Originally posted by Urpo_rotta
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Viikon munakuski II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Päivän avautuminen, liikenneympyrät:
https://goo.gl/maps/BGYw1
Ei pitäisi olla mitään epäselvää että liikenneympyrään tuleva väistää siellä olevaa. Jo liikenneympyrässä oleva ajaa tuota sisempää kaistaa, tai vaihtaa halutessaan jo liikenneympyrässä ollessaan ulommalle kaistalle (ei sulkuviivaa).
Ongelmia tulee siinä, kun porukka tulee tuossa em. ympyrässä 60-80km/h moottoritien rampilta alas, ja oikealla kaistalla ollessaan ovat sitä mieltä ettei tarvitse väistää ketään. Äsken meinasi tulla Chevy Van konttiin, ja olin siis vaihtanut jo kyseiselle kaistalle reilusti ennenkuin vani oli edes ympyrässä. Vani joutui vetämään reilusti jarrut pohjaan liikenneympyrään tullessaan, ja siitähän se lysti sitten alkoikin. Seuraavat puoli minuuttia torven soittoa, kaikkien mahdollisten lähi/pitkä/ääri/sumu/lisäpitkä/huomivoalojen vilkuttelua, ja kääntyessäni seuraavasta risteyksestä pois, nyrkkiä ja keskisormea tottakai. Oli kalusto sennäköistä ettei paljoa huvittanut perään lähteä kyselemään, mutta, mitä v*ttua?
Tuossa kyseisessä ympyrässä tapahtuu noita tilanteita kokoajan, syy tuohon kaistanvaihtoon on sisemmän kaistan loppuminen n. 50 metriä liikenneympyrän jälkeen.
On niitä tilanteita kyllä useasti myös toisinpäin: Liikenneympyrässä oleva auto vaihtaa kaistaa liikenneympyrässä suoraan rampilta tulleen auton kylkeen, vaikka ko. auto on jo liikenneympyrässä, ja siinä sitä taas sitten tööttäillään ja vilkutellaan valoja. Tällaisessa tilanteessahan väistämisvelvollisuus on kaistaa vaihtavalla autolla, kun toinen auto jo on liikenneympyrässä omalla kaistallaan, vai?
Pari kilometriä etelämpänä Flamingon holleilla on samantapainen ympyrä, mutta siinä homma on muokattu järkeväksi tekemällä sulkuviiva seuraavaan erkanemiskohtaan saakka(googlemapsissa vanha kuva jossa ei vielä sulkuviivaa), oikeaa kaista siis pääsee ajamaan ympyrästä läpi sen kummemmin ihmettelemättä. Tuollaisia tilanteita ei PITÄISI tuossa ympyrässä syntyä ainakaan niin kauan kun kaistamerkinnät näkyvät, mutta kyllä niitä vaan tulee. Toki tuossa liikenneympyrässä on ollut helppo toteuttaa tuo sulkuviiva, kun molemmat kaistat jatkuvat normaalisti myös liikenneympyrän jälkeen, toisinkuin ensimmäisessä tapauksessa.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by Supra^ View PostKauhutarina elävästä elämästäIkinä ei ole aikaa tehdä mitään kerralla kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä kahteen kertaan.
Comment
-
-
Entinen opettajakin ajo kolarin tossa ympyrässä, tuli motarilta oikeeta kaistaa ja Rusalta päin tulija kolautti kylkeen keskellä ympyrää, eli siis molemmat olivat jo ympyrässä. Opettaja sano tälle toiselle olevansa syyllinen ja korvaa vahingot, mutta se toinen halusi silti soittaa poliisit. Poliisit sitten sano että tämä toinen on syyllinen kun vaihto kaistaa ympyrässä. Ei olis kannattanu soittaa poliisejaBMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90
Comment
-
-
Tuota lähes vastaava ympyrämalli, jossa on kuitenkin vain yksi "suoraan" jatkava kaista, eli vasenta pääsee vain ympyrää kiertämään... niin on katkoviivalla ympyrää kiertävä kaista ohjattu suoraan ulommalle oikean puoleiselle kaistalle. (tietenkin)
Yllätyksenä silti se, että nyt talviaikaan oikeaa kaistaa ympyrään ajavat jostain syystä eivät ymmärrä väistää jo ympyrässä olijaa? Siis luonnollisestihan se on tulossa suoraan kaksikaistaisen ympyrän ulommalle kaistalle, koska vasempaa pääsisi vain takaisin tulosuuntaan. Omaan päähän ei mahdu mitä tuossa mahtavat ajatella, liekö mitään.Elämä on pihakivestä.
Comment
-
-
Originally posted by Rhodry View PostEntinen opettajakin ajo kolarin tossa ympyrässä, tuli motarilta oikeeta kaistaa ja Rusalta päin tulija kolautti kylkeen keskellä ympyrää, eli siis molemmat olivat jo ympyrässä. Opettaja sano tälle toiselle olevansa syyllinen ja korvaa vahingot, mutta se toinen halusi silti soittaa poliisit. Poliisit sitten sano että tämä toinen on syyllinen kun vaihto kaistaa ympyrässä. Ei olis kannattanu soittaa poliiseja
Oikea ajokaista monikaistaiseen kiertoliittymään tultaessa on valittava ennen liittymää. Liittymässä saa vaihtaa kaistaa liittymästä poistumiseksi, mutta liittymään tultaessa on oltava oikealla kaistalla.
Näin tämän olen itsekin ymmärtänyt, kun tuohon ympyrään ei tiepiiri ole älynnyt vetää sulkuviivaa kuten sinne Flamingon nurkalla olevaan ympyrään. Se ympyrä nimittäin toimii, päinvastoin kuin tämä. Mutta se taitaakin olla Vantaan kaupungin hallinnassa, ei tiepiirin...
Tiksin suunnasta tulevat voisivat ihan hyvin pitää sisäkaistan ympyrästä poistumiseen saakka, siellä kyllä on ihan riittävästi tilaa vaihtaa kaistaa. Ympyrän välityskykykin parantuisi huimasti. Nyt motarilta tullessa ei todellakaan uskalla mennä ympyrään jos sisemmällä kaistalla on joku. Toiset osaavat pitää sen ulostumiseen saakka, useimmat vaihtavat kaistaa, yleensä ilman vilkkua, siinä puolivälissä seuraten suorinta ajolinjaa. Tosin joskus hyvällä alkuvauhdilla siitä pääsee hyvin läpi (siis motarilta tullessa) ilman että Rusan Shelliltä päin tulevat toopet edes ymmärtävät mikä siitä edestä meni. En se kyllä minä ollut, isot pojat kertoivat...
Mitä tuohon Ajokorttikoulun ohjeeseen tulee, niin Hyrylän eteläisessä ympyrässä (=McD/BK) on harva se päivä niitä, jotka tulevat ympyrään Tuusulantietä etelästä ajaen oikeaa kaistaa ja siinä BK:n ja Jägen ulosmenojen välissä (siis noin 10 metrin matkalla) vasta tajuavat että eihän tästä pääsekään kohti Koskenmäkeä. Seurauksena on vilkuton äkkiveto vasempaan ja sydämentykytyksiä sisäkaistalla oleville. Varsinkin jos sattuu olemaan menossa kohti Jägeä takatuupparilla, noudattaen alueen suurinta sallittua nopeutta. Terveisiä vaikka Mirandalle siinä vanhassa, ruotsinkilpisessä ruostepom....ääh eiku Vectrassa viime kesänä.Last edited by pete95zhn; 09-01-2015, 09:59.Pete
Menneet:
E36 320iT '97 E46 320dT '03 E91 320iT '06 E61 525dTA '08 M-sport
Nyt:
F11 530 dTA '11 M-Sport
0,33x E46 M3 '01
G31 530eX TA '21 M-sport996 turbo
fortistuning.fi
ERIKOISMOOTTORI.fi:n ohjelmaviritysten virallinen jälleenmyyjä
Comment
-
-
Talvi on tullut tähänkin tuppukylään. Tuossa viikko taaksepäin joku oli onnistunut kaatamaan lyhtypylvään tässä about 200m päässä.
Voi olla toki vahinkokin mutta en oikein jaksa uskoa. Sen verran houkutteleva tienpätkä tuo on (joskus pikkupiru yrittänyt itseäkin yllyttää). Olis varmaan pitäny käydä kysymässä että mites meni noin niinku omasta mielestä .
Sama valkonen 240-volvo siinä ainakin kävi päivystämässä joka tuossa taannoin kävi nurmisella jalkapallokentällä pyörittämässä paskarinkiä. En tiedä mutta voisin kuvitella että futismutsit ja -faijat on tyytyväisiä niistä "spooreista" jotka sinne kenttään jäi-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Munakuskeja useampi päivittäin.
Yleistymään päin, ettei tiedetä miten niiden pitkien kanssa toimitaan.
Oikeastaan päivittäin vastaan tulevat vaihtavat pitkät pois aiva tajuttoman kaukana. Itse vaihdan pitkät pois vasta kun katson sen olevan aiheellista, mutta tähän mennessä vastaan tuleva aloittaakin jo valoshoun. Sitten kun vaihdan itse pitkät pois, meidän väliin jäävä valaisematon alue jää todella suureksi ja tähän väliin voi hypätä kourallinen hirviä.
Ainakin minulla vielä on selkärängassa autokoulusta opittu pitkien käyttö ja miten arvioidaan, milloin vaihdetaan pitkät pois. Ei näköjään enää kovin monella.
Eikä tässä e46:ssa ole niin hyvät valot että häikäisevät kolmetrin päässä olevia kuljettajia silmiin.
Vaikea selittää eri tilanteita mutta mielestäni valojen käyttö on unohtunut erittäin monelta "vastusajalta".Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
-
Originally posted by |foder| View PostMunakuskeja useampi päivittäin.
Yleistymään päin, ettei tiedetä miten niiden pitkien kanssa toimitaan.
Oikeastaan päivittäin vastaan tulevat vaihtavat pitkät pois aiva tajuttoman kaukana. Itse vaihdan pitkät pois vasta kun katson sen olevan aiheellista, mutta tähän mennessä vastaan tuleva aloittaakin jo valoshoun. Sitten kun vaihdan itse pitkät pois, meidän väliin jäävä valaisematon alue jää todella suureksi ja tähän väliin voi hypätä kourallinen hirviä.
Ainakin minulla vielä on selkärängassa autokoulusta opittu pitkien käyttö ja miten arvioidaan, milloin vaihdetaan pitkät pois. Ei näköjään enää kovin monella.
Eikä tässä e46:ssa ole niin hyvät valot että häikäisevät kolmetrin päässä olevia kuljettajia silmiin.
Vaikea selittää eri tilanteita mutta mielestäni valojen käyttö on unohtunut erittäin monelta "vastusajalta".BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View PostTuota ärsyttävämpää on se kun ne pitkät pitää kajauttaa päälle just ennen vastaantulijan sivuamista. Saatana . Eikä sillä, että minun aikoihin autokouluissakin opetetiin tuolleen tekemään. Kukahan saatanan valopää tuon idean on joskus saanut? Ihan käsittämätön aivopieru. Siinä on silmät sit useamman minuutin sikkurassa ja on ihan sama millä valoilla ajaa, niin hämärästä ei nää mitään kun kaikki silmän sauvasolut on rikki. Siinä puolessa sekunnissa ei kuitenkaan mitään hyödyllistä ehdi niillä pitkillä näkemään. Toinen kärsii sit useamman minuutin siitä puolen sekunnin "hyödystä". Huh. Onneks tarvii nykyään vain harvoin ajaa pimeällä. Verenpaine nousee joka kerta.
Kyllä se minuakin vituttaa kun pitkät vaihdetaan liian aikaisin takaisin.Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
-
Originally posted by |foder| View PostMeille ainakin opetettiin että vaihdetaan pitkät takaisin kun oman auton keula on vastaan tulevan auton perän kohdalla. Tätä myös toteuttanutkin.
Kyllä se minuakin vituttaa kun pitkät vaihdetaan liian aikaisin takaisin.
Ikinä en ole tämän ohjeen mukaisesti toiminut enkä ajatellut jatkossakaan näin tehdä.Originally posted by JubeEihän sen tyylikkäämpää ja parempaa autoa olekkaan kuin hienokuntoinen vanha kunnon w124
Comment
-
Comment