Originally posted by opl21
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Toimittaja kysyi artikkelissa kyseiseltä herralta vielä että
"Onko tullin toiminta ollut reilua ja oikeudenmukaista?"
Niin tämä oman elämänsä ritari (runkkari) vastasi että
"On ollut reilua toimintaa mutta lopputulos ei ehkä ole reilu sillä oikeudessa näin päätettiin..."
Asiaan palataan kuulemma kun eduskunnan ja tullin vitullisen pitkät kesälomat on lusittu,,,ja meitsin 2003 keissit senkun vanhenee...sigpic
F01 730d -09
Ex
E70 x5 3.0d-08
e39 M5-99
e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm(Ego)
e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
e39 528ia -97 200hp/290nm
e36 320i -94
e30 320i -89
Comment
-
-
^ Voi ny sun saa&ana...
Jaki ja teropa keskusteli elvin piilottamisesta auton verotusarvoon/hintaan.
Kun esimerkiksi käytetty auto ostetaan muualta Suomesta ja viedään Ahvenanmaalle, on sen maahantuonnista Ahvenanmaalla suoritettava arvonlisävero. Käytetyn auton arvoon sisältyy piilevänä se arvonlisävero, joka autosta on suoritettu sitä uutena myytäessä, siltä osin kuin auton arvoa ei ole kulutettu.
Maahantuonnin yhteydessä suoritettava vero saattaa aiheuttaa kaksinkertaisen verotuksen, jonka eliminoimiseksi Ahvenanmaan maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisävero- ja valmisteverolainsäädäntöön annetun lain (1266/1996) 18 a §:ään on otettu säännökset tuontihuojennuksesta.
Kun tavara tuodaan muualta Suomesta tai toisesta jäsenvaltiosta Ahvenanmaan maakuntaan tai maakunnasta muualle Suomeen, maahantuojalla on oikeus tavaran maahantuonnista suoritettavaa veroa määrättäessä tuontihuojennukseen tavaran hankintahintaan sisältyvän piilevän veron perusteella. Tavaran hankintahintaan sisältyvällä piilevällä verolla tarkoitetaan arvonlisä- tai liikevaihtoveroa, joka tavarasta on ollut Suomessa tai toisessa jäsenvaltiossa suoritettava sen verollisen hankintahinnan yhteydessä ja joka edelleen sisältyy tavaran arvoon tuontihetkellä
Eduskunta, kirjallinen kysymys 889/2012
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View Post^ Voi ny sun saa&ana...
Jaki ja teropa keskusteli elvin piilottamisesta auton verotusarvoon/hintaan.
Kun esimerkiksi käytetty auto ostetaan muualta Suomesta ja viedään Ahvenanmaalle, on sen maahantuonnista Ahvenanmaalla suoritettava arvonlisävero. Käytetyn auton arvoon sisältyy piilevänä se arvonlisävero, joka autosta on suoritettu sitä uutena myytäessä, siltä osin kuin auton arvoa ei ole kulutettu.
Maahantuonnin yhteydessä suoritettava vero saattaa aiheuttaa kaksinkertaisen verotuksen, jonka eliminoimiseksi Ahvenanmaan maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisävero- ja valmisteverolainsäädäntöön annetun lain (1266/1996) 18 a §:ään on otettu säännökset tuontihuojennuksesta.
Kun tavara tuodaan muualta Suomesta tai toisesta jäsenvaltiosta Ahvenanmaan maakuntaan tai maakunnasta muualle Suomeen, maahantuojalla on oikeus tavaran maahantuonnista suoritettavaa veroa määrättäessä tuontihuojennukseen tavaran hankintahintaan sisältyvän piilevän veron perusteella. Tavaran hankintahintaan sisältyvällä piilevällä verolla tarkoitetaan arvonlisä- tai liikevaihtoveroa, joka tavarasta on ollut Suomessa tai toisessa jäsenvaltiossa suoritettava sen verollisen hankintahinnan yhteydessä ja joka edelleen sisältyy tavaran arvoon tuontihetkellä
Eduskunta, kirjallinen kysymys 889/2012S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Mjoo, ens viikolla selviää pari juttua juuri tähän asiaan liittyen, mulla on yks kaveri yhdes valiokunnassa
Alustavasti sen verran että juupas eipäs-keskusteluissa valtiovarainministeriö ja sen vasalli eli tulli sekä esinaisensa sukkahousuJutta ovat disponibiliteettia vastaavassa tilassa.
Terveisiä stena lainilta mellan Sassnitz ja Trelleborg, illalla Ystad, nämligen Kurt Wallander... ...ja ehkä yksi pirtelö
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View Post
Terveisiä stena lainilta mellan Sassnitz ja Trelleborg, illalla Ystad, nämligen Kurt Wallander... ...ja ehkä yksi pirtelö
Laita kuva autosta, löytyykö suomen tarrakilvet?
Comment
-
-
Kuulemma nelosen uutisissa oli tänään ollut juttua autoverosta, kaikkee ei kerkee matkalla seuraamaan.
Mariagatan 10
...Parked on the road outside his house, a pale yellow street lamp casts a light over Wallander’s blue Peugeot and the music from an opera seeps through his apartment windows and drifts away on the night air...
No joo, itse tuokin nelosen uutinen piti kaivaa kun ei muita näköjään kiinnosta...
HS ei tavoittanut lomailevaa hallinto- ja kuntaministeriä Henna Virkkusta, jonka vastuualueeseen tullin asiat kuuluvat.
Linna uskoo tullin löytävän sellaisen toimintamallin, että kaikkien asiakkaiden ei tarvitse lähettää kanteita käräjäoikeuteen.
"Olisi kestämätön tilanne käräjäoikeuden kannalta, jos kymmenettuhannet lähtisivät käräjille", Linna toteaa.
Linna lupaa tullin tiedotetta ensi viikoksi.
Jos tuomioistuimen päätöksistä valitetaan, lopullista ratkaisua vanhenemispykälästä joutunee odottamaan muutamankin vuoden, uskoo autoverotukseen perehtynyt juristi Petteri Snell.
Snell kehottaa hakemaan korvausta vain, jos kyseessä on kuukauden kokoisen palkan suuruinen summa.
"Muutamasta sadasta eurosta ei kannata lähteä kinaamaan. Sitten voi vain ajatella, että valtio varasti rahat ja toivottavasti käytti ne hyvään tarkoitukseen."
Kommentti;
1. Kummallista että tulli väittää ettei käräjäoikeus kestä käydä kymmeniä tuhansia kertoja autoverokäräjillä? Ilmeisesti hallinto-oikeuden kymmenet tuhannet hävityt oikeudenkäynnit pelottavat tullia. Josko oikeutta vaativille alkaakin tulla kunnon vahingonkorvauksia?
2. Pelimies Snell hallitsee sarkasmin.Last edited by nullzwei; 26-07-2013, 09:07.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostYksilölliset veroprosentit tullin sivustolla; katso tästä tuontiautosi pienin prosentti ja vertaa autoveropäätökseesi. Jos prosentti on päätöksessä isompi kuin tullin linkissä, voit haarukoida eli laskea minimi-intressisi.
Kun ajoneuvolle ei ole vahvistettu yksilöllistä veroprosenttia, käytetään laissa säädettyä yleistä veroprosenttia, joka on henkilöautoille käyttövoiman mukaan 29 (käyttövoima bensiini) tai 30 (käyttövoima diesel).
Tuossakin olen eri mieltä, verottajan sana kun ei ole oikeusturvan mukainen, verottajan velvollisuus on selvittää mikä on alhaisin %, mutta eipä vaan tunnu selviävän...
Kannattaa laittaa tuo linkin file talteen, niillä on joskus merkillinen tapa vaihtaa osoitetta...
Rakennan tähän viestiin koko roskan kun tuntuu taas menevän pashan jauhamiseksi koko ketju.
Edit. No perkele, kaipa sitä asiasta sopii jauhaa, voi vaikka tulla helmi jauhos...
Autoveropäätöksen saatuasi on syytä tarkistaa detaljit. Toisin sanoen oliko päätös lähelläkään etukäteen arvioimaasi. Jos ei, niin päätös kannattaa yrittää riitauttaa ennen eräpäivää. Virkamiehelle tulee suoda oikeus korjata selkeä virhe. Joka tapauksessa kaikki tullin tekemät käytettyjen tuontiautojen päätökset ovat tällä hetkellä virheellisiä.
Ensin tehdään
oikaisu. Pohjat ovat siinä. Älä liitä mukaan alkuperäistä autoveropäätöstä. Tarvitset sitä kuitenkin myöhemmin.
Tullin oikaisuohje:
- miltä kohdin päätökseen vaaditaan oikaisua ja miten sitä vaaditaan oikaistavaksi
Ts. näin
Käytettynä tuomani ajoneuvo xxx on päivänä yyy verotettu veroprosentilla pp,pp. Tullin nettisivuilta löytyvien yksilöllisten veroprosenttitietojen mukaan tuomani ajoneuvon veroprosentti on ollut yy,yy.
Ensimmäiseksi vaadin verotusta oikaistavaksi vähintään tuon aikaisemman veroprosentin mukaiseksi.
Toiseksi vaadin huomioitavaksi että ajoneuvon perusautoveroa korotettiin ns. elvin (ei arvonlisävero) verran, jonka perusteella vaadin verotusta oikaistavaksi elvin osuus varsinaisesta autoverosta vähennettynä, tuolloisen arvonlisäverokannan bb% mukaan.
Kolmanneksi vaadin että liikaa peritylle autoverolle maksetaan asianmukainen palautuskorko.
- perusteet, joilla oikaisua vaaditaan (esimerkiksi pelkkä maininta liian korkeasta veron määrästä ei riitä, vaan oikaisuvaatimuksessa on mainittava ne perusteet, joiden johdosta veroa on kannettu liikaa) älä liitä tätä kohtaa oikaisuun.
Perusteet ensimmäiselle ja toiselle vaatimukselle:
Euroopan Unionin tuomioistuimen päätös 7.4.2011 asiassa C‑402/09
39 Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan SEUT 110 artiklaa rikotaan silloin, kun toisesta jäsenvaltiosta tuodusta käytetystä ajoneuvosta kannetaan vero, jonka määrä on suurempi kuin tässä jäsenvaltiossa jo rekisteröityjen samankaltaisten käytettyjen ajoneuvojen arvoon sisältyvä, verosta jäljellä oleva määrä (asia C-345/93, Nunes Tadeu, tuomio 9.3.1995, Kok., s. I-479, 20 kohta; asia C-393/98, Gomes Valente, tuomio 22.2.2001, Kok., s. I-1327, 23 kohta ja asia C-101/00, Tulliasiamies ja Siilin, tuomio 19.9.2002, Kok., s. I-7487, 55 kohta).
40 Unionin tuomioistuin on tältä osin täsmentänyt, että rekisteröintiveron maksamisesta lähtien sen määrä sisältyy ajoneuvon arvoon. Kun asianomaisessa jäsenvaltiossa rekisteröity ajoneuvo tämän jälkeen myydään käytettynä ajoneuvona tässä samassa jäsenvaltiossa, sen markkina-arvo, joka sisältää rekisteröintiverosta jäljellä olevan määrän, vastaa tämän ajoneuvon arvonalentumisen perusteella määräytyvää tiettyä prosenttiosuutta sen alkuperäisestä arvosta (em. asia Nádasdi ja Németh, tuomion 54 kohta). Jotta veron neutraalisuus näin ollen voitaisiin taata, käytettynä maahantuodun ajoneuvon arvon, jota pidetään veron perusteena, on tarkoin vastattava tässä maassa jo rekisteröidyn samankaltaisen ajoneuvon arvoa (em. asia Weigel, tuomion 71 kohta ja asia C-74/06, komissio v. Kreikka, tuomio 20.9.2007, Kok., s. I-7585, 28 kohta).
Perusteet kolmannelle vaatimukselle:
Euroopan Unionin tuomioistuimen päätös 18.4.2013 asiassa C‑565/11
23 Unionin tuomioistuin on jo todennut tästä, että koska unioni ei ole antanut korkoja koskevia säännöksiä, kunkin jäsenvaltion tehtävänä on sisäisessä oikeusjärjestyksessään säätää tällaisten korkojen maksamista koskevista edellytyksistä, muun muassa tällaisten korkojen korkokannasta ja laskentatavasta. Edellytysten on oltava vastaavuusperiaatteen ja tehokkuusperiaatteen mukaisia, toisin sanoen ne eivät saa olla epäedullisempia kuin samankaltaisia kansalliseen oikeuteen perustuvia vaatimuksia koskevat edellytykset eikä niillä saa tehdä unionin oikeusjärjestyksessä annettujen oikeuksien käyttämistä käytännössä mahdottomaksi tai suhteettoman vaikeaksi (ks. vastaavasti em. asia Littlewoods Retail ym., tuomion 27 ja 28 kohta oikeuskäytäntöviittauksineen).
Tämä edelle rustattu oli siis oikaisuvaade. Tärkeintä on täyttää tullin esittämät muotoseikat. Tulee suurimmalla todennäköisyydellä käymään niin, että saat tullista epäävän vastineen. Ei väliä, siihen vastataan varsinaisella valituksella, jonka kirjoittamisen menee vielä vähemmän aikaa... Ja kaikki tämä on sinulle aivan ilmaista, pl paperi, kirjekuori ja postimerkki...
Ps. Kirjoitan tätä ipadilla, joten näpyttely ei ole kovin joutuisaa...
Onko kukaan vielä kuullut mitään oikaisuvaatimuksestaan?
Ajattelin pistää nyt paperit kuoreen, kuoren kiinni ja postiin...
BTW, mullahan ei ole enää toisen auton veropäätöstä tallella, haittaako kovastikin?F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Hmm, onko kukaan vielä...
Liittäkää oikaisuvaatimukseen tuo viimeisin korkeimman oikeuden päätös, vaikka sitten yhden rivin maininnalla. Oikaisuvaatimuksia voi myöhemmin osin täydentää, mutta hallinto-oikeudessa tilanne ei ihan ole sama.
Yleinen mielipide näyttää olevan että kannattaa odottaa valitusajan loppuun, itse näen asian niin että liput sisään silloin kun on aikaa ja virtaa.
Comment
-
-
Aika osuvasti on tuo "lohkaistu"...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostAika osuvasti on tuo "lohkaistu"...
Kuvaan voisi monistaa useita kuskeja, säkkeihin vain eri tekstejä kuten ylisuuret verotusarvot xxx sataa miljoonaa, veronkorotukset xxx sataa miljoonaa jne, sillä eihän tuo 70 miljuunaa ole kuin varastettujen eurojen jäävuoren huippu.
Comment
-
Comment