Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kama
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1264
    • Savonmua

    BMW tuli samaan johtopäätökseen kuin kuluttajat:think
    E24 - M88/3 N/A
    E85 - M54 Supercharged
    G26 - M50 Supercharged
    IG:kamamikko

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3509
      • Raisio

      Originally posted by kama View Post
      BMW tuli samaan johtopäätökseen kuin kuluttajat:think
      http://www.tuulilasi.fi/uutiset/bmw-...liian-kallista

      Autoalalla myöskin seurataan tiivisti miten Teslan käy, saako tuotannon vauhtiin ja alkaa tahkoamaan rahaa vai jatkaa nykyistä tappioputkea ja kassa tyhjenee tämän vuoden aikana.
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • -J-T-A-
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2007
        • 297
        • Espoo

        Originally posted by GameOver View Post
        Hyvä pointti

        Tuo paino/energiasisältö onkin varmasti polttonesteiden etu. Toi aiempi oma esimerkki oli laskettu ajatuksella jos 1 litra sisältää noin 10kWh energiaa noin keskimäärin. Riippuu onko bensaa vai dieseliä.

        Uuden Leafin akku on taasen 40kWh kapasiteetiltaan (40kWh=n 4litraa polttonestettä). Juju on auton energiankulutuksessa ja moottorien hyötysuhteessa. Se mikä paino/energiasisältöpuolella hyödytään, kulutetaan harakoille onnettoman hyötysuhteen kanssa.
        Jep. Ymmärsin mitä haettiin, kun selitettiin

        Polttomoottorin huonohkosta hyötysuhteesta huolimatta tarjoama toimintamatka täydellä tankilla (esim. 40l.) on edelleen ylivertainen verrattuna tarjolla oleviin akku vaihtoehtoihin.

        Tämä fakta ei ole valitettavasti vielä muuttunut oleellisesti...
        ----------------‐‐‐--------
        G21 330e x-drive
        E34 530i
        F800S
        F30 330d (ex)
        E91 330d (ex)
        E81 120d (ex)

        Comment

        • Hezman
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 708
          • Jyväskylä

          Originally posted by -J-T-A- View Post
          Jep. Ymmärsin mitä haettiin, kun selitettiin

          Polttomoottorin huonohkosta hyötysuhteesta huolimatta tarjoama toimintamatka täydellä tankilla (esim. 40l.) on edelleen ylivertainen verrattuna tarjolla oleviin akku vaihtoehtoihin.

          Tämä fakta ei ole valitettavasti vielä muuttunut oleellisesti...
          Ja toinen fakta on myös se, että hyvin harvat teräsperseet ajaa täyden tankin yhteen putkeen.

          Keksikää jo välillä muita perusteluita.

          Comment

          • touring39
            BTCF Member
            • May 2005
            • 3901
            • Kaarina

            Originally posted by Hezman View Post
            Ja toinen fakta on myös se, että hyvin harvat teräsperseet ajaa täyden tankin yhteen putkeen.

            Keksikää jo välillä muita perusteluita.
            Monet ajaa työkseen. Ja useasti on pari tonnia kuormaakin perässä. Mullakin volsun 100 litran tankki riittää n. 600 km ajomatkaan. Aikamoinen akkukasa sais olla kyydissä.
            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

            Ex:
            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

            Comment

            • HC91
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 998
              • 29100/310053

              Originally posted by Hezman View Post
              Ja toinen fakta on myös se, että hyvin harvat teräsperseet ajaa täyden tankin yhteen putkeen.
              Vaikka kuskin hanuri ja rakko kestäisivätkin 5-8h tauottoman moottorimarssin, moinen matkasuunnitelma harvoin ilahduttaa naispuolisia tai kouluikäisiä kyytiläisiä. Autojunallakin kait pääsee vielä pohjoiseen rangesta riippumatta.

              Hybrideissä hirvittää tekniikan monimutkaisuus ja täyssähköisissä hinta. Pari esimerkkiä BYD:iltä:
              3-sarjan kokoinen BYD E6 (120kW, 80kWh, 400km) varusteluversiosta riippuen n. 40-47t euroa
              X3 ja X5 väliin asettuva BYD Tang PHEV SUV 4WD, 400hp, 80km range n. 35t€

              Varustelu on sitten luokkaa kattava, toki ikiklassikko marderschutz on loistaa poissaolollaan.

              Vielä vertailun vuoksi: BMW Brilliance:n valmistama BMW X1 xDrive 25Le - hinnat alkaen n. 51t€, jotain hydridi-avustusta voi saada veronpalautuksen muodossa 3t€ suuruisena. Jos em. malli olisi valmistettu ja tuotu rajojen ulkopuolelta, hinta olisi noin neljänneksen korkeampi tuontiverotuksen vuoksi. Länsimaiset merkit ovat siis juuttaan kalliita, etenkin jos on tuontitavaraa - tosin pitävät kyllä käytettynä hintansakin vähän samaan malliin kuin avensis-lahko Suomessa.
              Last edited by HC91; 27-03-2018, 06:51. Reason: Kiinan puimuri verrokiksi
              92' ///M5 3.8 individual
              09' 320d xDrive
              16' NIU N1 Sport
              19' NIU U+ Sport

              Comment

              • |foder|
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 7036
                • Forssa

                Omalla kohdalla sähköauto odotuttaa itseään vielä. Pääsyy on hinta. Toinen syy range.

                Köyhänä varaa vain yhteen autoon. Ja sähköauton range kun ei ole vielä riittävä. Joo pääsisin 80% ajoista sähköautolla mutta mites loppuajot? Polkupyörä paksiin?

                Nyttenkin lähdössä ulkomaille ja diiselin range takaa huoletonta ajoa.
                Laivoilla olen kulkenut enemmän kuin riittävästi enkä ole nähnyt vielä ainuttakaan latausmahdollisuutta.
                Meiltä laivaan on sen verran pitkä matka että laivassa viimeistään pitäisi saada akkuja ladattua, muuten ei pääse määränpäähän perille.

                Hinta ja range kuntoon niin olisi ostettava. Muutoin joutuu ajelee jollain muulla.
                Nyt:
                E82 135i -11

                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  Puhutaan rangesta. Mutta paljonko on sähköauton toiminta-aika ns. virransäästötilassa, vai mitä moodia sitten käyttävätkään ruuhkassa seisoessa/madeltaessa?
                  Enkä tarkoita pieniä jonoja mitä Suomessa on, vaan oikeat ruuhkat.

                  Ilmastointi ja audio/viihde nyt jonkin verran haukkaa energiaa.
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5151
                    • Kuopio

                    Sähköautoissa ei ole ongelma range vaan latauksen hitaus. Jos täyden latauksen sais 5minuutissa asemalta kuin asemalta, ei ongelmaa olisi.

                    Tutumman tuntuinen konkretia:

                    Saat mahdollisuuden ajaa saksan läpi nopeasti tyhjää autobaanaa pitkin, vaihdoehdot ovat M5 ja M550d, kumman valitset? Väittäisin että moni valitsee M5 siitäkin huolimatta vaikka sitä joutuu tankkaamaan useammin...
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • Turder
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2008
                      • 460
                      • Suomi

                      Originally posted by Hezman View Post
                      Ja toinen fakta on myös se, että hyvin harvat teräsperseet ajaa täyden tankin yhteen putkeen.

                      Keksikää jo välillä muita perusteluita.
                      Kyllä se ihan validi perustelu on tällä hetkelä jos sähköauto on talouden ainoa auto. Esim. nyt pääsiäisenä, tai juhannuksena ja kesällä muutenkin, jouluna jne. yleisimpinä menoliikenneaikoihin ajan n. 450km siirtymän kotiseudulle yleensä töiden jälkeen eli perillä ollaan tyyliin klo 20-21 aikoihin normiautolla ajaessa. Tuollainen matka menee yhdellä istumalla ja ajaltaan sellainen että sinä päivänä voi vielä tehdä muutakin, eikä siirtymään menee koko päivää.

                      Sähköautolla pitäisi stopata jonnekin lataamaan matkalla ja matka-aika kasvaa. Tuurillaan vielä siinä samalla ja syrjäseudun ainoalla kahden paikan pikalatausasemalla on jonossa edellä pari muuta Teslaa kun liikennemäärät on noina päivinä isommat ja odottelet siinä sitten tyhjällä akulla tunnin verran kun muut saa ladattua ensin omansa. Polttomoottoriautolla tuo siirtymä menee reilulla puolella tankilla ja jos tyhjenee niin parissa minuutissa on ajomatkaa taas 800-900km.

                      Juna tai muu julkinen on vähän nihkeä kun olisi kalliimpi monelle henkilölle ja kamat mukana, sekä autoa tarvitsee määränpäässä. Tai sitten vuokrata auto sen 4-5 kertaa vuodessa n. 1-2 viikoksi (kustannukset ei oikein järkevällä tasolla).

                      Sähköautolle esim. joku realistinen 600km ajomatka yhdellä latauksella olisi varmaan sellainen taso, mikä riittää jo monelle pitkämatkalaiselle mökkireissuille tms. koska pääsisi yhdellä latauksella perille. Tai sitten nopea pikalataus tyyliin max 15min lataus, jolla saisi vähintään 200-300km ajomatkaa ja latauspaikkoja riittävästi tarjolle ja vaikka joku applikaatio, mikä kertoo vapaana olevat paikat, jottei tarvitse jonottaa ja voisi suunnitella matkaa sen mukaan, tai esim. voisi varata latauspaikan etukäteen kun tietää että puolen tunnin päästä olisin vaikka saapumassa Juvalle latauspaikalle.

                      Omaan käyttöön sähköauto ois just passeli muuhun arkiajoon ja työmatkaan kun pk-seudulla liikkuu ja muutenkin kiinnostaisi hankkia sellainen. Kahden auton talouteen sähköauto on varmasti toimiva ratkaisu. Kuitenkin yksityisautoilun tärkeimpiä pointteja on vaivattomuus ja helppous. Pelkällä sähköautolla se ei välttämättä ole vaivatonta jokaiseen tilanteeseen, vaikka useimmissa se olisikin jo parempi kuin perinteinen auto. Toisaalta vois miettiä että onko sähköauton oltava vielä tällä hetkellä do-it-all tyylinen ratkaisu jolla vetäisi veneen mökille 500km päähän, ajaisi töihin arkisin ja kuskaisi lapsia harrastuksiin. 5 vuoden päästä saattaa olla jo pidempi ajomatka tarjolla ja lataupisteitä tiheämmässä, jolloin sähkölläkin saisi tehtyä pidemmät reissut järkevästi. Mutta ainakin omaan käyttöön ja kukkarolle ei täyssähköauto vielä ole realistinen vaihtoehto.

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6707
                        • PK-seutu

                        Ja rangesta vielä yksi huomio. Itsekään harvemmin tarvitsen yhteen putkeen satojen kilometrien rangea, mutta kipupisteenä on se odottelu. Jos tulen vaikka töistä kotiin ja pitäisikin taas 5min päästä lähteä jatkamaan matkaa? En ala odottelemaan kahta tuntia, että voin jatkaa taas matkaa. Tuo on se oleellisempi este, kuin ne lapin matkat.
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • nokonzok
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2013
                          • 826
                          • Espoo

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Ja rangesta vielä yksi huomio. Itsekään harvemmin tarvitsen yhteen putkeen satojen kilometrien rangea, mutta kipupisteenä on se odottelu. Jos tulen vaikka töistä kotiin ja pitäisikin taas 5min päästä lähteä jatkamaan matkaa? En ala odottelemaan kahta tuntia, että voin jatkaa taas matkaa. Tuo on se oleellisempi este, kuin ne lapin matkat.
                          Voi toki olla jossain tilanteessa haastavaa, mutta taitaa lopulta aniharvalla olla ne päivittäiset ajot yli 100 km kaikki iltaharrastukset yms. mukaanlukien. Saati sitten yli 150-200 km, joka kuitenkin nykyisillä malleilla on ihan realismia melkeinpä kelissä kuin kelissä.

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5857
                            • Joccis City

                            Originally posted by nokonzok View Post
                            Voi toki olla jossain tilanteessa haastavaa, mutta taitaa lopulta aniharvalla olla ne päivittäiset ajot yli 100 km kaikki iltaharrastukset yms. mukaanlukien. Saati sitten yli 150-200 km, joka kuitenkin nykyisillä malleilla on ihan realismia melkeinpä kelissä kuin kelissä.
                            Niin, nykyisillä +45000€ uusilla.
                            Mutta niillä joita suurin osa normaaleista ihmisistä pystyisi tällä hetkellä hankkimaan (10v vanhat) ei pääse talvikeleillä kun 70-90km täydellä akulla.
                            Suurimmalle osalle väestöä noi sähkövehkeet joilla range oikeasti sen 200km talvella, on hankintalistalla 10v päästä.
                            Ja sekin vain jos akkujen kesto osoittautuu sen ajan sisällä luotettavaksi ja mahdollisia "tarvike" akkuja tulee edullisesti markkinoille.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • nokonzok
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2013
                              • 826
                              • Espoo

                              Originally posted by jannmann View Post
                              Niin, nykyisillä +45000€ uusilla.
                              Mutta niillä joita suurin osa normaaleista ihmisistä pystyisi tällä hetkellä hankkimaan (10v vanhat) ei pääse talvikeleillä kun 70-90km täydellä akulla.
                              Suurimmalle osalle väestöä noi sähkövehkeet joilla range oikeasti sen 200km talvella, on hankintalistalla 10v päästä.
                              Ja sekin vain jos akkujen kesto osoittautuu sen ajan sisällä luotettavaksi ja mahdollisia "tarvike" akkuja tulee edullisesti markkinoille.
                              Lefan hinnat alkaen malli on 34k €, Zoe ja Ioniq lienee samoilla huitteilla. 10 vuotta vanhoja sähköautoja ei taida ollakaan vielä

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11074
                                • Oulu

                                Eikö teslassakin esim käytetä perus 18650 li-ion akkuja. Niiden uusiminen sinne akkupakettiin ei pitäisi olla mahdoton homma, et luulis vaihtoakkuja tai esim. akkujen uusimis palveluita ilmestyvän jossain vaiheessa. Tai joku seppä vaihtelee vaikka ite. Ihan hyvinhän niitä vaihtelee vaikka sähköpyöriin, mitkä käyttää samaa akkutekniikkaa.

                                Itselle kyllä joku tesla esim. kelpais perus arkiajoihin oikein hyvin. En näe nykyisissä rangeissa mitään ongelmaa omaan käyttöön. Mut hinta on kyl semmonen este, et menee varmaan se 20v et voi edes harkita

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎