Kiitos paljon Onko väliä kummalla täällä esillä olevalla "valitusohjeella" tekee?
Noissa papereissa on Lahden tulli toimipaikkana ja se ei enää käsittele autoveroja. Soittelin tulliin ja he sanoivat, että käy viemässä Pasilaan Helsingin tulliin. Täytyy siis huomenna kävästä, jotta menee varmasti perille.
Ei ainakaan kannata vaatia verotusta toimitettavaksi ensirekisteröintipäivän mukaan, koska silloin oli isompi veroprosentti kuin tuossa veröpäätöksessäsi.
Vaadi verotus toimitettavaksi alimman voimassa olleen veroprosentin mukaan ja verotusarvoakin voisi vaatia jollain perusteella pienemmäksi. Osaako kukaan heittää mitään yleispätevää perustetta?
Vireillä olevaa oikaisua voi päivittää tai lisätä vaatimuksia.
Mitä vaadin lisää, näiden viimeaikaisten korkeimman oikeuksien päätösten lisäksi? Alinta mahdollista veroprosenttia käytettävä?
Kerroin puhelimessa, että haluan lisätä tietoja ja huomioidaan viimeaikaiset korkeimman oikeuden päätökset. Jäi askarruttamaan alimman % prosentin käyttäminen. :think
Laitoin oikaisupyynnön mukana kunkin auton aiemman veroprosentin rekisterikuukauden mukaan. (löytyi sillon tullin taulukosta). Mutta kuukausien välillä on prosenttieroja ja arvonmäärituksessä ei sitä huomioida kun verrataan.
Eli alinta veroprosenttia vaadin käytettäväksi ja huomioidaan viimeaikaiset tuomiot?
Sinällään ois hyvä jos joku vääntäisi rautalangasta selkeän vastauksen mitä lisään noihin oikaisupyyntöihin. Sanovat soittavansa tänään, tai huomenna takaisin.
Jep. Tietysti jos on aikaa, niin sähköposti on hyvä, voi parin viikon kuluttua kysellä perään jos ei mitään kuulu. Nyt pitäisi saada varmistettua että oikaisu kirjataan muutaman virkapäivän aikana vastaanotetuksi. Saattaa olla tullissa nyt kiireitä muutenkin...
Omalta osaltani sain selvitettyä Tullista, että sähköpostilla kirjaamoon lähettämäni oikaisupyynnöt ovat normaalisti vireilletulleina, eikä minun tarvitse lähteä minnekään toimipisteeseen jonottamaan.
Vireillä olevaa oikaisua voi päivittää tai lisätä vaatimuksia.
Mitä vaadin lisää, näiden viimeaikaisten korkeimman oikeuksien päätösten lisäksi? Alinta mahdollista veroprosenttia käytettävä?
Kerroin puhelimessa, että haluan lisätä tietoja ja huomioidaan viimeaikaiset korkeimman oikeuden päätökset. Jäi askarruttamaan alimman % prosentin käyttäminen. :think
Laitoin oikaisupyynnön mukana kunkin auton aiemman veroprosentin rekisterikuukauden mukaan. (löytyi sillon tullin taulukosta). Mutta kuukausien välillä on prosenttieroja ja arvonmäärituksessä ei sitä huomioida kun verrataan.
Eli alinta veroprosenttia vaadin käytettäväksi ja huomioidaan viimeaikaiset tuomiot?
Sinällään ois hyvä jos joku vääntäisi rautalangasta selkeän vastauksen mitä lisään noihin oikaisupyyntöihin. Sanovat soittavansa tänään, tai huomenna takaisin.
Tuo alin prosentti herättää myös kummastusta. Eikös jossain vaiheessa ollut puhetta, että prosentti pitäisi olla maksimissaan sama kuin mikä autossa on ollut uutena?
Sinällään ois hyvä jos joku vääntäisi rautalangasta selkeän vastauksen mitä lisään noihin oikaisupyyntöihin. Sanovat soittavansa tänään, tai huomenna takaisin.
Sinällään olisi hyvä, jos valtio ja tulli älyäisi tämän koko valitus/oikaisukierteen ja jatkuvan tilanteen elämisen älyttömyyden. Minusta nämä tämmöset laittomasti kerätyt verot pitäisi automaattisesti ja virkamieskäsittelynä hoitaa. Aivan posketonta, että yksityiset kansalaiset päivittelevät oikaisuvaatimuksiaan joka vuosi kun taas joku viivytystaistelu hävitään ja tulee uusia valitusperusteita. Eikö tässä nyt olisi jo valtionkin etu katsoa nämä molemmat asiat eli veroprosentit ja verotusarvot kerralla kuntoon (syrjimätön alin vero% ja jonkinlainen täsmäisku verotusarvoihin).
Paljonko on Suomella tällä hetkellä varaa tuhlata aikaa ja rahaa joutavanpäivästen valitusten pyörittämiseen virkamieskoneistossa ja oikeuslaitoksessa? Näyttää olevan aika paljonkin.
Sinällään olisi hyvä, jos valtio ja tulli älyäisi tämän koko valitus/oikaisukierteen ja jatkuvan tilanteen elämisen älyttömyyden. Minusta nämä tämmöset laittomasti kerätyt verot pitäisi automaattisesti ja virkamieskäsittelynä hoitaa. Aivan posketonta, että yksityiset kansalaiset päivittelevät oikaisuvaatimuksiaan joka vuosi kun taas joku viivytystaistelu hävitään ja tulee uusia valitusperusteita. Eikö tässä nyt olisi jo valtionkin etu katsoa nämä molemmat asiat eli veroprosentit ja verotusarvot kerralla kuntoon (syrjimätön alin vero% ja jonkinlainen täsmäisku verotusarvoihin).
Paljonko on Suomella tällä hetkellä varaa tuhlata aikaa ja rahaa joutavanpäivästen valitusten pyörittämiseen virkamieskoneistossa ja oikeuslaitoksessa? Näyttää olevan aika paljonkin.
Tero
Hyvin kiteytetty ja korjaamisen pitäisi lähteä ihan ministerin tasolta. Tätä kansan pitäisi vaati ja päätä pölkylle jos ei täysin tahallinen ja ääneen myönnetty vedättäminen valtion puolesta korjaannu.
Liekö ministerillä sitten tärkeämpää ajateltavaa nyt muutenkin vaikeana aikana :think
Hyvin kiteytetty ja korjaamisen pitäisi lähteä ihan ministerin tasolta. Tätä kansan pitäisi vaati ja päätä pölkylle jos ei täysin tahallinen ja ääneen myönnetty vedättäminen valtion puolesta korjaannu.
Liekö ministerillä sitten tärkeämpää ajateltavaa nyt muutenkin vaikeana aikana :think
Valitettavasti Suomessa autoilun verotukseen liittyvä mafia on sen verran syvällä, että se yhdistettynä aivan omanlaiseensa koneistoon Tullin ja vvm:n valopäiden kanssa on johtanut siihen ettei näitä asioita hoideta järjellä. Suomi käyttää viimeisenkin veroeuronsa siihen, että varmasti pidetään nämä virkamiehet leivän syrjässä (meidän nettoveroeurojen avulla) kiinni, pyörittämässä tätä järjenvastaista sirkusta nimeltä autovero ja siihen liittyvät "oikeusjutut".
Luulisi vähemmilläkin älynlahjoilla jonkun (esim ministeritasoisen ihmisen) huomaavan, että Suomella ei ole tähän varaa. Ei ole ollut pitkään aikaan. Ilmeisesti on niin, että 15 miljoonaa tai 900 miljoonaa on iso raha, mutta sitä rahaa joka tämän pelleilyn maksamiseen menee ei laske kukaan eikä se ketään päättäjistä myöskään kiinnosta. Ja miksi kiinnostaisi, kun on olemassa ilmiö nimeltä "työllistävä vaikutus"?
Tuo alin prosentti herättää myös kummastusta. Eikös jossain vaiheessa ollut puhetta, että prosentti pitäisi olla maksimissaan sama kuin mikä autossa on ollut uutena?
Ei. Autosta ei saa periä veroa enempää kuin jo maassa olevasta (rekisteröidystä) autosta on peritty joten pitää käyttää sitä alinta prosenttia milla auton on joskus maahan saatu tuotua. Yleisimmissä malleissa tämä ei ole ongelma mutta harvinaisissa on, ei välttämättä ole tuotu yhtään autoa tietyn verolainsäädännön ollessa voimassa...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Ei. Autosta ei saa periä veroa enempää kuin jo maassa olevasta (rekisteröidystä) autosta on peritty joten pitää käyttää sitä alinta prosenttia milla auton on joskus maahan saatu tuotua. Yleisimmissä malleissa tämä ei ole ongelma mutta harvinaisissa on, ei välttämättä ole tuotu yhtään autoa tietyn verolainsäädännön ollessa voimassa...
Ei vaan prosenttina pitää käyttää sitä mitä olisi voitu käyttää oli autoja tuotu tai ei. Eli alempaa prosenttia voi vaatia vaikka samanlaisia ei olisi koskaan tuotu yhtäkään autoa. Ainoa missä vaaditaan aiemmin tuotu auto on 2002 ja vanhempien yksilölliset prosentit. Nekin vaatii tuodun vain ja ainoastaan koska CIF-verotyksen käytössä ollessa vain tuotujen autojen osalta voidaan edes tietää todellinen yksilöllinen prosentti.
Tässä kuussa KHO:n tekemät päätökset koskee tapauksia joissa tuojat on vaatinut ensirekisteröinti päivän prosentin käyttöä. Eli vielä ei ole olemassa voimassa olevaa hallinto-oikeuden päätöstä jossa olisi määrätty käyttämään mitään ensirekisteröinti tai verotuspäivän välissä voimassa ollutta prosenttia. On hyvin todennäköistä, että VM tekee muutaman viikon kuluttua lakiehdotuksen jossa otetaan käyttöön vain ja ainoastaan ensirekisteröinti päivän prosentti. Näin koska VM ole tähän mennessä antanut milliäkään periksi missään asiassa ilman valitustien läpikäyntiä.
Ne joilla valitusoikeus menee vanhaksi 31.12.2014 kannattaa käydä läpi mitä prosentteja on ollut käytössä ensirekisteröinti ja verotuspäivien välissä. Jos ensirekisteröinti oli pienin niin suoraan valitus jossa vaatii sitä. Menee todennäköisesti läpi sellaisenaan. Jos verotuspäivä oli halvin niin ei kannata valittaa ainakaan prosentista. Jos joku muu kun ensirekisteröinti tai verotus on pienin niin sitten se vaatimukseen ja perusteluksi, että kyseinen prosentti on ollut tuojan kannalta halvin vaihtoehto auton olemassa olon aikana. Koska näin on ollut ei enää koskaan saa periä veroa suuremmalla prosentilla. Ne joilla valitusaika vanhenee 31.12.2015 tai myöhemmin ei kannata tehdä mitään muuta kun odottaa ja katsoa miten asiat etenee.
Tätä ei voi VM:n mielestä mitenkään tehdä koska virkamiehet ei ymmärrä yli 12 vuotta Siilin-päätöksen jälkeen vieläkään mitä kyseisessä päätöksessä kerrottiin. Kuvittelevat ettei ulkomaan ostohinnan perusteella saisi verottaa ollenkaan. Näinhän asia ei ole mutta millä tämän saisi selitettyä virkamiehelle joka kuvittelee olevansa ainoa ihminen koko maassa joka ymmärtää autojen verotuksesta yhtään mitään? Tulokset on nähtävissä jatkuvina autoverolain pakkomuutoksina joita pitää tehdä niin tiheään ettei edelliset ehdi edes voimaan kun uutta jo pukkaa putkeen.
Tätä ei voi VM:n mielestä mitenkään tehdä koska virkamiehet ei ymmärrä yli 12 vuotta Siilin-päätöksen jälkeen vieläkään mitä kyseisessä päätöksessä kerrottiin. Kuvittelevat ettei ulkomaan ostohinnan perusteella saisi verottaa ollenkaan. Näinhän asia ei ole mutta millä tämän saisi selitettyä virkamiehelle joka kuvittelee olevansa ainoa ihminen koko maassa joka ymmärtää autojen verotuksesta yhtään mitään? Tulokset on nähtävissä jatkuvina autoverolain pakkomuutoksina joita pitää tehdä niin tiheään ettei edelliset ehdi edes voimaan kun uutta jo pukkaa putkeen.
Eihän yksityinen auton tuoja voi olla rehellinen ilmoittaessaan auton ostohinnan tullille. Suomalaiset lasipalatsit kyllä voivat ihan itse ilmoittaa miten toivat "läjän perus business-mallin E-meisseleitä", vaikka puolet niistä oli Elegance ja AMG-varusteltuja. Kukaan ei tarkista autoliikkeiden veroilmoitusten oikeellisuutta. Näitähän joku otti oikein asiakseen selvittää Tuulilasin palstalla ja kaivoi esiin Vehon veronkiertovyyhtiä...
Comment