Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5857
    • Joccis City

    Originally posted by nokonzok View Post
    Lefan hinnat alkaen malli on 34k €, Zoe ja Ioniq lienee samoilla huitteilla. 10 vuotta vanhoja sähköautoja ei taida ollakaan vielä
    Vaikka tykkäätkin saivarrella, niin tiedät mitä ajoin takaa.
    Ja noissa alkaen hinnoissa aina sama vedätys, lisää pitää maksaa jos haluat nopeamman latauksen jne.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5857
      • Joccis City

      Originally posted by Pazi88 View Post
      Eikö teslassakin esim käytetä perus 18650 li-ion akkuja. Niiden uusiminen sinne akkupakettiin ei pitäisi olla mahdoton homma, et luulis vaihtoakkuja tai esim. akkujen uusimis palveluita ilmestyvän jossain vaiheessa. Tai joku seppä vaihtelee vaikka ite. Ihan hyvinhän niitä vaihtelee vaikka sähköpyöriin, mitkä käyttää samaa akkutekniikkaa.

      Itselle kyllä joku tesla esim. kelpais perus arkiajoihin oikein hyvin. En näe nykyisissä rangeissa mitään ongelmaa omaan käyttöön. Mut hinta on kyl semmonen este, et menee varmaan se 20v et voi edes harkita
      Eiköhän tähänkin saada joku vastuupykälä pellepelottomille. Viimeistään sitten kun joku onneton perhe kärähtää hengiltä ei niin näppärän "tee se itse" miehen jäljiltä.

      Edit.
      Kaveri Englannista laskeskeli, että i3 60Ah akkujen uusiminen kiinasta tilatuilla kennoilla kustantaisi kennojen osalta n. 2500£. Melko iso ero BMW 13000€ koko akun hintaan...
      Last edited by jannmann; 27-03-2018, 11:18.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • GameOver
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3026
        • Sjundeå

        Originally posted by jannmann View Post
        Vaikka tykkäätkin saivarrella, niin tiedät mitä ajoin takaa.
        Ja noissa alkaen hinnoissa aina sama vedätys, lisää pitää maksaa jos haluat nopeamman latauksen jne.
        Leafissa on DC-pikalatausmahdollisuus ihan alkaen mallista asti. Suotta sitä hilloamaan.
        -22 Lexus ES300h
        -08 Subaru Impreza

        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

        Comment

        • nokonzok
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2013
          • 826
          • Espoo

          Originally posted by jannmann View Post
          Vaikka tykkäätkin saivarrella, niin tiedät mitä ajoin takaa.
          Ja noissa alkaen hinnoissa aina sama vedätys, lisää pitää maksaa jos haluat nopeamman latauksen jne.
          Ymmärrän toki, muttä 45+ on kuitenkin todella eri juttu kuin 35-. Kaikissa mainituissa autoissa on kyllä laturitikin kohdillaan ihan hinnat alkaen mallista lähtien.

          Uudemmilla akuilla varustettujen vanhan mallin Lefojen hinnatkin alkavat jo ykkösellä, joten ei siinä nyt enää oikeasti olla ihan mahdottoman kaukana kakkosauton hintaluokasta. Niilläkin sen sata kilsaa ajaa vähän kovemmallakin pakkasella, ja edelleen aika harva sen enempää päivässä tarvitsee. Arkea helpottaa sekin, että Prismassakin saa ladattua.

          Comment

          • j-a
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2005
            • 1522
            • PohojosPohojammaa

            Originally posted by Pazi88 View Post
            Eikö teslassakin esim käytetä perus 18650 li-ion akkuja. Niiden uusiminen sinne akkupakettiin ei pitäisi olla mahdoton homma, et luulis vaihtoakkuja tai esim. akkujen uusimis palveluita ilmestyvän jossain vaiheessa. Tai joku seppä vaihtelee vaikka ite. Ihan hyvinhän niitä vaihtelee vaikka sähköpyöriin, mitkä käyttää samaa akkutekniikkaa.
            Onkos mitään kikkakolmosta noiden akkujen vaihteluun paketista, vai tarviiko aina semmoisen spesifin pistehitsin? Kolvilla turaten taitaa saada herkästi joko kennon pilalle tai jotain silmilleen?

            Itselle tuossa just kiinasta tuli otsalamppu, jossa ei tullutkaan 18650-kennoja mukana, niin kaivelin kaapista vanhan läppäriakun ja siitä purin 2kpl 18650 -kennoja irti ja löin paikoilleen. Mutta tässä tapauksessa nuo meni ikäänkuin sellaiseen valmiiseen paristotelineeseen, eli ei tarvinnut kytkeä erikseen rinnan tai sarjaan tms. Hyvin toimii.
            Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

            Ylimääräisenä tarjolla:

            E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

            F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

            Comment

            • wibzu
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 149
              • Muurame

              Originally posted by Turder View Post
              Kyllä se ihan validi perustelu on tällä hetkelä jos sähköauto on talouden ainoa auto. Esim. nyt pääsiäisenä, tai juhannuksena ja kesällä muutenkin, jouluna jne. yleisimpinä menoliikenneaikoihin ajan n. 450km siirtymän kotiseudulle yleensä töiden jälkeen eli perillä ollaan tyyliin klo 20-21 aikoihin normiautolla ajaessa. Tuollainen matka menee yhdellä istumalla ja ajaltaan sellainen että sinä päivänä voi vielä tehdä muutakin, eikä siirtymään menee koko päivää.

              Sähköautolla pitäisi stopata jonnekin lataamaan matkalla ja matka-aika kasvaa. Tuurillaan vielä siinä samalla ja syrjäseudun ainoalla kahden paikan pikalatausasemalla on jonossa edellä pari muuta Teslaa kun liikennemäärät on noina päivinä isommat ja odottelet siinä sitten tyhjällä akulla tunnin verran kun muut saa ladattua ensin omansa. Polttomoottoriautolla tuo siirtymä menee reilulla puolella tankilla ja jos tyhjenee niin parissa minuutissa on ajomatkaa taas 800-900km.

              Juna tai muu julkinen on vähän nihkeä kun olisi kalliimpi monelle henkilölle ja kamat mukana, sekä autoa tarvitsee määränpäässä. Tai sitten vuokrata auto sen 4-5 kertaa vuodessa n. 1-2 viikoksi (kustannukset ei oikein järkevällä tasolla).

              Sähköautolle esim. joku realistinen 600km ajomatka yhdellä latauksella olisi varmaan sellainen taso, mikä riittää jo monelle pitkämatkalaiselle mökkireissuille tms. koska pääsisi yhdellä latauksella perille. Tai sitten nopea pikalataus tyyliin max 15min lataus, jolla saisi vähintään 200-300km ajomatkaa ja latauspaikkoja riittävästi tarjolle ja vaikka joku applikaatio, mikä kertoo vapaana olevat paikat, jottei tarvitse jonottaa ja voisi suunnitella matkaa sen mukaan, tai esim. voisi varata latauspaikan etukäteen kun tietää että puolen tunnin päästä olisin vaikka saapumassa Juvalle latauspaikalle.

              Omaan käyttöön sähköauto ois just passeli muuhun arkiajoon ja työmatkaan kun pk-seudulla liikkuu ja muutenkin kiinnostaisi hankkia sellainen. Kahden auton talouteen sähköauto on varmasti toimiva ratkaisu. Kuitenkin yksityisautoilun tärkeimpiä pointteja on vaivattomuus ja helppous. Pelkällä sähköautolla se ei välttämättä ole vaivatonta jokaiseen tilanteeseen, vaikka useimmissa se olisikin jo parempi kuin perinteinen auto. Toisaalta vois miettiä että onko sähköauton oltava vielä tällä hetkellä do-it-all tyylinen ratkaisu jolla vetäisi veneen mökille 500km päähän, ajaisi töihin arkisin ja kuskaisi lapsia harrastuksiin. 5 vuoden päästä saattaa olla jo pidempi ajomatka tarjolla ja lataupisteitä tiheämmässä, jolloin sähkölläkin saisi tehtyä pidemmät reissut järkevästi. Mutta ainakin omaan käyttöön ja kukkarolle ei täyssähköauto vielä ole realistinen vaihtoehto.
              Teslalla pitäisi kyllä hyvissä olosuhteissa (ei talvi) päästä tuo 450km matka kotiseudulle kohtuullisen hyvin. Teslan omasta appista näkee myös superchargereiden tämän hetkisen käyttöasteen.
              E91 320dA -06

              Comment

              • E39Fin
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2013
                • 1760
                • HKI/Orimattila

                Ainakin P85D kannattaa vielä jättää pohjanmaan reissu tiukalla aikataululla tekemättä kun auto ilmoitti jo vantaalta teslalta lahteen ajon ja pienen kaupunkiajon jälkeen, että lataamatta ei takaisin lähtöpisteeseen enää päästä. Tässä tapauksessa ei hirveää ongelmaa, paitsi että ainut latauspaikka oli firman hallissa toisella puolella kaupunkia, että piti sinne sitten roudata kahdella autolla ja ajaa toiselle puolelle takaisin sillä polttomoottorisella :think
                Sisälaadusta ei kaverit oikein vakuuttuneet kanssa tuon 2014 mallisen kanssa. Tyytyväisenä lähtivät ajamaan omilla autoillaan (E61, Audi A3 tfsi Q)

                En siis oikein näe ideaa jos asuu kerrostaloyhtiössä eikä ole latausmahdollisuus hallussa. Toki Teslan ostajalla varmastikin mahdollisuuksien määrä on kummasti parempi kuin meillä vasta aloittelevilla opiskelijoilla.
                Hybridi puolestaan istuu hyvin pitkääkin matkaa ajavalle, saa sitten hyödyn kaupungissa pyörimisestä.
                Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                E39 523iA Oxfordgreen

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11040
                  • Oulu

                  Originally posted by jannmann View Post
                  Eiköhän tähänkin saada joku vastuupykälä pellepelottomille. Viimeistään sitten kun joku onneton perhe kärähtää hengiltä ei niin näppärän "tee se itse" miehen jäljiltä.

                  Edit.
                  Kaveri Englannista laskeskeli, että i3 60Ah akkujen uusiminen kiinasta tilatuilla kennoilla kustantaisi kennojen osalta n. 2500£. Melko iso ero BMW 13000€ koko akun hintaan...
                  Voihan sitä hengen saada pois näitä polttomoottorilla varustettuja autoja turaamalla, että onko se sitten niin erilaista. Mut joo tuota vähän ajoin takaa noiden akkujen itse vaihtamisella. Suhteellisen edullista.

                  Originally posted by j-a View Post
                  Onkos mitään kikkakolmosta noiden akkujen vaihteluun paketista, vai tarviiko aina semmoisen spesifin pistehitsin? Kolvilla turaten taitaa saada herkästi joko kennon pilalle tai jotain silmilleen?
                  Niitä pistehitsevehkeitähän saa, eikä ne edes maksa paljoa. Mut tinaamallakin onnistuu. Siinä on vaan riski että kenno hieman vaurioituu. Mutta jos nopeesti tekee, niin ei siinä pitäs haittaa olla.

                  Mut tommoseen isoon akkupakettiin tuskin kannattaa tinailla liitoksia. Siellä jos yksi kenno vaurioituu, niin siinä äkkiä tulee niin paljon lämpöä että tinaukset sulaa. Mikä äkkiä aiheuttaa oikosulkuja ja lisää vaurioita.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • j-a
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2005
                    • 1522
                    • PohojosPohojammaa

                    Muistelen netistä lukeneeni jokunen vuosi sitten jostain hybriditojotan akun korjauksesta, missä homma tehtiin kustannustehokkaasti. Eli sieltä vain etsittiin se akkupaketti, minkä suoritustaso ei ollut samalla tasolla kuin muiden, ja sieltä kaivettiin esiin vaurioituneet yksittäiset kennot jotka vaihdettiin. Eli jäätiin vielä kauas siitä kiinankin hinnasta, minkä Pazi tuossa mainitsi.

                    Toki tuollaisella korjauksella se koko akkusetti ei muutu uudeksi tai uudenveroiseksi, mutta se muuttuu toimivaksi ja käyttökelpoiseksi. Enempi tuohon jälkimmäiseen kategoriaan taitaa mennä polttomoottoriautojenkin korjailut.

                    Pitääpä vilkaista noita pistehitsijuttujakin. Tähän asti olen pidättäytynyt noita akkuja värkkäämästä kun aina pikku pelko persiissä että sieltä jotain räjähtelee silmille jos puutteellisilla taidoilla menee turaamaan, mutta varmaan samoilla periaatteilla menee kuin muukin, että lukee ohjeistuksia, pyrkii ymmärtämään mistä on kyse, ja tekee huolellisesti. Niin, ja käyttää akut tyhjäksi ennenkuin koskee niihin.
                    Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                    Ylimääräisenä tarjolla:

                    E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                    F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                    Comment

                    • touring39
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 3901
                      • Kaarina

                      Omalta kohdaltani luulisin, että olisi aika ahdistavaa ajella sähköautolla.

                      Jos lähtee matkalle, mieltä kalvaa aina se tietoisuus, että sähkö loppuu jossain vaiheessa ja sitten täytyy ajoittaa pitkä tauko. Enkä voi olla varma, saako sitä sähköä jostain applikaation osoittamasta paikasta.

                      En kaipaa yhtään tuollaista fiilistä. Bensaa/dieseliä tankkiin silloin kun on tarve, ja matka jatkuu.

                      Sitten kun sähköauton lataaminen on yhtä nopeaa/helppoa ja latauspaikat yhtä yleisiä kuin bensikset nyt, tilanne muuttuu. Mun osalta ei ennen.

                      Kokonaan toinen asia on se, että ollaan kyllä harkittu kakkosautoksi i3:sta. Vaimon työmatkoihin ja satunnaiseen kaupunkipyörittelyyn se riittää mainiosti, kunhan se on aina yöt latauksessa.
                      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                      Ex:
                      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                      Comment

                      • -J-T-A-
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2007
                        • 297
                        • Espoo

                        Originally posted by Hezman View Post
                        Ja toinen fakta on myös se, että hyvin harvat teräsperseet ajaa täyden tankin yhteen putkeen.

                        Keksikää jo välillä muita perusteluita.
                        Ei tarvitse ajaa edes puolta tankkia dieselillä, kun pisimmällä rangella varustetusta sähköautosta loppuu akku optimaalisissa olosuhteissa. Rautaperseet vielä kaukana siitä.

                        Muita perusteluita: ei latauspaikkaa jos ei autopaikkaa, varaa vain yhteen autoon jos ja kun välillä ajaa pitempiä siirtymiä, ei varaa kalliiseen autoon... Onhan noita.

                        Lyhyet työmatkat ja kaupunkiajot ajaisi kyllä mielellään sähköautolla, mutta ei järkeä omistaa kahta autoa ja lähimatkat onnistuu fillarilla.
                        Last edited by -J-T-A-; 28-03-2018, 23:16.
                        ----------------‐‐‐--------
                        G21 330e x-drive
                        E34 530i
                        F800S
                        F30 330d (ex)
                        E91 330d (ex)
                        E81 120d (ex)

                        Comment

                        • harriba
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 420
                          • Espoo

                          Originally posted by j-a View Post
                          Muistelen netistä lukeneeni jokunen vuosi sitten jostain hybriditojotan akun korjauksesta, missä homma tehtiin kustannustehokkaasti. Eli sieltä vain etsittiin se akkupaketti, minkä suoritustaso ei ollut samalla tasolla kuin muiden, ja sieltä kaivettiin esiin vaurioituneet yksittäiset kennot jotka vaihdettiin. Eli jäätiin vielä kauas siitä kiinankin hinnasta, minkä Pazi tuossa mainitsi.

                          Toki tuollaisella korjauksella se koko akkusetti ei muutu uudeksi tai uudenveroiseksi, mutta se muuttuu toimivaksi ja käyttökelpoiseksi. Enempi tuohon jälkimmäiseen kategoriaan taitaa mennä polttomoottoriautojenkin korjailut.

                          Pitääpä vilkaista noita pistehitsijuttujakin. Tähän asti olen pidättäytynyt noita akkuja värkkäämästä kun aina pikku pelko persiissä että sieltä jotain räjähtelee silmille jos puutteellisilla taidoilla menee turaamaan, mutta varmaan samoilla periaatteilla menee kuin muukin, että lukee ohjeistuksia, pyrkii ymmärtämään mistä on kyse, ja tekee huolellisesti. Niin, ja käyttää akut tyhjäksi ennenkuin koskee niihin.
                          Mersuforumin puolella muuan visionääri konvertoi vanhan SLC:n sähkökäyttöiseksi. Kertoi hankkineensa ajoakun ottamalla yhteyttä akkukierrätysfirmaan, keräämällä kierrätykseen tulleista akuista ehjät kennot talteen (jos akussa esim. 40 kennoa niin tyypillisesti vain muutama kenno rikki, jolloin akku on kierrätyskamaa) ja tinaamalla niistä paketit joilla SLC kulkee parisataa kilsaa. Tuossa asialla joku sähköalan asiantuntija.
                          Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                          X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                          Comment

                          • M-Lead
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2007
                            • 1500
                            • Oulu

                            Tommoinen plug-in hybrdi saattaisi kiinnostaa siinä mielessä, että jos akkujen range riittäisi ajamaan arkiajot (työmatkat, kauppareissut ym.) n. 150km päivässä kovimmillakin pakkasilla ja bensa olisi ekstrana pidemmille etapeille.

                            Ainoa mikä estää hankkimasta on auton hankintahinta ja latausasema hankinta + sen tarvittavat muutokset sähkönsyöttöön pihakatokseen.

                            Käsittääkseni noissa plugareissa riittäisi 1x16A syöttö, jossa GTE Passatin lataus kestää n. 3 tuntia ja jossain täyssähkövermeessä 6-9h? :think
                            Last edited by M-Lead; 29-03-2018, 14:00.

                            Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5148
                              • Kuopio

                              Originally posted by M-Lead View Post
                              Tommoinen plug-in hybrdi saattaisi kiinnostaa siinä mielessä, että jos akkujen range riittäisi ajamaan arkiajot (työmatkat, kauppareissut ym.) n. 150km päivässä kovimmillakin pakkasilla ja bensa olisi ekstrana pidemmille etapeille.
                              Perävaunu sais olla akuille

                              Originally posted by harriba View Post
                              Mersuforumin puolella muuan visionääri konvertoi vanhan SLC:n sähkökäyttöiseksi. Kertoi hankkineensa ajoakun ottamalla yhteyttä akkukierrätysfirmaan, keräämällä kierrätykseen tulleista akuista ehjät kennot talteen (jos akussa esim. 40 kennoa niin tyypillisesti vain muutama kenno rikki, jolloin akku on kierrätyskamaa) ja tinaamalla niistä paketit joilla SLC kulkee parisataa kilsaa. Tuossa asialla joku sähköalan asiantuntija.
                              Oliko postauksessa päivämäärä 1.4.2017 ?
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • harriba
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2010
                                • 420
                                • Espoo

                                Originally posted by jani View Post
                                Perävaunu sais olla akuille



                                Oliko postauksessa päivämäärä 1.4.2017 ?
                                aika pitkä thredi, mersuforum.net ja topicci muistaakseni MB w107 SLC electric
                                Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                                X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎