Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miksi takaveto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    #76
    Entinen auto oli 70-sarjan volvo, T5 moottorilla jossa vetonivelten varjelemisen vuoksi renkaiden kääntyvyyttä oli rajoitettu vielä enemmän kuin normaalisti, eli auto tarvi lentokentän kääntymiseen. Aikaisemmat autot on ollut takapotkuja joten sen puoleen ei ole ollut mitään jännittämistä, ja tuossa isossa bemussa on kokoisekseen tosi pieni kääntösäde

    Takapotku on vain enemmän omaan mieleen, ja jos alkaa lapsettaan niin onhan sillä hauskaa kun ottaa estot pois päältä Suurta kiitosta saa myös bemarin ajonvakautusjärjestelmä luiston ja sutimisenestoineen varsin näin talvella. Emäntäkin uskaltaa ajella ilman että perä pyrkii joka välissä menemään edellä..

    Comment

    • Ishvan
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 254

      #77
      Eipä taida tälläkään foorumilla paljon löytyä kokemusta uusista etuvetoisista. Ajonvakautus kun on hommaa aika tavalla vuosien mittaan muuttanut. Jos tuntuu, että lähtee puskemaan niin pikkasen lisää kääntää rattia haluttuun menosuuntaan niin ajovakautus lyö vähän jarrua takarenkaille ja nätisti loppuu puskeminen kun perä alkaa tulemaan sivulle.

      EDIT: Ikään kuin automaattinen käkkärikäännös
      -21 BMW X1 xDrive 25e Charged Edition Sport

      Comment

      • Muurahainen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #78
        Originally posted by Ishvan View Post
        Eipä taida tälläkään foorumilla paljon löytyä kokemusta uusista etuvetoisista. Ajonvakautus kun on hommaa aika tavalla vuosien mittaan muuttanut. Jos tuntuu, että lähtee puskemaan niin pikkasen lisää kääntää rattia haluttuun menosuuntaan niin ajovakautus lyö vähän jarrua takarenkaille ja nätisti loppuu puskeminen kun perä alkaa tulemaan sivulle.

        EDIT: Ikään kuin automaattinen käkkärikäännös
        Melko ikävää tuollainen auton käytös.
        Näytti pahalta moottoritiellä kun uudet volkkarit melkein kylkeen tulivat liittyessään motarille lumessa.

        Muutenkin eikös silloin ole liikaa vauhtia kun pitää ajonvakautusta vasten ajaa.

        Comment

        • Ishvan
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 254

          #79
          Originally posted by Muurahainen View Post
          Melko ikävää tuollainen auton käytös.
          Näytti pahalta moottoritiellä kun uudet volkkarit melkein kylkeen tulivat liittyessään motarille lumessa.

          Muutenkin eikös silloin ole liikaa vauhtia kun pitää ajonvakautusta vasten ajaa.
          Tuo Volkkarihomma tuntuu lähinnä provolta, joten siihen en viitsi edes vastailla. Ajonvakautus sitävastoin on mielestäni äärettomän hieno lisä autossa kuin autossa. Sitä ajonvakautusta "vasten" on lisäksi "hieno" ajaa. Autokohtaisesti niissäkin toki eroja on.

          Lisätään vielä tähän, että on niitä takavetojakin tullut ajettua, jopa omistettua ( BMW ) ettei mene heti kuittailuksi vaikka etuvedolla nykyään mennäänkin.
          Last edited by Ishvan; 30-01-2012, 23:37.
          -21 BMW X1 xDrive 25e Charged Edition Sport

          Comment

          • Cock
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 752
            • Tsadi

            #80
            Se on toisaalta hieno asia, että autoista löytyy nykypäivänä jos jonkinnäköistä ajonvakautusta, kahlintajärjestelmää ynnä muuta hilavitkutinta..kolikon kääntöpuolelta löytyy tosin se, että nuo järjestelmät luovat ns. valheellisen turvallisuudentunteen sekä myöskin se, että saattaa se oikea ajotaito unohtua. Tuollaisesta tietokoneohjatusta autosta kun sitten joutuukin hyppäämään johonkin ns.kivikautisen auton rattiin, niin on äkkiä hytti täynnä käsiä ja jalkoja. Varsinkin jos on nuorena ihmisenä ajellut kaikki ajot vaikkapa iskän ja äiskän pakasta vedetyllä Volvolla tjsp.

            Mielestäni jokaisen ihmisen pitäisi opetella ajamaan autoa edes jollain tasolla, jossa ei noita kaikkia hömpötyksiä ole. Olisi edes jonkunlaista pohjaa sille ajolle, kun joutuukin yhtäkkiä kuskiksi kaverin kolmekympillä tai Corollalla :think

            Ei nyt taas liittynyt takavetoiluun ollenkaan.
            540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
            Audi A6 C7 S-Line ABT

            Comment

            • Muurahainen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #81
              Originally posted by Ishvan View Post
              Tuo Volkkarihomma tuntuu lähinnä provolta, joten siihen en viitsi edes vastailla. Ajonvakautus sitävastoin on mielestäni äärettomän hieno lisä autossa kuin autossa. Sitä ajonvakautusta "vasten" on lisäksi "hieno" ajaa. Autokohtaisesti niissäkin toki eroja on.

              Lisätään vielä tähän, että on niitä takavetojakin tullut ajettua, jopa omistettua ( BMW ) ettei mene heti kuittailuksi vaikka etuvedolla nykyään mennäänkin.
              Tuo ei ollut tarkoitettu provokaatioksi.

              Siis ihan oikeasti ajonvakautus on ihan hieno asia mutta ei sitä vasten saisi ajaa. Eikö tuollaisen tarkoitus kuitenkin ole auttaa kuljettajaa pysymään tiellä kun ei nopeus / ajotaito ole sopivaa tilanteeseen.

              Comment

              • arska84
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 1356
                • Seinäjoki

                #82
                Originally posted by Rahu View Post
                Ohhoh.. Se älähtää kehen kalikka...

                Vaikka sovittaisiinkin että ollaan uusavuttomia niin osataan sentäs itse järkeillä erot.
                Eheihän tässä nyt siitä ollut kyse että en itse tietäisi. Mulla on ollut 9 vuotta kortti ja takaveto on ollut alla siitä jotain 6 vuotta. Lämpimikseen nyt vain kyselen muitten mielipiteitä.
                BMW PREMIUM

                BMW E46 318

                Comment

                • smo83
                  Banned
                  • Dec 2009
                  • 1988
                  • oulucity

                  #83
                  molemmilla on sattunut "tilanteita" ihan sen takia että on tottunut ensin toiseen. no toivottavasti oon oppinu muistaan kummalla mennään

                  Comment

                  • Bora
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 519
                    • Suomi

                    #84
                    Originally posted by JiPe View Post
                    Kyllä nuo etuvedot on hengenvaarallisia. 250km tuli ajeltua Nissan Xtraililla, alku 50km etuveto päällä. Sitten kun laitto nelivedon niin johan se auto asettu. Ihan ihmeellisen tuntune oli etuveto ku koko lyhyen ajouransa ajanu takavedoilla. Kyllä vetopyörät erikseen ja kääntymiseen tarkotetut pyörät erikseen.
                    Mielestäni tehoton neliveto ilman mitään ajovakaudenhallintaa on vaarallisin laite kokemattomalle kuskille mitä olla voi...

                    Sekä etuvetoisissa (että takavetoisissa) autoissa on huimia eroja jopa saman merkin sisällä. Kun vertaa Boran käyttäytymistä liukkaalla Passattiin, on eroa jo siinäkin Passatin eduksi. Myös BMW on MB:tä miellyttävämpi käsitellä liukkaalla...
                    Ilmastokusetusta vastaan:http://www.ilmastofoorumi.fi/

                    Comment

                    • öpel
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 253
                      • ??????

                      #85
                      Niinhä ne sanoi monissa talvitesteissä, että esim. MB W210 on ilman vakautusta todella hankala hallita liukkaalla, kun taas vastaavan ikäinen E39 on yksi rauhallisuus, ellei kuski ihan omaa tyhmyyttään pidä lusikkaa lattiassa.

                      Sitten oma mielipide.
                      Bemarini on minun ensimmäinen oma takapotku. Olen ajanut monilla etuvetoautoilla, nastarenkailla ja kitkarenkailla. Välillä on joutunut työntämään hankalasta paikasta ja ottamaan mäet uudestaan vauhdilla, mutta pääpiirteittäin etuvedoilla nastarenkailla on löytynyt aina parempi vetopito kuin bemusta. Mutta ei tämä E39 todellakaan huono olo takavedoksi. Olen ajanut muutamaa kevytperäistä konttia joissa pito täysin nolla! Niihin verrattuna bemuri lähtee liukkaalta yhtä hyvin kuin etuvetoiset. Ja nyt tämän ensimmäiset takavetotalven aikana en ole jäänyt vielä kertaakaan jumiin tai ollut tukkona valoista lähdettäessä. Kai sitä tiedostaa ettei kannata ajaa ihan järjettömiin paikkoihin.


                      Eivät etuvedot täysin vastenmielisiä ole. Pidin mielettömästi Astrani ajettavuudesta. Se tuntuma ja tukevuus, kuinka ohjaus on tarkka ja auto ohjautuu juuri sinne minne haluaa. Ei tietenkään kaikki etuvetoiset ole yhtä hyviä, mutta näköjään Lotuksen kanssa yhteistyössä suunniteltu alusta toimii hyvin. Mutta jotain silti puuttui... eiköhän jokainen täällä allekirjoita takavedon tärkeimmän hyödyn: ajamisen hauskuus. Se vapaus kun pystyy ohjaamaan autoa kaasua käyttäen. Astra oli luonteeltaan lievästi yliohjaava, eli rattia käännettäessä perä irtosi ekana, mutta se ei ole sama asia kuin hallita perän kulkua oikealla jalalla.


                      Ja jos pohditaan asiaa fysiikan näkökulmasta, niin renkailla on rajallinen määrä pitoa=kitkavoimaa. Tämä maksimi kitkavoima on vektorisumma kaikista voiman komponenteista. Eli on järkevää pyhittää ohjaamisen voimat eturenkaille ja antaa työnnön mennä taakse, mutoin etumunkit joutuisivat käsittelemään aivan kaiken.
                      BMW 523i E39 MY1999

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎