Valitettavasti lainsäädäntö vaatii verovelvolliselta rinnakkaisia todisteita auton markkina-arvosta ja vaatii nimenomaan tekemään työtä tullin puolesta. Ei siis riitä, että pystyy todistamaan tullin arvon olevan pielessä vaan pitää pystyä näyttämään mikä on parempi arvio ja perustelemaan miksi näin on. Juuri tämän takia tulli onkin voinut pitää nykyisen kaltaisen arvonmäärityksen pystyssä näin pitkään. Valitus ei siis tule tuollaisena todennäköisesti menestymään. Tarkka eurosumma peliin jonka pystyy selittämään tuolla coupe/cabrio hintojen suhteella sekä Suomessa, että ulkomailla niin jotain voi saadakin aikaan.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by 928 GTS View PostValitettavasti lainsäädäntö vaatii verovelvolliselta rinnakkaisia todisteita auton markkina-arvosta ja vaatii nimenomaan tekemään työtä tullin puolesta. Ei siis riitä, että pystyy todistamaan tullin arvon olevan pielessä vaan pitää pystyä näyttämään mikä on parempi arvio ja perustelemaan miksi näin on. Juuri tämän takia tulli onkin voinut pitää nykyisen kaltaisen arvonmäärityksen pystyssä näin pitkään. Valitus ei siis tule tuollaisena todennäköisesti menestymään. Tarkka eurosumma peliin jonka pystyy selittämään tuolla coupe/cabrio hintojen suhteella sekä Suomessa, että ulkomailla niin jotain voi saadakin aikaan.
Kaksi vanhempaa päätöstä on siis tehty vuosi sitten, jolloin ’07 vuosimallin auto on itseasiassa ollut vuoden nuorempi verrattuna minun autooni. Lisäksi ainakin kaksi vanhempaa päätöstä ovat arvokkaampia automaattivaihteisia malleja. Kaikki edelliset verotukset koskevat siis uudempia autoja ja sen lisäksi autot ovat huomattavasti vähemmän ajettuja. Paras vertailukohta, eli 2013 huhtikuussa verotettu auto, on vain 70tkm ajettu, kun minun autoni on 157tkm ajettu. Autojen verotusarvojen ero on siis vain 1776,50€ (muutoksen jälkeen 3558,70€), kun todellisuudessa autojen arvoissa on 5000 – 10*000€:n ero. Jokainen autokauppaa käynyt henkilö tietää, että näin suurilla kilometrieroilla on valtava vaikutus auton arvoon! Tulli voinee myös tässä asiassa tarvittaessa konsultoida autokauppoja, jos osaaminen ja koulutus ei riitä tilanteen arvoimiseksi.
Edellisessä viittaamani 70tkm ajetun vastaavan auton veropäätöksen tiedot ovat seuraaavat:
Asianumero: 32013112000018300 / ArkistoNro: EN23008 13 04 000064 / Päätös tehty huhtikuussa
BMW e93 335i, 2007/10, 70tkm, manuaalivaihteisto
Autoveroprosentti: 40.9% / autovero: 14066,49 / yleinen pyyntihinta: 36992,00 / tavanomaiset alennukset: 2599,00 / yleinen myyntihinta: 34392
Huhtikuussa verotetun auton ja minun auton arvoja voidaan verrata Mahti-järjestelmässä esimerkiksi vastaavilla kilometreillä oleviin coupe ja sedan –malleihin, jolloin kilometrien vaikutuksesta auton arvoon (suhteutettuna) saadaan objektiivinen matemaattinen tulos.
Huhtikuun BMW 335i 11/07 avo 70tkm 34392,40€ / 40,90 % / 14066,49€
Minun BMW 335i 07/07 avo 157tkm 32615,90€ / 40,90 % / 13339,90€ (94,8 % vähemmän ajetusta)
Muutoksen jälkeen minun BMW 335i 07/07 avo 157tkm 30833,70€ / 40,90 % / 12610,98€ (89,7 % vähemmän ajetusta)
Mahti-järjestelmän laskemat arvot esimerkki-malleille:
BMW 335i Coupe 11/07 70tkm: 31998€
BMW 335i Coupe 07/07 157tkm: 25334€ (79,2 % vähemmän ajetusta)
BMW 335i Sedan 11/07 70tkm: 29550€
BMW 335i Sedan 07/07 157tkm: 23384€ (79,1 % vähemmän ajetusta)
Esimerkkejä Mahti-järjestelmästä voisi laskea vaikka päivät pitkät ja se näyttäisi, että vastaava 157tkm ajettu ’07 auto olisi noin 79,15 % 70tkm ajetun arvosta! Alunperin Tullin laskemassa verotuksessa 157tkm ajetun auton arvo oli 94,8 % vastaavasta hieman uudemmasta 70tkm ajetusta. Korjauksen jälkeen 89,7 %. Eli tällä kaavalla minun autoni verotusarvo olisi pitänyt olla 27221,58€, joka kuvannee kohtuullisen hyvin todellisuutta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä kuin väitettäisiin 335i avojen arvon nousseen kahdessa kuukaudessa 5394,32€, mikä on prosenteissa huikea 19,8 %:n arvonnousu! Siis vain kahdessa kuukaudessa. Sikäli kun tämä on oikeasti totta eikä arviovirhe, niin olen maailman onnellisin auton omistaja sillä vuoden päästä autoni arvo olisi tämän kaavan mukaan reilut 100*000€ ja voin vaihtaa vanhan säksättävän BMW:n järvenrannalla olevaan hirsimökkiin.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E85 3.0i '05
Comment
-
Meinasin täytellä tuon "autoverosialta" saadun valituspohjan ja laittaa paperit tulliin menee. Pitäiskö siihen vielä lisätä jotain oleellista, esim. "oikea" veroprosentti joka oli aikaisemmin käytössä?
Liitteeksi meinasin laittaa kopiot autoveropäätöksistä ja kirjattuna kirjeenä menemään (ettei vahingossakaan käy niin että paperit häviää matkalla...).EVERYTHING | WORKS
Comment
-
Varusteiden vaikutus autoveroon
Millaisia kokemuksia teillä on varusteiden vaikutuksesta autoveroon? Googlen perusteella yleinen käsitys näyttäisi olevan, että varusteet eivät juuri veroon vaikuta vaan Tulli tekee päätöksensä suoraan Mahtin perusteella.
Olen hankkimassa autoa Saksasta ja autoja tuova yritys väittää katselemastani yksilöstä (E61 530xd -08) veroa noin 1200 euroa suuremmaksi, kuin Mahtin perusteella laskettu. Millä tavalla teidän toteutuneet veropäätöksenne ovat poikenneet Mahtin arviosta, vai ovatko?
Comment
-
Originally posted by Gaspode View PostMillaisia kokemuksia teillä on varusteiden vaikutuksesta autoveroon? Googlen perusteella yleinen käsitys näyttäisi olevan, että varusteet eivät juuri veroon vaikuta vaan Tulli tekee päätöksensä suoraan Mahtin perusteella.
Olen hankkimassa autoa Saksasta ja autoja tuova yritys väittää katselemastani yksilöstä (E61 530xd -08) veroa noin 1200 euroa suuremmaksi, kuin Mahtin perusteella laskettu. Millä tavalla teidän toteutuneet veropäätöksenne ovat poikenneet Mahtin arviosta, vai ovatko?
Meinaako auton tuova yritys hoitaa verotuksen? Ehdottomasti verota itse.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
Originally posted by bemmeri View PostJos auto löytyy mahdista ja auto normaalikuntoinen. Niin verotusarvo on juuri sen verran kuin verotuspäivänä mahti antaa verotusarvoksi. Varusteet ei vaikuta verotusarvoon, ainoastaan automerkki/-malli, käyttöönottopäivä (=vuosi) ja kilometrit.
Meinaako auton tuova yritys hoitaa verotuksen? Ehdottomasti verota itse.
Comment
-
Originally posted by Gaspode View PostTätäpä en ollut niin ajatellutkaan. Mitä hyötyä on käytännössä itse verottamisesta vs. liikkeen verottamisesta? Mahdolliset tulevat palautukset? Joku muu, mikä?
Jos euroilla ostajalle on merkitystä ja välittäjää käyttää auton hakuun, niin itse suosisin välittäjältä pelkkää auton ostoa ja tuomista suomeen. Itse hoitaisi sitten loput (veroilmoitus ja katsastus). Kyllä se välittäjä/myyjä ottaa omansa noista katsastuksista, ei ilmaista lounasta ole... Aika usein katsastus on voimassa, niin pelkkä maahantulotarkastus riittää.
Liekö kaikista halvin keino, jos auto löytyy pohjois-saksasta, niin käyttää sen alueen "suomalaista" auton välittäjää joka laittaa auton suomeen tulevaan lauttaan ja itse noutaa sitten auton vuosaaren satamasta. Ainakin graulin, yms. toimii tuolla alueella.
Jokainen tekee niinku parhaaksi katsoo. Jos bemaria hakee, niin foorumillakin useampi auton hakija ja hyvää näyttää kuuluneen jälkeenpäin.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
Originally posted by bemmeri View PostMeinasin täytellä tuon "autoverosialta" saadun valituspohjan ja laittaa paperit tulliin menee. Pitäiskö siihen vielä lisätä jotain oleellista, esim. "oikea" veroprosentti joka oli aikaisemmin käytössä?
Comment
-
Originally posted by Gaspode View PostMillaisia kokemuksia teillä on varusteiden vaikutuksesta autoveroon? Googlen perusteella yleinen käsitys näyttäisi olevan, että varusteet eivät juuri veroon vaikuta vaan Tulli tekee päätöksensä suoraan Mahtin perusteella.
Ilmeisesti tuo legenda tulee siitä, että on tuotu jokunen n vuoden vanha (lue tällä hekellä vm 20130 ta 1013), joissa ilmeisesti runsas lisävarustus voi vaikuttaa veroon. Yli kaksivuotiaissa ei yhtään mitään.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
Eikö se olekkaan niin yksioikoista se <---2000 vuotisten verotus tämän päivän tullin toiminnalla? Eikö niitä järjestäen verotettakaan kokonaismassa mukaan?
Tästä kun katsoo näitä autoveropäätöksiä, niin aika erikokoisia veroprosentteja on käytetty. Viimeisimmissä vieläpä aika kova 37,9%
Vai enkö nyt vaan hoksaa tätäkään hommaa?
Comment
-
Originally posted by zeniitti View PostEikö se olekkaan niin yksioikoista se <---2000 vuotisten verotus tämän päivän tullin toiminnalla? Eikö niitä järjestäen verotettakaan kokonaismassa mukaan?
Tästä kun katsoo näitä autoveropäätöksiä, niin aika erikokoisia veroprosentteja on käytetty. Viimeisimmissä vieläpä aika kova 37,9%
Vai enkö nyt vaan hoksaa tätäkään hommaa?
Et vissiin hoksannut
Vero menee kokonaismassan mukaan ja tästä listasta ensimmäisestä sarakkeesta löytyy bensakoneisten massat. http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...t/04401012.pdf 37,9% vastaa aika tarkasti 2000kg kokonaismassaa.
On kyllä noussut ihan törkeästi nuo massan mukaan menevät verotkin, kun samojen autojen prosentit on ollut 2011 vielä 31,4-31,7%
Comment
-
Originally posted by bemu2000 View PostEt vissiin hoksannut
Vero menee kokonaismassan mukaan ja tästä listasta ensimmäisestä sarakkeesta löytyy bensakoneisten massat. http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...t/04401012.pdf 37,9% vastaa aika tarkasti 2000kg kokonaismassaa.
On kyllä noussut ihan törkeästi nuo massan mukaan menevät verotkin, kun samojen autojen prosentit on ollut 2011 vielä 31,4-31,7%mutta olen nohevana kaverina katsonut kokoajan tuota diesel-saraketta... Nyt siis selvisi
Comment
-
Originally posted by Landshark View PostAutoverolaki 2003
6 §
Uutena tai vuoden 2002 jälkeen valmistetun käytettynä verotettavan
1) henkilöauton ja muun 10 a §:n 1 momentissa tarkoitetun auton vero on 28 prosenttia auton verotusarvosta vähennettynä 650 eurolla, jos ajoneuvo on muulla käyttövoimalla kuin dieselöljyllä käytettävä, tai 28 prosenttia vähennettynä 450 eurolla, jos ajoneuvon käyttövoimana on dieselöljy
Jos ei nyt tonnia niin ainakin vähintään 450 € ...Riippuu alkuperäisen veron määrästä, mitä alkuperäinen kysyjäkään ei hahmottanut?
Ko. lakia kun tavaa niin ko. 650/450 euron vähennys pienenee ajan myötä joten käytetystä ei täyttä määrää ole saanut...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
Comment