikää josta saisi potkia aina vauhtia?
            Myönnän että toi on parempi idea

            Onkohan mulle tulossa bannia tästä offtopicin jauhamisesta :think
            P
            R
            N
            D

            Comment

            • Sene
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 925
              • Enschede, The Netherlands

              #51
              Originally posted by Madfexx View Post
              Parempi energiasisältö ei liity hyötysuhteeseen suoraan mitenkään. Parempi energiasisältö tarkoittaa vain sitä, että jos bensa- ja dieselmoottori toimivat samalla hyötysuhteella, saadaan samasta määrästä dieseliä enemmän irti.

              Dieselmoottoreissa tuo hyötysuhdekin taitaa olla keskimäärin jonkin verran bensaottomoottoria parempi.

              No jos sanotaan että 1l bensaa sisältää 9kW energiaa ja 1l dieseliä 10kW, kyllä se mulle näyttää että dieselin tarjoama hyötysuhde (kW/l) on parempi. Vai miltä numerot 9:1 ja 10:1 kuulostavat?

              Tottakai itse moottorin toiminta vaikuttaa omalla hyötysuhteellaan tuon päälle.
              F11 LCI 535xi


              Ex.

              E36 320i sedan
              E36 LCI 328i coupe
              E61 LCI 530xi

              Comment

              • Ishvan
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 254

                #52
                Originally posted by jonilaht View Post
                Downsizing on päivän sana, seuraavassa M5:ssä onkin todennäköisesti jo pari sähkömoottoria avustamassa menoa.
                ¨
                No ainakin sähkömoottori on täysin ylivoimainen tapa tuoda lisää alavääntöä.
                -21 BMW X1 xDrive 25e Charged Edition Sport

                Comment

                • kalevik
                  BTCF Member
                  • Apr 2009
                  • 957
                  • Salo

                  #53
                  Originally posted by Sene View Post
                  No jos sanotaan että 1l bensaa sisältää 9kW energiaa ja 1l dieseliä 10kW, kyllä se mulle näyttää että dieselin tarjoama hyötysuhde (kW/l) on parempi. Vai miltä numerot 9:1 ja 10:1 kuulostavat?

                  Tottakai itse moottorin toiminta vaikuttaa omalla hyötysuhteellaan tuon päälle.
                  Hyötysuhde vain on tässä kohtaa väärä termi. Oikea termi on energiasisältö.

                  Ja kW on tehon, ei energian yksikkö. Energia ilmoitetaan kW/h (kilowattitunti), taikka sitten jouleina.
                  Last edited by kalevik; 16-08-2011, 20:18. Reason: Täsmennetty
                  E61 525i, Suzuki VS1400
                  Exät: Jaana, Susanna, Maija

                  Comment

                  • Madfexx
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3646
                    • Lempäälä

                    #54
                    Originally posted by Sene View Post
                    No jos sanotaan että 1l bensaa sisältää 9kW energiaa ja 1l dieseliä 10kW, kyllä se mulle näyttää että dieselin tarjoama hyötysuhde (kW/l) on parempi. Vai miltä numerot 9:1 ja 10:1 kuulostavat?

                    Tottakai itse moottorin toiminta vaikuttaa omalla hyötysuhteellaan tuon päälle.
                    Kuten tuossa jo joku sanoikin, hyötysuhde on tosiaan tätä asiaa kuvaamaan vähän väärä termi...
                    Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                    Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                    Comment

                    • pmv
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 2032
                      • tornio

                      #55
                      Originally posted by kalevik View Post
                      Hyötysuhde vain on tässä kohtaa väärä termi. Oikea termi on energiasisältö.

                      Ja kW on tehon, ei energian yksikkö. Energia ilmoitetaan kW/h (kilowattitunti), taikka sitten jouleina.
                      Energia ilmotetaan kWh, eikä kW/h. Tuplaween kanssa menee aina väärin, mutta tuo asia pitäisi olla kyllä kohtuullisella järjellä käsitettävissä. Vuoriöljytuotteiden energiasisältö vaihtelee 42-44 MJ/Kg välillä.

                      Comment

                      • Sene
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 925
                        • Enschede, The Netherlands

                        #56
                        Originally posted by kalevik View Post
                        Hyötysuhde vain on tässä kohtaa väärä termi. Oikea termi on energiasisältö.

                        Ja kW on tehon, ei energian yksikkö. Energia ilmoitetaan kW/h (kilowattitunti), taikka sitten jouleina.

                        Vaikka tää nyt menee täysin offtopic vieläkin 1watti=1J/s

                        Joten eiköhän se toimi ihan tuollakin yksiköllä.
                        F11 LCI 535xi


                        Ex.

                        E36 320i sedan
                        E36 LCI 328i coupe
                        E61 LCI 530xi

                        Comment

                        • kalevik
                          BTCF Member
                          • Apr 2009
                          • 957
                          • Salo

                          #57
                          Originally posted by Sene View Post
                          Vaikka tää nyt menee täysin offtopic vieläkin 1watti=1J/s

                          Joten eiköhän se toimi ihan tuollakin yksiköllä.

                          No ei kyllä toimi

                          1 J = 1 Nm = 1 Ws = 1 kg·m²/s² = 1 VAs

                          Eli siis 1 wattiSEKUNTI = 1 joule.
                          E61 525i, Suzuki VS1400
                          Exät: Jaana, Susanna, Maija

                          Comment

                          • Sene
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 925
                            • Enschede, The Netherlands

                            #58
                            Originally posted by kalevik View Post
                            No ei kyllä toimi

                            1 J = 1 Nm = 1 Ws = 1 kg·m²/s² = 1 VAs

                            Eli siis 1 wattiSEKUNTI = 1 joule.

                            The standard unit of energy in the International System of Units (SI) is the joule (J), equal to one watt second.
                            Inversely, one watt is equal to 1 J/s. One kilowatt hour is 3.6 megajoules, which is the amount of energy converted if work is done at an average rate of one thousand watts for one hour.
                            F11 LCI 535xi


                            Ex.

                            E36 320i sedan
                            E36 LCI 328i coupe
                            E61 LCI 530xi

                            Comment

                            • pmv
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 2032
                              • tornio

                              #59
                              Pitäs vissiin laittaa threadi "Laaajemman fysiikan perusteet" Stickyksi tänne foorumille. Selkeyttäis keskustelua, kun ei tarvis topikkeja sotkea asioilla, joihin löytyy absoluuttista totuuttakin.

                              Comment

                              • jaki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 2978
                                • Uusimaa

                                #60
                                Originally posted by Juhis View Post
                                Ja tämä teoria on todettu faktaksi missä ajo-olosuhteissa? Nimimerkillä taas tälle kesälle Saksassa pitkiä siirtymiä autobaanalla useilla eri merkkisillä ja mallisilla dieselkäyttöisillä autoilla ajanut. Kulutus näissä oli minun ajossa lähes poikkeuksetta noin 9 litraa / 100km tai jopa enemmän! Ei todellakaan mitään 5-6 litraa / 100km. Teho ei tule tyhjästä tai ilmaiseksi, ei edes dieseleissä!
                                Normaali Autobahn-ajelu antaa kyllä aika väärän kuvan kulutuksesta. Aika harvoin siellä voi ajaa tasaisesti mitään nopeutta. jopa yöllä joutuu menemään jarrulle yllättävänkin usein. Siis, kun marssivauhtina pitää +200 nopeuksia.
                                Siksi kulutus, autolla kuin autolla, on yllättävn kova, koska kiihdytyksiä tulee aika usein. Ja nehän vievät polttoainetta urakalla, oli se sitten b tai d.
                                Ohessa vielä, muistaakseni AutoPiltin, testistä, jossa vertailtiin eri bensa/diesel-malleja keskenään, asiallisissa nopeuksissa.

                                Tuntuu olevan monella hakusessa, miksi diesel vie niin paljon vähemmän polttoainetta: suurin syyhän on huomattavasti parempi hyötysuhde, joka tulee mm paljon kovemmasta puristussuhteesta. Samoin Diesel ei ole niin nökö nuuka ilma/polttoainesuhteen suhteen kuin bensa. Siksi osakuormalla kulutus voi olla huomattavastikin pienempi, samoin kiihdytyksissä.
                                Last edited by jaki; 20-10-2019, 18:04.
                                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎