Announcement

Collapse
No announcement yet.

Parkkisakko topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • melperri
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2011
    • 246
    • espoo

    Originally posted by Laku View Post
    Päivitän omaa tilannettani, kun ehdin. Hyvältähän se ei näytä .

    Samaan aikaan toisaalla:

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset...a-c5b18dccf529

    Tuossa on kyllä toimittaja täysin ulalla :

    "Siihen lautakunta ei ottanut kantaa, että pysäköijänä toimi eri henkilö kuin auton omistaja. Valvontamaksun ja siihen liittyvät perimiskulut maksaa siis joko auton omistaja tai hänen miehensä, joka auton pysäköi."


    Auton omistajaa ei taatusti voida velvoittaa maksamaan , kuljettaja on tehnyt sopimuksen pysäköinnistä ja hän maksaa. Lautakunta ei tietenkään ole ottanut kantaa omistajaan , koska kuljettajan henkilöllisyys on selvä.

    Comment

    • jj5
      BTCF Member
      • Aug 2012
      • 1332
      • pks

      Originally posted by melperri View Post
      kun kerran haltija on automaattisesti kuljettaja.
      Ei oo. Siitä se taitaa olla kiinni kumman osapuolen tarinat on uskottavampia.

      Tästä on lähipiirissä just yks käräjäoikeuden päätös hiljattain jossa Patelle tuli maksettavaa. Pate näyttäisi tämän perusteella kyllä keksivän vaikka minkälaisia tarinoita tarpeen vaatiessa.
      sigpic

      Comment

      • melperri
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2011
        • 246
        • espoo

        Originally posted by jj5 View Post
        Ei oo. Siitä se taitaa olla kiinni kumman osapuolen tarinat on uskottavampia.

        Tästä on lähipiirissä just yks käräjäoikeuden päätös hiljattain jossa Patelle tuli maksettavaa. Pate näyttäisi tämän perusteella kyllä keksivän vaikka minkälaisia tarinoita tarpeen vaatiessa.

        Viime aikaisten KO päätösten perusteella näyttää siltä , että kuljettamisen kiistävällä täytyisi olla jonkinlainen uskottava kuvaus vaihtoehtoisesta tapahtuman kulusta , muutoin haltijasuhteen voidaan riittävän todennäköisesti katsoa näyttävän kuljettajan. Mielenkiintoista nähdä , miten tällaiset tulkinnat kestävät ylemmissä oikeusasteissa.

        Comment

        • jj5
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 1332
          • pks

          Originally posted by melperri View Post
          Viime aikaisten KO päätösten perusteella näyttää siltä , että kuljettamisen kiistävällä täytyisi olla jonkinlainen uskottava kuvaus vaihtoehtoisesta tapahtuman kulusta , muutoin haltijasuhteen voidaan riittävän todennäköisesti katsoa näyttävän kuljettajan. Mielenkiintoista nähdä , miten tällaiset tulkinnat kestävät ylemmissä oikeusasteissa.
          Jep jotain muutakin pitää varmaan olla, kuin että: "en oo ajanu".
          sigpic

          Comment

          • melperri
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2011
            • 246
            • espoo

            Laitetaan tähän vielä KKO:n kanta näytön taakasta :


            KKO:2010:23 Sopimukseen vetoavan oli näytettävä toteen sopimuksen syntyminen. ParkComin tuli siten näyttää, että A oli kuljettanut autoa kysymyksessä olevina ajankohtina, kun sopimuksen syntyminen perustui nimenomaan tuohon kuljettamiseen.
            ParkCom oli vedonnut sillä oleviin näyttövaikeuksiin, kun taas A:n oli helppo selvittää, kuka autoa oli ajanut. Käräjäoikeus katsoi, että näytön hankkiminen siitä, kuka ajoneuvon tosiasiallisesti oli pysäköinyt, ei ollut mahdotonta esimerkiksi henkilötodistelun avulla. Sen sijaan näytön hankkiminen liiketoimintana harjoitetun pysäköinninvalvonnan puitteissa oli hankalaa ja varmaankin liiketaloudellisesti kannattamatonta. Tämä ei kuitenkaan ollut riittävä peruste todistustaakan kääntämiselle A:lle.
            Todistustaakan kääntäminen merkitsisi tosiasiallisesti sellaista sopimuksen ehtoa, että ajoneuvon omistajan tai haltijan tulisi valvontamaksuilta välttyäkseen näyttää, että joku toinen oli autoa kuljettanut. Tällainen ehto olisi kuluttajansuojalain vastaisena kuluttajan kannalta kohtuuton ehto. Todistustaakan kääntäminen olisi muutoinkin kuluttajansuojalainsäädännön periaatteiden vastaista. Näin ollen käräjäoikeus katsoi, että kysymys ajoneuvon kuljettajasta oli ratkaistava normaalin todistustaakkasäännön perusteella. Sopimukseen vetoavan ParkComin oli siten näytettävä A:n kuljettaneen autoa kanteessa väitettyinä aikoina.

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17508
              • Turku

              Tuntuu, että kanta on muuttunut sitten tuon vuoden 2010 KKO:n ratkaisun, siihen voisi kyllä viitatata :think.

              Oma tilanteeni on siis seuraava: Kuluttajariitalautakunta jätti tekemättä päätöstä asiassa. Pääsyy siihen oli hankkimani todistajanlausunto, että olin pysäköintiaikaan Espoossa ja virhemaksuhan määrättiin Turussa. Autoparkki Norden Oy:n kanta asiaan oli, että olen voinut jättää auton aamulla Logomoon ja sen jälkeen lähteä Espooseen, koska todistuksessa ei ollut kellonaikaväliä mainittuna, vaan yleisluontoinen maininta, että olin viettänyt todistajan seurassa ko. päivän Espoossa . Melkoisen maallikkomaista argumentointia muutenkin Autoparkilta, eivät he lakimiestä selvästikään käytä. Joka tapauksessa Kril ei hyväksy todistajia eikä kuule niitä, joten asia jätettiin ratkaisematta. Tuo todistustaakka kyllä asiassa käännettiin jotenkin tässä tapauksessa auton omistajalle eli minulle.

              Myös oikeusasiamies kommentoi asiaani harmikseni siten, että Traficom saa luovuttaa tietoja perintäyhtiölle. Lainvalmistelussa ei ole tarkoitettu eikä määritelty viranomaistahoja ja oikeusasiamiehen tulkinnan mukaan voidaan katsoa, että perintäyhtiö suorittaa tämänkaltaista tehtävää. Pahoitteluni, edelleen jatkossakin Traficom luovuttaa omistajan osoitetiedot luovutuskiellosta huolimatta perintäyhtiöille!
              Näillä mennään:
              - BMW E81 118i since 2017
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Originally posted by Laku View Post
                Pahoitteluni, edelleen jatkossakin Traficom luovuttaa omistajan osoitetiedot luovutuskiellosta huolimatta perintäyhtiöille!
                Väitän että olen tämän jo vahvistanut säikeessä kauan aikaa sitten…
                Siksi nämä parkkipatet on hyvässä kytköksessä perintätoimistoihin omistussuhteiden kautta

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17508
                  • Turku

                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Väitän että olen tämän jo vahvistanut säikeessä kauan aikaa sitten…
                  Siksi nämä parkkipatet on hyvässä kytköksessä perintätoimistoihin omistussuhteiden kautta
                  Varmasti olet. Yritykseni oli siis nimenomaan oikeusasiamiehen avulla saada tämä loppumaan. Ei onnistunut.
                  Näillä mennään:
                  - BMW E81 118i since 2017
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • melperri
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2011
                    • 246
                    • espoo

                    Originally posted by Laku View Post
                    Tuntuu, että kanta on muuttunut sitten tuon vuoden 2010 KKO:n ratkaisun, siihen voisi kyllä viitatata :think.

                    Oma tilanteeni on siis seuraava: Kuluttajariitalautakunta jätti tekemättä päätöstä asiassa. Pääsyy siihen oli hankkimani todistajanlausunto, että olin pysäköintiaikaan Espoossa ja virhemaksuhan määrättiin Turussa. Autoparkki Norden Oy:n kanta asiaan oli, että olen voinut jättää auton aamulla Logomoon ja sen jälkeen lähteä Espooseen, koska todistuksessa ei ollut kellonaikaväliä mainittuna, vaan yleisluontoinen maininta, että olin viettänyt todistajan seurassa ko. päivän Espoossa . Melkoisen maallikkomaista argumentointia muutenkin Autoparkilta, eivät he lakimiestä selvästikään käytä. Joka tapauksessa Kril ei hyväksy todistajia eikä kuule niitä, joten asia jätettiin ratkaisematta. Tuo todistustaakka kyllä asiassa käännettiin jotenkin tässä tapauksessa auton omistajalle eli minulle.

                    Myös oikeusasiamies kommentoi asiaani harmikseni siten, että Traficom saa luovuttaa tietoja perintäyhtiölle. Lainvalmistelussa ei ole tarkoitettu eikä määritelty viranomaistahoja ja oikeusasiamiehen tulkinnan mukaan voidaan katsoa, että perintäyhtiö suorittaa tämänkaltaista tehtävää. Pahoitteluni, edelleen jatkossakin Traficom luovuttaa omistajan osoitetiedot luovutuskiellosta huolimatta perintäyhtiöille!


                    Seurassasi ollut henkilö voinee todistaa , mihin kellon aikaan olet ollut hänen seurassaan Espoossa. Muistele myös , oletko pysäköinnin ajankohtana maksanut jotakin pankkikortilla , kuitistahan jää sijaintitieto talteen. Kukaan ei tietenkään säilyttele ostoskuitteja , mutta ainakin Nordean asiakas voi asentaa Wallet sovelluksen , jolloin kaikki kuitit kellonaikoineen päivittyvät myös menneisyydestä , vaikka appia ei silloin vielä olisikaan ollut käytössä.

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17508
                      • Turku

                      Originally posted by melperri View Post
                      Seurassasi ollut henkilö voinee todistaa , mihin kellon aikaan olet ollut hänen seurassaan Espoossa. Muistele myös , oletko pysäköinnin ajankohtana maksanut jotakin pankkikortilla , kuitistahan jää sijaintitieto talteen. Kukaan ei tietenkään säilyttele ostoskuitteja , mutta ainakin Nordean asiakas voi asentaa Wallet sovelluksen , jolloin kaikki kuitit kellonaikoineen päivittyvät myös menneisyydestä , vaikka appia ei silloin vielä olisikaan ollut käytössä.
                      Voi toki, mutta asia on käsitelty kril:ssä jo, joten asialla on merkitystä vain KO:een mennessä. Sinne nyt ei ole tarkoitus mennä tätä puimaan, homma on toki kiinni nyt Autoparkin peliliikkeistä. Pääargumenttini on jatkossa kääntää todistustaakka Autoparkille, etten ole sopijapuoli. Tämä oli Krilinkin mukaan epävarmaa, kuka on sopijapuoli.

                      Mitään ostoja en ole ko. päivänä tehnyt henkilökohtaisilla korteillani.
                      Näillä mennään:
                      - BMW E81 118i since 2017
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • melperri
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2011
                        • 246
                        • espoo

                        Originally posted by Laku View Post
                        Voi toki, mutta asia on käsitelty kril:ssä jo, joten asialla on merkitystä vain KO:een mennessä. Sinne nyt ei ole tarkoitus mennä tätä puimaan, homma on toki kiinni nyt Autoparkin peliliikkeistä. Pääargumenttini on jatkossa kääntää todistustaakka Autoparkille, etten ole sopijapuoli. Tämä oli Krilinkin mukaan epävarmaa, kuka on sopijapuoli.

                        Mitään ostoja en ole ko. päivänä tehnyt henkilökohtaisilla korteillani.


                        Itse asiassa tilanteesi vaikuttaa näin ulkopuolisen silmin aivan hyvältä. Tuskinpa parkkiyhtiö niin tyhmä on , että lähtee ajamaan asiaa oikeuteen , kun sinulla on henkilötodistaja liikkeistäsi pysäköinnin ajankohtana.

                        Itse aion nyt hankkia jonkinlaisen mukana kulkevan sijainnin tallentavan GPS laitteen vastaisuuden varalle , koska useimpia hallitsemiani autoja ajavat muut kuin minä itse.

                        Comment

                        • Phaedrus
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1888
                          • Helsinki

                          Originally posted by Laku View Post
                          Myös oikeusasiamies kommentoi asiaani harmikseni siten, että Traficom saa luovuttaa tietoja perintäyhtiölle. Lainvalmistelussa ei ole tarkoitettu eikä määritelty viranomaistahoja ja oikeusasiamiehen tulkinnan mukaan voidaan katsoa, että perintäyhtiö suorittaa tämänkaltaista tehtävää. Pahoitteluni, edelleen jatkossakin Traficom luovuttaa omistajan osoitetiedot luovutuskiellosta huolimatta perintäyhtiöille!
                          Yrittänyttä ei laiteta. Ymmärsinkö oikein, että EOA:n tulkinnan mukaan yksityisoikeudellisen sopimuksen perusteella syntyvän (riidanalaisen) saatavan perintä rinnastuisi Suomessa viranomaistehtävään? Mihin lakiin tässä viitataan? Ja tällainen tietojenluovutus on ok Tietosuojavaltuutetulle?

                          Comment

                          • melperri
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2011
                            • 246
                            • espoo

                            Originally posted by Phaedrus View Post
                            Yrittänyttä ei laiteta. Ymmärsinkö oikein, että EOA:n tulkinnan mukaan yksityisoikeudellisen sopimuksen perusteella syntyvän (riidanalaisen) saatavan perintä rinnastuisi Suomessa viranomaistehtävään? Mihin lakiin tässä viitataan? Ja tällainen tietojenluovutus on ok Tietosuojavaltuutetulle?

                            Erityisen käsittämätöntä on , että perintäyhtiö ei todellisuudessa tiedä , kehen perintä olisi kohdistettava. Trafi luovuttaa todellisuudessa usein täysin asiaan liittymättömän ulkopuolisen henkilön tiedot perintäyhtiölle.

                            Comment

                            • Tommix
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 5401
                              • S:t Karins

                              Originally posted by melperri View Post
                              Itse aion nyt hankkia jonkinlaisen mukana kulkevan sijainnin tallentavan GPS laitteen vastaisuuden varalle , koska useimpia hallitsemiani autoja ajavat muut kuin minä itse.
                              Jos ei kovin kranttu ole, niin Google Maps:in aikajana tallentaa puhelimesi sijaintitiedot.
                              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17508
                                • Turku

                                Originally posted by Phaedrus View Post
                                Yrittänyttä ei laiteta. Ymmärsinkö oikein, että EOA:n tulkinnan mukaan yksityisoikeudellisen sopimuksen perusteella syntyvän (riidanalaisen) saatavan perintä rinnastuisi Suomessa viranomaistehtävään? Mihin lakiin tässä viitataan? Ja tällainen tietojenluovutus on ok Tietosuojavaltuutetulle?
                                Tietosuojavaltuutettu odotti ja haluaa eduskunnan oikeusasiamiehen kannan asiassa. Tämä ei siis nyt mennyt ns. putkeen.

                                Lainaan EOAK:n vastausta:

                                Apulaisoikeusasiamies totesi, että hän on tuossa asiassa antamassaan
                                ratkaisussa todennut, että liikennepalvelulain perusteluissa ei
                                ole tarkemmin avattu sitä, mitä lain 230 tai 231 §:ssä mainitulla muulla
                                laissa säädettyä tehtävää hoitavalla tai lakisääteisen tehtävän suorittamisella
                                säännöksissä tarkoitetaan, kuin että säännösten yksityiskohtaisissa
                                perusteluissa on esitetty esimerkkejä siitä, milloin kysymys
                                voi olla säännöksessä tarkoitetusta tehtävästä. Edelleen ratkaisussa
                                on todettu, että lain sanamuoto jättää kysymyksessä olevin
                                kohdin sijaa tulkinnalle. Näin ollen ja ottaen huomioon liikenne- ja
                                viestintäministeriön lausunnossa esitetty, apulaisoikeusasiamies katsoi,
                                ettei asiassa ollut kantelun perusteella ilmennyt sellaista Liikenne-
                                ja viestintäviraston menettelyä, johon hänellä olisi ollut syytä puuttua.
                                Ratkaisullaan apulaisoikeusasiamies saattoi liikenne- ja viestintäministeriön
                                harkittavaksi, olisiko liikennepalvelulain 231 §:ssä käytettyä
                                ilmausta ”lakisääteinen tehtävä” (vastaavasti lain 230 §:ssä käytettyä
                                ”laissa säädetty tehtävä”) aiheellista sopivaksi katsottavassa yhteydessä
                                täsmentää.
                                Siltä osin kuin olette valituskelpoisen päätöksen saamiseen liittyen
                                vedonnut kantelunne liitteenä olleessa sähköpostikirjeenvaihdossa
                                kanteluasiassa EOAK/6397/2018 annettuun ratkaisuun, apulaisoikeusasiamies
                                totesi, että tuossa asiassa kantelija oli pyytänyt, että silloinen
                                Liikenteen turvallisuusvirasto tekee asiasta valituskelpoisen
                                päätöksen, ”että ette toteuta osoitteenluovutuskieltoa 20 § mukaista
                                kieltoa kohdallani mm. perintätoimistolle”. Päätöstä kantelija oli pyytänyt,
                                jotta hän voi saada asian hallinto-oikeuden käsiteltäväksi ja
                                saada asiaan tuomioistuimen päätöksen. Edelleen apulaisoikeusasiamies
                                totesi, että hän on asiassa antamassaan ratkaisussa
                                esittänyt muun muassa seuraavaa.
                                ”Ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain 20 §:n mukaan henkilöllä oli
                                oikeus kieltää osoitetietojensa luovutus. Lain 20 §:n mukaisen kieltopyynnön
                                tekijällä oli siten oikeus tällaisen kiellon saamiseen, eikä Liikenteen
                                turvallisuusvirastolla ollut harkintavaltaa kiellon tekemisen
                                suhteen. Tässä asiassa Liikenteen turvallisuusvirasto on kuitenkin katsonut,
                                että pyynnössä ei ole ollut kysymys sellaisesta kiellosta, joka
                                mainitun säännöksen perusteella olisi voitu tehdä.”
                                ……
                                ”Totean, että laista ei selvästi ilmene, että tällaisessa kantelun tarkoittamassa
                                tilanteessa tulisi tehdä valituskelpoinen päätös. Tällaisen päätöksen
                                tekemistä sinänsä puoltaisi mielestäni se, että lain säännös,
                                ”muuhun… laissa säädettyyn käyttöön”, on edellyttänyt tulkintaa, jonka
                                oikeellisuus olisi päätöksen myötä mahdollisesti ollut saatettavissa
                                5 / 5
                                tuomioistuimen arvioitavaksi. Se, olisiko tällainen päätös ollut valituskelpoinen,
                                olisi kuitenkin ratkennut lopullisesti vasta muutoksenhakuasteessa.


                                ”Tässä asiassa kantelija on Liikenteen turvallisuusvirastosta saamiensa
                                vastausten myötä saanut tiedon siitä, miksi virasto ei ole menetellyt
                                kantelijan pyytämällä tavalla. Kantelijalla on myös ollut mahdollisuus
                                saattaa Liikenteen turvallisuusviraston menettely asiassaan tietosuojavaltuutetun
                                arvioitavaksi.”
                                Näillä mennään:
                                - BMW E81 118i since 2017
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎