Originally posted by Jarza
View Post
Jos koetetaan palauttaa aiheeseen
Jos vaihtoehtona on seuraavat mallit:
1. Nykyinen malli: autovero ja käyttömaksu päästöjen mukaan
2. Laakkosen pomon malli: ei autoveroa mutta nykyinen käyttömaksu nostettuna 300€:lla
3. Jarzan malli: ei autoveroa mutta autoveroa ja käyttömaksua vastaava verokertymä kerätään progressiivisesti tulojen mukaan käyttömaksuna
Suoraan sanottuna näistä kannatan kyllä ykköstä: autojen ostohinta myös käytettyjen osalta säilyy nykyistä korkeampana, mistä syystä autojen keskimääräinen ikäkin säilyy korkeampana, mutta siitäkin huolimatta tämä jättää enemmän valinnan vapautta kullekin meistä siitä kuinka paljon autoilusta maksaa.
Seuraavana vaihtoehtona kannatan kakkosta, koska se nyt on lähinnä tasapuolinen. Tässä mallissa vain on se vika, että puraisee autoharrastajia kohtuuttomasti: jos pihassa on vaikka viisi klassikkoa niin yhtäkkiä veroja on maksettavana aikamoinen kasa.
Jarzan mallissa en näe mitään hyvää.
Neljäs vaihtoehto voisi olla eko-malli: luopuminen kaikista autoveroista ja käyttömaksuista ja kerätä vastaava kertymä kokonaan polttoaineen verotuksen kautta. Tällöin verotus kohdistuisi puhtaasti auton käyttöön eikä omistamiseen. Jotta poliitikkojen höpötys julkisen liikenteen käytön lisäämisestä muuttuisi realistisemmaksi, niin annetaan julkisen ja tavaraliikenteen ajaa verottomalla polttoaineella. Paljonko polttoaineen hinta sitten nousisi? Jos keskimääräinen ajosuorite on 20000km vuodessa ja keskimääräinen kulutus on 7l/100km niin keskimääräinen auto kuluttaa 1400l polttoainetta vuodessa. Jos autoveron kattamiseksi pitää kerätä 300€ auto lisää, niin käytännössä polttoaineen hintaa pitäisi nostaa n. 0.21€/l. Jos nykyinen käyttömaksukin maksettaisiin polttoaineessa, niin tarvittaisiin varmaan suunnilleen toinen 0.20€/l lisää hintaa. Ei paha. Ja olisko vähän simppelimpi ja halvempi systeemi yhteiskunnalle kun ei tarvittaisi mitään verorulettia? Autotkin uudistuisivat kuin itsestään. Eikä tarvittaisi mitään kommunistiseteleitä
Comment