Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miksi takaveto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    #61
    Originally posted by petrolhead View Post
    Meinasin että liikenteessä ei iske silmään jos jollain toisella loppuu (etupäästä) vetopito kesken.
    Kyllä vetoluistossa olevan etuvedon kuskilla on vähemmän vaihtoehtoja kuin vetoluistossa olevan takavedon..
    Mutta silti veikkaan, että suurin osa liikenteessä ei saa autoansa hallintaan, oli vetotapa mikä hyvänsä. On totta, että takavetoisella on enemmän vaihtoehtoja, mutta kuinka moni kuski oikeasti tuntee ne? Väärissä käsissä takaveto on "vaarallinen" peli, erityisesti sellaisen käsissä joka on ajanut koko ikänsä etuvetoisella, eikä tunne takavetoisen käyttäytymistä.

    Comment

    • zeneg
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 1238
      • Oulu

      #62
      En tunne oloani turvalliseksi etuvetoista autoani ajaessa. Etuvetoisen puskeminen on ärsyttävintä ja yhtä aikaa kamalinta mitä auto voi tehdä. Takavetoisen käyttäytyminen on aina samanlaista, perä irtoo joko oikealle tai vasemmalle, puskeminen todella harvinaista (voi johtua myös ajotyylistäni?), ja mikäli yrittää puskea, kaasulla helppo korjata tilanne. Etuvetoisesta taas ei välillä tiedä mihin vittuun se haluaa mennä.

      Koskaan en ole "oppinut" ajamaan etuvetoista samalla lailla kuin takavetoista, siitä syystä takaveto.

      Comment

      • Zetz
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 3233
        • Joensuu

        #63
        ei ne rifterit, naskaarit ja vormulatkaa edestä vedä....

        kuitenki tossapa tais olla mualiman kovimpia autourheilulajeja asfaltilla...

        etuveto korjataan käkkärillä, takaveto kaasulla ja neliveto peltikorjaamolla. siin on mun mielipide
        puh/txt/whatsapp: 0452673541
        näillä mennään talvella:
        e39 523ia arctic silver
        e87 116i Japanrot
        ja näillä kesällä:
        e30 328i *Rot m50b28

        Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
        ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11155
          • Oulu

          #64
          Pientä eipäs juupas väittelyä havaittavissa. Minulle siksi takaveto (vai eikö takaa työnnetä ja edestä vedetään), koska sen hallinta on iskostunut selkärankaan. Pari kertaa olen saanut etuvedon penkkaan silloin, kun vireystila ei ole ollut parhaimmillaan ja on unohtanut kummalla ajetaan. Takapotkun hallinta on samoissa tilanteissa tullut "selkärangasta".

          Viimeksi näin kävi, kun 4 tunnin yöunien jälkeen lähdin talvella töihin porukoitten nissanilla. Eteen tuli sit ensimmäinen T-risteys johon liputtelin hiljaa ja mutkassa sitten painoin kaasua että oikeaa paremmin. No eihän se siitä mihinkään oiennu, vaan puski suoraan penkkaan

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • arska84
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 1356
            • Seinäjoki

            #65
            Originally posted by Rahu View Post
            Pitääkö uusavuttomien tällaisestakin tehdä topikki kun ei itse ymmärrä fysiikan lakeja?

            Peruspenttihän jattelee tietysti tuulipuku päällänsä että miks pitäis ostaa takaveto kun sehän on kalliimpikin ja takapenkkiläisillä on pienemmät jalkatilat keskellä istujalla jne.. Miksi ihmeessä siis maksaa ylimääräistä huonommasta autosta..
            Tai kannattaako olla kommentoimatta jos ei oo muuta tarkotusta ku vittuilu? Mitä tosta uusavuttomuudesta niin en paljo etelän miehenä huutelisi
            BMW PREMIUM

            BMW E46 318

            Comment

            • dieseljussi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 592
              • Suomi

              #66
              Originally posted by petrolhead View Post
              Meinasin että liikenteessä ei iske silmään jos jollain toisella loppuu (etupäästä) vetopito kesken.
              Kyllä vetoluistossa olevan etuvedon kuskilla on vähemmän vaihtoehtoja kuin vetoluistossa olevan takavedon..
              Niinhän se menee: takavetoisessa pelkäävät matkustajat ja etuvetoisessa kuljettaja. Ainoa etuvetoisen varoitus siitä, kun peli on miltei menetetty, on pieni ratin keventyminen (nykyelektroniikka ei yleensä anna mahdollisuutta kikkailla vasemman jalan jarrulla tai käsijarrulla). Tämäkin on nykyautoista poistettu tekemällä ohjaus valmiiksi tunnottomaksi, mutta vilkkuuhan joissain autoissa siellä kojelaudassa pieni merkkivalo joka näkyy ainakin pimeällä.

              Comment

              • JiPe
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2010
                • 2548
                • Kuopio

                #67
                Kyllä nuo etuvedot on hengenvaarallisia. 250km tuli ajeltua Nissan Xtraililla, alku 50km etuveto päällä. Sitten kun laitto nelivedon niin johan se auto asettu. Ihan ihmeellisen tuntune oli etuveto ku koko lyhyen ajouransa ajanu takavedoilla. Kyllä vetopyörät erikseen ja kääntymiseen tarkotetut pyörät erikseen.
                MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                Comment

                • D`Artagnan
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2008
                  • 78

                  #68
                  Minulla on sekä etu- että takavetoinen auto tallissa. Eniten pistää vituttamaan tuossa etuvetoisessa (joka siis on talviajossa) että se puskee mutkissa eikä sitä pysty kaasulla ohjaamaan. Myös perä irtoaa usein yllättävän helposti ilman ennakkovaroitusta mutkissa, vaikka on kunnolliset nastat alla. Vaatii myös älyttömän kokoisen kääntösäteen verrattuna takavetoiseen.
                  Takavetoinen tuntuu vain niin paljon loogisemmalta ja se kyllä ilmoittaa ennen kuin perä alkaa lähtemään luisuun.
                  Toivottavasti takavetoisia valmistetaan vielä pitkään.

                  Comment

                  • Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

                    #69
                    Originally posted by arska84 View Post
                    Tai kannattaako olla kommentoimatta jos ei oo muuta tarkotusta ku vittuilu? Mitä tosta uusavuttomuudesta niin en paljo etelän miehenä huutelisi
                    Ohhoh.. Se älähtää kehen kalikka...

                    Vaikka sovittaisiinkin että ollaan uusavuttomia niin osataan sentäs itse järkeillä erot.
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                    Comment

                    • Tyramies
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2011
                      • 272
                      • Helsinki

                      #70
                      Ehkä hieman offtopiccia mutta haluaisin kysyä, mihin driftaus vaikuttaa autossa eniten? Eli kun menee asfaltilla kylki edellä niin kärsiikö siinä juuri mitkä osat? Tietenkin sen lisäksi että renkaat kuluu :think Pelottaa vaan hieman antaa kenkää ja vetää pienempäänkin kuoppaan silleen että se rengas niinkun osuu siihen 90 asteen kulmassa. Etuvedossahan kävi joskus silleen että jossain mutkassa käänsi renkaat vasemmalle ja puski kuoppaan niin kaikki vääntyy vituiks...
                      -Kevin, i wanna double...
                      -Harry! ...
                      -I need a double, right now!
                      "thank you son."

                      Comment

                      • Muurahainen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #71
                        Originally posted by Tyramies View Post
                        Ehkä hieman offtopiccia mutta haluaisin kysyä, mihin driftaus vaikuttaa autossa eniten? Eli kun menee asfaltilla kylki edellä niin kärsiikö siinä juuri mitkä osat? Tietenkin sen lisäksi että renkaat kuluu :think Pelottaa vaan hieman antaa kenkää ja vetää pienempäänkin kuoppaan silleen että se rengas niinkun osuu siihen 90 asteen kulmassa. Etuvedossahan kävi joskus silleen että jossain mutkassa käänsi renkaat vasemmalle ja puski kuoppaan niin kaikki vääntyy vituiks...
                        Katselet siihen takarenkaan ripustukseen niin pitäisi selvitä mitä menee pilalle.
                        Puslat yms. kulahtavat ja pahimmillaan taivutat koko tukivaren.
                        Jäykälläkin akselilla voi ottaa kipeää.

                        Parempi antaa olla driftaamatta normaaleilla teillä ja jättää ne touhut radalle missä ei ehkä ole niin kauheita kuoppia.

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #72
                          Originally posted by Tyramies View Post
                          Ehkä hieman offtopiccia mutta haluaisin kysyä, mihin driftaus vaikuttaa autossa eniten? Eli kun menee asfaltilla kylki edellä niin kärsiikö siinä juuri mitkä osat? Tietenkin sen lisäksi että renkaat kuluu :think Pelottaa vaan hieman antaa kenkää ja vetää pienempäänkin kuoppaan silleen että se rengas niinkun osuu siihen 90 asteen kulmassa. Etuvedossahan kävi joskus silleen että jossain mutkassa käänsi renkaat vasemmalle ja puski kuoppaan niin kaikki vääntyy vituiks...
                          Auton kylki voi ottaa kipeää ja potentiaalisesti lompakko myös. Asiallisemmin : Pyörän laakerointi , tukivarret, puslat , you name it. Kaikki.
                          Last edited by petrolhead; 29-01-2012, 14:04.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • juBz
                            BTCF Member
                            • Jan 2011
                            • 581
                            • Espoo

                            #73
                            Ite pidän enemmän mielipidekysymyksenä koko asiaa, mutta ite olen vaan takavetoja omistanut (lukuunottamatta yks peltoauto) ja näin ollen takaveto sopii omiin käsiin paremmin.
                            F20 M140i xdrive - 18 Alpinweiss 3
                            E30 318i - 88 Alpinweiss II

                            Ex F31 330d M-sport -14, E92 335i M-sport -09, E36 328i M-sport -96, E36 323ti - 98, E36 318is -94, E36 316ti x2 -99, E34 525i M-technic -90, E30 316i -89

                            Comment

                            • Tyramies
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2011
                              • 272
                              • Helsinki

                              #74
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Auton kylki voi ottaa kipeää ja potentiaalisesti lompakko myös. Asiallisemmin : Pyörän laakerointi , tukivarret, puslat , you name it. Kaikki.
                              Entäs sitten ihan normaali tiellä, missä ei ole kuoppia tai muuta? Vaikuttaako se miten paljon että vetää ihan muuten vaan kunnon uudella asvaltilla kylki edellä?
                              -Kevin, i wanna double...
                              -Harry! ...
                              -I need a double, right now!
                              "thank you son."

                              Comment

                              • Muurahainen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                #75
                                Originally posted by Tyramies View Post
                                Entäs sitten ihan normaali tiellä, missä ei ole kuoppia tai muuta? Vaikuttaako se miten paljon että vetää ihan muuten vaan kunnon uudella asvaltilla kylki edellä?
                                Onhan se joka tapauksessa rankkaa autolle.

                                Jos murehtii tuota on parempi jättää tekemättä. Kyllä se auto nätisti ajamalla paremmin kestää.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎