Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viikon munakuski II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |foder|
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 7045
    • Forssa

    Kyllä meillekin kerrottiin että varsinaisen oppikirjan mukaan pitäisi tehdä kuten edellä mainittu. Kuitenkin opettaja suositteli vaihtamaan pitkän vasta kuten kerroin.
    Näitä kahta tapaa kokeiltiin pimeän ajon oppitunnilla ja täten sai omakohtaisen kokemuksen kumpi on parempi.

    Suurempi paha häikäistä vastaantuleva kuin vaihtaa pitkät vasta puoli sekuntia myöhemmin. Pahimmillaan sokaistuksi tuleminen saattaa päätyä ojaan, tms...
    Nyt:
    E82 135i -11

    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

    Comment

    • Smistik
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 1130
      • Kanta-Häme

      Ei ehkä viikon munakuski, mutta lähes päivittäin näkee ihmisten ryhmittäytyvän juurikin päinvastaiseen reunaan kuin kääntyy. Tämä on mielestäni yleistymään päin. Rattia ei pystytä kääntämään jyrkemmin koska kädet on pidettävä kymmentä vaille kaksi -asennossa ja vauhtia ei voi hiljentää ettei takana tuleva raivostu. Tuloksena tästä käännöksen joutuu koukkaamaan loivemmin toisesta reunasta
      ex E91 320d käsiaskilla
      ex E46 330dat
      japski
      ranu

      ex E30 316i 4d

      Comment

      • MikeDry
        BTCF Member
        • May 2006
        • 6169
        • Helsinki

        Itse huomannut tuon ilmiön myös, mutta voisin ajatella kun ei osata pitää rattia paikalla, kun vilkua kytketään tai vaihdetaan vaihdetta samalla kun kytketään villkua, toinen käsi painaa rattia, sen takia auto valuu toiseen reunaan. Näin ainakin muistelee autokoulu aikoja, kun siellä kaikilla oli tuollaista ongelmaa alussa

        Sama pätee kun ei tiedetä nopeusrajoitusta, sinun edellä ajaa kaksi autoa yli sallitun rajoituksen, toinen sen toisen puskurissa kiinni.
        Itse ajat sallittua nopeutta, niin sen edellä ajavan edestä poistuu auto pois, niin sen puskurissa ajanut pudottaa nopeutta, niin että sinä saat sen kiinni. Kun edellä ajava ajaa alle sallitun nopeuden, niin tulee tilanne että sinä "roikkuisit" puskurissa. On tullut testattua, että pudotan vauhtia puolet siitä sallitusta, niin se edellä ajava pudottaa kans, että väli kuroutuisi pienemmäksi.

        Sama pätee, kun ajat vaikka noin 10 yli, takana tulee auto joka ajaa välin kanssa, kun tämä poistuu, niin sen takana oleva kiihdyttää sinut kiinni ja sittten roikkuu puskurissa kiinni. Muutaman kerran antanut tuollaisessa tilanteessa tilaa, niin se on kiihdyttänyt muutaman metrin, sinä jatkat sen sallitun, niin menee hetki, niin olet saavuttanut sallitulla nopeudella sen jolle annoin tilaa, että pääsee "kaahaamaan" ja että saat ajaa rauhassa....
        Last edited by MikeDry; 21-01-2015, 18:45.
        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

        Comment

        • ++500Nm
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 1356
          • Turus nykyää

          Mercedeillä lienee valtiovallan vapautus vilkun käytöstä.
          Taidetaan olla maanteiden valtiaita siinä -96 väyrysessä, kun nyt on pystytty Mersu ostamaan ja ollaan siitä ylpeitä.

          Miten se kiteytyykin niin yhteen merkkiin...

          Ja samaa yrittävät vanhojen jenkki-lahnojen kuskit.

          Mielenkiinnolla katselee aina mercedeksen takana löytyykö vilkku...no eihän se löydy.
          Blow My Whistle

          Comment

          • bmw323it
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1822
            • N/A

            Originally posted by ++500Nm View Post
            Mercedeillä lienee valtiovallan vapautus vilkun käytöstä.
            Taidetaan olla maanteiden valtiaita siinä -96 väyrysessä, kun nyt on pystytty Mersu ostamaan ja ollaan siitä ylpeitä.

            Miten se kiteytyykin niin yhteen merkkiin...

            Ja samaa yrittävät vanhojen jenkki-lahnojen kuskit.

            Mielenkiinnolla katselee aina mercedeksen takana löytyykö vilkku...no eihän se löydy.
            Mercedeillä ... Juu, bemaristit onkin oikein teiden ritarien maineessa :think
            Nyt:
            BMW 530e (g30)
            BMW 335i (e90)
            BMW 323iC (e36)
            BMW 850i (e31)
            Golf GTE
            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 9994
              • KVLA

              Originally posted by Veeksi View Post
              Tuota ärsyttävämpää on se kun ne pitkät pitää kajauttaa päälle just ennen vastaantulijan sivuamista. Saatana . Eikä sillä, että minun aikoihin autokouluissakin opetetiin tuolleen tekemään. Kukahan saatanan valopää tuon idean on joskus saanut? Ihan käsittämätön aivopieru. Siinä on silmät sit useamman minuutin sikkurassa ja on ihan sama millä valoilla ajaa, niin hämärästä ei nää mitään kun kaikki silmän sauvasolut on rikki. Siinä puolessa sekunnissa ei kuitenkaan mitään hyödyllistä ehdi niillä pitkillä näkemään. Toinen kärsii sit useamman minuutin siitä puolen sekunnin "hyödystä". Huh. Onneks tarvii nykyään vain harvoin ajaa pimeällä. Verenpaine nousee joka kerta.
              Ei kai kukaan ajellessaan katsele sen vastaantulijan valoja?Jos ja kun katselee sitä omaa kaistaa,eikä vastaantulijaa,niin ei todellakaan ole mitään ongelmia.

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8258
                • Järvikylä (Nakkila)

                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Ei kai kukaan ajellessaan katsele sen vastaantulijan valoja?Jos ja kun katselee sitä omaa kaistaa,eikä vastaantulijaa,niin ei todellakaan ole mitään ongelmia.
                Ehkä jos putkinäkö tapeeksi pitkälle kehittynyt
                Last edited by peto2; 24-01-2015, 22:50.
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • smpovers
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 2372
                  • Tammela

                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Ei kai kukaan ajellessaan katsele sen vastaantulijan valoja?Jos ja kun katselee sitä omaa kaistaa,eikä vastaantulijaa,niin ei todellakaan ole mitään ongelmia.
                  Samaa mieltä. Koulussakin neuvottiin näin. Itse vaihdan pitkät suunnilleen sillon kun oman auton etuvalot ovat vastaantulevan tuulisasin "kohdalla".
                  BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                  BMW 330d touring e46 -05
                  Ford Cortina Mk2 1600 -70
                  ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                  Comment

                  • Veeksi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 2175
                    • Kuopio

                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Ei kai kukaan ajellessaan katsele sen vastaantulijan valoja?Jos ja kun katselee sitä omaa kaistaa,eikä vastaantulijaa,niin ei todellakaan ole mitään ongelmia.
                    A) Ei ole vielä niin yleisiä tuo lasertekniikka pitkissä valoissa, että niistä lähtee varsin reilusti hajavaloa. Pimeään/hämärään tottuneelle silmällä se vaan tekee väliaikaista tuhoa. Tämä on ihan fysiologinen fakta eikä mikään mielipide.

                    Tietysti voi olla, että joillain on sit silmät uponneet sen 5cm kalloon, niin...

                    Originally posted by smpovers View Post
                    Samaa mieltä. Koulussakin neuvottiin näin. Itse vaihdan pitkät suunnilleen sillon kun oman auton etuvalot ovat vastaantulevan tuulisasin "kohdalla".
                    Tietysti muutkin koulun neuvot on näin tarkasti muistissa?

                    B) Täytyy ihan arvostaa, että miten tarkasti te pystytte ajoittamaan tuon asian kun tähtäätte siihen tuulilasin kohdalle. Jos molemmat (itse ja vastaantulija) ajaa sen 80kmh niin se tuulilasi lähestyy n. 45 metriä sekunnissa. Eli kymmenesosa sekunnissakin menee jo auton mitta. Mutta joo. Varmasti on tarkkuutta tämän verran eikä tule laitettua niitä valoja esim auton mitan verran ennen tuulilasia. Jos tulee niin jokainen voi käydä pimeällä tiellä tai vaikka kotipihassaan kokeilemassa paljonko se silmiin heijastaa ja mitä käy pimeänäölle.

                    Voin sanoa, että ei onnistu ihan hirveän monelta tuo kymmenesosa sekunnin ajoitus käytännössä. Ja ei varmaan ole TEILLÄ itsellä mitään ongelmaa asian kanssa, mutta vastaantulevilla on varmasti. Mutta sehän ei teitä haittaa.
                    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                    BMW E63 630iA '05

                    Comment

                    • DWHLL
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2007
                      • 189
                      • Espoo

                      Eilen löytyi pitkästä aikaa kunnon rehellinen munakuski ja urpo.
                      Ajoin Tampereen läntistä ohitustietä itään päin jossain Pirkkalan lähistöllä sujuvalla matkanopeudella, jonka olin asettanut cruiseen Ylöjärvellä. Rampilta laskeutuu Astra melkoisen päättäväisin ottein. En tiedä yrittikö kiihdyttää eteen vai vain liittyä ripeästi moottoritielle, mutta en reagoinut asiaan, koska 200m säteellä ei ollut yhtään muuta autoa menossa samaan suuntaan, joten sekaan olisi mun järjen mukaan pitänyt mahtua. No, ilmeisesti opelisti joutui jarruttamaan osan vaivalla keräämästään vauhdista, ja oli sitä mieltä, että se on tottakai kusipäisen cruisella omaa kaistaansa ajavan bemarikuskin vika. Astra liimautui n.2m päähän takapuskuristani seuraavan kilometrin ajaksi, ja kun en siihen reagoinut mitenkään, niin sen jälkeen hirveellä raivolla ohi.
                      Sitten edessä olikin hitaampaa liikennettä, jonka kanssa opelisti onnistui tussuroimaan itsensä pussiin sillä seurauksella, että edelleen samalla cruise-asetuksella ajoin siitä ohi ilman mitään ylimääräistä efforttia. Hetken kuluttua jäätiin pois samasta liittymästä, ja siellähän sitä taas oltiin sulattamassa jäätä mun takapuskurista H7:lla.
                      Ihme hiippari, malttoi sentään kääntyä omaan suuntaansa hetken kuluttua

                      Pari kilsaa myöhemmin 3-tiellä taksi yritti kiilata eteen tyhjällä tiellä, mutta se oli varmaan vahinko
                      ------------
                      f25 X3 30d M-sport -11 Carbonschwartz
                      e91 325d -07 Alpinweiß

                      ex:
                      e39 528i Touring -99 Cosmosschwartz
                      e81 120d M-sport -08 LeMans blau
                      e46 328Ci -99 Cosmosschwartz
                      e36 320i coupé -95 Daytonaviolett

                      Comment

                      • ++500Nm
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 1356
                        • Turus nykyää

                        Originally posted by ++500Nm View Post
                        Mercedeillä lienee valtiovallan vapautus vilkun käytöstä.
                        Taidetaan olla maanteiden valtiaita siinä -96 väyrysessä, kun nyt on pystytty Mersu ostamaan ja ollaan siitä ylpeitä.

                        Miten se kiteytyykin niin yhteen merkkiin...

                        Ja samaa yrittävät vanhojen jenkki-lahnojen kuskit.

                        Mielenkiinnolla katselee aina mercedeksen takana löytyykö vilkku...no eihän se löydy.
                        Originally posted by bmw323it View Post
                        Mercedeillä ... Juu, bemaristit onkin oikein teiden ritarien maineessa :think
                        Miten nuo BMW-ritarit liittyy mersun vilkun käyttöön..?
                        Eilen tuli taas oikein malliesimerkki liikenteensekoittimesta eteen.
                        2 x ympyrästä ulos ilman vilkkua, 5-6 kaistanvaihtoa ilman vilkkua, risteyksestä vasempaan ilman vilkkua. Noin 2 km matkalla.
                        Blow My Whistle

                        Comment

                        • antsaoo
                          Newbiemmer
                          • Jan 2015
                          • 16
                          • Rovaniemi

                          Originally posted by ++500Nm View Post
                          Miten nuo BMW-ritarit liittyy mersun vilkun käyttöön..?
                          Eilen tuli taas oikein malliesimerkki liikenteensekoittimesta eteen.
                          2 x ympyrästä ulos ilman vilkkua, 5-6 kaistanvaihtoa ilman vilkkua, risteyksestä vasempaan ilman vilkkua. Noin 2 km matkalla.

                          Mitapa niita suotta kuluttamaan , siinahan voi vaikka lamppu palaa vilkusta niin tulee kalliiksi. Onhan tuo kylla todella arsyttavaa valilla.
                          E39 -523

                          Comment

                          • Zygel
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2009
                            • 214
                            • Oulu

                            Munakuskeja tuntuu olevan liikenteessä auton merkistä ja mallista riippumatta. Kaikista ei jaksa avautua, mutta tuli mieleen yksi tapaus syksyltä.

                            Ajoin taksin rinnalla oikeaa kaistaa pitkin kaksikaistaista tietä keskustassa. Tie kaartuu hieman vasemmalle, mutta taksikuski ei ilmeisesti jaksanut kääntää rattia vaan kiilasi minut kanttariin. Taksi jatkoi matkaansa kuin mitään huomaamatta, ajoin sen perässä läheiselle tielle, johon se pysähtyi jättämään asiakkaita. Nousin autosta ja tiedustelin kuuluvalla äänellä että huomasitko kiilanneesi minut kanttariin. Kuski ei ollut vieläkään huomaavinaan minua, joten huusin että "kuulitko?" johon hän sai vastattua että "ei tarvi huutaa". Avauduin jotain, että "ei kai tarvis huutaa jos osaisit ajaa" ja jatkoin matkaani.

                            Onneksi oli alla pullakumeilla varustettu auto, johon tuskin mitään tuli tästä. En tiedä olisiko taksikuskille kelvannut paremmin, jos olisin ajanut sen kylkeen.
                            ex: E46 330d M-Sport '04

                            Comment

                            • smpovers
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 2372
                              • Tammela

                              Originally posted by Veeksi View Post
                              A) Ei ole vielä niin yleisiä tuo lasertekniikka pitkissä valoissa, että niistä lähtee varsin reilusti hajavaloa. Pimeään/hämärään tottuneelle silmällä se vaan tekee väliaikaista tuhoa. Tämä on ihan fysiologinen fakta eikä mikään mielipide.

                              Tietysti voi olla, että joillain on sit silmät uponneet sen 5cm kalloon, niin...



                              Tietysti muutkin koulun neuvot on näin tarkasti muistissa?

                              B) Täytyy ihan arvostaa, että miten tarkasti te pystytte ajoittamaan tuon asian kun tähtäätte siihen tuulilasin kohdalle. Jos molemmat (itse ja vastaantulija) ajaa sen 80kmh niin se tuulilasi lähestyy n. 45 metriä sekunnissa. Eli kymmenesosa sekunnissakin menee jo auton mitta. Mutta joo. Varmasti on tarkkuutta tämän verran eikä tule laitettua niitä valoja esim auton mitan verran ennen tuulilasia. Jos tulee niin jokainen voi käydä pimeällä tiellä tai vaikka kotipihassaan kokeilemassa paljonko se silmiin heijastaa ja mitä käy pimeänäölle.

                              Voin sanoa, että ei onnistu ihan hirveän monelta tuo kymmenesosa sekunnin ajoitus käytännössä. Ja ei varmaan ole TEILLÄ itsellä mitään ongelmaa asian kanssa, mutta vastaantulevilla on varmasti. Mutta sehän ei teitä haittaa.
                              No ei varmasti ole kaikki koulun neuvot hallussa, mutta jotain silti jäänyt päähän. Ja eikä niitä kaikkia neuvoja nyt varmasti kannatakkaan noudattaa, vaan käyttää omaa järkeäkin.
                              Sainoin että suunnilleen menee pitkät päälle vastaantulevan tuulilasin kohdalla. Siinä vaiheessa se ei pitäisi ketään häiritä . Aivan varmasti valot häikäisee jos pitää katseen vastaantulevassa autossa eikä omalla kaistalla jos vastaantuleva vaihtaa pitkät päälle ennen autojen kohtaamista. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että monikaan autoilija ei ole opetellut pitämään katsetta pois vastaantulevan valoista. Ehkä varmaan pitää tästä lähtien vaihtaa itsekkin pitkät useampi metri vastaantulevan kohtaamisen jälkeen, kun porukka vaan tapittaa niitä valoja.



                              Munakuskeja:
                              Vittu mä en ymmärrä välillä ohitustilanteita.
                              Jonossa on 4 ajoneuvoa. Traktori, täysperävaunuyhdistelmä, henkilöauto, minä ja joku mulkku Pololla. Ensin yhdistelmä ohittaa traktoria. Mun takaa lähtee heti Polokuski ohittamaan rekan perässä. Traktorin ohitettuaan lähtee vielä ylämäkeen keltaisella viivalla ohittamaan yhdistelmää kolahtaen melkein vastaantulevaan. Poloinen ei tuntunut olevan mikään ripeä ohittamisessa.


                              Originally posted by antsaoo View Post
                              Mitapa niita suotta kuluttamaan , siinahan voi vaikka lamppu palaa vilkusta niin tulee kalliiksi. Onhan tuo kylla todella arsyttavaa valilla.
                              Tosta tulikin mieleeni, että vanhan mallin Avensiksessa on tyyppivikana vilkkuviiksen kosketuspintojen kuluminen. Tinalla joudin korjaan omasta, kun en halunnut uutta viikseä ostaa.
                              Last edited by smpovers; 31-01-2015, 00:09.
                              BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                              BMW 330d touring e46 -05
                              Ford Cortina Mk2 1600 -70
                              ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                Eilen meinasi farmari-Ford tulla kylkeen kehä1:n tunnelissa kaistaa vaihtaessa. Minä ajoin jo oikeanpuoleista Lintuvaaraan menevää kaistaa. Satuin tietenkin pahasti kuolleeseen kulmaan, mutta ei varmaankaan kääntänyt fordikuski päätään ollenkaan, kun vaihtoi 2 kaistaa oikealle samalle kaistalle, mitä minä ajoin. Jouduin jarruttamaan aika voimakkaasti, ettei tullut kyljestä sisään ja tässä oli vaarana, että minun perässä tuleva olisi tullut minun perään. Päästiin kuitenkin säikähdyksellä. Ajeltiin siinä sitten hetki peräkkäin ja siitä myöhemmästäkin ajosuoritteesta päätellen ei ollut kuski ihan niitä varmimpia. Tämmöisten tilanteiden takia tuleekin yleensä ajettua sillä oletuksella, että tuollaiset kaistanvaihtajat eivät välttämättä katso ollenkaan ja mieluummin hiljennän ja annan vaihtaa kaistaa mun eteen ettei kolise.

                                Silti eniten ärsyttää peräkontissa kiinni ajavat kuskit. Näin teki viikko sitten eräs 520d f10:llä ajeleva. Oli 40-alue, mutta silti on vaara, että tulee peräänajo. Välimatkaa oli alle metri.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎