Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • L.H
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2481
    • Lohja

    Originally posted by nokonzok View Post
    Ihan vaan esimerkkinä, liikuttavan paljon tuntuu ympäristöasiat kiinnostavan sellaisia henkilöitä, jotka ennen sähköautojen ilmestymistä ei ole niille korvaansa lotkauttaneet. Yhtäkkiä ollaan kuitenkin huolissaan kobalttikaivosten ympäristövaikutuksista ja akkujen valmistuksen CO2-päästöistä. Toinen mikä näillä foorumeilla jaksaa jatkuvasti kummastuttaa on se, että jos et aio sähköautoa hankkia, syystä tai toisesta, miksi se täytyy tulla toistuvasti kertomaan muille?
    Johtuisiko siitä, että näitä ennen ympäristöasioista kiinnostumattomia on nyt jatkuvasti valistettu siitä miten paha saastuttaja se nykyinen polttomoottoriauto on? Toinen asia on, että niin ikään jatkuvasti on mediassa juttua siitä, miten niitä sähköautoja nyt vaan olisi pakko saada liikenteeseen ja polttomoottoriautot kiellettävä. Jos ei ole lopettamassa autoilua kokokaan, niin näiden avausten jälkeen on ihan ymmärrettävää, että ihmisiltä löytyy halua osallistua keskusteluun.

    Eiköhän tämä keskustelu täatä laannu puolin ja toisin, kun nyt on tutkimuksilla saatu sellaiset luvut pöytään, että maailmanpelastustalkoissa on syytä suunnata kovimmat paukut jonnekin muualle.
    “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6698
      • PK-seutu

      Originally posted by L.H View Post
      Johtuisiko siitä, että näitä ennen ympäristöasioista kiinnostumattomia on nyt jatkuvasti valistettu siitä miten paha saastuttaja se nykyinen polttomoottoriauto on? Toinen asia on, että niin ikään jatkuvasti on mediassa juttua siitä, miten niitä sähköautoja nyt vaan olisi pakko saada liikenteeseen ja polttomoottoriautot kiellettävä. Jos ei ole lopettamassa autoilua kokokaan, niin näiden avausten jälkeen on ihan ymmärrettävää, että ihmisiltä löytyy halua osallistua keskusteluun.

      Eiköhän tämä keskustelu täatä laannu puolin ja toisin, kun nyt on tutkimuksilla saatu sellaiset luvut pöytään, että maailmanpelastustalkoissa on syytä suunnata kovimmat paukut jonnekin muualle.
      Ei lisättävää
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • nokonzok
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2013
        • 826
        • Espoo

        Originally posted by L.H View Post
        Johtuisiko siitä, että näitä ennen ympäristöasioista kiinnostumattomia on nyt jatkuvasti valistettu siitä miten paha saastuttaja se nykyinen polttomoottoriauto on? Toinen asia on, että niin ikään jatkuvasti on mediassa juttua siitä, miten niitä sähköautoja nyt vaan olisi pakko saada liikenteeseen ja polttomoottoriautot kiellettävä. Jos ei ole lopettamassa autoilua kokokaan, niin näiden avausten jälkeen on ihan ymmärrettävää, että ihmisiltä löytyy halua osallistua keskusteluun.

        Eiköhän tämä keskustelu täatä laannu puolin ja toisin, kun nyt on tutkimuksilla saatu sellaiset luvut pöytään, että maailmanpelastustalkoissa on syytä suunnata kovimmat paukut jonnekin muualle.
        Tästähän se vääntö usein lähtee, eikä tietysti vähiten sen takia, että näistä saa revittyä kivoja klikkihuorausotsikoita. Karuimmasta päästä oli tämä varsin vastikään jossain aviisissa ollut Pertti Perusinsinöörin "internetistä löytämiinsä lukuihin" perustuvat laskelmat. Tutkimuksilla on jo nyt saatu sellaiset luvut pöytään, että ympäristöystävällisyydestä ei ihan oikeasti tarvitse enää vääntää. Se ei toki poista sitä seikkaa, että villien visioiden tiellä on monta ihan todellista käytännön ongelmaa, joista hinta, malliston kapeus ja saatavuus ei ole ihan pienimmästä päästä.

        Mutta tätä juuri tuossa aikaisemmin tarkoitin, jos markkinoilla ei ole kukkarolle ja tarpeelle sopivaa sähköautoa, niin miksi sitä pitää alkaa perustelemaan jollain keksityillä ympäristösyillä tai vastaavilla? Mun mielestä on ihan pätevä selitys, että sopivaa autoa ei tällä hetkellä kertakaikkiaan ole tarjolla. Samalla kehotan pitämään mielet avoimena, sähkö on käytössä mukavuudeltaan ja kuluiltaan niin ylivertainen, että toivottavasti mahdollisimman moni sellaisen puikkoihin mitä pikimmiten pääsee. Säästyy se ympäristökin siinä samalla!

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3026
          • Sjundeå

          Originally posted by nokonzok View Post

          Mutta tätä juuri tuossa aikaisemmin tarkoitin, jos markkinoilla ei ole kukkarolle ja tarpeelle sopivaa sähköautoa, niin miksi sitä pitää alkaa perustelemaan jollain keksityillä ympäristösyillä tai vastaavilla? Mun mielestä on ihan pätevä selitys, että sopivaa autoa ei tällä hetkellä kertakaikkiaan ole tarjolla. Samalla kehotan pitämään mielet avoimena, sähkö on käytössä mukavuudeltaan ja kuluiltaan niin ylivertainen, että toivottavasti mahdollisimman moni sellaisen puikkoihin mitä pikimmiten pääsee. Säästyy se ympäristökin siinä samalla!
          Jep. "En halua" olisi ehkäpä paras argumentti. Juuri koskaan sitä vaan ei kuule...
          -22 Lexus ES300h
          -08 Subaru Impreza

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6698
            • PK-seutu

            Vaikka tunnustan, että itselläni on mukana myös tuota "en halua" osuutta, niin kyllä tässä mieli yritetään pitää avoimena. Itse koeajoin hiljattain kaverin 330e:n ja laskin, että käyttökuluiltaan (energia + huollot) se säästäisi vuodessa noin 700e. Mutta kun mukaan otetaan sidottu pääoma ja aika tuoreen auton arvokehitys, niin valitettavasti kun verrataan tuollaiseen '11 F11 6-cyl diesel M-sporttiin niin siinä vaan ei ole yhtään mitään järkeä. Ajossa säästää 700e vuoteen, mutta omistaminen maksaa arvonalenema huomioiden kahdesta kuuteen tuhatta euroa. 330e M-sport maksaa sen 15-20ke enemmän alunperinkin. Ei vaan mitään järkeä. Ehkä joskus. Ajolleen oli kyllä hieno peli sellainen 330e. Ainut mikä jäi mietityttämään on se kun bensakonetta lyödään raakana tulille kovissa pakkasissa kesken ajon. Ja mikä on hybridissä se polttomoottorin oikea huoltoväli ja huollon tarve (suositus vs. harrastajan taso).
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • touring39
              BTCF Member
              • May 2005
              • 3901
              • Kaarina

              Originally posted by pyroz View Post
              Ainut mikä jäi mietityttämään on se kun bensakonetta lyödään raakana tulille kovissa pakkasissa kesken ajon. Ja mikä on hybridissä se polttomoottorin oikea huoltoväli ja huollon tarve (suositus vs. harrastajan taso).
              Samoilla mietteillä sun kanssa. Meilläkin kakkosautona tuo hybridi olis ihan täydellinen, kun vaimon työmatka-ajo menis ilmeisesti kokonaan sähköllä (n. 30 kilsaa). Mutta kylmällä range pienenee, ja joskus täytyy koukata vaik kaupan kautta. Täräytät sitten sen ajoviimassa viimeistään jäähtyneen ja pari viikkoa seisseen pensakoneen käyntiin, kun annat vähän happea rampissa...

              Ei tunnu hyvältä... Vai miten noissa lämppärit toimii? Kiertääkö lämmin vesi jossain, jopa moottorissa? Vai onko ne niitä ilmalämpöpumppusysteemeitä?
              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

              Ex:
              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

              Comment

              • Turder
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 454
                • Suomi

                Originally posted by pyroz View Post
                Ainut mikä jäi mietityttämään on se kun bensakonetta lyödään raakana tulille kovissa pakkasissa kesken ajon. Ja mikä on hybridissä se polttomoottorin oikea huoltoväli ja huollon tarve (suositus vs. harrastajan taso).

                Jep samaa olen pohtinut. Toisaalta ajotiloja voi valita sen mukaan, että optimoi nyt vaikka työmatkan niin että pääsee sähköllä, tai jos tarttee bensakonetta niin esilämmittää sen tms kuten tekee normiautollakin. Ongelmaa ei siis olisi jos itse alkaisi uudesta tuollaista käyttämään.


                Mutta sitten käytettyä jos ostaa niin pahimmassa tapauksessa kone on juuri tuolleen kylmänä mennyt kesken ajon käyntiin suurelle kuormalle, lisäksi koneen käyttöä satunnaista on/off = ei lämpene kunnolla ja kondensoituu kosteutta sinne (tuttu ilmiö joissain talvella esim. prätkässä kun öljyt on harmaana kondenssivedestä jos ei aja kunnolla lämpimäksi). Ja sitten millaisella huoltovälillä menty, joku nykyiaikainen 2v/20-30tkm tuollaisella käytöllä niin ainakin omaa mieltä jäisi painamaan missä hapessa (heh) siellä osat on. :think

                Comment

                • GOOFY
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 4139
                  • .

                  No kai siitä hypriitistä näkee että kuin paljon akkua on jäljellä. Jos pysähtyy kauppaan ja näkee että sähkö ei riitä enää kotia asti niin sit ajaa sillä polttomoottorilla kotiin niin ei käy silleen että se käynnistyy kylmänä kesken ajon
                  E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                  Comment

                  • touring39
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 3901
                    • Kaarina

                    Originally posted by Turder View Post
                    Jep samaa olen pohtinut. Toisaalta ajotiloja voi valita sen mukaan, että optimoi nyt vaikka työmatkan niin että pääsee sähköllä, tai jos tarttee bensakonetta niin esilämmittää sen tms kuten tekee normiautollakin. Ongelmaa ei siis olisi jos itse alkaisi uudesta tuollaista käyttämään.


                    Mutta sitten käytettyä jos ostaa niin pahimmassa tapauksessa kone on juuri tuolleen kylmänä mennyt kesken ajon käyntiin suurelle kuormalle, lisäksi koneen käyttöä satunnaista on/off = ei lämpene kunnolla ja kondensoituu kosteutta sinne (tuttu ilmiö joissain talvella esim. prätkässä kun öljyt on harmaana kondenssivedestä jos ei aja kunnolla lämpimäksi). Ja sitten millaisella huoltovälillä menty, joku nykyiaikainen 2v/20-30tkm tuollaisella käytöllä niin ainakin omaa mieltä jäisi painamaan missä hapessa (heh) siellä osat on. :think
                    No just tätä. Sitten on majoneesit, liimaventtiilit ja lopuks jakopää paskana.
                    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                    Ex:
                    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                    Comment

                    • Turder
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2008
                      • 454
                      • Suomi

                      Originally posted by GOOFY View Post
                      No kai siitä hypriitistä näkee että kuin paljon akkua on jäljellä. Jos pysähtyy kauppaan ja näkee että sähkö ei riitä enää kotia asti niin sit ajaa sillä polttomoottorilla kotiin niin ei käy silleen että se käynnistyy kylmänä kesken ajon

                      Näin kyllä, jos on valveutunut ja kiinnostaa asiat. Mutta 60-90% kuskeista ei ehkä kiinnosta ja ajetaan D-pykälässä eikä väliä kummalla voimalähteellä se liikkuu oli keli tai olosuhteet mitä vaan. Sitten kun motarille on mentävä niin bensa kylmänä tulille kickdown pohjassa.

                      Comment

                      • GOOFY
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 4139
                        • .

                        Originally posted by Turder View Post
                        Näin kyllä, jos on valveutunut ja kiinnostaa asiat. Mutta 60-90% kuskeista ei ehkä kiinnosta ja ajetaan D-pykälässä eikä väliä kummalla voimalähteellä se liikkuu oli keli tai olosuhteet mitä vaan. Sitten kun motarille on mentävä niin bensa kylmänä tulille kickdown pohjassa.
                        Onko nuisa semmosta nappia jolla voi valita ettei polttomoottori lähde käyntiin ollenkaan?
                        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          Originally posted by GOOFY View Post
                          Onko nuisa semmosta nappia jolla voi valita ettei polttomoottori lähde käyntiin ollenkaan?
                          On. Paitsi silloin kun sähkö lopussa käynnistyy moottori väkisin.

                          Kyllä sen oppii jopa nainenkin seuraamaan milloin se sähkö alkaa loppua
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • Banned
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2014
                            • 516
                            • Sisä-Savo

                            Jos (ja kun) hybridin hommaan, niin puhtaasti siitä syystä, että on edullisempaa ajella. Paskat mistään kobolttikaivoksista
                            KTM 990 Adventure
                            Passat GTE

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              Plugarin sähköllä ei aja talvikelissä kylmällä autolla kuin ehkä 10km 80-100km/h nopeudella, niin voi suosiolla starttaa koneen jo heti alkuun jos kaupungista poistuu.
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6698
                                • PK-seutu

                                Samaten 330e:n sähkömoottorilla ei niitä ripeimpiä ramppikiihdytyksiä tehdä kuitenkaan..
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎