Originally posted by MajorDrake
View Post
Originally posted by MajorDrake
View Post
Muutoin pitäisi alkaa laskemaan vaikka kuinka monen skenaarion mukaan koska miksi tyytyä laskemaan pelkästään voimala->auto vs jalostamo->auto?
Sähköauton kohdalla pitäisi alkaa pohtimaan energiamixiä eri voimanlähteiden saannista/louhinnasta (tuuli, aurinko, vesi, uraani, hiili, biomassa, turve) alkaen.
Polttomoottorin kanssa taas eri skenaariot biopolttoaineiden tuotannon hyötysuhteista (kulutettu energia vs saatu energia) aina siihen skenaarioon asti missä se öljy porataan Kuwaitista ylös, tuodaan niillä paljon puhutuilla saastelaivoilla jalostamolle jossa sitä sen kivihiilisähkön avulla jalostetaan jne.
Menee yllättävän monimutkaiseksi ja muuttujien määrän ollessa noinkin suuret, jää erinäisille saivarteluille ja arvailuille enemmän sijaa.
Originally posted by MajorDrake
View Post
Mainitsemasi lisäkulutus / säätövoima tehdään Nord Pool -alueella yleisimmin vedellä. Ja toisekseen yleisin aika ladata sähköautoa on yöllä jolloin sähköntuotantoa riittää suhteessa kulutukseen.
Carboncounterin laskurista voi laskea eri skenaarioita eri päästömixien mukaan:
Asettaa sinne sähköntuotannon pästöiksi vaikka sen 180g/kWh. Saa siellä kikkailtua muutenkin.
Mutta ajatuksena: Energiateollisuuden mukaan Suomen sähköntuotannon co2-päästöt vaihtelevat 40-180g/kWh.
Jos Nissan Leafin tai vaikka Hyundai Ioniqin keskikulutus on 15kWh/100km niin päästöt sisältäen tuotannon vaihtelevat silloin välillä 6-27g/km.
Vaikka laskettaisiin Saksan mallin mukaan, jossa ylivoimainen osa tuotetaan ruskohiilellä (489g/kWh) saadaan Leafin/Ioniqin päästöiksi 73,35g/km.
Teknologiateollisuus arvioi polttonesteiden tuotannon päästöiksi 24g/km. Ja tässä kohtaa sillä kyseisellä polttomoottoriautolla ei ole ajettu vielä metriäkään.
Mutta kuten moneen kertaan on todettu: On pelkästään hyvä asia että on enemmän vaihtoehtoja. Jokaiselle löytyy bensiinin, dieselin, biopolttoaineiden, hybridien, kaasuautojen, vetyautojen ja sähköautojen joukosta se joka sopii itselle parhaiten.
Ja toistaiseksi ei ole pakko ostaa mitään
Comment