Originally posted by GameOver
View Post
- vertailua energialähteen tuotannosta ja haittatekijöistä ei oikein avattu. Öljyn poraamisesta sekä kuljetuksesta ja muista haasteista on olemassa seikkaperäistä kokemusta, pääosin huonoja. Litiumin kaivamisesta sekä jalostamisesta en osaa sanoa oikein mitään, mutta raaka-aineen kuljettaminen sekä akkujen rakentaminen ei liene lähellekään niin riskialtista kuin raakaöljyn, sen jatkokuljetuksineen.
- akun energiakapasiteetin kasvattaminen lisäsi akun valmistukseen sisältyvää co2-päästöä merkittävästi. Valmistustekniikka kuitenkin kehittyy koko ajan joten oletettavasti päästöjen määrä isoissakin kW-akuissa pienenee.
- erilaisten käytettyjen akkujen käyttö uusissa akuissa jäi esityksessä hieman epäselväksi.
- sähköauton käytettävyys paranee koko ajan, latausjärjestelmien lisääntyessä ja kehittyessä.
- sähköformuloiden luotettavuus oli hyvä pointti, samassa yhteydessä mainittiin myös miten vähän huoltotoimenpiteitä sähköauto oikeasti? tarvitsee verrattuna konventionaaliseen (öljyjen ja suodattimien vaihdot sekä apulaiteviat, pakoputket yms yms.)
- päästöjen kannalta (videon laskentamallin mukaan) sähköauto alkaa olla edullisimmillaan muutaman vuoden vanhana käytettynä. :think
Comment