Originally posted by dieseljussi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Miksi takaveto?
Collapse
X
-
Originally posted by Muurahainen View PostMinä ainakin myönnän sen ettei paljon ole tullut etuvetoista harjoiteltua.
Tuo että normaali arkiajossa ei ole mitään väliä on ihan puppua. Kertoo jotain kuljettajan asenteista ja todellisesta ajotaidosta.
Yleensähän juurikin siinä tapahtuu niitä tilanteita ja on kovin mukavaa että tietää miten auto käyttäytyy kun jotain erikoista tapahtuu.
Nykyaikaissa autoissa huononkin kuski pärjää loistavasti kun ajelee ennakoivasti. Vanhalla BMW:llä risteyksissä luisuttelevaa nuorisoa en laske tähän normaali kuljettaja kategoriaan.BMW i5 M60, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostNyt ei ihan auennut. Miten se kertoo kuljettajan asenteista ja todellisesta ajotaidosta että kuskille ei ole väliä kumman vetotavan tallista ottaa kauppaan lähtiessään?
Nykyaikaissa autoissa huononkin kuski pärjää loistavasti kun ajelee ennakoivasti. Vanhalla BMW:llä risteyksissä luisuttelevaa nuorisoa en laske tähän normaali kuljettaja kategoriaan.
Ajellessani Helsinkiin eräänä lumisena päivänä uudet klonkswagenit (2kpl) näyttivät aika hurjalta tullessaan osaksi kaistalleni kun ajetaan ajonvakautusta vasten liityttäessä hämeenlinnantielle tai sitten volkkareissa on jotain muuta perustavaa vikaa.
En siis sano ettenkö voisi ottaa tuosta pihalta etuvetoista autoa ja käydä sillä kaupassa, näin jopa joskus teenkin jo ihan harjoituksen vuoksi.
Mutta ei pidä sanoa että kuljettaja on huono jos tietää omat rajoituksensa.
Comment
-
-
Originally posted by Muurahainen View PostKun sanot että normaali arkiajossa ei ole väliä millä ajaa niin ajattelin tuoda pointtia että normaali arkiajo on juurikin se missä niitä ominaisuuksia tarvitaan.
Ajellessani Helsinkiin eräänä lumisena päivänä uudet klonkswagenit (2kpl) näyttivät aika hurjalta tullessaan osaksi kaistalleni kun ajetaan ajonvakautusta vasten liityttäessä hämeenlinnantielle tai sitten volkkareissa on jotain muuta perustavaa vikaa.
En siis sano ettenkö voisi ottaa tuosta pihalta etuvetoista autoa ja käydä sillä kaupassa, näin jopa joskus teenkin jo ihan harjoituksen vuoksi.
Mutta ei pidä sanoa että kuljettaja on huono jos tietää omat rajoituksensa.
Jos ajonvakautus kytketään pois ja tie on ns pääkallokeilillä ajelen kyllä mieluummin tuolla Volvon S80:lla kuin BMW:llä.
Jos taas vertaan ajettavuutta noiden kesken muuten niin ei se Volvo tarjoa mitään erityistä nautintoa kuskille muttei se sitten kuskilta vaadikkaan mitään.BMW i5 M60, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostJos kuski ulosmittaa auton ominaisuudet lienee sama mikä vetotapa on kyseessä.
Jos ajonvakautus kytketään pois ja tie on ns pääkallokeilillä ajelen kyllä mieluummin tuolla Volvon S80:lla kuin BMW:llä.
Jos taas vertaan ajettavuutta noiden kesken muuten niin ei se Volvo tarjoa mitään erityistä nautintoa kuskille muttei se sitten kuskilta vaadikkaan mitään.
Minä taas otan ennemmin sen BMW:n kuin tuon S80:n. Takavetoisen käytös kun sopii omaan tapaan paremmin.
Tässähän taas on juurikin kyse siitä millä tuntee ajavansa paremmin "arkiajossa"
Comment
-
-
Originally posted by Muurahainen View PostNo niin nyt ollaan samoilla linjoilla.
Minä taas otan ennemmin sen BMW:n kuin tuon S80:n. Takavetoisen käytös kun sopii omaan tapaan paremmin.
Tässähän taas on juurikin kyse siitä millä tuntee ajavansa paremmin "arkiajossa"
Tästä seuraa se että meno leppoisampaa ja ei tarte kaitsea /jännittää että milloin perä irtoaa luisuun.
Tästäkään ei voi sitten vetää yleistäviä johtopäätöstä etuvedon eduksi koska eri autot/renkaat vaikuttaa asiaan niin paljon.
Näin vain tämän oman parivaljakon kanssa.BMW i5 M60, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostLiukkaalla kelillä kun ei ole vetäviä takapyöriä pysyy suuntavakavuus parempana ja muutenkin tuollainen S80 on suuntavakaa kulkija.
Tästä seuraa se että meno leppoisampaa ja ei tarte kaitsea /jännittää että milloin perä irtoaa luisuun.
Tästäkään ei voi sitten vetää yleistäviä johtopäätöstä etuvedon eduksi koska eri autot/renkaat vaikuttaa asiaan niin paljon.
Näin vain tämän oman parivaljakon kanssa.
Itse taas päätynyt kahdesti ojaan etuvedolla ja takavedolla en kertaakaan vaikka enimmäkseen ajelen takavedoilla. Siis kuka milläkin osaa ajaa ajakoon oman taitonsa kanssa. Tuosta viimeisemmästä ojaan ajosta kyllä on jo yli kymmenen vuotta joten voi olla että ajotaito on jo itselläkin parantunut.
Tosin nämä kyseiset etuvetoiset autovanhukset eivät sisällä luistonestoja yms. hienouksia.Last edited by Muurahainen; 27-01-2012, 13:47.
Comment
-
-
Mitä olen liikenteessä nähnyt, niin kyllä nämä takavetoiset autot tuppaavat enemmän niitä vaaratilanteita aiheuttamaan. Ei siksi, että vetotapa olisi jotenkin huono, vaan siksi, että se houkuttaa kuskia "leikkimään" autollaan varsinkin näin talvikelillä ja sitten lähtee auto lapasesta.
Itse en ole vielä tähän mennessä onnistunut yhtäkään autoa penkkaan ajamaan, olipa vetotapa sitten mikä tahansa. Tuntuu aika erikoiselta, että jotkut ajavat "yhtenään" ulos tieltä, varsinkin jos vetotapa ei ole se, millä on tottunut ajamaan. Tämä kertoo lähinnä kuljettajan huonosta ennakoinnista ja liian kovista tilannenopeuksista. Päivittäin näkee, kun niin takavetoiset kuin etuvetoisetkin autot ajavat esimerkiksi rampeissa aivan liian lujaa, vaikka ne ovat jäisiä ja sitten ihmetellään, kun auto löytyy lumipenkasta. Eniten ihmetyttää nämä kuskit, jotka ensiksi ajavat auton lepikkoon ja sitten kiroavat, kun on niin kallista korjata.
Comment
-
-
Originally posted by dieseljussi View PostSiksi, koska takavetoinen auto toimii loogisesti ja etuvetoinen epäloogisesti. Luiston sattuessa oikaisu takavetoisella on helppoa: nostat jalkaa kaasulta. Se on luonnollinen ja terve reaktio muutenkin silloin, jos pito alkaa loppua.
Etuvetoisella luisto oikenee siten, että lämäät kaasun pohjaan (olettaen, että tehoreservejä on jäljellä). Normaali reaktio, eli jalan nostaminen kaasulta heittää pahimmassa tapauksessa auton poikittain.
Minun kokemuksen mukaan, jos talvella pitäisi ajaa vaikkapa lumisella/jäisellä mutkatiellä, niin ensin toki ottaisin nelivedon, sitten etuvedon ja sitten jos tosiaan ei mitään muuta löydy, ja autolla on ihan pakko mennä, niin sen takavedon. Tuossa ideana toki se, että kuljettaja ei koe perän sivuliikettä toiselle kaistalle mitenkään hauskaksi/urheilulliseksi eikä luule olevansa joku maailmanluokan rallikuski jolle tie on vain leikkikenttä. Tulisi jo kesä...
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostMitä olen liikenteessä nähnyt, niin kyllä nämä takavetoiset autot tuppaavat enemmän niitä vaaratilanteita aiheuttamaan. Ei siksi, että vetotapa olisi jotenkin huono, vaan siksi, että se houkuttaa kuskia "leikkimään" autollaan varsinkin näin talvikelillä ja sitten lähtee auto lapasesta.
Itse en ole vielä tähän mennessä onnistunut yhtäkään autoa penkkaan ajamaan, olipa vetotapa sitten mikä tahansa. Tuntuu aika erikoiselta, että jotkut ajavat "yhtenään" ulos tieltä, varsinkin jos vetotapa ei ole se, millä on tottunut ajamaan. Tämä kertoo lähinnä kuljettajan huonosta ennakoinnista ja liian kovista tilannenopeuksista. Päivittäin näkee, kun niin takavetoiset kuin etuvetoisetkin autot ajavat esimerkiksi rampeissa aivan liian lujaa, vaikka ne ovat jäisiä ja sitten ihmetellään, kun auto löytyy lumipenkasta. Eniten ihmetyttää nämä kuskit, jotka ensiksi ajavat auton lepikkoon ja sitten kiroavat, kun on niin kallista korjata.
Itselle tuo takaveto on ollut vain hyvin sopiva johtuen siitä että se varoittaa aiemmin kuin etuveto.
Mutta kyllä nelikko on liukkaalla omaa laatuaan. Tosin siitäkin enimmät kokemukset tuosta E30 325iX:stä joka on enemmän takaveto painotteinen.Last edited by Muurahainen; 27-01-2012, 19:29.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostMitä olen liikenteessä nähnyt, niin kyllä nämä takavetoiset autot tuppaavat enemmän niitä vaaratilanteita aiheuttamaan. Ei siksi, että vetotapa olisi jotenkin huono, vaan siksi, että se houkuttaa kuskia "leikkimään" autollaan varsinkin näin talvikelillä ja sitten lähtee auto lapasesta.
Itse en ole vielä tähän mennessä onnistunut yhtäkään autoa penkkaan ajamaan, olipa vetotapa sitten mikä tahansa. Tuntuu aika erikoiselta, että jotkut ajavat "yhtenään" ulos tieltä, varsinkin jos vetotapa ei ole se, millä on tottunut ajamaan. Tämä kertoo lähinnä kuljettajan huonosta ennakoinnista ja liian kovista tilannenopeuksista. Päivittäin näkee, kun niin takavetoiset kuin etuvetoisetkin autot ajavat esimerkiksi rampeissa aivan liian lujaa, vaikka ne ovat jäisiä ja sitten ihmetellään, kun auto löytyy lumipenkasta. Eniten ihmetyttää nämä kuskit, jotka ensiksi ajavat auton lepikkoon ja sitten kiroavat, kun on niin kallista korjata.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMinusta tuo on juuri päinvastoin. Takavetoinen on monissa tilanteissa surkea ajaa talvella ja etuvetoinen taas toimii loogisesti, tuntuu turvallisemmalta ja etenee hyvin. Eihän etuvetoisen perä helposti lähde luistoon (tai jos lähtee, niin takavetoinen olisi siinä tilanteessa jo poikittain), se ainoastaan puskee ja se taas on helppo hallita loogisesti löysäämällä kaasua. Jos autossa on ajonvakautus, niin etuvetoisen paremmuus vaan kasvaa kun puskeminenkin katoaa.
Takaveto varoittaa ajoissa ja sellaista osaa jokainen ajaa riittävän hyvin ensimmäisestä kokeilusta lähtien. Oletusarvoisesti en näe etuvedossa mitään vikaa ja oikealla ajotekniikalla senkin saa kääntymään mutta helppoa saatikka intuitiivista se ei ole, vaan vaatii opettelua. Lisäksi etuveto on kevyehkön pikkuauton vetotapa, isossa perhesedanissa en lopputulosta ole vielä koskaan päässyt kehumaan.1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
Comment
-
-
Ihan rehellinen mielipide: Jos on tarkotus päästä paikasta A paikkaan B kustannustehokkaasti ja ajaa niinkuin fiksu aikuinen, etuvetonen katiska on paras.
Toivottavasti en ikinä kasva aikuiseksi , ja toivottavasti auto ei tule koskaan olemaan mulle pelkkä paikasta toiseen liikkumisväline.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostSä et vaan huomaa kun etuvedot on vailla pitoa, kun ne menee sen sutimisen ajan suoraan kuin pubitikka.Mutta kun tuon ottaa huomioon, niin sitä osaa ennakoida, eikä vaaratilanteita pääse syntymään. Kaikkiin vaaratilanteisiin ei voi tietenkään varautua, mutta ennaltaehkäistä niitä voi.
Tällä hetkellä talviauton virkaa hoitaa etuvetoinen Audi ihan siitä syystä, että ehjiä Bemareita on aika hankala löytää halvalla ja opiskelujen johdosta ei ole rahaakaan levitellä ympäriinsä, jotta olisi varaa kulkea seiskalla kesät talvet. Kyllähän sitä itsekin varmaan ajelisin takavetoisella, mikäli niitä löytyisi sopivasti, eikä takavetoinen auto ole minulle ongelma talvikelilläkään, mutta kovin on rajallinen tämän päivän takavetoinen autovalikoima.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostKyllä se etuvedon puskeminen on tullut koettua useamman kerran, viimeksi tänään.Mutta kun tuon ottaa huomioon, niin sitä osaa ennakoida, eikä vaaratilanteita pääse syntymään. Kaikkiin vaaratilanteisiin ei voi tietenkään varautua, mutta ennaltaehkäistä niitä voi.
Tällä hetkellä talviauton virkaa hoitaa etuvetoinen Audi ihan siitä syystä, että ehjiä Bemareita on aika hankala löytää halvalla ja opiskelujen johdosta ei ole rahaakaan levitellä ympäriinsä, jotta olisi varaa kulkea seiskalla kesät talvet. Kyllähän sitä itsekin varmaan ajelisin takavetoisella, mikäli niitä löytyisi sopivasti, eikä takavetoinen auto ole minulle ongelma talvikelilläkään, mutta kovin on rajallinen tämän päivän takavetoinen autovalikoima.
Kyllä vetoluistossa olevan etuvedon kuskilla on vähemmän vaihtoehtoja kuin vetoluistossa olevan takavedon..2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Comment