Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laakkosen johtaja: Autoverosta päästäisiin eroon 300 eurolla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarza
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 921

    Laakkosen johtaja: Autoverosta päästäisiin eroon 300 eurolla



    Ihan hyvä muutos, tosin käyttövoimamaksu pitäisi olla vähän kuten nykyinen tv/media maksu eli tulojen mukaan. Pienituloisen/opiskelijan/työttömän arjessa vähintään 300e vuosi on todella paljon. Ja miten se vaikuttaa taas vakuutusmaksuihin kun autojen iät nuorentuu?

    Uusien autojen määrä kasvaa niin samalla myös vanhojen autojen määrä kasvaa ja niille pitää löytää joku järkevä tapa hävittää, muuten vanhat autot jää juuri köyhien riesaksi, koska niitä ei kukaan muu halua ja ne jää parkkipaikoille lujumaan.

    Romuttamot voisi maksaa auton iästä riippuen 500-1000e arvosetelin joka kävisi autoliikkeissä ja myös yksityisille, koska yksityisten välinen autokauppa on aina vilkasta ja valtio sitte lunastaa nämä arvosetelit pois kun uusi tuoreempi auto on hankinnassa.
    Myös romuttamoille jää käsiin paljon varaosia joille ei ole menekkiä.

    Jos nyt 10v vanha keskikoinen auto maksaa 4000-6000e niin sopiva hinta olisi lopulta 2000-4000e. Autojen keski-ikää pitäisi saada 13v -> vähintään 8v keski-ikään.
    15v vanhan ja 10v vanhan auton turvallisuudessa on jo iso ero.
  • -Markus-
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1463
    • Ihan Savossa

    #2
    Originally posted by Jarza View Post
    http://yle.fi/uutiset/laakkosen_joht...urolla/6510964

    Ihan hyvä muutos, tosin käyttövoimamaksu pitäisi olla vähän kuten nykyinen tv/media maksu eli tulojen mukaan. Pienituloisen/opiskelijan/työttömän arjessa vähintään 300e vuosi on todella paljon.
    Mielestäni auton omistamisen/pitämisen/huoltamisen yms. yhteydessä tuo 300 euroa vuodessa on todella pieni summa! Varsinkin kun vastapainona on autoverosta vapaat autot. Ja sillä oikeesti köyhällä opiskelijalla tuskin sitä autoa edes on.

    Ford Mondeo Mk3 STW
    VW E-Golf 2015
    BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7518
      • Jyväshyvä

      #3
      Empä olis uskonut Laakkosen pomon suusta kuulevani jotain järkevää!
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • pr3d4t0r
        BTCF Member
        • Apr 2010
        • 433
        • Lavia

        #4
        En ymmärrä tuota että vanhat autot tarvii hävittää pois maailmankartalta Itse en ikinä enään tule ostamaan E34:sta uudempaa bemaria ja muihin merkkeihin en toivottavasti sotkeudu enään ikinä. Uudet autot on vaan turhan rumia :think
        nykyään: E30 2D M50B20, E39 530D...

        EX: E34 518i, E30 318Tic, E30 M10B18, 3x E34 525TDS, E30 M10B18 talvipulkka, 4x E30, E46 320d, E53 X5
        E34 M5 3.8
        Saab 93 2005 1.8T(2.0) BSR 204hv/310nm
        -lavia connection-

        Comment

        • Jarza
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 921

          #5
          Originally posted by -Markus- View Post
          Mielestäni auton omistamisen/pitämisen/huoltamisen yms. yhteydessä tuo 300 euroa vuodessa on todella pieni summa! Varsinkin kun vastapainona on autoverosta vapaat autot. Ja sillä oikeesti köyhällä opiskelijalla tuskin sitä autoa edes on.
          Niin se vähän riippuu miten sen köyhyyden määrittää ja paljonko rahaa saa kuukaudessa.
          No tosi köyhällä ei ehkä ole autoa mut monella työttömällä/eläkeläisellä on jotka ei ihan keskustassa asu. Ja isotuloiset kalliimpia autoja ostavat siitä autoverosta eniten hyötyy joten niillä on varaa maksaa esim. 500-600e vuodessa jos autovero tippuu useilla tuhansilla.
          Enkä usko et 300e ihan riittää koska nykysysteemillä se on jo yli 200e monella.

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            #6
            Jos autoverouudistus tehtäisiin, niin ihmisten maksutaakkaan vaikuttaisi erityisesti se, miten uudistus toteutettaisiin. Jos hankintavero siirrettäisiin kokonaisuudessaan esimerkiksi ajoneuvoveroon (joka tätä nykyä on päästöperusteinen), useimmat vanhojen autojen omistajan maksaisivat nykyistä enemmän veroja (ja täten yleensä pienituloiset). Vaihtoehtoisesti jos hankintavero siirrettäisiin pääsääntöisesti polttoaineverotukseen, siitä koituisi ylimääräisiä kustannuksia paljon ajaville, joita Suomen maassa on melko paljon. Eli jonkinlainen tasapaino pitäisi löytää näiden välillä.

            Suurimpia hyötyjiä tottakai olisivat ne, jotka ostavat autoja uusina. Tuskin itsekään alkaisin uusia autoja ostamaan, vaikka hankintaverosta päästäisiinkin eroon. Korkeintaan ostaisin muutamaa vuosimallia uudemman auton.

            Kannatan myös hankintaveron poistamista kertarysäyksellä. Jos verotusta alettaisiin laskea pykälittäin, jähmettyisi koko autokauppa siksi ajaksi, ellei siirtymäaika ole luokkaa 10-15 vuotta.
            Last edited by Ramzez; 25-02-2013, 15:31.

            Comment

            • Mäkki
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2010
              • 2190
              • Orimattila

              #7
              Originally posted by Jarza View Post
              Pienituloisen/opiskelijan/työttömän arjessa vähintään 300e vuosi on todella paljon
              Olin jo pitkään lukenut että 300e/kk, mutta ei perkele vähintään 25e/kk

              Kyllä, olen nyt ihan samalla aaltopituudella, että pois vaan autoverot ja jotain tämmöistä tilalle. Tosin, eiköhän Kyllönen jotain kivaa bonusta tähän keksisi
              #Ilmastoahdistus

              Comment

              • LordHamwich
                BTCF Member
                • Feb 2011
                • 436
                • Kuopio-Kuhmo

                #8
                Eiköhän tuosta joku ladakuski tempaise herneet nenäänsä kun ilman välitöntä hyötyä joutuu uhraamaan puolen kuun vuokran verran rahaa siihen että juipit saavat ostaa baijerilaisensa halvemmalla.
                1997 E39 523i Cosmosschwartz
                sigpic

                Gone with the wind:
                1994 VW Passat 2.0
                1995 E36 323i

                Comment

                • Cesium
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2007
                  • 561
                  • UAE

                  #9
                  Originally posted by -Markus- View Post
                  Mielestäni auton omistamisen/pitämisen/huoltamisen yms. yhteydessä tuo 300 euroa vuodessa on todella pieni summa! Varsinkin kun vastapainona on autoverosta vapaat autot. Ja sillä oikeesti köyhällä opiskelijalla tuskin sitä autoa edes on.
                  Täysin turha se on tuokin summa. Muutama Kyllönen ja muu Pyllönen vaan virastoista loisimasta pois, niin säästyisi tuon veron verran.

                  Comment

                  • -Markus-
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1463
                    • Ihan Savossa

                    #10
                    Originally posted by Cesium View Post
                    Täysin turha se on tuokin summa. Muutama Kyllönen ja muu Pyllönen vaan virastoista loisimasta pois, niin säästyisi tuon veron verran.
                    No joo, mutta jostainhan sitä rahaa tarvii ottaa yhteiskunnan pyörittämiseen.

                    Ford Mondeo Mk3 STW
                    VW E-Golf 2015
                    BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                    Comment

                    • Mitza
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 158
                      • Mäntsälä

                      #11
                      Ensimmäinen paikka missä kerron: Aion asettua ehdolle vuoden 2015 vaaleissa, ja autoverouudistus on pääteemani. Toki tarvitsen puolueeltani siunauksen vielä.

                      Tälläinen keskustelu on järkevää ja kannattaa pitää yllä. Mielestäni tarvitsemme autoverouudistuksen. Oma mallini on hieman erilainen, mutta en ala vielä paljastelemaan valttikorttejani.

                      Sen voin sanoa että yksi osaalue verotuksessa ei todellakaan ole ilmastopropaganda päästöt, vaan auton turvallisuus. Mitä mieltä? Kuinka paljon maksaa yksi vaikeasti loukkaantunut potilas yhteiskunnallemme, mikä olisi voitu estää nykyaikaisilla turvavarusteilla ja ajonhallintalaitteilla? Kyllä se hinta varmasti on kovempi kuin pari puuta mitä säästyy.

                      Mielestäni en mainosta tässä mitään, haen keskustelua asiasta. Eihän kukaan edes tiedä kuka olen, saati sitten mistä.

                      Comment

                      • bmw323it
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1819
                        • N/A

                        #12
                        Originally posted by Jarza View Post
                        Ihan hyvä muutos, tosin käyttövoimamaksu pitäisi olla vähän kuten nykyinen tv/media maksu eli tulojen mukaan.

                        Pienituloisen/opiskelijan/työttömän arjessa vähintään 300e vuosi on todella paljon.
                        No onpahan ainakin kommunistinen näkemys Samalla periaatteella myös maidon pitäisi maksaa hyvätuloiselle enemmän.

                        Mun mielestäni progressio pitäisi poistaa, kaikille tasavero. Ja myös sosiaaliavustukset tuloista ja työtilanteesta riippumatta.
                        Uusien autojen määrä kasvaa niin samalla myös vanhojen autojen määrä kasvaa ja niille pitää löytää joku järkevä tapa hävittää, muuten vanhat autot jää juuri köyhien riesaksi, koska niitä ei kukaan muu halua ja ne jää parkkipaikoille lujumaan.
                        Siis uusien autojen määrä kasvaa ja vanhojen autojen määrä kasvaa, joten vanhat jää köyhien riesaksi parkkipaikoille lojumaan? Ja hyvätuloisten pihat täyttyy sitten niistä uusista autoista? Eli kaikki parkkipaikat on täynnä ajamattomia autoja?

                        Ei kai siinä noin kävis ...

                        Romuttamot voisi maksaa auton iästä riippuen 500-1000e arvosetelin joka kävisi autoliikkeissä ja myös yksityisille, koska yksityisten välinen autokauppa on aina vilkasta ja valtio sitte lunastaa nämä arvosetelit pois kun uusi tuoreempi auto on hankinnassa.
                        No millähän rahalla se valtio noita kommunistiseteleitä lunastelee? Hyvätuloisten maksamista veroista. No ei tsiisus mitää arvoseteleitä opiskelijan retkuille, ei mitään järkee. Aja bussilla

                        Jos nyt 10v vanha keskikoinen auto maksaa 4000-6000e niin sopiva hinta olisi lopulta 2000-4000e.
                        Varmaan olis sopiva, mutta jos jokaisella romuttajalla olisi tonni näpeissä niin miten kävis? Sulla on se nissan cherry siinä lojumassa, joka yhtäkkiä onkin 1000€ arvoinen 10€ sijasta (riippuen onko tankissa bensaa), niin paljonkohan sen naapurissa myyntiin tulevan e36:n pyynniksi sit tulisi? 1000€ sijasta hinta olisikin 2000€, kun joka äijällä on tonni taskussa?

                        Kauhee tarve kaikilla Suomessa päästä rokottamaan hyvätuloisten rahapussia. Totuus kuitenkin on, että maailmassa tasavertaisimmat mahdollisuudet hommaan kun hommaan ja menestymiseen on just Suomessa.

                        Aina vois kysyä, että miks et mee semmoiseen hommaan josta maksetaan 10000€/kk, niin ei tarvii kysellä noiden seteleiden perään? Jos jostakin opiskelijan plantusta tuntuu, että piru kun pitäisi päästä Lamborghinin rattiin, niin eikun lukemaan itteään aivokirurgiksi lähihoitajakoulun sijasta, sillähän se ratkee. Sen sun kirurgikoulutuksen hyvätuloiset maksaa nykyäänkin ihan mielellään. Oletko tullut ajatelleeksi? Saattaisit päästä lambon sijasta jopa m5:n puikkoihin

                        Mut kun ei, kun se m5:n pitää olla joka jampan tavoitettavissa, vaikka ei olisi älliä eikä ahkeruutta pinnistellä tavoitteiseensa. Maksakoon vaan hyvätuloiset köyhien ja laiskojenkin ajelut

                        Jos Suomi jotain kaipaa niin kannustusta yrittämiseen ja työntekoon eikä mitään yltiötasapäistämistä.
                        Last edited by bmw323it; 26-02-2013, 00:18. Reason: vähän siistitty ...
                        Nyt:
                        BMW 530e (g30)
                        BMW 335i (e90)
                        BMW 323iC (e36)
                        BMW 850i (e31)
                        Golf GTE
                        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                        Comment

                        • smpovers
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 2372
                          • Tammela

                          #13
                          Mitä käy minulle millä on reilun tonnin arvoinen e30 ja aion pitää sitä usean kymmenen vuoden?

                          Uutta autoa en aio siis ostaa paitsi kakkosautoksi. Korkeitaan e34/e32 tai e38 koska ne on tarpeeksi hyviä. uudemmista puuttu fiilis...
                          BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                          BMW 330d touring e46 -05
                          Ford Cortina Mk2 1600 -70
                          ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                          Comment

                          • M325i
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 1529
                            • Etelä-pohjanmaa

                            #14
                            Ei tule menemään läpi suomessa,ainakaan lähiaikana.
                            E30 ja E46 ///M

                            Comment

                            • r.w.
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2007
                              • 2510
                              • Länsirannikko

                              #15
                              Originally posted by smpovers View Post
                              Mitä käy minulle millä on reilun tonnin arvoinen e30 ja aion pitää sitä usean kymmenen vuoden?

                              Uutta autoa en aio siis ostaa paitsi kakkosautoksi. Korkeitaan e34/e32 tai e38 koska ne on tarpeeksi hyviä. uudemmista puuttu fiilis...
                              Sun ajaminen kallistuu, mutta harrastukset maksaa.

                              Ihan hyvä keskustelun avaus Laakkosen johtajalta, en vaan ymmärrä kenelle tuo on muka uutta tietoa. Ei tarvita kuin valtion vuotuinen autoverokertymä ja yksi jakolasku. Autovero viemäriin ja kaikki voittaa, melkein kaikki...

                              Ainoa syy väliaikaisen autoveron olemassaoloon lienee verotulojen turvaaminen mutkan kautta, autovero itsessään on valtion tuloissa pisara meressä, mutta ongelmia tulee siinä kohtaa kun uudistunut autokanta kuluttaa polttoainetta enää puolet siitä mitä nykyään ja hiljattain nokkelasti uudistetun ajoneuvoveron tuotto sukeltaa sekin yhtä jyrkässä kulmassa kuin nuoremman autokannan keskimääräiset co2-päästöt. Uskon lainsäätäjän odottavan kauhusta kankeana väistämätöntä ja raapivan tälläkin hetkellä pääntään verille kehitellessään skenaarioita joiden nojalla polttoaine- ja ajoneuvovero saataisiin hilattua riittävän ylös.
                              Last edited by r.w.; 26-02-2013, 00:35.
                              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎