Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Minä pistän kotoa myöhemmin nuo käytetyt autoveroprossat päätöksistä. Sekä alkuperäiset ensirek päivämäärät.Originally posted by BeamR View PostKAIKESTA kannattaa valittaa!
mutta nyt ekana pitäisi tietää:
- milloin nuo on otettu käyttöön ekaa kertaa ulkomailla
- mitkä ovat olleet sinulta perittyjen verojen prosentit (selviää verotuspäätöksistä)
ja pian tähän joku kohta linkittää sen veropohjan jota nyt etsin kuumeisesti tämän topicin uumenista...
Mistä löytää sen veron osuuden, joka noille sitten pitäisi olla, eli alkuperäinen veron osuus tuona ajankohtana? (eli valituksen peruste: ero prosenteissa väärä-oikea -> ja siten ero/virhe autoveron kokonaismäärässä, jonka nyt kaiketi sais valittamalla takaisin?)
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
Siinähän ne ensirekisteröintipäivät on listassa.Originally posted by brainsurgery View PostNoilla teropa:n spekseillä tietää jo että kaikissa on häikkää veroprosentin suhteen.
Eli takaisin tulee kaikista, osasta (bensamallit) jopa aika paljon.
Mielenkiintoista on se, tekeekö Tulli palautukset automaatisesti, siis niistä, joiden valitusaika ei ole vielä vanhentunut.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
Mulla on ennen 2011 myös autoja, joista ei enää varmaan kannata valittaa?Originally posted by jaki View PostSiinähän ne ensirekisteröintipäivät on listassa.
Eli takaisin tulee kaikista, osasta (bensamallit) jopa aika paljon.
Mielenkiintoista on se, tekeekö Tulli palautukset automaatisesti, siis niistä, joiden valitusaika ei ole vielä vanhentunut.
Mutta tosiaan mua kiinnostais tietää että mihin sen palautuksen nyt pitäis perustua, eli pitääkö tohon Landsharkin linkittämään pohjaan laittaa joku oma laskelma ja viite siitä alkuperäisestä todellisesta veroprosentista:
- Mun autosta verotitte 35% mukaan, 7000 euroa
- Alunperin tässä autossa ollut Suomessa autoveroa 6000 euroa (autoverollinen hinta 25000), jolloin oikea vero% olisi ollut 6000/25000 = 24%
- Näin ollen haluan että verotatte tän auton X 24% mukaan -> uusi autovero (esim) 5500 euroa -> palautus 1500 euroa, kiitos!
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
Tullin juuri julkaiseman ohjeen kommentti 2011 vuonna tuotujen valitusajan katkeamisesta tämän vuoden lopussa viittaisi siihen, että ainakin noista on syytä tehdä valitus vielä tämän vuoden puolella. Ei kannata jäädä odottamaan ensi vuoden puolella tulevaa ohjeistusta.Originally posted by jaki View PostSiinähän ne ensirekisteröintipäivät on listassa.
Eli takaisin tulee kaikista, osasta (bensamallit) jopa aika paljon.
Mielenkiintoista on se, tekeekö Tulli palautukset automaatisesti, siis niistä, joiden valitusaika ei ole vielä vanhentunut.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
Todennäköisesti vaatii vahingonkorvauskanteen ajamista käräjillä. Eli ei ellet ole valmis häviämään ja maksamaan myös tullin asianajajan palkkioita. Tosin tässä kannattaa pistää pystyyn samanlainen kimppa kun ELV:n kanssa jotkut 50-60 tapausta jotka oli ajoissa liikkeellä.Originally posted by teropa View PostMulla on ennen 2011 myös autoja, joista ei enää varmaan kannata valittaa?
Itse en laittaisi mitään laskelmia. Tulli tekee uuden päätösen josta voi taas valittaa. Siihen sitten laskelmat tarvittaessa.Mutta tosiaan mua kiinnostais tietää että mihin sen palautuksen nyt pitäis perustua, eli pitääkö tohon Landsharkin linkittämään pohjaan laittaa joku oma laskelma ja viite siitä alkuperäisestä todellisesta veroprosentista:-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
Tarkoittaako tämä siis sitä, että edes mitään tutkimusta ei tarvi minun tehdä (tai ettei sillä ainakaan ole mitään lisäarvoa) noiden autojen alkuperäisistä prosenteista? Että laittaa vaan ton pohjan, ja alkuperäisen päätöksen liitteeksi, ja sillä siisti?Originally posted by 928 GTS View PostTodennäköisesti vaatii vahingonkorvauskanteen ajamista käräjillä. Eli ei ellet ole valmis häviämään ja maksamaan myös tullin asianajajan palkkioita. Tosin tässä kannattaa pistää pystyyn samanlainen kimppa kun ELV:n kanssa jotkut 50-60 tapausta jotka oli ajoissa liikkeellä.
Itse en laittaisi mitään laskelmia. Tulli tekee uuden päätösen josta voi taas valittaa. Siihen sitten laskelmat tarvittaessa.
Onko tuo Landsharkin linkkaama pohja se, mitä kannattaa käyttää, ts. onko siinä se asia sillä tavoin esiteltynä ilman asiavirheitä, että valituksella vois jopa jotain saadakin?
https://drive.google.com/file/d/0B_m.../preview?pli=1
edit: muuten, jos valitusaika on 3v, niin eikös 1.1.2011 verotettujen valitusaika olis pitänyt päättyä 1.1.2014, vai onko noissa joku systeemi että aina sen verovuoden loppuun?
TeroLast edited by teropa; 19-12-2014, 15:05.E60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
Tuota pohjaa käytin itse juuri tällä viikolla, ei siihen tarvinne kuin omat tiedot laittaa.Originally posted by teropa View PostTarkoittaako tämä siis sitä, että edes mitään tutkimusta ei tarvi minun tehdä (tai ettei sillä ainakaan ole mitään lisäarvoa) noiden autojen alkuperäisistä prosenteista? Että laittaa vaan ton pohjan, ja alkuperäisen päätöksen liitteeksi, ja sillä siisti?
Onko tuo Landsharkin linkkaama pohja se, mitä kannattaa käyttää, ts. onko siinä se asia sillä tavoin esiteltynä ilman asiavirheitä, että valituksella vois jopa jotain saadakin?
https://drive.google.com/file/d/0B_m.../preview?pli=1
Tero
Tuosta voi arvella mitä veroprosentit olisi ymmärtääkseni pitänyt olla.
Comment
-
Joo. Miksi niille mitään valmiiksi antaisi. Laskekoot itse ensin ja jos ei mene oikein niin sitten valittaa lisää. Voivat parhaassa tapauksessa jopa antaa pienemmän tuloksen kun mihin itse päätyisit.Originally posted by teropa View PostTarkoittaako tämä siis sitä, että edes mitään tutkimusta ei tarvi minun tehdä (tai ettei sillä ainakaan ole mitään lisäarvoa) noiden autojen alkuperäisistä prosenteista? Että laittaa vaan ton pohjan, ja alkuperäisen päätöksen liitteeksi, ja sillä siisti?
Sen pitäisi riittää hyvin. Landshark on ennenkin osannut homman. Hän saa nk. Jaguar-päätöksen ihan lähipäivinä. Eli jos siinä on vielä jotain pielessä on mahdollista korjata valitusta vielä tämän vuoden puolella. Muilla kun 2011 tuonneilla ei ole kiirettä eikä välttämättä kannata tehdä yhtään mitään ennen tullin uusia ohjeistuksia viikolla 03/2015.Onko tuo Landsharkin linkkaama pohja se, mitä kannattaa käyttää, ts. onko siinä se asia sillä tavoin esiteltynä ilman asiavirheitä, että valituksella vois jopa jotain saadakin?
https://drive.google.com/file/d/0B_m.../preview?pli=1-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
3v + vuoden loppuun eli verotuspäivästä riippuen päivän pari yli 3 vuoden tai jopa päivän pari alle 4 vuotta aikaa toimia.Originally posted by teropa View Postedit: muuten, jos valitusaika on 3v, niin eikös 1.1.2011 verotettujen valitusaika olis pitänyt päättyä 1.1.2014, vai onko noissa joku systeemi että aina sen verovuoden loppuun?-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
Ennen 2011 kannattaa laittaa ehdottomasti sisään myös oikaisupyyntöä tai vastaavaa, jolla saa aikaan ns. valitusajan vanhentumisen katkoksen samaan tapaan kuin caseissa ennen vuotta 2006 verotetut ELV-tapaukset. Noissa vanhoissa elv-tapauksissa on edelleen epäselvää mistä alkaen vahingonkorvausvelvollisuuden vanheneminen (väh. 3v) on lähtenyt käyntiin. HO päätöksen mukaan aikaisintaan siinä vaiheessa kun päätös on tullut, ja merkittävää on myös milloin on tehty valitus. Jos 3v sisällä, niin HO päätös tukee verovelvollista. Mutta HO päätös 28.11.2014 on tältä osin kesken, eli ei vielä tietoa aikooko valtio hakea valituslupaa KKOsta, ja jos hakee niin myöntääkö KKO edes valituslupaa.Originally posted by teropa View PostMulla on ennen 2011 myös autoja, joista ei enää varmaan kannata valittaa?
Tässä uusimmassa tapauksessa (KHO 2014:182) voidaan mielestäni katsoa, että on saatu tieto vahingosta vasta 19.12.2014 jolloin päätös siitä, että vahinkoa on syntynyt on saatettu verovelvollisen tietoon.
Väylä näissä olisikin sitten käräjäoikeus ja vaatimuksena vahingonkorvaus (ellei näistä nyt sitten yleistä muutosta tehdä myös vanhempiin). Vanhemisen osalta on todella hyvät saumat saada vahingonkorvaus myös vanhemmista kuin 2011, riskinä vaan pitkäkin oikeusprosessi jos pitää käydä taas koko polku läpi.
Comment
-
Tämä on kyllä totta eli kannattaa laittaa pyyntö sisään vaikka paljon toivoa valtion järkevästä toiminnasta ei ole. Mutta koska meilin lähettäminen tullin kirjaamoon ei maksa mitään voi sen lämpimikseen tehdä kaikista 2008 - 2011 tuoduista. Jos oikeasti haluaa rahat takaisin tarvitsee hakea vahingonkorvausta käräjiltä.Originally posted by kihe View PostEnnen 2011 kannattaa laittaa ehdottomasti sisään myös oikaisupyyntöä tai vastaavaa, jolla saa aikaan ns. valitusajan vanhentumisen katkoksen samaan tapaan kuin caseissa ennen vuotta 2006 verotetut ELV-tapaukset. Noissa vanhoissa elv-tapauksissa on edelleen epäselvää mistä alkaen vahingonkorvausvelvollisuuden vanheneminen (väh. 3v) on lähtenyt käyntiin. HO päätöksen mukaan aikaisintaan siinä vaiheessa kun päätös on tullut, ja merkittävää on myös milloin on tehty valitus. Jos 3v sisällä, niin HO päätös tukee verovelvollista. Mutta HO päätös 28.11.2014 on tältä osin kesken, eli ei vielä tietoa aikooko valtio hakea valituslupaa KKOsta, ja jos hakee niin myöntääkö KKO edes valituslupaa.
Tässä uusimmassa tapauksessa (KHO 2014:128) voidaan mielestäni katsoa, että on saatu tieto vahingosta vasta 19.12.2014 jolloin päätös siitä, että vahinkoa on syntynyt on saatettu verovelvollisen tietoon.
Väylä näissä olisikin sitten käräjäoikeus ja vaatimuksena vahingonkorvaus (ellei näistä nyt sitten yleistä muutosta tehdä myös vanhempiin). Vanhemisen osalta on todella hyvät saumat saada vahingonkorvaus myös vanhemmista kuin 2011, riskinä vaan pitkäkin oikeusprosessi jos pitää käydä taas koko polku läpi.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
Reilut neljä tonnia pitäisi tulla takaisin E46 M3 cabriosta. Auto on 29.4.2003 ensirek., joten tuon linkin mukaan veroprosentti olisi sitten 29%, eikä se 28%? Siinäkin on useammasta satasesta kyse. No katsotaan.E46 M3 perän lukkoyksikkö
Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa
www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin
Comment
-
Oikeus näyttää lähteneen siitä periaatteesta, että vero ei syrji tuotavaa autoa missään tapauksessa. Huomioon pitäisi ottaa kaikki ensirekisteröintipäivän jälkeiset veroprosentit jolloin tuollaiselle M3:lle pienin vero on verolain mukaan, joka oli voimassa ennen CO2-verotusta. Vero lasketaan tuolla "28 prosenttia auton verotusarvosta vähennettynä 650 eurolla"-kaavalla eli veroprosentiksi tulee hitusen alle 28%.
Comment
-
Tulli on muistaakseni aiemmin katsonut tuon vähennyksen poistuvan muutamassa vuodessa tms. omituista. Eli todennäköisesti menee suoraan 28% josta voi sitten taas valittaa. Ainakin asianajajien täystyöllisyys tässä varmistuu.Originally posted by brainsurgery View Postvähennettynä 650 eurolla"-kaavalla eli veroprosentiksi tulee hitusen alle 28%.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
Comment