Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miksi takaveto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1263
    • Kainuu

    #46
    Originally posted by dieseljussi View Post
    Kommenteista päätellen myös mäkiautolla ja polkupyörällä ajaminen tuottaa vaikeuksia. Muutenhan kaikki ajaisivat niillä - eikö totta?
    Toiset ajaa millä haluaa, toiset millä pystyvät.
    BMW i5 M60, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1263
      • Kainuu

      #47
      Originally posted by Muurahainen View Post
      Minä ainakin myönnän sen ettei paljon ole tullut etuvetoista harjoiteltua.

      Tuo että normaali arkiajossa ei ole mitään väliä on ihan puppua. Kertoo jotain kuljettajan asenteista ja todellisesta ajotaidosta.
      Yleensähän juurikin siinä tapahtuu niitä tilanteita ja on kovin mukavaa että tietää miten auto käyttäytyy kun jotain erikoista tapahtuu.
      Nyt ei ihan auennut. Miten se kertoo kuljettajan asenteista ja todellisesta ajotaidosta että kuskille ei ole väliä kumman vetotavan tallista ottaa kauppaan lähtiessään?
      Nykyaikaissa autoissa huononkin kuski pärjää loistavasti kun ajelee ennakoivasti. Vanhalla BMW:llä risteyksissä luisuttelevaa nuorisoa en laske tähän normaali kuljettaja kategoriaan.
      BMW i5 M60, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

      Comment

      • Muurahainen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #48
        Originally posted by makebm5 View Post
        Nyt ei ihan auennut. Miten se kertoo kuljettajan asenteista ja todellisesta ajotaidosta että kuskille ei ole väliä kumman vetotavan tallista ottaa kauppaan lähtiessään?
        Nykyaikaissa autoissa huononkin kuski pärjää loistavasti kun ajelee ennakoivasti. Vanhalla BMW:llä risteyksissä luisuttelevaa nuorisoa en laske tähän normaali kuljettaja kategoriaan.
        Kun sanot että normaali arkiajossa ei ole väliä millä ajaa niin ajattelin tuoda pointtia että normaali arkiajo on juurikin se missä niitä ominaisuuksia tarvitaan.

        Ajellessani Helsinkiin eräänä lumisena päivänä uudet klonkswagenit (2kpl) näyttivät aika hurjalta tullessaan osaksi kaistalleni kun ajetaan ajonvakautusta vasten liityttäessä hämeenlinnantielle tai sitten volkkareissa on jotain muuta perustavaa vikaa.

        En siis sano ettenkö voisi ottaa tuosta pihalta etuvetoista autoa ja käydä sillä kaupassa, näin jopa joskus teenkin jo ihan harjoituksen vuoksi.
        Mutta ei pidä sanoa että kuljettaja on huono jos tietää omat rajoituksensa.

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1263
          • Kainuu

          #49
          Originally posted by Muurahainen View Post
          Kun sanot että normaali arkiajossa ei ole väliä millä ajaa niin ajattelin tuoda pointtia että normaali arkiajo on juurikin se missä niitä ominaisuuksia tarvitaan.

          Ajellessani Helsinkiin eräänä lumisena päivänä uudet klonkswagenit (2kpl) näyttivät aika hurjalta tullessaan osaksi kaistalleni kun ajetaan ajonvakautusta vasten liityttäessä hämeenlinnantielle tai sitten volkkareissa on jotain muuta perustavaa vikaa.

          En siis sano ettenkö voisi ottaa tuosta pihalta etuvetoista autoa ja käydä sillä kaupassa, näin jopa joskus teenkin jo ihan harjoituksen vuoksi.
          Mutta ei pidä sanoa että kuljettaja on huono jos tietää omat rajoituksensa.
          Jos kuski ulosmittaa auton ominaisuudet lienee sama mikä vetotapa on kyseessä.

          Jos ajonvakautus kytketään pois ja tie on ns pääkallokeilillä ajelen kyllä mieluummin tuolla Volvon S80:lla kuin BMW:llä.

          Jos taas vertaan ajettavuutta noiden kesken muuten niin ei se Volvo tarjoa mitään erityistä nautintoa kuskille muttei se sitten kuskilta vaadikkaan mitään.
          BMW i5 M60, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

          Comment

          • Muurahainen
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #50
            Originally posted by makebm5 View Post
            Jos kuski ulosmittaa auton ominaisuudet lienee sama mikä vetotapa on kyseessä.

            Jos ajonvakautus kytketään pois ja tie on ns pääkallokeilillä ajelen kyllä mieluummin tuolla Volvon S80:lla kuin BMW:llä.

            Jos taas vertaan ajettavuutta noiden kesken muuten niin ei se Volvo tarjoa mitään erityistä nautintoa kuskille muttei se sitten kuskilta vaadikkaan mitään.
            No niin nyt ollaan samoilla linjoilla.

            Minä taas otan ennemmin sen BMW:n kuin tuon S80:n. Takavetoisen käytös kun sopii omaan tapaan paremmin.

            Tässähän taas on juurikin kyse siitä millä tuntee ajavansa paremmin "arkiajossa"

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1263
              • Kainuu

              #51
              Originally posted by Muurahainen View Post
              No niin nyt ollaan samoilla linjoilla.

              Minä taas otan ennemmin sen BMW:n kuin tuon S80:n. Takavetoisen käytös kun sopii omaan tapaan paremmin.

              Tässähän taas on juurikin kyse siitä millä tuntee ajavansa paremmin "arkiajossa"
              Liukkaalla kelillä kun ei ole vetäviä takapyöriä pysyy suuntavakavuus parempana ja muutenkin tuollainen S80 on suuntavakaa kulkija.
              Tästä seuraa se että meno leppoisampaa ja ei tarte kaitsea /jännittää että milloin perä irtoaa luisuun.
              Tästäkään ei voi sitten vetää yleistäviä johtopäätöstä etuvedon eduksi koska eri autot/renkaat vaikuttaa asiaan niin paljon.
              Näin vain tämän oman parivaljakon kanssa.
              BMW i5 M60, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

              Comment

              • Muurahainen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #52
                Originally posted by makebm5 View Post
                Liukkaalla kelillä kun ei ole vetäviä takapyöriä pysyy suuntavakavuus parempana ja muutenkin tuollainen S80 on suuntavakaa kulkija.
                Tästä seuraa se että meno leppoisampaa ja ei tarte kaitsea /jännittää että milloin perä irtoaa luisuun.
                Tästäkään ei voi sitten vetää yleistäviä johtopäätöstä etuvedon eduksi koska eri autot/renkaat vaikuttaa asiaan niin paljon.
                Näin vain tämän oman parivaljakon kanssa.
                Kyllä.

                Itse taas päätynyt kahdesti ojaan etuvedolla ja takavedolla en kertaakaan vaikka enimmäkseen ajelen takavedoilla. Siis kuka milläkin osaa ajaa ajakoon oman taitonsa kanssa. Tuosta viimeisemmästä ojaan ajosta kyllä on jo yli kymmenen vuotta joten voi olla että ajotaito on jo itselläkin parantunut.

                Tosin nämä kyseiset etuvetoiset autovanhukset eivät sisällä luistonestoja yms. hienouksia.
                Last edited by Muurahainen; 27-01-2012, 13:47.

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  #53
                  Mitä olen liikenteessä nähnyt, niin kyllä nämä takavetoiset autot tuppaavat enemmän niitä vaaratilanteita aiheuttamaan. Ei siksi, että vetotapa olisi jotenkin huono, vaan siksi, että se houkuttaa kuskia "leikkimään" autollaan varsinkin näin talvikelillä ja sitten lähtee auto lapasesta.

                  Itse en ole vielä tähän mennessä onnistunut yhtäkään autoa penkkaan ajamaan, olipa vetotapa sitten mikä tahansa. Tuntuu aika erikoiselta, että jotkut ajavat "yhtenään" ulos tieltä, varsinkin jos vetotapa ei ole se, millä on tottunut ajamaan. Tämä kertoo lähinnä kuljettajan huonosta ennakoinnista ja liian kovista tilannenopeuksista. Päivittäin näkee, kun niin takavetoiset kuin etuvetoisetkin autot ajavat esimerkiksi rampeissa aivan liian lujaa, vaikka ne ovat jäisiä ja sitten ihmetellään, kun auto löytyy lumipenkasta. Eniten ihmetyttää nämä kuskit, jotka ensiksi ajavat auton lepikkoon ja sitten kiroavat, kun on niin kallista korjata.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #54
                    Originally posted by dieseljussi View Post
                    Siksi, koska takavetoinen auto toimii loogisesti ja etuvetoinen epäloogisesti. Luiston sattuessa oikaisu takavetoisella on helppoa: nostat jalkaa kaasulta. Se on luonnollinen ja terve reaktio muutenkin silloin, jos pito alkaa loppua.
                    Etuvetoisella luisto oikenee siten, että lämäät kaasun pohjaan (olettaen, että tehoreservejä on jäljellä). Normaali reaktio, eli jalan nostaminen kaasulta heittää pahimmassa tapauksessa auton poikittain.
                    Minusta tuo on juuri päinvastoin. Takavetoinen on monissa tilanteissa surkea ajaa talvella ja etuvetoinen taas toimii loogisesti, tuntuu turvallisemmalta ja etenee hyvin. Eihän etuvetoisen perä helposti lähde luistoon (tai jos lähtee, niin takavetoinen olisi siinä tilanteessa jo poikittain), se ainoastaan puskee ja se taas on helppo hallita loogisesti löysäämällä kaasua. Jos autossa on ajonvakautus, niin etuvetoisen paremmuus vaan kasvaa kun puskeminenkin katoaa.

                    Minun kokemuksen mukaan, jos talvella pitäisi ajaa vaikkapa lumisella/jäisellä mutkatiellä, niin ensin toki ottaisin nelivedon, sitten etuvedon ja sitten jos tosiaan ei mitään muuta löydy, ja autolla on ihan pakko mennä, niin sen takavedon. Tuossa ideana toki se, että kuljettaja ei koe perän sivuliikettä toiselle kaistalle mitenkään hauskaksi/urheilulliseksi eikä luule olevansa joku maailmanluokan rallikuski jolle tie on vain leikkikenttä. Tulisi jo kesä...
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Muurahainen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #55
                      Originally posted by Ramzez View Post
                      Mitä olen liikenteessä nähnyt, niin kyllä nämä takavetoiset autot tuppaavat enemmän niitä vaaratilanteita aiheuttamaan. Ei siksi, että vetotapa olisi jotenkin huono, vaan siksi, että se houkuttaa kuskia "leikkimään" autollaan varsinkin näin talvikelillä ja sitten lähtee auto lapasesta.

                      Itse en ole vielä tähän mennessä onnistunut yhtäkään autoa penkkaan ajamaan, olipa vetotapa sitten mikä tahansa. Tuntuu aika erikoiselta, että jotkut ajavat "yhtenään" ulos tieltä, varsinkin jos vetotapa ei ole se, millä on tottunut ajamaan. Tämä kertoo lähinnä kuljettajan huonosta ennakoinnista ja liian kovista tilannenopeuksista. Päivittäin näkee, kun niin takavetoiset kuin etuvetoisetkin autot ajavat esimerkiksi rampeissa aivan liian lujaa, vaikka ne ovat jäisiä ja sitten ihmetellään, kun auto löytyy lumipenkasta. Eniten ihmetyttää nämä kuskit, jotka ensiksi ajavat auton lepikkoon ja sitten kiroavat, kun on niin kallista korjata.
                      Tuo mitä sanot on kyllä aivan totta. Kuten jo tuolla aiemmin tarinoin niistä klonkswageneista.

                      Itselle tuo takaveto on ollut vain hyvin sopiva johtuen siitä että se varoittaa aiemmin kuin etuveto.
                      Mutta kyllä nelikko on liukkaalla omaa laatuaan. Tosin siitäkin enimmät kokemukset tuosta E30 325iX:stä joka on enemmän takaveto painotteinen.
                      Last edited by Muurahainen; 27-01-2012, 19:29.

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #56
                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Mitä olen liikenteessä nähnyt, niin kyllä nämä takavetoiset autot tuppaavat enemmän niitä vaaratilanteita aiheuttamaan. Ei siksi, että vetotapa olisi jotenkin huono, vaan siksi, että se houkuttaa kuskia "leikkimään" autollaan varsinkin näin talvikelillä ja sitten lähtee auto lapasesta.
                        Sä et vaan huomaa kun etuvedot on vailla pitoa, kun ne menee sen sutimisen ajan suoraan kuin pubitikka.

                        Itse en ole vielä tähän mennessä onnistunut yhtäkään autoa penkkaan ajamaan, olipa vetotapa sitten mikä tahansa. Tuntuu aika erikoiselta, että jotkut ajavat "yhtenään" ulos tieltä, varsinkin jos vetotapa ei ole se, millä on tottunut ajamaan. Tämä kertoo lähinnä kuljettajan huonosta ennakoinnista ja liian kovista tilannenopeuksista. Päivittäin näkee, kun niin takavetoiset kuin etuvetoisetkin autot ajavat esimerkiksi rampeissa aivan liian lujaa, vaikka ne ovat jäisiä ja sitten ihmetellään, kun auto löytyy lumipenkasta. Eniten ihmetyttää nämä kuskit, jotka ensiksi ajavat auton lepikkoon ja sitten kiroavat, kun on niin kallista korjata.
                        Mulla ei ole sellasta autoa ollut jolla en olis pikkkusen käyny kyntämässä. Kenenkään päälle en oo tosin koskaan ajanu. Kertonee siitä että vähän kuitenkin kattoo milloin leikkii.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • r.w.
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2007
                          • 2510
                          • Länsirannikko

                          #57
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Minusta tuo on juuri päinvastoin. Takavetoinen on monissa tilanteissa surkea ajaa talvella ja etuvetoinen taas toimii loogisesti, tuntuu turvallisemmalta ja etenee hyvin. Eihän etuvetoisen perä helposti lähde luistoon (tai jos lähtee, niin takavetoinen olisi siinä tilanteessa jo poikittain), se ainoastaan puskee ja se taas on helppo hallita loogisesti löysäämällä kaasua. Jos autossa on ajonvakautus, niin etuvetoisen paremmuus vaan kasvaa kun puskeminenkin katoaa.
                          Alleviivasin postauksestasi olennaisimman pointin. Puskeminen on kamalin asia jonka auto voi ääritilanteessa tehdä ja takavedolla sen välttäminen on huomattavan paljon helpompaa. En myöskään ymmärrä tuota sivulle hakevan perän kammoksumista, toinen kampeaa jatkuvasti jompaa kumpaa kylkeä eteen, toisesta kuuluu edestä ropina ja mennään joko pulkkana tangentin suuntaan tai sitten ei minnekään. Se poikittain suorallakin tiellä menevä takaveto on kuitenkin mahdollista kääntää melkein minne suuntaan tahansa melkein mistä vauhdista tahansa, kun pääsee yli ajopelosta ja leikki-iästä, voi ehkä nähdä sen tunteen yli ja ymmärtää tuon ominaisuuden hyödyllisyyden erityisesti vaaratilanteissa.

                          Takaveto varoittaa ajoissa ja sellaista osaa jokainen ajaa riittävän hyvin ensimmäisestä kokeilusta lähtien. Oletusarvoisesti en näe etuvedossa mitään vikaa ja oikealla ajotekniikalla senkin saa kääntymään mutta helppoa saatikka intuitiivista se ei ole, vaan vaatii opettelua. Lisäksi etuveto on kevyehkön pikkuauton vetotapa, isossa perhesedanissa en lopputulosta ole vielä koskaan päässyt kehumaan.
                          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #58
                            Ihan rehellinen mielipide: Jos on tarkotus päästä paikasta A paikkaan B kustannustehokkaasti ja ajaa niinkuin fiksu aikuinen, etuvetonen katiska on paras.

                            Toivottavasti en ikinä kasva aikuiseksi , ja toivottavasti auto ei tule koskaan olemaan mulle pelkkä paikasta toiseen liikkumisväline.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              #59
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Sä et vaan huomaa kun etuvedot on vailla pitoa, kun ne menee sen sutimisen ajan suoraan kuin pubitikka.
                              Kyllä se etuvedon puskeminen on tullut koettua useamman kerran, viimeksi tänään. Mutta kun tuon ottaa huomioon, niin sitä osaa ennakoida, eikä vaaratilanteita pääse syntymään. Kaikkiin vaaratilanteisiin ei voi tietenkään varautua, mutta ennaltaehkäistä niitä voi.

                              Tällä hetkellä talviauton virkaa hoitaa etuvetoinen Audi ihan siitä syystä, että ehjiä Bemareita on aika hankala löytää halvalla ja opiskelujen johdosta ei ole rahaakaan levitellä ympäriinsä, jotta olisi varaa kulkea seiskalla kesät talvet. Kyllähän sitä itsekin varmaan ajelisin takavetoisella, mikäli niitä löytyisi sopivasti, eikä takavetoinen auto ole minulle ongelma talvikelilläkään, mutta kovin on rajallinen tämän päivän takavetoinen autovalikoima.

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                #60
                                Originally posted by Ramzez View Post
                                Kyllä se etuvedon puskeminen on tullut koettua useamman kerran, viimeksi tänään. Mutta kun tuon ottaa huomioon, niin sitä osaa ennakoida, eikä vaaratilanteita pääse syntymään. Kaikkiin vaaratilanteisiin ei voi tietenkään varautua, mutta ennaltaehkäistä niitä voi.

                                Tällä hetkellä talviauton virkaa hoitaa etuvetoinen Audi ihan siitä syystä, että ehjiä Bemareita on aika hankala löytää halvalla ja opiskelujen johdosta ei ole rahaakaan levitellä ympäriinsä, jotta olisi varaa kulkea seiskalla kesät talvet. Kyllähän sitä itsekin varmaan ajelisin takavetoisella, mikäli niitä löytyisi sopivasti, eikä takavetoinen auto ole minulle ongelma talvikelilläkään, mutta kovin on rajallinen tämän päivän takavetoinen autovalikoima.
                                Meinasin että liikenteessä ei iske silmään jos jollain toisella loppuu (etupäästä) vetopito kesken.
                                Kyllä vetoluistossa olevan etuvedon kuskilla on vähemmän vaihtoehtoja kuin vetoluistossa olevan takavedon..
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎