Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pande
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 1324
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by Johto View Post
    Jos vertailet ennen ja jälkeen autoveron arvonlisäveron muutosta, niin ero taitaa olla veroprosentissa tuota luokkaa. Alv. poistettiin autoverosta ja autoveroa nostettiin alv. poiston aiheuttaman eron verran.
    Niin joo aivan Vitusta koko homma mut näillä korteilla se on mentävä.
    Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
    330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
    sigpic

    Comment

    • Convertible
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 2638
      • Turku

      #17
      Originally posted by Pande View Post
      Miksiköhän toi M3:sten veroprosentti on noin vaihtelee? 46% osassa ja osassa 39%?
      Ja sitten niissä on sellainenkin ihmeellinen juttu, että alussa päästöt oli jotakin 286g luokkaa ja sitten ne nousi jonnekin 323g tienoille ja putosi taas sitten alas jossakin tuotannon loppuvaiheessa.
      F25 X3 35d
      E87 118i
      E46 330ti
      E46 M3
      E30 M3
      E30 M3 Convertible
      Z3 Roadster

      Comment

      • Energizer
        Bimmer Rookie
        • Oct 2004
        • 51

        #18
        Originally posted by pyroz View Post
        Jos vielä saa ehdotuksia ja toiveita esittää, niin olisi hyvä jos Malli-sarake toimisi niin, että esim. "335" sisältäisi kaikki vaihtoehdot ko. moottorilla, eli myös "335i", "335 cabriolet" jne. Jää helposti monta päätöstä uupumaan kun tekee omia tilastoja :think
        Lisäsin nyt BMW:lle mallit hakuun. Muut ovat aika sekavaa kun autoja on sen verran paljon.

        Chrome heittää jostain kumman syystä 335 haulla herjaa sivuston kielestä (tsekki). Enpäs tiedä mistä se ton kaivaa.

        En saa ohjelmallisesti auki noita vanhempia kuin 2009 sheettejä, niin en saa lisättyä niitä tuonne. Sheetit pitäisi kääntää eri pdf versioon, mutta ei ole ollut aikaa tehdä sitä.



        Originally posted by Convertible View Post
        Ja sitten niissä on sellainenkin ihmeellinen juttu, että alussa päästöt oli jotakin 286g luokkaa ja sitten ne nousi jonnekin 323g tienoille ja putosi taas sitten alas jossakin tuotannon loppuvaiheessa.
        Mielenkiintoista, tuo selittäisi varmaan osan vaihteluista. Olisiko jollain tiedossa tarkempia vuosia ja mahdollisesti kuukausia näistä vaihteluista?
        Last edited by Energizer; 27-04-2013, 13:52.

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2978
          • Uusimaa

          #19
          Originally posted by Energizer View Post
          En saa ohjelmallisesti auki noita vanhempia kuin 2009 sheettejä, niin en saa lisättyä niitä tuonne. Sheetit pitäisi kääntää eri pdf versioon, mutta ei ole ollut aikaa tehdä sitä.
          Lieko Ottoautolla sama ongelma. No, lisää siihen vielä diesel/bensa, niin eikös tuo ole sitten tismalleen sama kuin ottoauton?
          Mutta: tuo tekemäsi on helpompi lukea. Ja tuo, että veropäätökset on jaoteltu vuosittan on hyvä, koska aina vuoden vaihteen hujakoilla tapahtuu verotusarvoissa muutos.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7518
            • Jyväshyvä

            #20
            Originally posted by jaki View Post
            Lieko Ottoautolla sama ongelma. No, lisää siihen vielä diesel/bensa, niin eikös tuo ole sitten tismalleen sama kuin ottoauton?
            Mutta: tuo tekemäsi on helpompi lukea. Ja tuo, että veropäätökset on jaoteltu vuosittan on hyvä, koska aina vuoden vaihteen hujakoilla tapahtuu verotusarvoissa muutos.
            Ei ole, ottoautossa oli vanhemmatkin päätökset joskus,
            mutta hän lienee poistanut vanhemmat verotusarvot kun verotus muuttui päästöpohjaiseksi...
            On joskus tullut kerrottuakin "otolle" että hän laski aluksi veroprosentit väärin kun alvit poistettiin ja veroprossaa nostettiin... Päätöksissähän ei kerrota prosenttia vaan se lasketaan (tai ainakin aiemmin oli näin)...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              #21
              Veroprosentista:


              SEUT 110 artiklassa kielletään jäsenvaltiota määräämästä muiden jäsenvaltioiden tuotteille sisäisiä veroja, jotka ovat korkeampia kuin samankaltaisille kotimaisille tuotteille määrätyt verot.

              Tällä perustamissopimuksen määräyksellä pyritään takaamaan sisäisen verotuksen täydellinen neutraalisuus, kun on kyse kotimaan markkinoilla jo olevien ja maahantuotavien tuotteiden välisestä kilpailusta.

              Näitä keskeneräisiä, kansallisia oikeustapauksia kannattaa kiinnostuneen seurata:
              http://www.finlex.fi/fi/oikeus/hao/2...an_hao20130086 (edellä mainittu jaguar-case)



              Asiallisen valituksen pohjaksi kannattaa lainata oheisia EU-tuomioistuimen päätöksiä:
              veroprosentin osalta (Tatu)
              liikaa perityn veron palautusprosentin osalta (Irimie)

              Moottoriajoneuvojen verotusperiaatteet EU tuomioistuimen tulkintojen mukaan
              Last edited by nullzwei; 04-05-2013, 13:11.

              Comment

              • zeniitti
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2011
                • 574
                • 127.0.0.1

                #22
                Jokos meiltä löytyy se valmis valituspohja, johon vaihdetaan oman tuontiauton ja sen verotuksen tiedot ja lähetetään tulliin?

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7518
                  • Jyväshyvä

                  #23
                  Originally posted by nullzwei View Post
                  Kiitos tästä...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    #24
                    Vararuutu
                    Last edited by nullzwei; 03-05-2013, 21:48.

                    Comment

                    • zeniitti
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 574
                      • 127.0.0.1

                      #25
                      Meille uusavuttomille pitää vääntää rautalangasta
                      Sit ku pitäis koittaa selittää tämä vielä appiukolle, että sekin tekee valitukset

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17505
                        • Turku

                        #26
                        Originally posted by nullzwei View Post
                        Bitte schön.

                        Asiallisen verovalituksen leipomiseen (esimerkiksi noitten linkkien tietoja lainaillen) kuluu noin viisi vaivaista minuuttia.
                        Jos se noin pieni vaiva on, viitsitkö foorumisurffailun lomassa julkaista yhden anonyymin mallin, niin päästään niitä vihdoin sarjatuottamaan !
                        Näillä mennään:
                        - BMW E81 118i since 2017
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          #27
                          Varkaalta pitäisi leikata käsi.

                          Yksilölliset veroprosentit tullin sivustolla; katso tästä tuontiautosi pienin prosentti ja vertaa autoveropäätökseesi. Jos prosentti on päätöksessä isompi kuin tullin linkissä, voit haarukoida eli laskea minimi-intressisi.

                          Kun ajoneuvolle ei ole vahvistettu yksilöllistä veroprosenttia, käytetään laissa säädettyä yleistä veroprosenttia, joka on henkilöautoille käyttövoiman mukaan 29 (käyttövoima bensiini) tai 30 (käyttövoima diesel).

                          Tuossakin olen eri mieltä, verottajan sana kun ei ole oikeusturvan mukainen, verottajan velvollisuus on selvittää mikä on alhaisin %, mutta eipä vaan tunnu selviävän...

                          Kannattaa laittaa tuo linkin file talteen, niillä on joskus merkillinen tapa vaihtaa osoitetta...

                          Rakennan tähän viestiin koko roskan kun tuntuu taas menevän pashan jauhamiseksi koko ketju.

                          Edit. No perkele, kaipa sitä asiasta sopii jauhaa, voi vaikka tulla helmi jauhos...

                          Autoveropäätöksen saatuasi on syytä tarkistaa detaljit. Toisin sanoen oliko päätös lähelläkään etukäteen arvioimaasi. Jos ei, niin päätös kannattaa yrittää riitauttaa ennen eräpäivää. Virkamiehelle tulee suoda oikeus korjata selkeä virhe. Joka tapauksessa kaikki tullin tekemät käytettyjen tuontiautojen päätökset ovat tällä hetkellä virheellisiä.

                          Ensin tehdään

                          oikaisu. Pohjat ovat siinä. Älä liitä mukaan alkuperäistä autoveropäätöstä. Tarvitset sitä kuitenkin myöhemmin.

                          Tullin oikaisuohje:
                          - miltä kohdin päätökseen vaaditaan oikaisua ja miten sitä vaaditaan oikaistavaksi
                          Ts. näin

                          Käytettynä tuomani ajoneuvo xxx on päivänä yyy verotettu veroprosentilla pp,pp. Tullin nettisivuilta löytyvien yksilöllisten veroprosenttitietojen mukaan tuomani ajoneuvon veroprosentti on ollut yy,yy.

                          Ensimmäiseksi vaadin verotusta oikaistavaksi vähintään tuon aikaisemman veroprosentin mukaiseksi.

                          Toiseksi vaadin huomioitavaksi että ajoneuvon perusautoveroa korotettiin ns. elvin (ei arvonlisävero) verran, jonka perusteella vaadin verotusta oikaistavaksi elvin osuus varsinaisesta autoverosta vähennettynä, tuolloisen arvonlisäverokannan bb% mukaan.

                          Kolmanneksi vaadin että liikaa peritylle autoverolle maksetaan asianmukainen palautuskorko.

                          - perusteet, joilla oikaisua vaaditaan (esimerkiksi pelkkä maininta liian korkeasta veron määrästä ei riitä, vaan oikaisuvaatimuksessa on mainittava ne perusteet, joiden johdosta veroa on kannettu liikaa) älä liitä tätä kohtaa oikaisuun.

                          Perusteet ensimmäiselle ja toiselle vaatimukselle:

                          Euroopan Unionin tuomioistuimen päätös 7.4.2011 asiassa C‑402/09

                          39 Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan SEUT 110 artiklaa rikotaan silloin, kun toisesta jäsenvaltiosta tuodusta käytetystä ajoneuvosta kannetaan vero, jonka määrä on suurempi kuin tässä jäsenvaltiossa jo rekisteröityjen samankaltaisten käytettyjen ajoneuvojen arvoon sisältyvä, verosta jäljellä oleva määrä (asia C-345/93, Nunes Tadeu, tuomio 9.3.1995, Kok., s. I-479, 20 kohta; asia C-393/98, Gomes Valente, tuomio 22.2.2001, Kok., s. I-1327, 23 kohta ja asia C-101/00, Tulliasiamies ja Siilin, tuomio 19.9.2002, Kok., s. I-7487, 55 kohta).

                          40 Unionin tuomioistuin on tältä osin täsmentänyt, että rekisteröintiveron maksamisesta lähtien sen määrä sisältyy ajoneuvon arvoon. Kun asianomaisessa jäsenvaltiossa rekisteröity ajoneuvo tämän jälkeen myydään käytettynä ajoneuvona tässä samassa jäsenvaltiossa, sen markkina-arvo, joka sisältää rekisteröintiverosta jäljellä olevan määrän, vastaa tämän ajoneuvon arvonalentumisen perusteella määräytyvää tiettyä prosenttiosuutta sen alkuperäisestä arvosta (em. asia Nádasdi ja Németh, tuomion 54 kohta). Jotta veron neutraalisuus näin ollen voitaisiin taata, käytettynä maahantuodun ajoneuvon arvon, jota pidetään veron perusteena, on tarkoin vastattava tässä maassa jo rekisteröidyn samankaltaisen ajoneuvon arvoa (em. asia Weigel, tuomion 71 kohta ja asia C-74/06, komissio v. Kreikka, tuomio 20.9.2007, Kok., s. I-7585, 28 kohta).

                          Perusteet kolmannelle vaatimukselle:

                          Euroopan Unionin tuomioistuimen päätös 18.4.2013 asiassa C‑565/11

                          23 Unionin tuomioistuin on jo todennut tästä, että koska unioni ei ole antanut korkoja koskevia säännöksiä, kunkin jäsenvaltion tehtävänä on sisäisessä oikeusjärjestyksessään säätää tällaisten korkojen maksamista koskevista edellytyksistä, muun muassa tällaisten korkojen korkokannasta ja laskentatavasta. Edellytysten on oltava vastaavuusperiaatteen ja tehokkuusperiaatteen mukaisia, toisin sanoen ne eivät saa olla epäedullisempia kuin samankaltaisia kansalliseen oikeuteen perustuvia vaatimuksia koskevat edellytykset eikä niillä saa tehdä unionin oikeusjärjestyksessä annettujen oikeuksien käyttämistä käytännössä mahdottomaksi tai suhteettoman vaikeaksi (ks. vastaavasti em. asia Littlewoods Retail ym., tuomion 27 ja 28 kohta oikeuskäytäntöviittauksineen).

                          Tämä edelle rustattu oli siis oikaisuvaade. Tärkeintä on täyttää tullin esittämät muotoseikat. Tulee suurimmalla todennäköisyydellä käymään niin, että saat tullista epäävän vastineen. Ei väliä, siihen vastataan varsinaisella valituksella, jonka kirjoittamisen menee vielä vähemmän aikaa... Ja kaikki tämä on sinulle aivan ilmaista, pl paperi, kirjekuori ja postimerkki...

                          Ps. Kirjoitan tätä ipadilla, joten näpyttely ei ole kovin joutuisaa...
                          Last edited by nullzwei; 05-05-2013, 23:01.

                          Comment

                          • Tommix
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 5400
                            • S:t Karins

                            #28
                            Eli nyt suunta saksaan ja kiikariin alle vm. 2003 M3?
                            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7518
                              • Jyväshyvä

                              #29
                              Originally posted by Tommix View Post
                              Eli nyt suunta saksaan ja kiikariin alle vm. 2003 M3?
                              Miksi alle 2003? Eikä 2003-3/2008 ole pienempi veroprosentti?
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • Tommix
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 5400
                                • S:t Karins

                                #30
                                Eikös tuossa oikeuden päätöksessä puhuttu että koskee ennen 2003 vuosimalleja?
                                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎