Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    ^^ Tuo 280km range lienee ollut arvaus edellisen ajon jäljiltä. Luotettavampi metodi akun kapasiteetin riittävyyteen on prosenttinäyttö 0-100%. Mutta oudolta kuulostaa, mitä tapahtui loppumatkasta?

    Tuolla sigun 30kwh Leafilla ajelee kesäkeleillä jopa 200km vaihtelevaa 60-100km nopeutta. Talvella nollakelillä ei oikein pääse motarilla sataa kilometriä edes esilämmityksen jälkeen jos ajaa 100km/h tutkanopeutta. Myös vasta/myötätuuli vaikuttaa.

    Kun kävin tuolla sigun e61:lla pyörähtämässä pohjoisessa 1400km keikan niin ajelin matkan kuin sähköautolla eli satasen alueella 100km/h ja muualla +8km/h yli rajoitusten. Palkintona -10C pakkasessa 8,3l mitattu kulutus keskinopeudella 86km/h, olis saanu normaalilla kaahaamisella menemään varmaan litran enemmän. Nopeuden pudotus säästää kaikissa mutta 5 minuutissa sai polttikseen 800km lisää rangea, kun Teslaa ois saanu ladata Superchargerilla kahdessa osassa ehkä 90 minuuttia/700km. Ja en olisi voinut pitää lounastaukoa siellä missä haluan vaan siellä missä auton saa tankattua. Ja mihinkään sähkikseen ei saa yhtä hiljaista kabiinia kuin 5-sarja tarjoaa eikä yhtä hyviä penkkejä kuin Comfortit 😉.
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      Originally posted by jannmann View Post
      Jos se sähkömopo on niin vitun erinomainen, miks sulta silti löytyy myös ns. tavallinen auto eikä kahta nissania?

      Sähköautoille on taatusti aikansa ja paikkansa. Tällä hetkellä ne on edelleen vaan suurimmalle osalle autoilijoita liian kalliita kakkos tai ykkös autoksi.
      Ja ainoaksi autoksi vielä vähän ongelmallisia, varsinkin alueilla joissa hallituksen säästö politiikka on pidentänyt ( kuulemma parantanut) peruspalveluiden saatavuuksia.
      Mitkä ovat peruspalvelut? Kuka ne kustantaa? Jos teillä ei niitä ole niin miksi ei ole? Enää? Kylän viimeinen kauppa meni kun ei ollut asiakkaita? Miksi ei ollut? Ajelitte takki auki maalikylille rismaan ja kitumarkettiin ja kauppa kaatui? Terveyskeskuskin vielä? Aamulla mummo haki köhään strepsilsiä ja illalla selkäkipuun, muutoin on ollut vähän hiljaisempaa.

      Originally posted by jannmann View Post
      Jos lapsi tarvitsee lääkäriä 20:00 jälkeen, mun pitää ajaa sen takia nykyään 70-90km/suunta. Ennen säästöä, riitti 15km/suunta.
      Soita ambulanssi. Tai soita se lääkäri käymään teillä kotona. Mm. ranskalaisessa "sote"-järjestelmässä yleislääkäri tulee lapsen takia kotiin vaikka keskellä yötä.

      Mitä yritän sanoa että miksi helvetissä pitää pitää yllä isoja kulisseja kun samat asiat mitä lääkärin vastaanottohuoneesta primitiivisimmillään löytyy mahtuu lääkärin salkkuun. Videoneuvottelu ennen lääkärin matkaan lähtöä voi jopa tuottaa mukaan todennäköisimpää lääkitystä.

      Originally posted by jannmann View Post
      Avaisitko tätä vähän?
      Mainitsit hallituksen. Millä helvetillä joku hallitus voi pitää pystyssä organisaatiota missä aamulla kävi yksi asiakas ja illalla oli vähän hiljaisempaa? Kunnallinen terveydenhuolto velvoitteineen löytyy tästä Saatte vaikka minkälaista "palvelua" kunhan vain maksatte riittävän suurta kunnallisveroa... Vaatii tietysti selkärankaisia kunnanvaltuutettuja tekemään mieluisia päätöksiä eli pompööseja kunnantaloja, kirjastoja ja terveyskeskuksia. Yms yms.

      Niin joo. Oma valinta. Se periferia. Kaikkine etuine ja haittoineen.

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5151
        • Kuopio

        Originally posted by 205/65-15H View Post
        ^^ Tuo 280km range lienee ollut arvaus edellisen ajon jäljiltä. Luotettavampi metodi akun kapasiteetin riittävyyteen on prosenttinäyttö 0-100%. Mutta oudolta kuulostaa, mitä tapahtui loppumatkasta?
        Tuo 280km on eGolfin range täydellä akulla.

        Lopulta kumminkin matka meni ok. Toki vähän on jännittävää tuollaisella ajella kun ei ole ihan täyttä varmuutta pääseekö koko suunnittelun reissun. Vähän on ikävää jos joutuu lennosta vaihtamaan taksiin/linja-autoon ja soittamaan haukkamiehet hakemaan volkkarin pois motarin pientareelta

        Noin normaalisti esim. minun arkiajoissa ei ole mitään esteitä eGolfin käytölle. Puoli lämpimästä tallista joka aamu liikkeelle täydellä latauksella, työmatkaa noin 27km ja sitten on mahdollisuus laittaa lataukseen jos hirvittää kovin paljon. On vain valitettavan järjettömän kallis auto vielä.

        Nämä sähköautot varsinkin pidemmillä matkoilla lisäävät jopa turvallisuutta koska kaahaaminen näillä vähenee merkittävästi liikenteessä, jotta akku riittäää paremmin. Ei tälläisellä voi ajaa Helsinki - Heinola 150km/h cruisella, näillä ajetaan 85km/h rekan imussa
        Last edited by jani; 20-03-2018, 18:52.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5857
          • Joccis City

          Originally posted by nullzwei View Post
          Mitkä ovat peruspalvelut? Kuka ne kustantaa? Jos teillä ei niitä ole niin miksi ei ole? Enää? Kylän viimeinen kauppa meni kun ei ollut asiakkaita? Miksi ei ollut? Ajelitte takki auki maalikylille rismaan ja kitumarkettiin ja kauppa kaatui? Terveyskeskuskin vielä? Aamulla mummo haki köhään strepsilsiä ja illalla selkäkipuun, muutoin on ollut vähän hiljaisempaa.



          Soita ambulanssi. Tai soita se lääkäri käymään teillä kotona. Mm. ranskalaisessa "sote"-järjestelmässä yleislääkäri tulee lapsen takia kotiin vaikka keskellä yötä.

          Mitä yritän sanoa että miksi helvetissä pitää pitää yllä isoja kulisseja kun samat asiat mitä lääkärin vastaanottohuoneesta primitiivisimmillään löytyy mahtuu lääkärin salkkuun. Videoneuvottelu ennen lääkärin matkaan lähtöä voi jopa tuottaa mukaan todennäköisimpää lääkitystä.



          Mainitsit hallituksen. Millä helvetillä joku hallitus voi pitää pystyssä organisaatiota missä aamulla kävi yksi asiakas ja illalla oli vähän hiljaisempaa? Kunnallinen terveydenhuolto velvoitteineen löytyy tästä Saatte vaikka minkälaista "palvelua" kunhan vain maksatte riittävän suurta kunnallisveroa... Vaatii tietysti selkärankaisia kunnanvaltuutettuja tekemään mieluisia päätöksiä eli pompööseja kunnantaloja, kirjastoja ja terveyskeskuksia. Yms yms.

          Niin joo. Oma valinta. Se periferia. Kaikkine etuine ja haittoineen.

          Ot.
          Arvasin että sun vastaus on ihan perinteistä......

          Tällä alueella elää yli 30000 asukasta, silti sairaalan päivystys lopetettiin, lastenosasto lopetettiin, poliisiasemalla ei enää yöllä ketään, ei myöskään putkaa.
          Säästöjä noista ei ole tullut, vai harmia ja kuluja.
          Ja se esitetään vielä palveluiden parantamisena.



          Mistä firmasta saa lääkärin käymään kotona keskellä yötä? Eikä se olis viimeks auttanut kun likka oli sairaalassa tiputuksessa koko yön yli influenssan takia.

          Mut joo, oon vitun tyhmä kun asun täällä, lapsilla mun heikot geenit kun ovat joskus kipeinä. Kaikki olis paremmin jos asuisin Helsinhin tai Turun ydinkeskustassa ja ajaisin sähköautolla.
          Nyt oon ihan vitun vajakki jolla väärä asenne ja outoja hypoteeseja.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • BFI18
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 1456
            • Turku

            Otsikon aiheesta sen verran, että.. Tykkään tehokkaista autoista, pärinästä, bensakoneesta ja etenkin Bemareista tehokkaina versioina.
            Ajoin Model S P90D:tä vajaa vuosi sitten, kunnon lenkin. Kyllä se mieleen jäi. Ja tykkäsin paljon - ennakkoluulot katosivat aikalailla. Nettiautostakin huomaan katsovani käytettyjä P85:sia. Rangehan noissa riittäisi omaan käyttöön mainiosti :think

            Seuraava auto voisi omalla kohdalla olla käytetty S model riippuen hintakehityksestä..
            G26 i4 M50 Black Sapphire

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              Originally posted by BFI18 View Post
              Otsikon aiheesta sen verran, että.. Tykkään tehokkaista autoista, pärinästä, bensakoneesta ja etenkin Bemareista tehokkaina versioina.
              Ajoin Model S P90D:tä vajaa vuosi sitten, kunnon lenkin. Kyllä se mieleen jäi. Ja tykkäsin paljon - ennakkoluulot katosivat aikalailla. Nettiautostakin huomaan katsovani käytettyjä P85:sia. Rangehan noissa riittäisi omaan käyttöön mainiosti :think

              Seuraava auto voisi omalla kohdalla olla käytetty S model riippuen hintakehityksestä..

              Minkä hintaista mahtaa olla teslan korjaaminen ja lavetti kyydit sitten takuun ulkopuolella? Voi olla sen luokan pulkka että 8v+ vanhana alkaa olla harakiri vehkeitä? Arvo tippuu puoleen kun takuu päättyy? :think
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1422

                ^Ylättäen Tesloja näkee myytävänä just 4v/80tkm ajettuina. Hinnat yksityiseltä S85 luokkaa +50k€. Mutta jos ostat käytetyn Testalta kovempaan hintaan, saatat saada käytetylle uuden 4v/80tkm takuun. Voimansiirrolle takuu on aina 8v/160tkm.

                Periaattessa Teslan pitäis toimia ilman huoltamista, käytännössä noissa on vikoja joka lähtöön ja varaosia ja huoltaja saa Suomesta yhdestä paikasta. Suurin osa vioista ei estä ajamista mutta Model S&X on ehkä lähempänä tuotekehitysprojektia kuin Lexusta. Sama meno näyttää jatkuvan Model3 kohdalla.
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • BFI18
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1456
                  • Turku

                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  Minkä hintaista mahtaa olla teslan korjaaminen ja lavetti kyydit sitten takuun ulkopuolella? Voi olla sen luokan pulkka että 8v+ vanhana alkaa olla harakiri vehkeitä? Arvo tippuu puoleen kun takuu päättyy? :think
                  Tämä on juuri se asia, mikä osaltaan mietityttää. Toki se+ 400 tkm ajettu taxi-Tesla ainakin akunkestoltaan ym on ilmeisen iskussa vielä, toki muutama kallis korjaus siihenkin oli jo tehty.

                  Originally posted by 205/65-15H View Post
                  ^Ylättäen Tesloja näkee myytävänä just 4v/80tkm ajettuina. Hinnat yksityiseltä S85 luokkaa +50k€. Mutta jos ostat käytetyn Testalta kovempaan hintaan, saatat saada käytetylle uuden 4v/80tkm takuun. Voimansiirrolle takuu on aina 8v/160tkm.

                  Periaattessa Teslan pitäis toimia ilman huoltamista, käytännössä noissa on vikoja joka lähtöön ja varaosia ja huoltaja saa Suomesta yhdestä paikasta. Suurin osa vioista ei estä ajamista mutta Model S&X on ehkä lähempänä tuotekehitysprojektia kuin Lexusta. Sama meno näyttää jatkuvan Model3 kohdalla.
                  Totta. Juuri noilla mainitsemillasi kriteereillä (4v/80-100 tkm) autoja on myynnissä paljon. Hinta toki yksi rajoittava tekijä, mutta ei nuo käytetyt oikein liiku, nettiautossa pyörii samat model S:t kk-kaupalla. Suomessa noista taitaa olla ihan ok käyttökokemuksia?

                  ’Ilma-alustalla’ kyyti on noissa erittäin hienoa
                  G26 i4 M50 Black Sapphire

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5151
                    • Kuopio

                    Tesloja näkee myynnissä nyt jo 300tkm lukemilla, voisi olettaa että jos mittarissa on 100tkm, matkaa on vielä jäljellä?
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • Convertible
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 2638
                      • Turku

                      Originally posted by jani View Post
                      Tuo 280km on eGolfin range täydellä akulla.

                      Lopulta kumminkin matka meni ok. Toki vähän on jännittävää tuollaisella ajella kun ei ole ihan täyttä varmuutta pääseekö koko suunnittelun reissun. Vähän on ikävää jos joutuu lennosta vaihtamaan taksiin/linja-autoon ja soittamaan haukkamiehet hakemaan volkkarin pois motarin pientareelta

                      Noin normaalisti esim. minun arkiajoissa ei ole mitään esteitä eGolfin käytölle. Puoli lämpimästä tallista joka aamu liikkeelle täydellä latauksella, työmatkaa noin 27km ja sitten on mahdollisuus laittaa lataukseen jos hirvittää kovin paljon. On vain valitettavan järjettömän kallis auto vielä.

                      Nämä sähköautot varsinkin pidemmillä matkoilla lisäävät jopa turvallisuutta koska kaahaaminen näillä vähenee merkittävästi liikenteessä, jotta akku riittäää paremmin. Ei tälläisellä voi ajaa Helsinki - Heinola 150km/h cruisella, näillä ajetaan 85km/h rekan imussa
                      Siksi onkin todella ihmeellistä, että REXejä ei ole muilla kuin bemarilla, lisää kyllä aika lailla turvallisuuden tunnetta, kun tietää että akkua voi ladata aggrekaatilla. Vielä kun ne älyisi ottaa sen rexin lämmöt talteen talvea varten.
                      F25 X3 35d
                      E87 118i
                      E46 330ti
                      E46 M3
                      E30 M3
                      E30 M3 Convertible
                      Z3 Roadster

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        Originally posted by Convertible View Post
                        Siksi onkin todella ihmeellistä, että REXejä ei ole muilla kuin bemarilla, lisää kyllä aika lailla turvallisuuden tunnetta, kun tietää että akkua voi ladata aggrekaatilla. Vielä kun ne älyisi ottaa sen rexin lämmöt talteen talvea varten.

                        Plug in hybridit ajaa sen asian ja paremminkin vielä.
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • kama
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 1264
                          • Savonmua

                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          Plug in hybridit ajaa sen asian ja paremminkin vielä.
                          Eikös noissa kaikissa plugareissa sähkö-range ole kuitenkin melko mitätön vs.i3 REX?

                          Originally posted by Convertible View Post
                          Siksi onkin todella ihmeellistä, että REXejä ei ole muilla kuin bemarilla, lisää kyllä aika lailla turvallisuuden tunnetta, kun tietää että akkua voi ladata aggrekaatilla. Vielä kun ne älyisi ottaa sen rexin lämmöt talteen talvea varten.
                          Itse kanssa pidän tuosta i3 REX konseptista. 95% omistakin ajoista menisi täyssähköllä. Ja sit ois varavoima erikoistapauksiin. Harmi kun itse auton muotoilu muistuttaa rullatuolia niin ei sillä terve ihminen kyllä ilkeä kulkea


                          Alla olevassa uutisessa paljastuu kaksikin totuutta. Hirveästi sähköautoista puhutaan, mutta aika harva vielä ostaa. Mitenkähän pieni osuus tuosta alle 4:stä promillesta on ykstyisten ostamia, ja miten iso osa yritysten?
                          Toinen hyvä huomio että plugareita ostetaan lähinnä siksi, että saadaan isompi auto pienemmillä veroilla. Eli eko-jeesustelua lähinnä, pienempi polttis veisi kokonaisuutena vähemmän ainetta.

                          Last edited by kama; 21-03-2018, 20:59.
                          E24 - M88/3 N/A
                          E85 - M54 Supercharged
                          G26 - M50 Supercharged
                          IG:kamamikko

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            Originally posted by kama View Post
                            Eikös noissa kaikissa plugareissa sähkö-range ole kuitenkin melko mitätön vs.i3 REX?



                            Itse kanssa pidän tuosta i3 REX konseptista. 95% omistakin ajoista menisi täyssähköllä. Ja sit ois varavoima erikoistapauksiin. Harmi kun itse auton muotoilu muistuttaa rullatuolia niin ei sillä terve ihminen kyllä ilkeä kulkea


                            Alla olevassa uutisessa paljastuu kaksikin totuutta. Hirveästi sähköautoista puhutaan, mutta aika harva vielä ostaa. Mitenkähän pieni osuus tuosta alle 4:stä promillesta on ykstyisten ostamia, ja miten iso osa yritysten?
                            Toinen hyvä huomio että plugareita ostetaan lähinnä siksi, että saadaan isompi auto pienemmillä veroilla. Eli eko-jeesustelua lähinnä, pienempi polttis veisi kokonaisuutena vähemmän ainetta.

                            https://www.talouselama.fi/uutiset/e...2-245e16a95d86

                            Sähkörange riittää kaupungissa ihan kivasti ja pitkät matkat sitten bensalla. 100kmh vauhdeissa on kaikissa sähkövehkeissä vaatimaton range vielä tänä päivänä. Toki pidempi range olisi hyvä jos on vaikka 50km suuntaansa työmatkat tms. ja saa vain kotona ladattua. Suurimmalle osalle plugarit riittää hyvin ja voi huoletta ajaa täydellä teholla pitkätkin reissut. Rex taas rajoittaa nopeuksia pitkillä matkoilla, vähän niin kuin hätäapu vain?
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • -J-T-A-
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2007
                              • 297
                              • Espoo

                              Originally posted by GameOver View Post
                              Varmaankin siinä kohtaa kun aletaan tankkaamaan paineistettua vetyä sähköauton tankkiin.



                              Missä mielessä? Jos auton toimintamatka alkaa olemaan 250-350 kilometriä akulla joka sisältää energiaa 4 bensiinilitran verran. Moniko polttomoottori pystyy samaan?
                              Viimeisen kolmen vuoden aikana eräänkin auton akkukapasiteetti on lähes kaksinkertaistunut mutta fyysinen koko on pysynyt samana. Painoa akulle on tullut kymmenisen kiloa lisää.
                              Hintaa tottakai tulee vielä tässä kohtaa mutta uskotko jos sanon ettei polttomoottorin ja saastelaitteiden valmistaminen ainakaan vanhoja aikoja edullisemmaksi muutu kun mennään kohti uutta ja uutta päästöluokitusta.

                              Toki onhan se selvä ettei kaikille riitä (koodisana: lapinmatka)
                              Avaatko vielä tyhmälle tuon akun yksityiskohdat, jolla ajaa 250-350km ja joka sisältää energiaa 4 bensiinilitran verran.

                              Tähän asti ollut siinä käsityksessä, että bensa/diesel aika ylivoimainen paino/energiasisällön suhteen.

                              Koodisana: lapinmatka osuu kyllä kohdalleen ja siitä syystä sähköauto on vielä kaukana tulevaisuudessa omalla kohdalla
                              ----------------‐‐‐--------
                              G21 330e x-drive
                              E34 530i
                              F800S
                              F30 330d (ex)
                              E91 330d (ex)
                              E81 120d (ex)

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3026
                                • Sjundeå

                                Originally posted by -J-T-A- View Post
                                Avaatko vielä tyhmälle tuon akun yksityiskohdat, jolla ajaa 250-350km ja joka sisältää energiaa 4 bensiinilitran verran.

                                Tähän asti ollut siinä käsityksessä, että bensa/diesel aika ylivoimainen paino/energiasisällön suhteen.

                                Koodisana: lapinmatka osuu kyllä kohdalleen ja siitä syystä sähköauto on vielä kaukana tulevaisuudessa omalla kohdalla
                                Hyvä pointti

                                Tuo paino/energiasisältö onkin varmasti polttonesteiden etu. Toi aiempi oma esimerkki oli laskettu ajatuksella jos 1 litra sisältää noin 10kWh energiaa noin keskimäärin. Riippuu onko bensaa vai dieseliä.

                                Uuden Leafin akku on taasen 40kWh kapasiteetiltaan (40kWh=n 4litraa polttonestettä). Juju on auton energiankulutuksessa ja moottorien hyötysuhteessa. Se mikä paino/energiasisältöpuolella hyödytään, kulutetaan harakoille onnettoman hyötysuhteen kanssa.
                                -22 Lexus ES300h
                                -08 Subaru Impreza

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎